Változások
éve volt 2017
– írtam majd egy évvel ezelőtt, hát most nyugodtan leírhatom, hogy 2018 még
sokkal inkább az lett J Ami tavaly
elkezdődött, az idén nem hogy nem állt meg, de sokszoros fokozatra kapcsolt.
Csak ismételni tudom magam: néha kapkodom a fejem, hogy ki vagyok én és mit is
művelek, és mi történt a régi Ilwerannal… Furcsa, nem mindig kellemes, de
tagadhatatlanul hasznos folyamatok ezek. Csak hát… Túl kell élni őket. Az év
összességében is így írható le: eredményeit tekintve szuper, életem egyik
legjobb éve, de eljutni idáig finoman szólva nem volt egyszerű. A tavaly év
végi munkahelyváltás korábban (számomra) elképzelhetetlen elismeréseket és
elégtételeket hozott, de elképesztően sok befektetett munkám van benne és biza
év közben volt feszültség meg szorongani való jócskán. Soha még ilyen kihívások
nem értek munkafronton, de soha ennyi eredménnyel sem jártak. (Mindezt úgy,
hogy ugyanabban az iparágban maradtam és ugyanolyan munkakörben, szóval semmi
romantikus, filmbe illő pályamódosítást ne tessék ideképzelni – egyszerűen tényleg
ideje volt otthagyni azt a szituációt…)
A munkahelyi kihívások mellett idén az ideálisnál megint jóval többet jártam
kórházba, megint egy családtaghoz – hál’istennek már túl vagyunk rajta, minden
jól sikerült, az eredmény itt is várakozáson felüli, de azért ez sem volt
egyszerű, nyilván.
Mindezek után nem csoda, hogy a kultúra
megint háttérbe szorult. Visszaolvasva az egy éve írtakat, irigylem akkori
önmagam az optimizmusáért: sajnos egyáltalán nem sikerült megtalálni a munka és
kikapcsolódás közti egyensúlyt. Az elmúlt tíz évben nem olvastam ilyen keveset,
és a blog sem frissült ennyire ritkán az elmúlt hét évben, mint idén. Ez is
nagyobbrészt Zolinak köszönhető, ha ő nem ír, én szerintem bezártam volna ezt a
felületet év közben. Persze aztán nagyon bánnám, hisz ahogy tavaly is írtam:
bár vannak hullámvölgyek, amikor épp elég kipihent vagyok, és visszakapom a
lendületet, akkor vissza tud jönni a blogolás öröme is. Hát, nem adom fel –
hátha majd jövőre meglesz újra J A mennyiségi
csökkenésnél megint csak jobban fáj, hogy a minőség is hagy bőven kívánnivalót
maga után: túl sok a középszer, túl sok az olyan könyv, amin csak átrágtam magam,
ha már elkezdtem, mert épp az volt nálam, mert utálok félbehagyni, mert
várólistacsökkentős, mert… Kevés a kiemelkedő, igazán jó olvasmányom, és még
kevesebb az olyan, ami igazán ki tudott rántani a saját hangulataimból. Apropó,
várólista! Sajnos a várólista-csökkentő játékot épp egy könyvvel a vége előtt
buktam el: utolsó előttinek elkezdtem egy évek óta tologatott féltéglát, amiből
aztán az év diszkrét csalódása lett, és eléggé elvette a kedvem az élettől is,
nemhogy a tizenkettedik várólistás könyvtől. Sebaj, játék, elengedtem, jövőre
nem is indulok, most spontaneitás kell, még a legjátékosabb listázás is csak nyomaszt.
Kezdjük is ezzel: az év csalódása cím
büszke tulajdonosa Mariam Petroszjan
Abban a házban című nagyregénye, ami egyébként egyáltalán nem rossz, sőt,
baromi jól van megírva, csak épp a hosszú évek során, amíg kerülgettem, akkora
várakozások épültek bennem vele szemben, amiknek nem tudott megfelelni, plusz
roppant fáradt és nyűgös időszakban olvastam – kár volt, tipikusan az a könyv,
amihez tiszta fej és pihent lélek kell. Mondjuk az sem lenne hátrány, ha a fülszöveg
nem akarna átverni – jó eséllyel kézbe se vettem volna, ha tudom, hogy az „egymás
zárt közösségében élő különleges fiatalok” eufemizmusa egy sérült gyerekeket
nevelő internátust takar. Kár érte. Írok majd róla hosszabban, mert amúgy
megérdemli. Sajnos erős trónkövetelőkkel is meg kell küzdenie az év csalódása
címért: Orson Scott Card szintén
évek óta halogatott Bűvölete
iszonyúan irritált; Matthew Thomas
amerikai álmot leleplező nagyregénye, a Nem vagyunk magunk szimplán elment mellettem (de olyannyira, hogy felmerült
bennem, hogy már nem is nekem valók az amerikai álmot leleplező nagyregények –
szerencsére aztán Nathan Hill
bizonyította az ellenkezőjét); Orhan Pamuktól
a Hó előtt meg azóta is értetlenül
állok – vajon a török romantika TV forgatókönyv-pályázatára szánta?
Voltak pozitív meglepetései is az évnek,
azt például sokáig nem gondoltam volna, hogy ennyire elringatnak a divatos életmódkönyvek
– a Hygge, a Lykke és a Régi házból új
otthon az év legkellemesebb olvasmányélményei közé tartoznak. Magamhoz
képest sok képeskönyvet is forgattam, köszönhetően a Harry Potterhez kapcsolódó
illusztrált és kiállítási köteteknek, és hosszú évek után ismét kézbe vettem
egy képregényt, amit imádtam! Itt említeném meg az év számomra legfontosabb
könyvpiaci híreit: egyrészt a FUMAX ismét teljes erőbedobással belevetette
magát a képregénykiadásba és az idei nagy dobás, a DEATH – Halál gyűjtemény után jövőre hozzák Sandmant (!!!), másrészt végre-végre-végre, mintegy tíz év várakozás
után megjelent a Középfölde históriája
sorozat harmadik része, a Beleriand
dalai, és ha minden jól megy, heteken belül boltokban a negyedik rész, a Középfölde formálása – remélem, a
Helikon lelkesedése kitart a tizenkettedik részig!
Jöjjön a szokásos top 10 lista – először azt hittem, nem is sikerül összevadászni tíz
kiemelkedő könyvet, aztán épp csak befértek a listára. Szóval mégiscsak voltak
jó könyvek idén, csak valahogy… egy igazán jóra jutott három közepes vagy
rosszabb. Ami eléggé nem jó arány L
10 –
Ken Liu: A papírsereglet és más történetek – Reneszánszát éli a magyar nyelvű
fantasztikus novella kiadás, aminek a rövid műfaj rajongójaként csak örülhetek
(nyilván nem véletlen, hogy a top 10-be három novelláskötet került). Ken Liu spekulatív fikció és
szépirodalom határán mozgó írásai nem csak az európai olvasó számára
kétségkívül meglévő egzotikumuk miatt különlegesek – sokszor eszembe jutnak,
sajnos épp a legbrutálisabb írásai, de nincs mit tagadni: rólunk, emberekről, a
mi brutalitásunkról mesél. Fáj.
9 –
Eleanor Catton: A próba – A szerzőnek világhírt hozó A fényességek után igazi meglepetés volt e korai mű – légies,
könnyed, kamaszos erotikával és nagyon nem kamaszos játszmázással teli regény
zenéről, szerelmekről, szerepekről. A nyári időszak egyik legjobbja volt.
8 –
Gail Honeyman: Eleanor Oliphant köszöni, jól van – Az egyik
legfájóbb regény arról, milyen szörnyűségeket képesek elkövetni emberek egymás
ellen – olykor még a legközelebb állók is. Eleanor Oliphant története úgy lesz
igazi feelgood fröccs, hogy előtte jó alaposan megmerít minket a pokolban és
közben egy percre sem szépeleg és nem tagadja el: vannak jóvátehetetlen bűnök,
vannak soha be nem gyógyuló sebek és bizony nem mindenki menthető meg saját
magától. Olykor a legtöbb, amit tehetünk, hogy istenesen rávágjuk a múltra az
ajtót.
7 –
China Miéville: A város és a város között – Miéville azon szerzők közé tartozik, akiktől mindig olvasnék, de
igen nehezen veszem rá magam – A város
és a város között pont jókor talált meg, egy kisebbfajta olvasási válságból
rántott ki és nagyon szép emlékeim fűződnek hozzá, ahogy a hajnali nyirkos
parkban lévő buszmegállóban olvastam a hajnali nyirkos parkban megtalált
hulláról J Viccet félretéve:
bár nem egy Kraken, baromi jó
bűnügyi fantasy (van ilyen?) arról, milyen könnyedén hajítjuk oda magunkat
mesterséges vallási vagy politikai konstrukcióknak ahelyett, hogy a józan eszünkre
hallgatnánk…
6 –
Veres Attila: Éjféli iskolák – …amiben nem is különbözik tőle oly
nagyon Veres Attila kiváló
novelláskötete. Nem tartozom azok közé, akiknek megdobban a szíve, ha
leírhatják hogy „ahhoz képest hogy magyar, világszínvonalú”, ahogy azok közé
sem, akik kerülik a „csak hazai” szerzőket – annak örülnék legjobban, ha ez
kurvára nem számítana. De nincsenek illúzióim, számít, üzletileg is, meg más
szempontból is L szóval írjuk le:
végre van egy világszínvonalú fantasy szerzőnk! Az Éjféli iskolák „közéleti fantasztikuma” az év legmeglepőbb olvasmánya
volt – a szerző közzétette belőle a „Vérvörös gépezet” című novellát,
olvassátok és jusson eszetekbe, ha legközelebb egy frissen „megtisztított”
aluljárón masíroztok át.
5 –
Nathan Hill: NIX
– A könyv, ami bebizonyította, hogy de, még mindig nekem valók az amerikai
álmot leleplező nagyregények J Nathan Hill nem kevés Franzen áthallással írja meg az elmúlt
pár évtized Amerika-kritikáját, kicsit ugyan sokat markol, kicsit szájba rág
itt-ott, de baromira tehetséges és már csak azért a trombózisos összeomlást
taglaló, tizenegy oldalas pynchoni mondatszörnyért is megérdemelne egy helyet a
listán…
4 –
Lucia Berlin: Bejárónők kézikönyve – Még egy kis Amerika-kritika, ezúttal a
romantikától fosztott déli államok fülledt, érzéki, nyomorba fulladó, elfeledett
életeinek ábrázolásával. Illegális abortuszklinikák, hajléktalanszállón halálra
szeretett csecsemők, alkoholizmus, családon belüli erőszak, börtönviselt
apák-férjek-fiúk, és közben innen elképzelhetetlen, kiolthatatlan életszeretet –
hiába, nekik is kell valami drog, amivel elviselik a saját valóságukat.
3 –
Salman Rushdie: Az éjfél gyermekei – Évek óta tologattam magam előtt, de ő
legalább nem okozott csalódást, sőt! Imádtam az első mágikus születéstől az
utolsó történelemformáló kasztrálásig. Ezeregy mágikus képességekkel rendelkező
gyermek és a független, szabad India siratódala – Rushdie remekműve egészen más, de nem kevésbé mániás
életszeretetről tanúskodik. Na, nekik aztán tényleg nem kevés drogra lehet
szükségük, hogy elviseljék a nekik adottat.
2 –
Dan Simmons: Terror
– Idén se az Ílion, se a Hyperion folytatásai nem fértek be a
táncrendembe – pedig egyébként mindig úgy járok Simmons-szal, hogy azt hiszem, fáradtan nem jó nekem, mert túl
nehéz, aztán kiderül: pont ő kell ahhoz, hogy akármilyen fáradt vagyok,
visszaadja az olvasásba vetett hitem. Szóval jövőre lehet bele kéne vetnem
magam újra a nagyszabású sci-fi-jeibe. Idénre maradt a Terror (meg a Káli dala, ami amúgy simán itt
lehetne a listán is…). A Franklin-expedíció misztikus szörnnyel megtámogatott
tragikus története egyszerre horror, történelmi regény, természetvédő vádirat
és az emberi hiszékenységről és gonoszságról szőtt pszichológiai tanulmány.
Azért a misztikumba fúló kisregényért a végén külön járna a dobogó… (Ugyanitt:
a sorozat az év mozgóképes csalódásai közé tartozik. Soha ne adaptáljatok
Simmonst! Soha!)
1 –
Margaret Atwood: A vak bérgyilkos – Csak hálásak lehetünk Hollywoodnak,
amiért felfedezte magának Atwoodot és
A szolgálólány meséje körüli
hype-nak köszönhetően végre a könyvesboltok polcaira került a szerző legjobb
regénye, A vak bérgyilkos új
kiadása. Egy halálra készülő öregasszony naplójába rejtett, hazug patinával
bevont múltidézés, mely magába foglal egy titokzatos szerelmes regényt, a
főszereplő húga által írt A vak
bérgyilkost, mely regényben elrejtve egy bájosan társadalomkritikus sci-fi
szüzséjét is olvashatjuk. Atwood bravúrosan szövi egybe a különböző síkokat – rétegről
rétegre bomlik ki előttünk a történet, és ami szokványos-tragikus családi
históriának indul, az kegyetlen árulássá, borzalmas erőszakká és masszív
társadalomkritikává válik. A teljes történet (már amit mi annak gondolunk…)
csak akkor bomlik ki, ha mind a négy síkon egyszerre mozgunk, ha mind a négy
elbeszélést azonos érvényűnek tekintjük és egymás kiegészítőiként olvassuk.
Zseniálisan megkomponált, igazi bölcsészálom! Már tavaly is azt írtam, nem
hittem volna, hogy A szolgálólány meséjét
felül tudja múlni, de az Alias Grace-szel
sikerült… Most azt kell mondjam, A vak bérgyilkos
köröket ver mindkettőre! Remélem, az életműkiadás lendülete kitart még egy
darabig…
Ami az egyéb kulturális élményeket illeti,
ha az olvasás ennyire kevéssé fért bele, képzelhetitek, hogy minden más
mennyire kevéssé… Sajnos bejött amire számítottam: a munka és a sorozatnézés
például számomra nem összeegyeztethető J
az év folyamán nagyjából két sorozatot néztem végig, az egyik a már említett Terror, ami óriási csalódás volt, a
másik a Gillian Flynn regényéből a Hatalmas kis hazugságok rendezője,
Jean-Marc Vallée által adaptált Éles
tárgyak, ami viszont baromi jó (miért is nem írtam róla?!). Kicsit mintha a
True Detective találkozása lenne a Hatalmas kis hazugságokkal – forró,
fülledt, zavarba ejtő trip, erős atmoszférával, rengeteg alkohollal, a hozzánk
legközelebb állók okozta gyógyíthatatlan sérülésekkel és arcul csapó
végkifejlettel. Filmek terén a kedvencek újrázása dominált, kevés újdonságot
néztünk, mondjuk azok legalább jók voltak – a Három óriásplakát Ebbing határában, a Testről és lélekről, az Én,Tonya a maguk módján mind emlékezetesek maradnak, de ami legtöbbször
eszembe jut, az Armando Iannucci hatalmasokat gátlástalanul képen röhögő fekete
komédiája, a Sztálin halála. Vannak
a történelemnek olyan vadhajtásai, amikről jószerivel csak a groteszk
kifacsarás alapállapotából lehet beszélni, ha az ember nem akar beleőrülni a
megmagyarázhatatlanba. Az a mocskosul, undorítóan vicces helyezkedés a
hatalomért, ami a Generalisszimusz gutaütését követi, pont ilyen. Addig jó,
amíg még röhöghetünk rajta… Ja, jut eszembe, bár valamiért nem sorolom a
klasszikus sorozatok közé, nagyon élveztem a Cormoran Strike kalandjait megelevenítő szériát – bár akadtak
kritikus pontok, amiket nem sikerült jól képernyőre vinni, és itt-ott
elcsúsztak hangsúlyok, a BBC adaptációira még mindig lehet számítani!
A zene nekem idén nem játszott annyira
hangsúlyos szerepet, mint Zolinak, bár életem első esőben táncolós Góbé koncertjét a Budapest Folk Festen jó ideig nem feledem, ahogy az év végi
hajtásban kellemesen lazító Budapest
Jazz Clubos éjszakába nyúló jazzkoncerteket sem… No meg azt az ihletett
pillanatot, amikor a postás meghozta Kris
Defoort lemezét, a Diving Poet Society-t…
Életem egyik legjobban sikerült meglepetése volt férjecskémnek, mondjuk tény:
ennyire elborult absztrakt jazzt én még nem hallottam…
Mit is kívánhatnék 2019-re? Ennél kevesebb
változást, ha lehet, kis nyugalmat, több szabadidőt és kikapcsolódásra
fordítható energiát J meg kevesebb
középszerű, és jóval több remek kulturális élményt! Fogadalmak, kihívások,
listák, kötelezők nem lesznek – éljen a spontán olvasás és blogolás!
Mindenkinek
boldog és nyugodt új esztendőt kívánok, és ne szokjatok le az olvasásról!
Nagyon örülök, hogy túlélted a változásokat, erősebb lettél tőlük, és meg is erősítettek! A negatívumokkal együtt is alapvetően jó évet zártál, a blog pedig megvár. Írsz, amikor kedved és időd lesz. :)
VálaszTörlésRégóta tervezem folytatni Orhan Pamuk munkásságát, de akkor ne a Hóval kezdjek? :o :D
Sandman! :o de klassz! Le vagyok maradva mindennel, de szuper! Köszi az infót! :*
Nagyon boldogot neked is! :*
Köszi és köszi :)
TörlésHát ha rám hallgatsz, ne a Hóval folytasd :D amúgy én bírom Pamukot, a tavaly előtt olvasott Isztambul gyönyörű volt, de ez a könyv az "azt se tudom sírjak vagy nevessek" kategória. De nem adom fel, fogok még én is olvasni tőle!
Most olvasom, mit írtam, de már biztos megerősítettek az élményeid! :D
TörlésA sírós, nevetős dolgokat szeretem, de tartok tőle, nem így gondoltad. No, jó, akkor majd valami másba fogok. Még van olyan olvasatlan könyvem tőle, amit az Ulpi adott ki, akkor arra tendálok. :D
Legyen a 2019-es évedben kevesebb hullámvölgy, és ne zárd be a blogot, mert jó olvasni a bejegyzéseidet :)
VálaszTörlésA három óriásplakát Ebling határában nálam is az év egyik legjobbja volt, és már januárban feltette a filmes i-re a pontot! Sok szuper könyvet olvastál el, és ne bánd a VCS elbukást! Közel voltál és 11 könyvet megcsináltál, nem a számokon múlik úgyse, hanem az olvasás élményén, és minőségén :)
Legyen szuper éved, és írj sok posztot!
Köszönöm :) nem zárunk be, voltak már ilyen hullámvölgyek, meg még biztos lesznek is de amikor van elég idő + energia, akkor mindig visszajön a lelkesedés!
TörlésNem bánom, szép csendben elengedtem amikor látszott hogy a 11. könyvvel befürdök, viszont került VCS könyv a top 3-ba (Rushdie) ami azért nagyon jó, meg a többi közt is bőven voltak jó élmények.
Köszi, nektek is szuper évet kívánok!
Örülök, hogy építkezni tudtál a változásokból, és összességében jó éved volt, nagyon jó ezt hallani! A kihívások próbára teszik az embert, de meg is erősítik valóban. Na de nem csattogtatom a Coelho-automatát, ezeket te is tudod. ;) A blog meg tényleg megvár, meg mi, a rendszeres olvasótábor is mindig visszatérünk, akármilyen rendszerességgel vannak is posztok. Azért persze ezen túl remélem, hogy lesz egy picit több időd és energiád ezzel is foglalkozni, és visszatér a lendület. ;)
VálaszTörlésNe bánd a várólistás dolgot, tök szuper, hogy 11-et viszont elolvastál ezek közül. ;) Kár, hogy nem indulsz most, de megértem. Éljen a spontaneitás! ;)
Közös toplistásunk Eleanor Oliphant, dejó! :) Plusz az Éjféli iskolák is nálam is kiemelkedő volt. Remélem kapunk új Veres Attilát 2019-ben is.
A Három óriásplakátot már jó régóta meg akarom nézni, idén sort kerítek rá én is. Ó, és tényleg, remélem lesz Lethal White-os BBC folytatás is idén! :)
Kívánom, hogy legyen olyan éved, amilyet kívántál itt a végén magadnak! BÚÉK!
Coelho-automata :D
TörlésKöszi! Remélem, idén azért jobban meglesz az egyensúly és vissza tudok térni ide.
Meg is lepődtem hogy van két közös pont is a listáinkon, pedig nem nagyon szoktuk ugyanazokat olvasni :D pacsi!
Óóó én nagyon várom magát a Lethal White-ot is magyarul, sztem tuti lesz sorozat is, remélem, még idén megcsinálják.
Azért mindig van/volt kapcsolódási pont, bár tényleg eltérőbb szokott lenni az olvasmánylistánk, érdeklődésünk. :)
TörlésÉn is remélem, mondjuk elég gyorsan leforgatták a többit is, szerintem a Lethal White sem várat majd sokat magára.