Dante piramisai |
A piramis mintájára elképzelt társadalom problémája. Minden a csúcs
felé törekedne. Hogy maga az elképzelés egyfajta szellemi út lehet, azt Babics
Imre Gnózisa világította meg nekem - de azzal a kiegészítéssel, hogy
valójában nem piramisról, hanem égnek fordított homokóráról van szó. Amelyben
az akaratok, vágyak, pillanatnyi (örökbecsűnek érzett) pozíciók peregnek fel,
az anyagiból az anyagtalanba. Az összes "fejéről talpára állított"
gondolatkísérletünk ilyen homokóra - peregnek benne az örökérzetű homokszemek...
írtam nem is olyan régen macskák
apropóján, foglaltam össze a Babics Imre Gnózisából,
s Hamvas Béla életművéből tanultakat... Tény, a tudományos gondolkodásunk, s a
rá épülő technikai civilizáció is (beleértve a társadalmi rétegződéseink)
piramidális szerkezetűek. A piramis egyéb értelmében is: az érzettel, hogy ezt mind
mi teremtettük. Érdekes alapja ez a "Földet uraló ember" eszméjének -
az alkotó pozíciója: ezt mind mi hoztuk létre (az öko-rendszereket amúgy
fojtogató megastruktúrákat...).Tényleg talpáról a fejére állított homokórának
képzelem, ahol a szellemibe akarna mindez a teremtett anyag felperegni. Oda,
ahol először mint látomás, mint vízió megszületett - ahonnan a testetlenségből
lepörög az anyagba a formázó kezek által. Ez a le-és feláramlások gondolati
és anyagi struktúrája - természeténél
fogva lélektelen: az érzésnek nem sok szerep jut benne.
a gólem szemei |
Willow Arlenea napja és holdja (via Arte Sagrado) |
De ezért tartom nagyra Babiczky Tibort, Simon Mártont, vagy akár Dékány Dávidot is - mert a maguk módján mindannyian játszanak a mítosszal. Még ha a dekonstrukció élményén át, ahogyan Bartók Imre is a maga regényfolyamában - úgy is. Amit Babiczky Tibor művel az északi mítoszokkal, amit Simon Marci a japán kultúra ihlettel megélt élményével, vagy amit Dékány Dávid a western és noir ízeivel, az mítoszteremtés is - a felbontása gesztusában. Mert ez konkrétan egy döntés: az egyik szemlélet a kapillárisokon át szállítja a nedvet, amíg a másik védekező reflex módjára kérgesedik a világfán - nincsenek pontos határai a kéregnek és szijácsnak: a fent említett költői modorok gyakran szerepet cserélnek egy-egy vers erejéig - bármelyik alkotó költészetében, bármelyik említett író irodalmában.
Kuzunoha a rókaszellem - a meséjét Simon Márton is elmesélte |
Sőt. Ezért rajongok Alan Moore képregényeiért. Neil Gaiman regényeiért és
képregényeiért. Dan Simmons
végtelenül, gonoszul agyas scifijeiért. Ezért nem tudok (minden vállalt és
szeretnivaló naivitása/belő ellentmondása ellenére) egy kumma rossz szót
szólni John Ronald Reuel Tolkien munkásságára, mert mítoszt épít, pontosan
megmutatva a szemlélet határait. Hiszen tudom én - együtt kellene lássuk a
kettőt: a világfát és a homokóra kettős piramisát (ahol az anyag piramisa a
gyökérzet, s a gondolaté a korona - ahol, ha tudatosítod, már nem kényszerül a kettő kizárólag a tudomásul vétel kiterjedés nélküli
pontján át közlekedni: rendelkezésére áll az organizmus: az álom, a látomás, a
vízió). Hogy valamilyen elérhető módon feljebb emeljük a szó levert méltóságát,
s elérhető magasságba húzzuk az erőszakbeszéddel méltatlanul
toronyugrás-magasra pakolt ingerküszöböt. Konstruálók és dekonstruálók egyként
e munka felvállalói a szememben - én ebben a relációban nem látok oldalakat, és
nem tartom lehetetlennek az egymásra figyelést.
Az írás, a szavakba kövült vízió
szívemnek kedves lovagjait soroltam - messze nem az összes nevet... Ez nem
katalógus. Szeretem a jelentőséget nyert szavakat. De jobban szeretem, ha amit
átéltetnek velem, organikus. Szeretem a jelentőséget nyert szavak éltetőit.
Szerintem ideje, hogy sokkal szélesebb körben figyeljenek egymásra.
És akkor még gyorsan hozzáteszem: a tudományunk épp most törne ki ebből a strukturáltságból a hálózatok játékterének felmérésével, megértésével... még ismerkedési fázisban vagyunk; ezért nem vontam ebbe a relációba.
VálaszTörlés