„A
fejezeteket kezdő fiktív vendégszövegek olyan tökéletes összképet adnak, hogy
szépíróink jó része is a fél karját adná érte: kulturális reflexiók,
dalszövegek, regényrészletek, tudományos eszmefuttatások, kabaréjelenetek és
húsz évvel ezelőtti prominens politikusaink túlságosan is ismerős sárdobálásai
keretezik Gábor útját. A cukin ijesztő cellofoidák (komolyan, kérek egy ilyet
háziállatnak) és a kiváló misztikus sztori nélkül is, már ezért a
földönkívüliek érkezését szokott ostobasággal és korlátoltsággal lereagáló
fiktív (?) Magyarország-képért is érdemes lenne elolvasni.”
Tavaly írtam a fenti sorokat Veres Attila
bemutatkozó regénye, az Odakint sötétebb kapcsán – maradéktalanul
érvényesnek érzem őket most, az Éjféli
iskolák novellái olvastán is. Felerészben
lovecrafti rettenet, felerészben egy átlagos hétfői reggel – írja a szerző
a „Közöttetek” című novellához fűzött kommentárjában és valahol itt keresendő a
kötet leglényege: félig iszonytató, ősi, belénk kódolt félelmekre, beteges
vágyakra, durva, állatias ösztönökre ható horror amit olvasunk, félig pedig
azoknak az álmatag, nyúlós, reménytelen szürke hétköznapoknak a leképezése, amiben
élünk. Ahol fel sem tűnik már, hogy a „Vérvörös gépezet” napról napra darálja
be állampolgárait, először csak a kóbor kutyákat, aztán a hajléktalanokat, aztán
a nemtetszőket, aztán mindenkit, aki nem hajlandó ölni érte – megszokjuk, ahogy
eddig is. Mindent. Ahogy megszoknánk a közénk csöppenő földönkívülieket, a megvakított
kannibál gyerekeket nevelő egyházat, a nem egészen emberi lényekkel forgatott
pornót is. Hisz valamiből ki kell fizetni a lakbért.
Hogy Attila jól ír, azt már az Odakint sötétebb olvastakor is
nyilvánvaló volt – az viszont csak most, ennyi különböző réteget bontó, mégis
ugyanoda mutató novella után ennyire egyértelmű, hogy rendkívül erős saját
hangja van. Hasonlítgatják Stephen Kinghez (naná…) – mivel egyetlen kísérletem
Kinggel csúfos kudarccal ért véget, ezt inkább hagynám a csudába. Mondják, hogy
Lovecraft remek megidézője – mivel Lovecraftot egyáltalán nem olvastam, erről
nem tudok nyilatkozni. Az általam olvasottak közül leginkább a Jeff VanderMeer-féle
weird fictiont idézi – annál inkább, mert még mindig bajban vagyok a horror címkével.
Valahogy a horror az én sekélyes kis elmémben összefonódott az ijesztgetéssel –
Attila pedig nem ijesztget. Annál sokkal mélyebbre nyúl.
Érdekes a felütés – vajon van-e ennél
szokványosabb kamaszfiú-félelem? El is gondolkodtam rajta, hogy biztos lesz,
kell legyen itt még valami csavar, nem lehet hogy ennyi az egész… ennyi, de nem
baj. Pont ettől lesz „félig egy átlagos hétfő” – hogy néha tényleg csak ennyi a
rettenet. Triviális, undorító, kamaszos rémálom. Ettől még baromira tudunk
rettegni tőle, amikor felriadunk az éjszaka közepén. És baromira jót tudunk
nevetni saját rettegésünkön is – megfelelő távolságból. A horror és a közéleti
reflexiók mellett a kötet legnagyobb erénye a humora. Nem hittem volna, hogy
ennyit fogok nevetni, miközben épp földeken termesztett és feldolgozott
emberekről, zombiként visszatérő és a rokonság által rituálisan feldarabolt
hullákról, emberáldozatról és gyilkos wellness-szállókról olvasok. Azt pedig sehol nem állítja semmilyen írás,
hogy az Antikrisztus ne lehetne egy házisertés. Bárki, akinek gyerekként
megfordult a fejében, hogy a frissen leölt disznó visszajön és bosszút áll a
falun, amiért lemészárolták, ismerősként üdvözli „Kisgömböc”-öt.
Ugyan az Éjféli iskolák nem akar novellafüzérként viselkedni, nincs direkt
összefüggés, vannak visszatérő szereplők, helyek, helyzetek. A legerősebbek épp
a visszaköszönések – láthatóan ezek a témák foglalkoztatták leginkább a szerzőt.
A kötet tán legkiforrottabb darabja, „A Borostyán komplex” borásza, akit szinte
vártam megjelenni ott, ahol. A pornóoldal, ami több kisiklott életnek ad
keretet – és ami tán legjobban eltalált hordozója a horrorba hajló hétköznapoknak,
vagy épp a hétköznapiba hajló horrornak: hisz a pornó maga is a reménytelen
hétköznapiság és az állatias ösztönök elegye. A komplexeken keresztül életeket
ízleltető borkóstolás mellett kedvencem a „Ködváros” ál-dokumentarista
novellája, melyben visszakacsint ránk az Odakint
sötétebb világa is. Bár sosem voltam rocker, sem fél-legális iskolai
koncertekre járó, hajnalban beszívottan hazaténfergő kamasz, sem semmilyen zene
függője, olyan tapinthatóan, harapni-szagolni-ízlelnivalóan idéz meg egy, a kollektív
tudatunkba mélyen beivódott életérzést, hogy ott érzem magam az apám
generációjával a hetvenes-nyolcvanas évek amatőr rockkoncertjein, kannás borral
a kezemben, várva a megváltásra. Komolyan zseniális darab!
Van egy különös szerkezete a kötetnek – a tizenöt
novella három jól elkülönülő részben kapott helyet, melyek ugyan markánsan más
alaptémákat járnak körül, mégis, az áthallásoknak, átruccanó szereplőknek,
visszatérő motívumoknak köszönhetően együtt adnak ki egy egészet. Az első
vezérfonala a testiségtől való rettenet – a szex, a szaporodás(i kényszer), a
kihasználás és kihasználtság mindennapi undora. A másodiké a rendszerbe
tagozódástól való félelem – a minket körülvevő gépezettel, a minket kitermelő gyárral,
a létünket felülről (tárgyként, komplexként, műalkotásként vagy sorozatgyártott
széklábként) szemlélőkkel szembeni ellenállás vágya. A harmadiké a
természetfelettitől való rettegés – ahol az intézményesült vallásba tagozódók
vakhite és félelme e hit feleslegességétől (vajon valóban van miben hinnem vagy
már csak a parancs tart itt) épp úgy helyet kap, mint a túloldalra (mindig csak
a másik partra) vágyók szenvedélye és természetszerű kudarca. A három blokk
együtt térképezi rettegéseink összképét – úgy fonódnak össze, ahogy legzavarosabb
rémálmaink. A legérdekesebb mégis az, hogy bár nyomasztó és olykor undorító szövegek
ezek, nem hagynak maguk után semmi erőltetett rémséget. Nem félünk a sötéttől.
Inkább segítenek. Feldolgozni félelmeket, kidolgozni undorokat, megbarátkozni
értelmetlen, ösztönös rettegésekkel. El tudom képzelni, hogy némelyik terápiás
hatással volt az íróra is. Még sok ilyet kérek!
Kiadó: Agave
Szuper poszt lett, és végre eljutottam a kommentelésig is! :) Attilának tényleg rendkívül erős a saját hangja, van egy egyedi stílusa, ami a különálló történeteit is elválaszthatatlanul egybefűzi, egységessé teszi, de mégis mindig nagyon más mind. A különféle rettenetekben az volt a jó, tényleg hogy néha csak ennyi, máskor meg brr, még tovább haladt a belsőnk felé. Igazad van, hogy ez nem is igazán horror, hanem több annál. Sajnos én se nagyon ismerem Kinget - csak a Cujót olvastam, az nem a klasszikus ijesztgetősei közül való a mesternek -, és Lovecraftot meg végképp nem, szóval nekem is ott maradt VanderMeer hasonlítási alapnak. :)
VálaszTörlésNekem is a Borostyán komplex volt a kedvenc, nagyon mély, nagyon erős novella, és a borász alakját én is vártam. :)) A Ködváros pedig bennem is teljesen az Odakint sötétebbet idézte, erre egyébként biztos az áldukomentarista stílus is tényleg rájátszott.
" ott érzem magam az apám generációjával a hetvenes-nyolcvanas évek amatőr rockkoncertjein, kannás borral a kezemben, várva a megváltásra" Én is!!! És imádom ezt a mondatodat!
Az is nagyon tetszett, ahogy a tagoltság mondanivalóit értelmezted. És valóban, a legfontosabb is ott áll a végén, hogy ez a "horror", ami nem ijesztget, hanem sokkal mélyebben rémít, mégsem hagy félni a sötétben, hanem mintha segítene kirántani onnan.
Ó köszi, de aranyos vagy :) Én meg imádom ezt a kommentet ;)
Törlés