Margaret
Atwood valamiért Magyarországon nem túl ismert, pedig világszerte
nagyon népszerű és elismert írónak számít, jócskán megpakolták
mindenféle díjakkal, az egyik legjelentősebb élő feminista írónak
tartják (ez leginkább The Edible Woman – Az ehető nő című regényének
köszönhető, aminek híre-hamva sincs kis hazánkban). Egyik leghíresebb
regénye A szolgálólány meséje, amelyből film is készült, állítólag egész
jó lett, de a regény annyira szuggesztív volt, hogy én most esélyt sem
adnék az adaptációnak.
A
szolgálólány meséje egy elképzelt jövőben játszódó disztópia, hőse,
Fredé egyike azon kevés nőnek, akinek még működőképes a méhe, képes
gyereket szülni, ezért kiszakítva saját családjából, megfosztva életétől
arra kényszerítik, hogy gazdag és befolyásos férfiak „szolgálója”
legyen, akinek egyetlen funkciója a gyerekszülés. Hogy pontosan hol ás
mikor járunk, az nincs leírva, de valahol Észak-Amerikában, a jövőbeli
Gileád Köztársaságban. A polgárháborúk után kialakuló vallási fanatikus
állam az élet minden területére kiterjeszti a tökéletes diktatúrát, a
magánélet megszűnik, a nőket megfosztják vagyonuktól, önállóságuktól,
csak mint egy férfi háztartásának tagjai létezhetnek, a gyermekeket
elszakítják vér szerinti szüleiktől, és arra alkalmas pártbeli
nevelőszülőkhöz helyezik őket. Az ország folyamatosan háborúban áll
szomszédaival, ez folyamatos katonai jelenlétet és üldözéseket indokol.
A
regény 1985-ben íródott, az írónő egyáltalán nem titkolja, nem rejti a
sorok közé a társadalomkritikus mondanivalót, egyenesen a képünkbe
tolja. Nem nehéz párhuzamot találni a vallási fanatikus diktatúra és a
’80-as évek Amerikájának erősen konzervatív jobboldali kormányzása
között, de megjelennek a regényben a nők kizsákmányolása elleni
feminista tüntetések és pornólap-égetések is. Hogy pontosan mi vezetett a
fanatikus Gileád Köztársaság kialakulásához, azt Atwood nem részletezi,
a regényben csak azt látjuk, amint szinte egyik napról a másikra a
demokrácia intézményei megszűnnek, és megalakul az új, rendpárti
kormányzat. Mindezzel párhuzamosan a környezeti ártalmak, a
sugárszennyezés, a nukleáris balesetek hatására a nők nagy része
terméketlenné vált. Innen egyenes út vezet odáig, hogy azt a néhány
„szerencsést”, aki még képes gyereket szülni, átnevelőtáborokba gyűjtik,
és onnantól kezdve csak egy értelme van a létezésüknek, hogy a
kiváltságos osztály házaiban élve, a terméketlen feleségek helyett
gyereket szüljenek.
A
történetet végig Fredé szemszögéből látjuk, épp ezért a női nézőpont az
uralkodó. A mű egyik rétege a csak szaporodási céllal „tartott” nő
léte. Direkt nem írom, hogy élete, mert nem gondolom, hogy élet lenne,
amit velük végigcsináltatnak. Saját életüktől, családjuktól, nevüktől
megfosztva egy idegen családhoz kerülnek, ahol, mint egy börtönben,
szinte sosem lehetnek egyedül, szobájukból száműznek minden olyan
felesleges berendezési tárgyat, amivel kárt tehetnének magukban.
Előírásos vörös csuhát kell viselniük, kinézetükre nem adhatnak, hiszen
nem számít, kik ők, mik ők, hogy néznek ki, csak egy dolog számít, a
méhük. Simone de Beauvoir klasszikusában, A második nemben szociológiai
módszerességgel járja körül a női test „használatának” témakörét, a női
test és a női személyiség, a női létezés anakronizmusát, én ennek
irodalmi megjelenését látom Atwoodnál. Hihetetlenül erős és húsbamarkoló
élmény, végiggondolni, hogy ez akár meg is történhet. Kevés könyv van,
amitől napokig-hetekig nem tudtam szabadulni, ez ilyen volt.
Ami
igazán briliáns Atwoodnál, az, hogy mennyire egyszerűen, látszólag
magától értetődően tudja kiforgatni, mi a jó, és mi a rossz, mi erény és
mi bűn. A szolgálólányok és gazdáik ritualizált együttléte például az
egyik legnyomasztóbb és leggyomorforgatóbb része a könyvnek. Mert nem
egyszerű szeretők, vagy szajhák ők, hanem a bibliai szolgálólány
megfelelői. Szabályozott, a feleség részvételével és kontrollálásával
történő, minden intimitást nélkülöző megtermékenyítési procedúráik az
elidegenítés mesterfokát jelentik. És felvetődik a kérdés, vajon
megéri-e? Az egyik legnagyobb morális dilemma a könyvben, és nőként azt
hiszem, nem lehet úgy olvasni, hogy az ember ne gondolja végig, hasonló
helyzetben mit választana? A biztos halált, a száműzetést a
sugárfertőzött telepekre, vagy a látszatbiztonságot, megfosztva a nőiség
minden maradékától, pusztán gépként használva?
A
regény másik olvasata a diktatúra kialakulása. A káoszban,
betegségekben, természeti és technikai katasztrófákban vergődő nemzet
(Amerika?) belenyugvással és mondhatni, megkönnyebbüléssel fogadja a
rendpárti kormányzást, az emberek a biztonság és a rend kis morzsáiért
önként mondanak le szabadságuk egy részéről egészen addig, amíg a
folyamat már nem fordítható vissza. Ismerős? Atwood nagyon jól ragadja
meg a hétköznapi emberek agymosását, az átnevelő táborokat megjárt nők
betagozódását, a nehezen kivívott szabadságjogok megtagadását. Nagyon
jól eltalált kritika a régi rendszerben abortuszt végző orvosok
nyilvános kivégzése. Hisz tény, a világméretű meddőségért részben a
születésszabályozás nehezen kivívott teljes liberalizációja tehető
felelőssé. Újabb és újabb morális dilemmákkal találjuk szembe magunkat,
hisz évtizedekig küzdöttünk a születésszabályozásért, s most kiderül,
hogy ennek is köszönhető, ha nem születik több gyerek? Akkor hogy
választjuk szét a bűnt a szabadságjogtól?
Az
időben ide-oda ugráló cselekményben párhuzamosan látjuk Fredé normális
életét, még a diktatúra előtti időkből, a hatalomátvétel napjait, még
korábbról ifjúságát, és a jelenbeli mindennapjait. Az időben való
ugrálás újra meg újra ráébreszt arra, mit vesztett az ember. Mint ahogy
Fredé is kénytelen újra meg újra emlékeztetni magát, felidézni kislánya
képét, mert egyébként túl hamar megszokná. Mert az ember ilyen.
Beletörődik, betagozódik a diktatúrába, biztonságáért cserébe lemond
emberi méltóságáról.
Van
persze ellenpont, Fredé kollégiumi barátnője, Moira, a mindig, minden
ellen lázadó anarchista prototípusa. Ő az, aki soha nem tagozódik be,
minden ellen lázad, demokráciában éppúgy, mint a diktatúrában, ezért is
nem tudják megtörni. Ő megtalálja azt az utat, amelyen ugyan folyamatos
életveszélyben, és megalázottan, de a saját választásnak legalább az
illúzióját megtartva létezhet.
Az
írónő nyitva hagyja a kérdést, hogy Fredé élete hogy végződik, azonban
kapunk egy furcsa, nyugtalanító, de szerintem frappáns epilógust.
Kétszáz évvel a történet után egy történészkonferencia szereplői
értekeznek Fredé naplójáról és feltételezett életéről. Az a
tárgyilagosság, a történelmi érdekességekkel szemben tanúsított
távolságtartó érdeklődés mintegy idézőjelbe teszi az egész regényt.
Hiszen bármilyen tragikus hősnőnk sorsa, bármilyen kegyetlen és zsigerig
undorító a diktatúra, amiben él, mint minden a történelemben, ez is
elmúlik egyszer, s kétszáz év múlva már csak a régmúlt korok kutatói
foglalkoznak vele. Újabb gondolkodnivaló Atwoodtól. Vajon a mi kis
életünk, a világ, amiben élünk, vagy ami holnap történik, az kétszáz év
múlva jelent még valamit? Vagy csak elvetemült tudósok kutatják majd a
konferenciáikon, mint érdekességet?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése