A magam részéről szeretem
mondogatni, hogy a mitikus szemlélet
továbbra is velünk él, olykor nagyon különös formákat öltve. Ennek kiemelkedő
példája a tudomány-mítoszoké, amikor bizonyos (ellentmondásosságukban is
gyönyörű) tudománytörténeti momentumok a köztudatban mítosszá, vagy legendává
nemesülnek. A tudomány születése (azaz szembefordulása a tételes
hiedelem-világokkal) főleg kiváló terepe ennek a gondolati bukfencnek -
rétegesen egymásra rakódó egyszerűsítései nélkül nem tekinthetnénk neves
alakjaira a gondolat héroszaiként. Nem tekinthetnénk őket világítótornyoknak a
lélek sötét éjszakája korában, amit ők zártak le, az értelem reflektorfényével
belevilágítva a sötétségbe.
Arthur Koestler ezt a korszakot,
és korszakos alakjait tárja elénk az
Alvajárókban,
nem titkoltan a mítosz-irtó attitűdjével. A tudomány világképének tisztelő
gyakorlójaként egyszerűen jobban érdekli a valóság. Jobban érdekli a
fordulatok, a paradigmaváltások valódi természete; és a folyamat, ahogy egy-egy
számunkra kiemelten fontosnak tűnő szereplő ebben a tudománytörténeti
iskoladrámában megnyilvánul. Jobban foglalkoztatja, a gondolataik hogyan értek
egymásra hatva nézetrendszerré, ez hogyan terjedt, és milyen közegben. A tudás
átadásának természete érdekli, a legendák és mítoszok, a hősök és fároszok
helyett. Nem véletlenül ekkora a kötet terjedelme – ezt ennél kevesebb szóval,
ennyi rétegével nehéz volna elmesélni. Vissza kéne lassulnunk ebbe a tempóba,
mert a néhány elkötelezett tudomány-népszerűsítőn túl (tudósok mind) a mai ismeretterjesztés
borzasztóan felületes, figyelemvadász harsánysággal tálalt doku-reality, ami a
tudásunkról mondhatót (akármilyen furán hangzik) leginkább mitologémákká
formált tudásmorzsák dramatizálása által tálalja.
 |
| Tycho Brahe és Kopernikusz világmodellje |
Koestler tudja, hogy csak úgy
értetheti meg velünk a mélyreható szemléletváltás természetét, ha először
feltárja a folyamatot, amiből kivirágzott. Így a kötetének csaknem negyede
rövid és velős, de megejtően plasztikusan tálalt világkép-gyorstalpaló, a
mindent megalapozó antik gondolkodóktól kezdve.
Már a régi görögök is... ugye. Amúgy ezt tényleg érdemes komolyan
venni. Egyrészt közülük néhányan elképesztő mélységig ismerték a világunk.
Eratoszthenész például ötletesen, komoly eszközök nélkül s meglepően csekély
hibával megmérte a Föld kerületét, teljesen természetesen vélve úgy, hogy gömb
alakú (utóbb ez a gondolat például nem fért a vallás-alapú egyetemességbe). Másrészt
a középkor majd 6 évszázadának dogmáit a legnagyobbnak érzett antik gondolkodók,
Platón, majd Arisztotelész megkérdőjelezhetetlen tekintélye által szoborrá
merevült elképzelésekre alapozták az egyházatyák. A középkori tudásvágynak
Ptolemaiosz rajzolta meg a képet, amit az ember (pórtól professzorig) évszázadokon
át „nagy világlátvány” gyanánt megélt. Athur Koestler nem megy ebben a bemutatásban
mélyre, de már itt megérezteti velünk, hogy a fejlődés töretlen eszméje a tudás
változásának történetében nem egyenes-vonalú, és korántsem veszteségek nélküli.
 |
| Kopernikusz könyvének címlapja |
S hogy az újító szellem olykor
nevetségesen konzervatív gúnyát visel. A nagy szemlélet-váltást Kopernikusz egy
igen egyszerűen megfogalmazható mondata alapozza: „nem a Nap kering a Föld
körül, hanem a Föld kering a Nap körül.” Innen számoljuk a heliocentrikus
világkép születését – bár a magának való, mogorva Koppernigk kanonok a
világának eléggé sajátságos zárványa volt valójában (erről
Alvajárók a rációmezőn címmel elég hosszan, idézetekkel bőven
megtámogatva írtam egy másik blogra). A könyve, a
De Revulutionibus, amit húsz évnél hosszabb idő alatt imádkoztak ki
belőle barátok, tisztelők, meg egy tanítványul szegődött fanatikus, a
méltatlanul elfelejtett Rheticus, olvashatatlanul dagályos és lapos munka, Ptolemaiosz
eszközkészletével; hibás, ellentmond nemcsak a tényeknek, de a megfogalmazott
konklúziónak is – Koestler elolvasta, így kellemesen elgúnyolódik a felkent
Kopernikusz-kutatókon, aki viszont nem. Kopernikusz nem volt felforgató-alkat,
nem volt elhívatott, nem volt bátorsága kiállni a koncepciója mellett – de az
alapgondolata ugródeszkává vált Kepler és Galilei számára (bár a munkásságukból kiderül, amúgy a művet ők
sem olvasták).
 |
| Az új és az ómódi - kopernikuszi univerzum, csillagjegyekkel. |
Kepler sem az a modern
tudós-figura, ahogy ábrázolni szoktuk – ízig-vérig kora gyermekeként (lutheránus
keresztényként) egyáltalán nem tekintette nettó babonaságnak az asztrológiát;
de pont mert (az egyház által eretnek nézetként kezelt) püthagoreus szemlélet
talaján állva tekintett erre a hagyományra, a direkt, eseményre fókuszáló (most
úgy mondanánk: populáris, vulgáris) horoszkópkészítést, amit kora elvárt tőle,
rühellte. A világképében a szintézist kereste; a három törvényt, ami a máig ható
tekintélyét megalapozta, mintegy véletlenül (az ellipszispályákat kifejezetten
kedve ellenére) leli meg a mindent összefogó, szimmetrikus világ álmodása
közben. Erről két, idézetekkel szintén bőven szórt szövegben is megemlékeztem a
másik blogon; az egyikben az
éber, a
másikban az
alvajáró pillanataira
fókuszálva. A
Mysterium Cosmographicum,
de főleg a
Harmonice Mundi ujjongó óda
a geometrikus szférák zenéjéhez – tényleg mindennek helyet keresett ebben
a rendszerben a szent mértantól a harmonikus hangközökig.
 |
| Kepler: Harmonices Mundi |
Ami viszont valóban modern benne,
az a Tycho Brahe-val közös munkából (és hagyatékából) örökölt makacs
ragaszkodás a mérési eredményekhez. Az ellipszispályák ideáját azért találhatja
meg, mert (nem úgy, ahogy elődei és kortársai) nem siklik el bagatell 8
szögmásodperces hibák felett, amikor a mérésekből modellt számol – és Brahe
jóvoltából van egy a mai szinten is elfogadható hibahatárokkal mért adatsora
(ami a nehéz természetű, de ihlettel észlelő dánt dícséri: mindezt a távcsövek megalkotása előtt
mérte ki). Kepler első komoly eredménye a pontos Mars-pálya kiszámítása (ami
előre jelezhetővé tette a bolygó feltűnését az égen). Persze ehhez már
Kopernikusz ideáját is modellbe téve – a Nap van az ellipszis gyújtópontjában,
nem a Föld. Mondható, hogy övé az úgymond matematikai fordulat – és tőle
számolhatjuk a modern kozmológiát. De ami látomásként mindeközben sem
eresztette: egy szabályos sokszögek szféráira szegezett, zenére táncoló
Naprendszer.
 |
| Kepler és a geometria. |
Talán ezért negligálta Galilei –
talán tényleg puszta irigységből és féltékenységből. A könnyen lobbanó,
indulatos, éles fegyverzettel vitázni bármikor hajlandó olasz áll a legtávolabb
a képtől, amit melengetünk róla. Koestler legnagyobb erénye a szememben, hogy
vele kapcsolatban is megtartja a pontos távolságot, hogy itt is a tények
érdeklik, és nem a legenda. Hiszen például a közeg, ahol Galilei él és alkot,
teljesen másképp fest, mit az utókor képe róla. Az egyház progresszív fele, a
Jezsuitákkal az élen kíváncsian és meglepő toleranciával fogadta Galilei
felfedezéseit, nem egyszer konkrétan támogatva a tevékenységét. Pont a korabeli egyetemi közeg
volt az, amely viszont egyfajta akadémista maradisággal védte az új szelek elől
a tekintélyre, ekkor már főleg Arisztotelész eszméire alapozott tanokat.
 |
| A Makrokozmosz: az antik mesék az égen. |
Galileinek nem kis munkájába
került, amíg az összes támogatóját (rendfőnöktől pápáig) vérig sértette
valamivel – végül az egyszerű és érthető kérést is negligálva a
Dialogo-ban, hogy igazságként ne, csak
megfontolandó elméletként támaszkodjon Kopernikusz világképére. A peréről
bennünk élő összkép (ahogy a legendája elterjedt) a velejéig hamis. Az
egyházatyák akkoriban fokozatosan, de enyhe fáziskéséssel beépítették az új
felfedezéseket a tanaikba (akkor épp Tycho átmeneti világmodelljénél tartva),
de Galilei földrengést, fundamentális változást akart. S mivel mélyen lenézte a
kora tudásvágyóit, mintegy mellékesen (az érvelésében nem egy helyen csalva is),
erőszakkal akarta lenyomni a világ torkán a látomását.
 |
| Galilei párbeszéd formában megírt könyve, ahol az egyház által szentesített mindig a sültbolond szájából hangzik fel. |
Úgy, hogy az alapul szolgáló Kopernikuszi modellt
csak igen felületesen ismerte, ragaszkodott a körpályákhoz és csillagászati
számításokkal soha nem fárasztotta magát. Komoly érdeme a távcső, a
teleszkóp megalkotása és használata - ő fedezte fel a
Jupiter holdjait, amit villámgyorsan publikált is
Sidereus
Nuncius című könyvében; mint észlelő, és a látványt értelmező csillagász valóban korszakot nyitott.
Bár a személyisége rányomta a bélyegét erre is. Az elsőség jogcímén például kora
minden távcsővel esett felfedezését sajátjaként kezelte – pedig például a napfoltokat
sem ő látta meg először. Az egyház hajlott rá, hogy elfogadja: nemcsak a Föld
körül keringhetnek holdak, a Hold anyaga földszerű, a makulátlan Nap arca
foltos – részben aztán szakítottak is a tökéletes és változhatatlan szférák
arisztoteliánus tanításával; de a Nap-központúság fundamentális változást
jelentett volna. Megrengethette volna az egyház hitelét. Ahogy történt is,
óhatatlanul, a per mítosza következtében is – a lassú nézetrendi összeomlás nemcsak
egy tapasztalatokkal ellenkező világképet temetett végül maga alá.
 |
| Galilei Hold-észlelései |
A megrengetett hitbéli hitel... Amit
tulajdonképpen még Newton sem akart bántani, lévén maga is (anglikán) hívő. Ő lesz, aki
Kepler égi mechanikai és Galilei földi dinamikai vizsgálódásaiból (amelyeket a pere után teljes háborítatlanságban foglalhatott össze és még életében publikált is) szintetizálja
a gravitáció eszméjét. S nem állva meg itt, kialakítja a matematikai formulákat az elmélethez,
amik aztán évszázadokra pontosan leírják az embernek az óramű-világot. A világképe
alkalmas volt egyfelől a
világát uraló
ember eszméje, másfelől az Univerzum egyre nagyobbra nyílásával a
jelentéktelen parány státusz
elterjedésére. Erről is hosszan
merengtem
már máshol – de a posztmodern
minden is
szétesik érzés első alapja is ez a felelőtlen, személytelen, statisztikai
univerzum. A második a tény, hogy a relativitáselmélet és a kvantummechanika
korában immár kénytelenek voltunk túllépni Newton világképén is, az
önmagát és világát elpusztítani képes ember
korszakába.
 |
| Kopernikuszi modell Galilei után - a Jupiter körül ott vannak a holdak. |
Arthur Koestler könyve etalon –
így kell, eddig a mélységig, ezzel a kíméletlen, mégis szeretetteljes igazság-szenvedéllyel
tudománytörténetet írni. És ennyire olvashatóan. A korunk most a rövid posztok
és reels-videók pillanatnyiságában rohan – amit leírunk, jóformán már azelőtt
elavul, hogy megjelenik. Ez nagyon csekély mértékig érinti ezt a könyvet. Holott
maga Koestler is bemutatja az általa leginkább kárhoztatott attrakciót, hitet téve
a Newton-i világkép mellett. Mert 1958-ban Einstein relativitáselméletét és a
kvantummechanikát is (atombomba ide-vagy oda) kiforratlannak, meghatározó
világképként alkalmatlannak érezte. A Média-kor társas magányában egyfelől téved, másfelől igaza lett: jelenleg tömegek élnek akár két-három
paradigmával korábbi elemekből kutyult, pillanatlétét el sem tagadó szellemi „alapokra”
rakott gondolati homokvárakkal a fejükben. Óriási médiazajban élünk a
szellemóriások vállán szegmentált törpe-életeket. Jó volna változtatni ezen.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése