A két előző bejegyzésből talán
látható – nem a hősök életéért izgultam. Azért szorítottam, hogy Baltasar
Kormákur és filmes expedíciója ne lógassa a filmjét az egy szál „megtörtént
események alapján” mondat vékony kötelén a találgatások és teóriák mélységes,
ásító szakadéka fölé… A (valójában Bukrejev halálával nagyjából lezárt) vita
gyönge tapadású, vitatott rétegeinek anyagából ne indítson újabb lavinát –
elsodorva túlélők és áldozatok maradék méltóságát is. Nos, e tekintetben a film
meglehetősen tisztességesen teljesített.
Néhány (az összképet színező, de
nem átfestő) momentumot kivéve belekerült azoknak a félresikerült, tragikus
napoknak minden fontos pillanata. A visszaemlékezésekből a legtöbbször csak az,
amire többen ugyanúgy emlékeztek. A kénytelenségből tényekhez képzelt anyag (a
két vezető párbeszédei például, amit rajuk kívül nem hallott más) a legtöbb
esetben remekül szolgálta a nézők vezetését; ide gyömöszölték bele azt a
rengeteg háttér-információt, amire a történtekről (vagy egyáltalán a hegymászásról)
először halló moziba járónak a megértéshez alapvetően szüksége lehet. A látvánnyal
konkrétan zseniálisan éltek – létrehozták a madártávlatot ott, ahol a madár se
jár, se helikopter a ritka levegőben; azt a nézetet, ami ezer szónál is jobban
megmagyarázza, mekkora őrületes út is ez, fel a hegyre – s mennyire parányi kis
pont ebben az ember. Azért külön és kiemelten hálás vagyok, hogy a magashegyi
mászás valóságos kínjait mutatták, a valóságos kihívást, amit a hegy támaszt –
hogy végre kiradírozták a fejemből egy játékfilm képei a Cliffhangert: a hóban
félmeztelenül egy kézen lógó, jégcsavart csákánnyal jégfalba verő (!) Stallone
képét…
Persze ettől még ez egy amcsi
látványmozi – az alapvető filmes klisék kikerülgetése itt se sikerült, a
szokott módon egyszerűsítő képtorzításokról nem is beszélve. Scott Fischer
(Jake Gyllenhaal) tényleg lazább arc volt, mint Rob Hall (Jason Clarke), valóban
nem „vezette kézenfogva” az ügyfeleit; de a két vezető - és a két csapat
felkészülése - közt közel sem volt ekkora különbség. Így volt egyszerűbb; olyan
egyszerű, mint megmutatni, ki az „orosz”: csak adj vodkát és tangóharmonikát a
színész kezébe. Ha már Tolij Bukrejev (Ingvar Eggerd Sigurdson) szóba került – esetében
a valóban büszkeségre okot adó momentumokkal találkoztunk csak… míg Jon Krakauer
(Michael Kelly) esetében azért jobbára a szégyellni valókkal. Sokkal színesebb
képet vetített volna a film, ha például Doug Hansen (John Hawkes) Krakauerrel
cimborál össze - ahogy valójában történt -, nem pedig Beckkel…
Persze nem véletlen, hogy Beck
Weathers (Josh Brolin) lett Doug
Hansen barátja, s mellette a legmélyebben árnyalt ügyfél-figura. Egyrészt így nem
melegítették fel a filmben az egykori vitát. Másrészt Dr. Seaborn Beck Weathers
csodálatos, szinte hihetetlen, filmből kihagyhatatlan magához térése nagyjából
tényleg így esett; miután többször és többen lemondtak róla, teljesen elfagyott
tagokkal tényleg a maga erejéből vonszolta el magát a táborig. Viszont a
felesége kizsarolta helikopter így, ebben a formában filmes hamisítás és zanza –
igazából Guy Cotter (Sam Worthington) járta ki az amerikai nagykövetségen át,
hogy a nepáli hadsereg kísérelje meg a mentést a völgykatlanból. Madan Khatri
Cshetri alezredes valójában kétszer ismételte meg ezt a teljesen eszelős
manővert; és elsőnek Makalu Kao-t a tajvani csapat túlélőjét vitte le a hegyről
(akinek használhatatlanná fagyott a lába), s csak másodiknak Becket. A film így
működik – ezt nem árt tudni: ezt jelenti a „megtörtént események” után az
„alapján”…
Most már nem kerülhető ki, hogy állást foglaljak az „oxigénnel, vagy
nélküle” vitában – amely Krakauer Bukrejevet illető kritikájának alapja is. Teljesen
egyértelmű, hogy az Everest meghódítását az oxigén használata jelentősen
könnyebbé tette – sokáig gondolták úgy, hogy nélküle gyakorlatilag lehetetlen.
Reinhold Messner és Peter Habeler első sikeres kísérlete után aztán ez a
„lehetetlen” számos esetben másoknak is sikerült – Bukrejevnek többször is.
Való igaz, az oxigénpótlás előnyét jelentősen csökkenti a kockázat: ha elfogy,
szinte elkerülhetetlen a szervezet - időleges, vagy végzetes - összeomlása. És
tény: a hegyek hegyén az oxigén mindig hamarabb fogy el, mint ahogy számolják…
Tény, oxigén nélkül meg se valósulhatott volna ez az egész ügyfeles
iparág… A mászás megmaradt volna a határokat feszegető ember egyéni ügyének –
ennyire nem nyálazta volna össze az üzlet. Mégis, annyiban igazat adok
Krakauernek, hogy Bukrejev ezeket a (szerintem is a magashegyi mászás botrányos
elcelebesedéséhez vezető) játékszabályokat az adott esetben nem tartotta be,
holott vezetőnek szerződött – és Scott Fischer is komoly hibát vétett, amikor
ebbe így belement. Más kérdés, hogy a kazah mászó (vagyon és támogatók híján)
csak így juthatott imádott hegyei közelébe. S megint más kérdés, hogy e
játékszabályok megléte nélkül Krakauer ugyan soha hozzá se szagolhatott volna
az Everesthez…
Úgy álltam fel a székből, hogy
nem rontották el. Nem rontotta el a forgatókönyv-író, a vágó, a rendező. Hogy a
színészek közül mindenki beletette azt az (olykor cameonál alig nagyobb
terjedelmű, de) nem keveset – beletette, amit ez a történet érdemel. A film nem
merészelte elengedni a kijárt utak mentén kifeszített biztonsági kötelet, de
ezt most nem feltétlenül éreztem bajnak. Az összes felsorolt kifogásom
valójában a filmipar által jelenleg preferált filmnyelvből következik, s nem az
alkotók szándékaiból, vagy hozzáállásából. Úgyhogy szerintem mindez igazán nem
is kérhető rajtuk számon. Mondjam, hogy örülhetünk pusztán akár annak, hogy
hagyták odaveszni a filmen is azt, aki a valóságban is a Csomolungma áldozata
lett? Láttunk már olyan feldolgozást, aminek a szomorú végén azért enyhített
némi jövőbe vigyorgó hepiend, és nemcsak rajzfilmen…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése