Lassan elmondható, hogy több jó
sorozat kerül a tévéképernyőkre (meg az online megosztókra), mint ahány jó film
a mozivásznakra – bármennyire is szeretné követni az ember, egyszerűen
képtelenség lépést tartani velük. Az idei év különösen erős volt, nekem meg
különösen kevés időm volt rájuk, de amire sikerült szakítani, az legalább
megérte. Nem fogok mindenről írni, lesz majd szerintem egy-két ömlesztett poszt
is, de azért van, amiről muszáj külön. Mint a Hatalmas kis hazugságokról (Big
Little Lies), ami eddig az év egyik legerősebbje (nem teljesen véletlenül
dobálták meg díjakkal az Emmy-gálán).
Az HBO hét részes sorozatának
koncepciója sem nem új, sem nem túl erős: a csodaszép tengerparti kisváros, a
kaliforniai Monterey iskolájában az első napon az egyik elsős bántalmazza a
másikat, mire az anyukák annak rendje és módja szerint egymás torkának esnek. Kisvárosi
titkok és elfojtások, mindenkinek van valamije, amit nagyon nem szeretne a
többiek orrára kötni, mindenki szerepet játszik és persze mindenki meg van róla
győződve, hogy az ő gyereke aztán sosem… Aztán kiderül, hogy nem csak a
gyereke, de ő is, meg az apa is, meg úgy egyébként mindenki, aki él és mozog:
hazudik, bántalmaz, zsarnokoskodik, gyilkosságot tervez, vagy csak menekülne a
múltja elől, ami úgyis utoléri. Hogy hogyan jutunk el odáig, hogy az évad végi
jótékonysági bálon valaki valóban gyilkosság áldozata lesz – ennek felderítése
az évad feladata.
Trükkös a narratíva és pompás a
megvalósítás: a gyilkossággal indítunk, de nem tudjuk, ki az áldozat és ki az
elkövető; majd szép lassan vonódunk bele visszamenőleg a tanúvallomások nyomán
kibontakozó történetbe. Ami ott indul, valahol azon az első napon az elsősök
ostoba játszmáival. Ami persze vérkomoly, hisz a bántalmazásnak épp valahol
hatéves korban kell gátat szabni – és amit minden, kivétel nélkül minden anyuka
rosszul reagál le. És kezdődhet a Monterey-i szépek és gazdagok cicaharca,
amiből sokkal komolyabb sorozat sül ki, mint gondolnánk.
Sok múlik a karaktereken és az
őket játszó színésznőkön – akik itt bizony egytől egyig tökéletesek. A
középpontban a minden lében kanál, egyfolytában zsizsegő, szervezkedő, mindenki
életébe beledumáló Madeline (az
energiabomba Reese Witherspoon alakításában) aki seperc alatt két táborra
osztja az anyák seregét azzal, hogy a vélhetően igazságtalanul vádolt új fiú és
jófej fiatal anyukája mellé áll az amúgy kisvárosilag megvetett és rettegett
vádaskodó anyuka, a dúsgazdag és befolyásos Renata (Laura Dern – övé tán a legösszetettebb szerep) ellenében. Madeline
legjobb barátnője a visszavonult ügyvédnő, a csodaszép és irritálóan boldog
Celeste (az irritálóan tökéletes Nicole
Kidman végre megint tud játszani!), aki ikerfiai születése óta a
családjának él és többnyire csak várja haza folyton üzleti úton lévő férjét. Ők
veszik pártfogásukba a frissen a városba érkezett egyedülálló anyát, Jane-t (Shailene Woodley, aki nekem kevés ebbe a
szereplőgárdába, de tény, nem áll neki rosszul a szerep), aki súlyos titkot
hordoz és fia megvádolása mellett azzal is szembesülnie kell, hogy fiatalsága
és szegénysége okán a helyi anyukák többsége bébiszitternek nézi. Természetesen
sodródik a „másik” oldalra Madeline első férjének új felesége, Bonnie (Zoë Kravitz csodásan bohém alakításában),
akit az egyik oldal hivatalból utál, a másik meg hivatalból kihasználja ezt az
utálatot. Így öten ugranak egymás torkának és rántják magukkal a fél kisvárost
– férjeket, iskolaigazgatót, tanárokat, gyerekeket. Egyszerre nevetséges és
riasztó, ahogy egymással versenyezve akarnak jobb és jobb partikat,
kirándulásokat, jégrevünézéseket szervezni, miközben azzal láthatóan senki sem
törődik, hogy valójában mi történik a
gyerekek között. Vagy, hogy miért akarja a neten elárverezni szüzességét egy jó
családból származó gazdag tizenhat éves lány. Vagy, hogy miért vásárol fegyvert
Jane és mennyire gondolja komolyan, hogy megöli egykori bántalmazóját. Vagy,
hogy miért jár folyton garbóban valaki a kaliforniai napsütésben.
A nevetséges felszín alatt ott
forr a tulajdonképpeni konfliktus, ami elvezet a gyilkosságig és amit
mainstream sorozat ilyen visszafogottan és okosan tán még nem tűzött
zászlajára: a hétköznapi bántalmazás. Elsősorban a házastársi erőszak – ami
lassan bontakozik ki előttünk, szépen átfuttatva az olykor túl szenvedélyes
szexből a verésig és az áldozat önhibáztatásáig. Elképesztően erős színészi
játék és mértéktartó forgatókönyv kellett ahhoz, hogy ez úgy ábrázolódjon, hogy
elhiggyük: a potenciálisan legokosabb nő is megvezetheti magát annyira, hogy
elhiggye, ő a hibás azért, mert férje kékre-zöldre veri minden alkalommal. De
hiba lenne erre az egy momentumra egyszerűsíteni a sorozatot.
Legalább ilyen hangsúlyos a
bántalmazott és bántalmazását feldolgozni nem tudó Jane szála – akin keresztül
világos képet kaphatunk arról, milyen belső és külső vívódásokkal jár, ha
valaki úgy dönt, megszül egy erőszakból származó gyereket, és mennyire nem kap
segítséget a társadalomtól e szituáció kezeléséhez. Vagy a válása
feldolgozására még az új férj és az új házasságból származó gyerek mellett is
képtelen Madeline, aki ékes példája annak, mennyire nem tudunk túllépni a
sérelmeinken és milyen kitartóan kötjük gúzsba saját magunkat, miközben csak a
kezünket kéne kinyújtanunk a boldogságért. Vagy a munkáját otthonról végző
(otthonülő) férj hétköznapi megvetése – egy ízig-vérig macsó világban egy pasi
keresheti magát gennyesre otthonról programozva, ha közben ő csinálja a vacsit
munkából hazatérő asszonyának, kibérelte a papucs jelzőt. És ellenpontnak ott
van Renata, aki gazdag férje mellett játszhatna otthonülő anyukát, mégis
karriert épít, kivívva a kisvárosi anyukák megvetését.
Persze a súlyos témák ellenére ez
egy szórakoztató sorozat, rendkívül okosan megírt párbeszédekkel, csattanós
poénokkal, helyzetkomikumok sokaságával. Épp ebben rejlik az ereje, hogy nem
játszik érfelvágásra és a párkapcsolatoktól / anyaságtól / barátságtól sem
akarja elvenni a kedvünket. Épp ellenkezőleg. Mert bár ezek a nők többnyire
szerepet játszanak, gondolkodás nélkül megfojtanák egymást apró-cseprő
ostobaságok miatt és sokszor rém idegesítőek; ha kell, támogatják egymást a
végsőkig. A bántalmazó, elhanyagoló, méltatlan kapcsolatok ellenében olyan erős
támogató kapcsolatokat állít a sorozat, hogy inkább az merülhet fel: tényleg
létezik ilyen? Érdekes, hogy miközben a legrosszabb dolgokról szól, valódi
üzenete pozitív: ne titkoljuk, ha bajban vagyunk, és ne féljünk segítséget
kérni. Hiszen a versengő, egymás életében vájkáló, kicsinyes játszmákkal teli
felszín alatt a közösségi lét értelme épp ez lenne: ha igazán nagy a baj,
összezár.
Megnéztem két részt. Hát ez pazar..:P
VálaszTörlés(Szívesen fogadok pár javasolt sorozatot e-mailben... a bőség zavarában nehéz választani.)
:D örülök, hogy nem okoz csalódást. oké, küldök ;)
TörlésKöszi ezt a posztot, mindenképp megnézem a sorozatot! :)
VálaszTörlésSzívesen :D remélem, tetszeni fog!
Törlés