Nagyon kevés
vers tár fel ennyit őszinte kegyetlenséggel szerelmes kiegészülésünk hiábavaló
vágyáról, mint „A szomj” – írtam már egy helyütt, s ezt most sem szeretném
másképp, vagy szebben mondani. Nemes Nagy Ágnes ifjonti arca ez, még
formálatlanabb - az „objektív líra, új tárgyiasság” jelzőivel illetett, a „klasszikus
modernség” kiemelkedő teljesítményének tekintett érett költészet még nincs
sehol. A Között varázslatos
személyességgel józan költője e vers megszületésekor csak halovány ígéret. Már épp
nem Babits-epigon e versben – de a (kiteljesülő költői pálya ívét valójában
meghatározó) mester lendület-telibb, fiatal éveinek illata alaposan érzik azért
ezen a sokat formált szövegen; alapvetően babitsi hatás építteti a verset,
mondhatni a Nyugat szinte esszencia-szinten megvalósított konvenciói szerint.
Nemes Nagy Ágnes:
A szomj
Hogy mondjam el? A szó nem leli számat:
kimondhatatlan szomj gyötör utánad.
- Ha húsevő növény lehetne testem,
belémszívódnál, illatomba esten.
Enyém lehetne langyos, barna bőröd,
kényes kezed, amivel magad őrzöd,
s mely minden omló végső pillanatban
elmondja: mégis, önmagam maradtam.
kimondhatatlan szomj gyötör utánad.
- Ha húsevő növény lehetne testem,
belémszívódnál, illatomba esten.
Enyém lehetne langyos, barna bőröd,
kényes kezed, amivel magad őrzöd,
s mely minden omló végső pillanatban
elmondja: mégis, önmagam maradtam.
Enyém karod, karom fölé
hajolva,
enyém hajad villó, fekete tolla,
mely mint a szárny suhan, suhan velem,
hintázó tájon, fénylőn, végtelen.
Magamba innám olvadó húsod,
mely sűrű, s édes, mint a trópusok,
és illatod borzongató varázsát,
mely mint a zsurlók, s ősvilági zsályák.
És mind magamba lenge lelkedet
(fejed fölött, mint lampion lebeg)
magamba mind, mohón, elégítetlen,
ha húsevő virág lehetne testem.
- De így? Mi van még? Nem nyugszom sosem.
Szeretsz, szeretlek. Mily reménytelen.
enyém hajad villó, fekete tolla,
mely mint a szárny suhan, suhan velem,
hintázó tájon, fénylőn, végtelen.
Magamba innám olvadó húsod,
mely sűrű, s édes, mint a trópusok,
és illatod borzongató varázsát,
mely mint a zsurlók, s ősvilági zsályák.
És mind magamba lenge lelkedet
(fejed fölött, mint lampion lebeg)
magamba mind, mohón, elégítetlen,
ha húsevő virág lehetne testem.
- De így? Mi van még? Nem nyugszom sosem.
Szeretsz, szeretlek. Mily reménytelen.
Konvenciót írtam – hát formailag és nyelvileg nem érdemes
itt semmiféle forradalmat keresni. A legegyszerűbb hasonlító szerkezetek,
néhány gyakran használt jelző által kiemelődő vágytárgy, érzékeltetés helyett
kimondás – ám e kimondásba erő költözik, ahogy a téma kibomlik. Ott az a
„kényes kéz”, a „magad őrzésének” eszköze – egy mozdulatot már látok is, ahogy
a meztelen férfi (először) önkéntelenül eltakarja magát. S ez a kéz meséli el a
„magamra maradást” is: szinte látom, ahogy az „omló, végső pillanat”
kielégülése után mintegy bocsánatkérően simít végig a női arcon. Két mozdulat
egyetlen egyszerű szerkezetű képben. Ez egy konvencionális versi recept modern
használatban – klasszikus korokat idéz.
Viszont a téma a korban, a negyvenes években nemhogy nem
konvencionális, hanem még mindig szinte botrányig bátor egy nőtől. Merthogy egy
igen erős – és igen erősen női – vágyat rajzol itt meg, s egyetlen helyen: az
„illatba esés” képi megilletődésénél enyhít csak a vágy erejének valóságos
kannibalizmusán. Ez a legteljesebb szexualitás, férfifélelmek (és
férfidurvaság) gerjesztője, a születés egyfajta inverze, a teljes elnyelődés –
amely kultúrák során nem egyszer démoni nevet is kapott.
Az egyesülés a másikat felszámoló erőszak nélkül
reménytelen. Holott valójában a „mohón, elégítetlen” jelző-pár belátja így is:
húsevő virágként, édes húsokat, borzongató illatokat, lenge lelket elnyelő kéjzabálógépként
is reménytelen lenne. Az egyesülésnek, az összeolvadásnak az sem lenne teljessége,
csak a paródiája. Másféle minőség, a belerejtett véglettel, az elpusztítással;
a nőstény sáskamódra nemzőt zabáló mentalitásával telítettebb, de ugyanúgy
pillanatnyi kiteljesülés. Mert ez a vágy, ez a szomj erre a kiteljesülésre
vágyik. Hogy a pillanat mindig tartson, hogy ne legyen szükség kiegészítő
kérdésekre, folytonos megerősítésre, bizalomra, amely e tükörben valójában
elviselt kiszolgáltatottság.
Értsük: ez a kannibál-képrendszer nem eseti fájdalom. Hanem
a legkétségbeesettebb belekiabálás a mindenségbe: nincs valódi egyesülés. Miért
van belénk kódolva a vágya, ha nem kaphatjuk meg a teljességét? Ha újra meg
újra próbálkozni és kudarcot vallani lök a vágy, egymás felé – ha a hiány
aztán, az örökös hiány ilyen beteg gondolatokat játszat velünk? Ha ennyire
atavisztikus vágyakat és félelmeket ébreszt, bennünk, emberekben, akiknek
egyébként e kultúrában a vallása is egy ilyen testet és lelket szimbolikusan
elfogyasztó rítuson nyugszik? Amely vallás egyébként is ambivalensen áll az
egész testiséghez, a gyönyör forrását, a nő ölét inkább tekintve poklok
kapujának? Amely vallás legnagyobb tanítója megáldja ugyan a szerelmet férfi és
nő közt, de maga a tanítások szerint mégis megtartóztatja magát?
A kultúránk alapjait tekintve ez a versbe fogalmazott szomj
szentségtörés. Holott szerintem nő nincs, aki ne ismerné – legfeljebb
eltagadja, vagy nem mer a saját tükrébe nézni sem. Lehet, hogy tévedek, de kétlem.
A versnek e téma adja az erejét.
Addig a jól előkészített négyes felütésig, ahonnan aztán a
zongora körbe bontott akkordjaira egy sokkal szenvedélyesebb, erősebb
dallamvilággal érkezik az ének, ül ránk a szöveg. Megszólal a gitár,
ellenpontozza a felfutásokat, minden négy sor után egyre több fájdalommal
telítődik a zenei környezet, amíg aztán a pergőn kiütődő dobra fűzött zongora-plimplim
lök zenében is egy valójában befejezhetetlen, csak hangszerek elvételével, az
egy szál zongorát meghagyva kihalkítható reménytelenségbe. Az előkészítés
teljesen más hangulata nélkül ez a „második tétel”, maga a megzenésített vers
korántsem ennyire baljós – de miután a bevezetőben egy biztonságosan ismerős
zeneközeg körénk szilárdult, olyan, mintha a talajt húznák ki a lábunk alól. Ez
a talajvesztettség a versé – maradéktalanul zenévé képezve.
Így gondolom: ha divatja is van a versek megzenésítésének
manapság, parafrálásának, stílusokra illesztésének – azért ilyet ritkán
hallani: amikor ennyire a vers lelke bomlik a zenébe. Pedig ezt a minőséget
követelném folyvást. Ez ugyanis nem rombol. Nem szolgál ki igényeket. Hanem
felmutat valamit, amit érdemes felmutatni.
voltam oly pofátlan...
VálaszTörléshttp://irodalmiszabadrablas.blogspot.hu/2013/02/beszelgetes-szomjrol.html