Nekem ez a filmem. Talán mert a
legtöbb helyzetét valahol belülről ismerem. Azt is, milyen egy korlátozó
nyomorúságban élni. Azt is, milyen a saját zárt és egyedi törvények szerint
faragott világodban. Nem ezekben a végletekben, mint ami megrajzolja a filmet –
de belülről ismerem. Annyira, hogy képtelen leszek kívülről szólni róla. Ha nem
láttad, menj el és nézd meg. Nézd meg a tévén, ha előfizetője vagy egy bizonyos
csatornának, pár kattintással elérhető. Aztán gyere vissza, és olvasd tovább
ezt a bejegyzést. Nekem ez a filmem. Nem vagyok hajlandó távolságot tartani
tőle – a kedvedért sem.
Egy vágóhíd sajátosan, betegen
érzékeny-érzéketlen világába új kollégák érkeznek a régi bútordarabok mellé.
Többek közt Mária, a minőségellenőr (Borbély Alexandra) – nagyon magának való,
nagyon zárt fiatal nő, egy „Csipkerózsika”. Egy reggel rendőrök jelennek meg a
vágóhídon, kiderül, hogy valaki bikáknak való búgatóport lopott az állatorvosi
gyógyszeres szekrényből… A dolgozókat pszichológiai alkalmassági vizsgálatra
kötelezik, Klára, a pszichológusnő (Tenki Réka) szépen, rutinosan mindenkit
kikérdez – többek közt megkérdi azt is, ki mit álmodott az éjjel. Így, teljesen
véletlenül derül ki, hogy Endre, a fél karjára béna gazdasági igazgató
(Morcsányi Géza) és Mária minden éjjel ugyanazt álmodja. Kiderül, hogy egymás
álmában laknak…
Nem ezekben a végletekben. Nem a
nyomorék és az autista végletében. De tényleg ismerem, milyen erősen
korlátozott testi lehetőségek birtokában maszatolni a teljesnek látszó életet –
milyen fegyelmezettségeket, vállalt kényszereket teremt. És ismerem, hogy
mennyire sérülékeny a zártság, ha egyszer megnyílik – hiszen senki nála nem
tudja jobban ilyenkor, hogy mennyire védtelen. Hiszen ilyenkor szándékosan
hagyja, hogy az történjen vele, amitől amúgy retteg. Valahol a közös álom
felbontó játéka, tényleg egy közös álom felbontó játéka az egyik legszebb
ötlet, ami egy ennyire esélytelen párosításban segíthet. A film gyönyörű
végletében a közösen álmodott szarvas-sors. Ahol egy halom dolog ösztönösen, meggondolás
nélkül megtörténik. Ahol vezethetnek a zajok, szagok, ahol a másik érintése más
rezgésszámon és többet üzen – a szavak mankója helyett ahol a mozdulatok
lesznek tényleg hallatlanul fontosak. Annak, aki nem tud, meg annak, aki nem
akar egyébként érinteni.
Enyedi Ildikó érzékenységéről
beszélek, annyi más mellett – meg a kegyetlenségéről, ami nélkül mindez nem
lenne ennyire valóságos. A keretről, a vágóhídról, a szarvas-momentum teljes
ellentétéről. A gépies, ipari gyilkolásról – amit (legalábbis Endre szerint)
mégis csak az empátia megőrzésével lehet ép ésszel megélni. Ahol sajnálni kell
a leölt állatot – nem érzéketlenedhetsz el annyira, hogy ne érezz irántuk
semmit. Legalábbis Endre szerint – aki viszont pont hogy nem akar érezni semmit.
Szerelmet főleg nem. Elege van – elvan nélküle. Erre itt van ez az idegesítően
szokatlanul működő nő, akinek a teste ezer gesztussal, tán legfeltűnőbben pont
az elutasítás gesztusaival, az odafordulás közben történő elzárkózással üzeni a
kíváncsiságot…
Enyedi Ildikó kegyetlenségéről
beszélek, annyi más mellett – meg az érzékenységéről, ahogy a végletekig
elviszi azt a mesét. A teljes kétségbeesés önpusztításáig, ami két zárt
emberben ugyanúgy szakít sebet – az egyiknek testi értelemben is. Olyanok, mintha
akármilyen érzelemnek egy lehetetlenül szűk helyen kellene kiférnie belőlük –
ez ritkán sikerül önsebzés nélkül. A rendező kegyetlenségéről beszélek, ahogy a
végletekig elviszi a színészeit, addig az eszköztelenségig, ahol valóban
átlényegülnek. Borbély Alexandra élete végéig viselni fogja az elkötelezettsége
bizonyítékát a csuklóján, és szerintem ugyanígy a könnyeim nyelem majd, ha
először meglátom egy teljesen más ízű, felszabadult fiatal nő-szerepben.
Morcsányi Géza pedig ugyanígy képes a szemeivel, gesztusaival, a hanglejtésével
játszani – amatőr létére, tényleg, minden tiszteletem az övé. Alig akad itt,
aki színészkedik – élik a szerepet, Békés Itala persze, Nagy Ervin naná… mindenkinek
gratulálok, aki itt vászonra került, az a legtöbbet adta. A legnehezebb dolga
talán Schneider Zoltánnak volt Jenő szerepében – milyen furcsa, hogy ennyi
introvertált közt az nyitottság (és paródiája) az eszközeiben legnehezebben
megtalálható szerep. Én szerettem, mert ami hamisság a játékába került, nem
Schneider Zoltáné volt, hanem Jenőé…
Nekem ez a filmem. Az a
lehetetlen követelés, amikor egy kényszeres tisztaságmániás összebútorozik egy
folyvást morzsázó rendetlennel. Ahol így a jövő nyitott és bármilyen lehet.
Amikor nem tudok kedvenc pillanatot választani, mert tülekednek. Például amikor
állati és emberi tekintetek néznek a napba a pusztulás előérzetében, és mégis
megtörténnek azok az emberi gesztusok, amitől élhetővé válik az élet. Ameddig,
addig. Tudom, hogy újra kell néznem, hogy az összes pillantásukat befogadjam.
És tudom, hogy ez a film a kivételt meséli – de emberek, én ezt a kivételt
élem, rengeteg megkötött kompromisszum árán, és nem is én kötöm meg a többet…
és nagyon szeretném, ha ez volna a szabály. Ha ez volna az általános – ez a kegyetlenségben fenntartott
érzékenység. Ami könnyen sérül, mert nyitva van – de amihez végre odaférhet a
gyógyulás.
Gyönyörűn van megírva!!!!!......
VálaszTörlésKöszönöm!
VálaszTörlés