Komolyan szerelmes voltam Neil
Gaiman Sandman sorozatába - s mély csalódással vettem tudomásul annak
idején, hogy a megkezdett remek nívón a negyedik kötet után nem folytatódik a
gyűjtemény kiadása itthon. Úgyhogy persze hogy felcsigázott, mikor Timi hírét
hozta: a FUMAX kiadja a Death - Halál
teljes gyűjteményt; hát naná, Neil felfogása a számunkra leginkább végzetes
Végtelenről már az Álomúr sorozatában is a szívem csücske volt (nem is beszélve
róla: egyből torkon markolt a remény, hogy talán a kint hatalmas kultusszal
bíró Sandmant is újra előveszik majd,
idővel az urak...). Sokat amúgy nem kutattam róla előre, elég volt annyit
tudnom, hogy a kedvenc mítoszturkálóm keze munkája - azt vártam: lepjen meg!
Ahogy már annyiszor sikerült neki, néhány novellával,
az Amerikai Istenek nagyszabású és az Óceán az út végén szűkszavú
telitalálataival, vagy a Terry Pratchettel együtt írt Elveszett próféciákkal
(miközben morogtam eleget a rutin soha nem ötlettelen, de gyakran
újrahasznosító jellegű produktumai
miatt, ahol a látásmódot ugyanúgy szerettem, ám a látnivalókat gyakran annyira
nem...).
Szóval amikor átvettük az 'előrendelt
Halált' a könyvhéten, komolyan megkísértett, hogy ott, helyben nekiüljek. S
lám, hetekig melengettem aztán az élményt, várva, hogy magától szóba kerüljön,
magától nyerjen formát. Szerettem volna, hogy ez a bejegyzés megírja saját
magát, mert szerelmes vagyok abba, ahogy ez a pasas mesél! (És szerintem
nyilvános szerelmi vallomást írni nemcsak nehéz, de ciki is...) Szeretem, ahogy
játszótársakat keres a meséléshez, ahogy sarkallja őket, alkalomadtán tovább
annál, ameddig maguktól eljutottak volna - vagy ahogy alkalomadtán a maga
látomását engedi teljesen másként alakítani, ha ráérez: a rajzoló, a kihúzó, a beíró,
a címlapot alkotó művész ihletett víziója teljesebb. Élvezettel lestem,
hányféle arcot kap a Végtelen, aki a
Naptalan Földre, a Domb alá kíséri az élőt... ez végülis egy teljesen
indokolt játék - Halálnak (mellesleg az Álomúrnak is) annyi arca van, ahány
halandó: mindenki másmilyennek látja.
A gyűjteménybe bekerült az
alapsorozatban megjelent, Halálnak átengedett két történet is, a Szárnyainak suhogása, a Sandman első évadának záró története, s az Álarc
a harmadikból, sőt az egyik később,
a sorozat lezárta után született kötetből, a Sandman - Végtelen
éjszakákból is ide kívánkozott a Halál
és Velence. Kapunk egy aranyos képgalériát is - jelzem azért, egy gépen pár
kattintásnyira iszonyatos tömegben áll a rendelkezésre rajongók és grafikusok
víziója (akár cosplayer-víziója) Halálról, szerintem ő a legtöbbet képbe húzott
Végtelen (persze nyilván nem ebben a minőségben). Nem haszontalan látni, a
karakter milyen mesékbe bonyolódott Homokember történeteiben - és érdekes móka,
ha a Sandmant valaki nem ismeri. De a
savát-borsát e kiadványnak az a két önálló, három füzetes minisorozat jelenti,
amelyeket az eredeti sorozattal egy időben jelentetett meg a Vertigo - mind a
kettő önmagában is teljes, és eközben ezer szállal kötődik az elmesélt
mesékbe... A nem várt bónusz pedig a három pároldalas, amelyeket a kiadó egyéb
tematikus kiadványaiból söpört ide a tény: szerepel bennük a Gaiman teremtette
kétségtelenül legkúlabb karakter.
De haladjunk sorjában. Érdekes
móka a Szárnyainak suhogása, ha
valaki nem ismeri az alapmesét - és teljesen másképp hathat. Másképp eshet
Sandman nyavalygása, ki nem elégítő bosszúról, jaj minek visszaszerzett erőről,
s másképp hathat a gót-punk nővérkéje által laza kézzel kiosztott kijózanító
pofon és lecke. Az biztos: remek kezdés, Mike Dringenberg figurái karcosabbak,
felnőttebbek, súlyuk van - de Halál empátiája és humora már itt felcsillan.
Ahogy Neil Gaiman fogalmaz az epizódról: az
első olyan történet a sorozatban, amelyet teljesen a magaménak éreztem, és
amelynél tudtam, hogy kezdem megtalálni a hangomat.
Az Álarc című mesét viszont a mai napig nem tudtam megszeretni - pedig
a történet a maga nemében kiváló, illik a sorba, íze van: nyomasztó látomás a
szuperhősködésről, pontos következményekkel; egy mese, ahol Halál maga is csak
statiszta. Mégis - egyszerűen nem tudom megszeretni Collen Doran klasszikusokat
(számomra vérszegényen) megidéző rajzstílusát, a karaktereit; pedig látszik
benne invenció, van néhány nézete-kivágata, ahol el kell ismernem: valójában
hibátlan. Lehet, az én bűnöm - talán nem vagyok Doran-kompatibilis.
Viszont nagyon kellemes
meglepetésként ért a Halál - Téli mese.
A Vertigo 1999-es januári különszámában (Winter's
Edge) megjelent kis hatoldalas szelíd és helyén való magyarázat az első
összefüggő három füzetes minisorozat előtt, a Halálról, aki réges-régentől máig
tartó, végtelen léte alatt megélte (jó ezekkel az igékkel ebben az
összefüggésben játszani...) a maga revelációit. Aki megértette, mire való az
empátia, aki megfogadta, hogy minden századik évben él egyetlen napot, hogy
megtudja: mit szólna hozzá. Hogy
megtudja, mit él át, mit érez a halandó - hogy levonhassa a tanulságot. Jeff
Jones és Jon J. Muth rajzolópárosa ihletett tushasználattal alkot téli tájat
(és számos halált), japán fametszettől a pasztellfestményig nyújtózva, egyedi,
lapról lapra finoman változó halál-karakterrel - nem a fősodor, amit művelnek,
de minden porcikájában művészet.
A mondanivalója viszont a
minisorozatban válik gyönyörűen élessé. A
Halál - Az élet mindig drága nyitó közjátéka után (ahol feltűnik egy Hellblazer vagy Sandman-rajongók számára 'kedves' régi ismerős) a tizenhat éves
Sextonnal esünk a történetbe, aki épp búcsúlevelén dolgozik, amikor enyhén
flúgos anyja tavaszi nagytakarítás ürügyével kipaterolja a lakásból (...Á! Élj gyorsan, szeress nagyon és hagyj
hátra gyönyörű hullát... Nem igazán. Inkább élj unalmasan, gondold, hogy
'minek', és hagyj búcsúlevelet...). Sexton összefut egy magakorabeli gót
tinivel - aki azt hiszi magáról, hogy ő a halál, aki erre a napra az élők
bőrébe bújt. Hogy, hogy nem, koncertre mennek együtt, ahol egy Foxglove
művésznevű csaj először lép fel - s a szerelme, Hazel viszi be a bulira a
fiatalokat... Aztán az este egyre betegebbre alakul, a halál-tinit elcsípi egy
régóta rá ácsingózó ismeretlen (ismerős). A kalandok éles íz-kontúrját nem akció
és horror fűszerezi - csak a halál. És ez pont elég - ez a három összefüggő
füzet gyönyörűt markolhat az olvasója szívén, és tele van a Végtelenek világára
tett utalásokkal, rámutatásokkal (hajtás után a kitartóknak részletezem...).
És eztán: a Kerék. A Halál-történetek állandó rajzolója, Cris Bachalo egy
2001.09.11. emlékkötetbe szánt tízoldalas kedvéért (9-11 - The World's Finest Comic Book Writers & Artists Tell Stories
to Remember) nyúlt vissza a régi munkához (már a Marvel kötelékéből). Én
konkrétan imádtam, amit a végzetes Végtelennel művelt e kötet két hosszabb
lélegzetű sorozatában, oldalakon át, apró különbségekkel akár az egy lapon 16
képkockás 'beszélő fejek' esetében is (nem is beszélve a döbbenetes bontott
egészoldalasairól) - de amit itt 10 oldalban letesz, az szerintem tényleg
belőle fakad, és magasiskola. Nem is igazán a rajztechnikák (számítógépes)
változása okán, hanem azzal, ahogy hagyja magára hatni a mangát a karakteralkotásban,
vagy ahogy a jelentőség-adás szolgálatába állított, levegős panelekkel bánik,
ahogy a viszonylag sok szöveg a rajzai mentén egy pillanatig se tűnik soknak -
ahogy egésszé áll össze a mese, látomássá és tisztelgéssé... olyan finom
poénokkal, hogy a (történetet mesélő) afro Matt latino Halállal ül szemben a
lét gyászoló óriáskerekén (...Ha nagy
leszek - gondoltam - ilyen barátnőt szeretnék...). Imádom.
Hogy aztán belemerülhessünk a
második összefüggő blokk három füzetébe,
a Halál - Egy teljes életbe.
Ahol a már megismert Foxglove-Donna kerül szerelmével, Hazellel és annak
kisfiával együtt végzetes helyzetbe, végletes választás elé. A leszbikus
énekesnő, aki a coming out kínjában (és saját popsztársága kínjában) vergődik,
meg az őt szerető anyuka, aki nem akarja elveszíteni a kisfiát, Alvie-t.
Kalandjaikban részes Larry, Foxglove menedzsere, Boris a testőr, meg a
nyilvánosság kedvéért szerződtetett 'celeb-barát', a férfi-fehérneműmodell,
Vito. Hát kérem, ez egy halmozottan többfenekű, sztárságra, celebségre,
életmódokra, de szerelemre és felelősségvállalásra egyaránt hatalmasakat
kacsintó mese, minden porcikája él - az utolsó képkockáig. Egy pillanatát sem
akarnám elárulni, olvassátok el!! Irtózatos többletet jelent, ha kibomlik
bennetek az összes utalás - mert úgy mesél a kapcsolatainkról, ahogy négyszáz
oldalas, lélektanilag megalapozott, sztárírók tollából született nagyregények -
háromszor huszonnégy oldalon.
A Halál és Velence sem tanulságmentes, szépen épül fel benne az a
morbid és perverz állapot, amit aztán elegánsan pukedlizve bont fel. Az utólag
született hozzáfűzésekből az egyik jobban sikerült leágazásban jelent meg (The Sandman - Endless Night's - 2003) P.
Craig Russell munkája, aki számos Gaiman-novella képregényesítésében is kedvenc
mítoszlovasom bűntársa volt - érzik köztük az összhang. Russellé a sorozat
talán legemberarcúbb Halálja - aki kivárja a maga idejét (mondjuk így: amíg
felnő az, aki segíthet hozzájutni a maga idejéhez). Szellemes és gonosz felnőttmese
- szerettem. Mint ahogy a maga módján értettem és szerettem Dave McKean kis
szösszenetét, a Halál üzenete az életről-t.
Még akkor is, ha ennek a konkrét, felvilágosító célzatú üzenetnek az idő az
aktualitását... hát, hogy mondjam, ha nem is kezdte ki, de alaposan
áthangszerelte azóta.
Hála és dicsőség a FUMAXnak,
amiért belevágtak - amiért visszatértek a képregényhez, és egyből ilyen nívón!
A küllem, a kivitel kifogástalan, nagyon szépen köszönöm a fordítók, beírók,
szerkesztők áldozatos munkáját. (És nagyon várom, hogy nekiugrotok-e a Sandmannak!)
Csapjunk a lecsóba! Először is:
Őrült Hettie. A Végtelenek mitológiájába a Hellblazer
halálra vállat rántó kétszázötven éves boszija értelemszerűen a Prelűdök
és Noktürnök harmadik fejezetében lépett be - ahol a sorozat épp
Constantine dohányfüstös világába tévelyeg. Hogy feltűnik itt, a Halál
füzeteiben az a rajongók szemében áldás is, átok is lehet. Áldás, hiszen az
otthonosság érzetét teremti. De átok is, hiszen mondhatnám: lépcsőháznyi, szűk
kisvilág ez, ahol az író az új mellékalakok bemutatása helyett gyakran nyúl
(kényelemből) a már jól bejáratott figurákhoz - ahogy annyi mesélő. Pedig
valójában egyik sem. Hettie fajtájából nincs sok a Végtelenek világában se, és
jelentőségteljes az érkezése - pont akkor jön, zsarolni Halált, amikor az a
százévenként esedékes egy napos életben-létét töltené (élettel). Nem szűk
kisvilág ez, hanem a Végtelen Halál meséiből az egyik, hiszen mi ezek közül
egyszerre csak egyet vagyunk képesek átélni. Ez az élet rendje, s Didi (az
'élő' Halál) ezért is megy bele a Hettie-től kapott feladatba - mert élőként ő
is csak egyetlent élhet át, ezt dobta neki az (egynapos) élet, s mivel úgyis
átélni akar, hát nosza, rajta.
A Végtelenek végtelen számban
jelen lehetnek akár ugyanakkor és ugyanott - még ha éppen teljes erőbedobással
életet játszanak, akkor is. Ez a paradoxon a végtelen-lét velejárója... S ezt mi
meg is kapjuk képben, ahogyan kell, a Második
fejezet: Egy emlékezetes éj nyitó oldalán, ahol pontosan ugyanaz a Washington
Square-en álló Diadalív látható, mint a Szárnyainak
suhogása, a Prelűdök és Noktürnök
zárófejezete kezdetén s végén; sőt, a srácok ugyanúgy fociznak, a labda
ugyanúgy elgurul, s Halál (az élő Didi) ugyanúgy dobja vissza. Ugyanúgy, vagy
ugyanakkor - lásd, ez a végtelenek valódi perspektívája: hogy tulajdonképpen
mindegy. Ugyanígy tűnik fel a Central Park angyalos szökőkútja (ahol Didi
meghal) Foxglove meséjében is... Foxglove-Donna és a menedzsere, Larry ott
beszélik meg a leszbikus mivolt esetleges felvállalását.
Szegény Foxglove-Donna... a
sorsát átszövi Halál jelenléte. Egykori barátnője, Judy a Prelűdök és noktürnök hatodik fejezetében John Dee doki áldozatává
vált - lett úgymond 'öngyilkos'. Így indulhat el Donna Cavanagh a Foxglove-vá
válás útján - hiszen egy Judynak írt dalt 'hallunk' tőle először... Az úton, aminek (az általunk látható) végén elgondolkodik: vajon
nem lehet-e, hogy ő, és Hazel meg Alvie már rég meghaltak, még sztár korában -
s amit most átélnek az Halál ajándéka, az egykori koncertért, amit az 'életben
töltött' napján hallhatott (a dalért Judyról, akit Halál ismer - hiszen már halott...); azaz: nem álom-e az élet. Erre rímel amúgy a
Sandman egyik legerősebb visszatérő gondolata: hogy a valóság valójában
mindannyiunk közös álma. A valóságot, a nagy
delíriumot ez az egyetlen tény választja el az álombirodalomtól: ezt
egyszerre álmodjuk, mindannyian... Donna egykori barátnője, Judy egyébként
Rose, az álomörvény barátnője is
(életében utoljára neki telefonál...), aki körül az egész Babaház-évad bokrosodik, aki épp ezt a szabályt szegte volna meg,
ha örvényként egybenyitja mindenki álmát. Foxglove gondolata ezért annyira bájos
- mert ennek az álommal (álom-élettel) való játszadozásnak az egyik (egyénre szabott) arca.
Didit, az egy napra élővé lett
Halált a Remete fenyegeti, tartaná a hatalmában - aki amúgy Jason Blood
(mennyire vicces már a neve ismeretében a mondat: ...a vérem fekete, bánatos, kimerült cucc...), Hob Glanding hozza
szóba a Babaház negyedik fejezetében
mint Őrült Hettie mellett az általa ismert harmadik haláltalant - Blood szintén
régi DC-s karakter, egy régi DC-s képregénysorozatban Etrigan, a démon házigazdája;
aki viszont a Prelűdök és Noktürnök
harmadik fejezetében szegődik Sandman kísérőjévé a Pokolban... Át meg átszövik
a mesét Neil Gaiman hőseinek rokonai, barátai, üzletfelei, a démonaik és
feloldozhatatlan bűneik - ahogy az életünkben létező ismeretségi hálók
szövődnek a miénkben. Nem kisvilág - csak a millió nézetből az egyik. Ez a
könyv pont ezektől a megszövött hálóktól teljesség-érzetű. Így áraszthatja
magából a magáénál sokkalta nagyobb világ levegőjét.
(S még mennyi mindenről nem esett
szó... kesztyűk rejtette sebekről, meg elhamvadó cigarettáról, meg a szeretet
szavairól a bordák között, meg Tori Amos plakátjáról a reptérrel szemben,
meg... végtelen lehetne ez a bejegyzés. Amilyen a világ...)
Kiadó: Fumax
Rajzolók: Chris Bachalo, Mark Buckingham, Michael Dringenberg, P. Craig
Russell, Malcolm Jones III, Colleen Doran, Dave McKean
fordította: Bayer Antal, Benes Attila, Holló-Vaskó Péter, Totth Benedek
Végére a cuki: FunkoPop Death :) |
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése