Aki régebb óta követ bennünket, tudhatja,
hogy meglehetősen kedvelem J. K. Rowling Robert Galbraith álnéven írt krimisorozatát. Na jó, ne szépítsük: egyike vagyok annak a minden valószínűség
szerint maximum maréknyi egykori Harry Potter rajongónak, akik szerint ez a
sorozat még jobb is, mint a brit írónőnek világhírt hozó tinivarázsló
története. Imádom, ahogy Rowling lubickol a szabadjára engedett gyilkos
indulatokban, ahogy tollhegyre tűzi napjaink égető társadalmi-közéleti problémáinak
némelyikét és olykor valóban körömrágósan izgalmas krimit húz köréjük és ahogy
végre hús-vér, felnőtt, esendő, minden gyarlóságukkal együtt szerethető és
küzdő karaktereket teremt, akik játszi könnyedséggel elviszik a hátukon a
krimiben nem túl erős sorozatot is.
Mert a filmfeldolgozás mint krimi –
nyomába sem érhet a könyveknek. Jó angol szokás szerint BBC minisorozat készült
a regényekből, egyenként két-három résszel – ami még mindig jobb mintha
hollywoodi mozifilmmé gyúrták volna, de nem annyira jó, mintha hosszabb sorozat
készült volna belőlük, hasonló nívón (mert de, lehet nívós tízrészest is
készíteni, ez ma már nem kérdés). A terjedelmi korlátnak legkevésbé a Kakukkszó esett áldozatul – neki még három
rész jutott, ám tekintve hogy a két főszereplő, a múltjuk és a környezet
bemutatása is jórészt ennek a feladata lett volna, ez is kevés. Ezzel együtt is
a krimi itt sikerült a legfeszesebbre és leghatásosabbra – csak sajnos az
alapanyag meg épp itt a leggyengébb. Szóval sovány vigasz…
A selyemhernyó
agyonbonyolított cselekményéből okosan vágtak, és sokat segített a filmeseknek
a regénybe ágyazott regény (az „igazi” Selyemhernyó) – lehetett trükközni
kicsit az ábrázolással. Ettől tartottam leginkább, de az olvasás közben szereplőink
előtt megelevendő, rémálmokba kúszó fantasy-szerű jelenetek a Quine-regényből
remekül illeszkedtek az összképbe. Egyébként úgy éreztem, az egyszerűsítéseknek
és kihagyásoknak köszönhetően ebben a részben lehetett a legkönnyebben
kitalálni, ki is a gyilkos.
Ami viszont a legfájóbb: épp az írott formában
legjobb rész, a Gonosz pálya adaptációja
lett a leggyengébb. Ez a rész krimiként
egyszerűen nem működik. Túl kevés a két óra ahhoz, hogy Strike megelevenedő
múltjának részleteiben is elmerüljünk, Robin drámáját is megismerjük, és még a
három, egyformán gyanús egykori ellenség nyomait is végigjárjuk. Itt tényleg
minden apró részlet számít(ana) – teljesen kihagyták például a meggyilkolt lány
szomorú kapcsolatát a netes csonkítás-fetisiszta közösségekkel, a nyomozás ezirányú
szálait, a gyilkos nézőpontját, a vidéki kalandok egy részét. Fájóan leegyszerűsítették
ezt az egyébként rendkívül sokrétű és okos történetet, ami maradt az pedig nem
lett több mint egy átlagos, kiszámítható, tizenkettő egy tucat krimi. Kár.
Szerencsénkre azonban a Strike sorozat
sosem elsősorban a krimiről szólt – sokkal inkább az emberi kapcsolatokról és a
két főszereplőről. Ez egy mélyen emberi történet, arról, hogyan kerül
fokozatosan, kliséktől és túlzásoktól mentesen egyre közelebb egymáshoz két
sérült ember – jópár vargabetűvel (mindkét oldalról, hisz a regényekben nem csak Robin mondja ki az igent, Strike is szépen kalandozik, nem beszélve az exmenyasszonyról, aki jóval nagyobb szerepet kap…). Ezt az oldalát
remekül fogta meg a sorozat. Bár voltak kétségeim (ahogy szerintem minden
második rajongónak), de mind a szépfiúnak kikiáltott Tom Burke, mind a túl szép
túl hamvas túl kislányos Holliday Granger remek választás a szerepre. Burke
ugyan valóban kevésbé leharcolt, mint a regénybeli Strike, de amikor szükséges,
tud kellően megtört és szürke lenni – és bár a kivert kutya tekintet nem helyettesíti
a gyűrött homeless figurát, azért csak hálásak lehetünk, hogy amikor előkerül a
dráma (katonaság, robbanás, hiányzó láb egyfelől, Leda Strike problémás múltja
másfelől), akkor színészünk is megcsillantja drámai tehetségét (apropó, ha már
Leda: miért kapott ilyen kevés szerepet Shanker?). Holliday Granger pedig már
rég túl van a hamvas Lucrezia Borgián - még ha a nézők többsége nem is -
remekül kelti életre a tipikus szomszédlányt, akiből elő-előtör a leendő kemény
magánnyomozó, akinek hol alkoholmámorban fetrengő főnökét kell hazatámogatnia,
hol levágott lábakat kap postán, hol saját, mindenkit megmenteni óhajtó
szándékai miatt fázik rá, de csúnyán.
A könyvek legfontosabb eleme a két főszereplő
mellett az utánozhatatlan londoni hangulat – ez maradéktalanul átjön, de hát
mit is várjunk, az angolok nagyon tudják, hogy kell angol hangulatot építeni.
Ugrálni tudtam volna örömömben, amikor megláttam a vásznon a Tottenham sörözőt.
Strike irodája és lakása, Luna Landry első részben kulcsszerepet játszó elegáns
aranykalitkája és a Gonosz pályában
meglátogatott leszakadt környékek is annyira valóságosak voltak, hogy ott éreztem
magam a regények lapjain. Valahogy a hétköznapokat, azok apró összetevőit
sokkal jobban kapták el, mint a nyomozások részleteit.
Minden kritikám ellenére is imádtam, simán
újra fogom nézni, a félelmetesen jól eltalált főcímtől az apró utalásokig tele
van újrafelfedeznivalóval – de a legnagyobb kritikám még hátravan. Matthew. El
sem tudom képzelni, mit szívtak a forgatókönyvírók, amikor Robin seggfej
vőlegényéből, aki azért járt a lánnyal a fősulin, mert nem akadt nála jobb;
megcsalta miközben depresszióval küzdött a megerőszakolása után; minden lehetséges módon megpróbálta korlátozni a karrierjét és megtorpedózni a főnökével való munkakapcsolatát; egy jószívű,
toleráns, mindenki kedvence papucsot csináltak, aki otthon vasalgatja Robin
ruháit az anyja halála után, miközben karrierista kedvese a főnökével
megy partizni. Komolyan nem értem. Teljesen, tökéletesen félrement az
ábrázolás, és ami a legnagyobb baj, hogy ettől Robin és Strike, meg az egész
kapcsolatuk is más színben tűnik fel. A harmadik részben mozdult el kicsit a
fókusz, mert belerakták legalább a telefonszám-letiltást. Kíváncsi vagyok,
hogyan alakítják Matt személyiségét, mert hát amerre mennek az események, lesz
itt még konfliktus… Legalábbis remélem. Lassan megjelenik a negyedik rész, a Lethal White, amit az eddig nyilvánosságra
hozott szándékok szerint még három követ – Strike és Robin kalandjai a lapokon
és a képrenyőkön is még jó hosszan folytatódnak.
Csak visszajutok ehhez a bejegyzéshez is, amit egyébként nagy örömmel olvastam, és már mióta megnyitva van itt, hogy na, majd most reagálok, na majd most... :)
VálaszTörlésTényleg nagyon érdekes, hogy a Kakukkszó lett hosszabb terjedelmű, pedig ott viszonylag "egyszerűbb", kevesebb szereplős a bűntény. De nekem valahogy pont élvezetesebbé tudta tenni a képi ábrázolás ezt az epizódot, mert én úgy éreztem voltak unalmasabb részek a könyv-verzióban, amiket elsimítottak filmen.
A Selyemhernyót tényleg okosan vágták meg, és nekem is bejöttek a szürreális rémálomképek.
Lehet, hogy a Gonosz pályát kissé elkapkodták, hogy "kész legyen"? Nekem mondjuk tetszett az is, de valóban ott érzékelhető volt számomra is a különbség, hogy hú, a könyv mennyivel jobb volt, mennyire izgultam, mennyivel kidolgozottabb. A végjelenetnek is más ízt adtak teljesen.
Én kezdettől kedveltem a castingot, azóta pedig csak még jobban a szívemhez nőttek a színészek! De olvasáskor kissé más képet látok magam előtt, mivel a könyvélmény volt az első, elég erős képi világ alakult ki a fantáziámban is róluk, és azt sose veri a későbbi filmadaptáció. :)
A főcím egyszerűen IMÁDAT! :D
Hmm, viszont Matthew-val kapcsolatban kicsit vitatkoznék. Bár lehet, hogy valóba finomítva van/volt a karaktere, szerintem egyáltalán nincs szó arról, hogy egy "jószívű, toleráns, mindenki kedvence papucsot" csináltakvolna belőle. Szerintem nagyon is ellenszenves és pl a ruhavasalós jelenet színtisztán csak mártírkodás akar lenni, izzadtságszagú erőlködés. A telefonszám-letiltás is benne van, és awkwardak a Strike-kal való találkozások is. Valamennyire a könyvben is az van, hogy Robint ugye visszahúzza hozzá valami, van Matthewban valami hülye stabilitás (megszokást akartam írni, de nem csak az), még ha igazából érzelmileg abuzív is ez az egész kapcsolat. Szóval a könyvalakhoz képest is szerintem egészen jól építgetik fel M. alakját, tulajdonságait, és meg fogják utáltatni a néppel, ha még valaki kedvelné. :D Én alig várom a konfliktusokat. Egyébként szerintem egy friss megcsalás kéne, mert Robinnak kb talán semmi mástól nem nyílik fel a szeme.
Alig várom egyébként, hogy a Lethal White-ban mi lesz, már elő is rendeltem. :)
Nem 4 lesz még? Valahol azt olvastam, hogy 8 részes lesz az egész elvileg. :)
Hű :D
TörlésIgazából hagyományos értelemben véve a Gonosz pálya a legkevésbé "filmszerű" alapanyag, a gyilkos szemszögének beemelésével, a gyanúsítottak múltjában vájkálással, az egész lassú építkezéssel meg a folyamatos félrevezetésekkel.
A másik kettő lényegesen egyenesebb vonalú akciófilmes forgatókönyv. Meg tényleg a Gonosz pályának, ha minden részletre ki akarnak térni, kellett volna még legalább egy rész, vagy inkább kettő.
Nekem nagyon kilógott a lóláb Matthew-val kapcsolatban és ami a rosszabb, hogy olyannal néztem aki nem olvasta a könyveket és neki az jött le hogy ez egy milyen jó fej srác... Ugye mi más nézőpontból nézzük a szereplőket, de itt egyértelműsíteni kellett volna az új nézőknek is hogy ez a pasi egy görény :P remélem, okosan megutáltatják a karaktert. A harmadikban már valóban indultak ez irányba. De Robin a kapcsolatát illetően is naivabbnak tűnik nekem mint a könyvben :/
Én is nagyon várom a folytatást, emlékeim szerint utoljára azt olvastam hogy hét rész lesz de ha nyolc, csak örülök :D
Igazad van, valóban a Gonosz pálya a legkevésbé filmes alapanyag. Mondjuk szerintem a Selyemhernyó is elbírt volna akár három részt is, elég bonyolult volt, és úgy ott is több részletre kitérhettek volna még.
TörlésHmm, hát igen, az megint más, ha olyannal nézted, aki nem ismeri, és neki nem tűnt antipatikusnak, ez téged igazol. Talán én túlságosan is beleláttam eddig is a saját ellenszenvemet. De a harmadikban tényleg van változás valamennyi. Nagyon kíváncsi leszek hogy alakulnak a továbbiak, akárhány rész is lesz még. :))
Nekem amúgy a Selyemhernyó a kedvencem, szóval azt elnéztem volna akár egy hosszabb sorozatban is :)
TörlésAzt hiszem nekem is a Selyemhernyó van a topon, bár, amikor olvastam, úgy éreztem a Gonosz pálya helyenként übereli azt is. Már úton van felém a Lethal White is, juhé! :)
Törlés