2018. december 20., csütörtök

Pirosszka - A jó, a rossz, a farkas, Meganagyi - film


Azt nem tudom, hogy maradhatott ki, miért nem írtunk róla; hiszen elég régóta velünk van ez a súlyos kis meseparafrázis... gyakorlatilag a bemutatója környékén vettük meg, s a napokban csodálkoztunk rá egy leharapott, agyleszívó nap után, mintegy pihenésképp. Rémlik, először mennyire meghökkentően durva élmény volt az ennyire másképp mesélt mese - azóta azért elég sok aktualizálást, facsarást és csavarást láttunk már, Shrek hóna alól előbukkanó klónokat... egy időben kifejezetten divat volt. Rémlik, először mennyire térdcsapkodásig, fuldoklásig röhögtető volt... nos, ezt a tulajdonságát viszont csaknem maradék nélkül megőrizte.

Gebasz van az erdőn: valaki rabolja a recepteket. A pékek, sütödések, és egyéb rágcsálók egymás után húzzák le a rolót - receptje senkinek sincs biztonságban. Piroska, aki a legendás Pocket Nagyinak biciklis futárkodik, a sütemények kontyos, fehér hajú istennőjének unokája ezt pontosan tudja... s meg is kísérli biztonságba helyezni az értékes családi örökséget. Ámde... Összefut egy agresszívan nyomuló farkassal, akit érthetetlen módon egy hiperaktív mókus kísér, Pocket Nagyi házában szörnyű meglepetés várja, s vadász helyett egy ponton egy fanatikus bőr térdnadrágos favágó is a konfliktusba zuhan a lengetett fejszéjével... Grizzly rendőrfőnök szerint világos a kép, de Rongyláb felügyelő, a ceruzabajuszos béka figyelmezteti: három történet van, s ki tudja, mi az igazság...

Szóval ennek az agymenésnek, Cory és Todd Edwards ütődött mesegyerekének alig van gyerekrétege. Szokták mondani, hogy ez az a családi mozi, amit 1-től 99 évesig - de ez valójában szinte kizárólag a gyereklelkű felnőtteknek bűnös élvezet. Nem a rejtély, a mesei játszma - az egy frissen túlhasznált panel a legédibédibb főgonosszal, s ha valakinek van egy lazább mozis rutinja, a tizenötödik percben rájön, hova fut ki a nyomozás. Bűnös élvezetté az egymásra zuhanó rétegek teszik, ahogy az összes kézügybe eső mozis vonatkozást bevonva mindet szétröhögi, ahol kényszeresen ki kell derüljön a szereplőkről, hogy nem azok, akiknek látszanak, ahol Piroska fekete öves karatés, a Nagyi extrémsportoló, a Farkas oknyomozó újságíró, a Favágó pedig reklámfilmszínész, akit végre visszahívtak egy szerepre... És ez ráadásul egy olyan film, hogy semmit nem ártottam vele, hogy mindezt tudod...

Ez egy olyan film, ahol egy ponton dalra fakadnak a szereplők, megúszhatatlanul - hogy aztán ezt a filmes megoldást is szétröhöghesd a fergetegesen felkészült hegyikecske countryja alatt, akit "...elátkozott egy boszorkány, hogy csak dalban mondjam el...". A rajzban némileg elavultnak ható képek mindegyike karikatúra, végül kiderül: az egész film egy karikatúra, amit csak ér, karikíroz a klasszikus Walt Disney feldolgozásoktól az XXX-ig, meg James Bondig bezárólag. Valójában egy kacagtató, de súlyos filmipari kritika. Egyáltalán nem csoda, hogy olyan hangok adták magukat ehhez a szerelemprojekthez, mint Glenn Close, Jim Belushi, Anne Hathaway, vagy éppen Xzibit. Lett egy háromdés folytatása is, azt nem láttam - de lehet, hogy most, az újranézés után megkeresem. 

A kedvenc szereplőm a túlpörgött mókus, a kedvenc szcénám Pocket Nagyi a lesiklóversenyen (holtversenyben Piroska és a Kecske barlangvasutazásával), és imádtam a főgonoszt. Hiszen jellegében mind ilyen: a maga jelentőségét minden-veszésig kereső jelentéktelenség. Édes kis nyuszi-muszi... Keressétek meg ezt a filmet, bármilyen bambulásig fáradt estét képes a maga morbid módján vigyorba öltöztetni.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...