Félbehagyott költemények. Két
végletes nézet jut eszembe egyből - mind a kettőhöz akad Babiczky Tibor
kötetében vers. Egyfelől amikor a költő a halálra gondol, amikor a költő a
halállal kokettál, amikor - hogy, hogy nem, avagy "ha csak úgy nem",
mit tesz isten - tényleg meghal. Félbehagyott költemények a félbemaradt életmű
(jelzem: nincs másmilyen) jelzetében. Másfelől az írás, az író felelőssége.
Amikor félbe marad, mert a megkezdett nívón befejezhetetlen. Sajátos attitűd,
ahogy egy barátom megfogalmazta: az állapot, amikor masinával a kezedben
meglátod a képet, de pontosan tudod, a látványhoz méltó megragadáshoz nem elég
a tudásod, az objektíved, a technika. Írásban ez mindig menet közben derül
ki... Két végletet ragadtam meg a félbemaradásból - lássuk, e könyv valójában
ezek bájos permutációjával játszik... Illusztrációképp:
Törékeny reggel. A bőröm fagyott
üveg. Fénysugár fut végig a szobán,
akár egy hajszálrepedés. Villog a tévé.
Azt hittem, nem félek a haláltól. (XLVII.)
és a másik véglet jegyében:
Felhők futnak egy szálloda
üveghomlokzatán.
Az ég üres --
Kedvesen morbid játéktér (amit a
pontosan elkapott borítókép gyönyörűen tár fel; Baranyai B. András munkája...).
Öregedő szerző-íze van, ami valahol vicces, ha elnézem az életerős, pályája
ívén biztosan sikló, tudatosan építkező, viking harcosra hajazó
költőt. Előre dolgozik, hogy később már ezzel ne kelljen? A félbehagyott
költemények kötete amúgy kerek, komponált, befejezett: nyitóvers,
félbehagyottak (számozva), 13 címmel és befejezettségérzettel bíró költemény a középen, félbehagyottak (számozva), s
zárásképp az Ómega. A kompozíció
teljesség-érzetét persze csorbítja: a (római) számozás tanúsága szerint jó pár
félbehagyott költemény kimaradt - úgymond félbe maradt a félbe hagyás is. Ami
(még a fülszövegben is csordulva-sugallva) amúgy arra provokálna: fejezd be.
Hagyd magadban befejeződni, olvasó, a magad élményi érintettsége, a magad
száj-íze szerint. Mint ahogy a Margó-fesztiválon
fejezte be Babiczky Tibor verseit Simon Márton - a legtöbbször derűvel pofozva
a feketébe öltözött alaphangot.
Van ebben némi önreflexiv kritika
is szerintem - és minden komponáltságok paródiája is ez a kötet-ívre kalapált,
hiányokkal teljes befejezetlenség. Ami Az
építőmesterrel kezdődik - azzal a
mítoszba mártott hanggal, amelynek minden fűszerét az előző munkák, a Levegővétel, de főleg A jóemberek lapjain annyira szerettem. Azzal
a hangütéssel kezdődik, amely a szerintem a leginkább szerethető módon mesél a
már ezerszer elmesélt történetekbe mai, hiteles tapasztalatot. A vers
alaprétege az északi mitológia egyik alaptörténete: az Asgárd köré építőmester
által lehetetlen határidővel épített fallal - amit az istenek vesztére törő
óriás a csodalova, Svadlifari segedelmével csaknem be is fejez; Loki
akadályozza meg benne, aki kancává változva (!) elcsábítja a soha nem fáradó
csődört (és mellesleg tényleg kihordja a szerelem gyümölcseit).
A vers Loki pozíciójából mesél -
a vajúdás pozíciójából önmagához; elhelyez bennünket azonnal a költészetért
klasszikus, mitológiai módon árat fizető költő kerítés-építésétől (mert rémiszt a külvilág - halld bele
Babitsot) a szóivadékok utáni hajsza kétséges kimeneteléig. Hiszen soha nem
olyan, mint amiért árat fizettél: napot, holdat, szerelmet. Ez a korábbi
kötetekben összemarkolt hangütések összegzése és a tőlük való búcsú - ezzel
kezdődik a kötet. Mint ahogy az Ómega
egy új keresés történetének nyitóverse: A szeretet
nem elég semmire... Valaminek kell még lennie / a szereteten túl. A két
véglet közt egyfelől a szerzőtől elvárt-megismert hangütés befejezhetetlenségei
- másfelől egy új hang, költői valőr úgy hagyott tolófájásai.
A Középben ebből a hangból kapunk ízelítőt. Ami megtartaná Az építőmester versét is építő szemlélet
tanulságait, de ebbe az új viszonyrendszerbe feszítve, olykor a már elmesélt
mesék továbbgondolásának ösvényén maradva:
Földek felszabdalva. Tizenegy mérgezett
vízű folyó kanyarog dél felé, szikrák
szállnak, csillagraj a végtelen sötétség
nyálkás felszínén. Kit vártál, megérkezett
végül összetörve, fakó tekintettel... (Midgard)
olykor egy formálódó új hang
kifinomult feltárulkozásában:
...A kukák, leszögelt koporsók
egy unott hajnalon, magatehetetlenül
sorakoztak a kapu előtt. Nincs szemétszállítás. Ne ölj.
Vagy ne emlékezz rá. Amikor beleszerettél valaki másba,
éppen a megváltó születését ünnepeltük. Csecsemő,
szögekkel teli ágyban. (Exit)
Szóval én úgy érzem, ezek a Félbehagyott költemények egy attitűd
felé rajzolt búcsú rekvizitumai - amit szerintem nem félbehagy a szerző, talán
inkább felhagy vele. Még mindig a dekonstrukció jegyében... Örülök neki, hogy
kézbe vehettem ezt a könyvet, Az
építőmester még epigoni verset
is ihletett; de igazán arra vagyok kíváncsi, Babiczky Tibor kíváncsisága merre
ágazik a legközelebb a szóban - merre halad ez a kezdettől igen szimpatikus
líra. Megmarad-e benne a bomlás és épülés eddig mítoszok megnyitó esőivel s
szeleivel fenntartott, organikus egyensúlya.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése