A
hidegháború nem ért véget… Hangzik el többször is a Vörös veréb című regényben és a belőle készült filmben, és
olvasóként mi csak dörzsölhetjük a kezünket – kevés hálásabb téma van egy
kémregényírónak, mint az amerikai-(poszt)szovjet szembenállás. Még akkor is, ha
ezerszer lerágott csont, és még akkor is, ha le Carré után nehéz a zsánerben
újat nyújtani, hát még megugrani az immáron élő klasszikusnak számító egykori
brit kém művei szabta elvárásokat. Hogy Jason Matthewsnak majdnem sikerült, az
önmagában elég nagy fegyvertény.
Verebünk ez esetben nem más, mint a
féltékeny társai által kettévágott színpadi pályafutása után kémnek álló
egykori prímabalerina, Dominyika Jegorova, aki nagybátyja, az SZVR (poszt-KGB,
persze roppant mód leegyszerűsítve) aligazgatójának gondoskodó kezei alatt az
orosz hírszerzés csábításra kiképzett ügynökeként egy amerikai CIA-tiszt
behálózását kapja feladatul. A Verébiskola növendékeként pszichológiai és
szexuális manipulációkra kiképzett lány számára kapóra jön szinesztéziája,
mellyel könnyű szerrel dekódolja az emberek vágyait, ambícióit, rejtett
érzelmeit – hamar ki is emelkedik a verebek közül, bizonyíthatna, csak épp
mindig rosszkor van rossz helyen. Mondjuk, nem kéne épp egy oligarcha karjaiban
feküdnie amikor a Kreml kivégezteti. Még jó, hogy a „jóságos” nagybácsi segít
és kész a saját céljaira felhasználni unokahúga testét. A törött szárnyú
balerina fegyver lesz, akiben csak nő a harag és alig várja, hogy az őt bábként
mozgatók ellen forduljon.
De előbb még le kell lepleznie az orosz
hírszerzés egy magas rangú tagját, aki feltehetően évek óta az amerikaiaknak
kémkedik. Márvány leleplezése bárkinek megdobná a karrierjét. És Dominyika nem
is tétlenkedik. Aztán persze minden másképp alakul, amikor megismerkedik a kiszemelt
CIA ügynökkel, a Márványt futtató Nate Nash-el, kiszagol a hanyatló Nyugatra és
megtapasztalja, hogy lehet másképp is élni, mint bábként, aki akár táncol, akár
fekszik, akár gyilkol, az állam tulajdona, és szert tesz egy barátra az SZVR
vezetésében, aki megmutatja, hogy létezhet ember az embertelenségben is.
Matthews kémthrillere okos és csavaros, többkörös
átveréseivel még úgy is képes meglepetést okozni, hogy a kötet felére leleplezi
előttünk mind Márványt, mind Dominyika átállását. Ami lehetne taktikai hiba is,
mégsem az: egyrészt, mert aki nem képes úgy olvasni, hogy nem kizárólag a „nagy
durranást” várja el egy kémregénytől, hanem az apró finomságokat, annak tán nem
való ez a zsáner; másrészt mert az igazi izgalmat az okozza, hogyan tudja
megtalálni a helyét egy veréb a kettősügynök szerepben és hogyan tud életben
maradni a folyamatos gyanakvás, kínvallatás, megfigyelés, gyilkossági
kísérletek közepette. Ahogy Dominyika fokozatosan keményedik és erősödik meg
elhatározásában, úgy vedli le a verébtollait és növeszt páncélt: a némiképp
ostoba „kötelező jellegű” szerelmi szálat is az menti, hogy ahogy keményebbre
fordul a játszma, úgy hal hamvába. Mert ebben a játszmában a legkisebb érzelmi
hullámzásba is bele lehet halni.
Ahhoz képest, hogy a könyv mennyire okos
és csavaros, az adaptáció borzasztóan bosszantó és unalmas lett. Az amúgy remek
Jennifer Lawrence ide, gyönyörű Budapestünk oda, ebből kihozták a lehető
legkevesebbet amit csak ki lehetett. Nem fér a fejembe, hogy egy ennyire összetett
cselekménnyel bíró regényt hogy sikerült úgy megvágni, hogy akciódúsnak ható,
mégis unalomba fúló film legyen belőle. Minden karakterét megnyesték, minden
motivációt lebutítottak, minden konfliktust leegyszerűsítettek. A könyvben
hosszú, vívódásokkal teli folyamat vezet Dominyika átállásához, a filmben a
második találkozás után mindenféle előzmény nélkül közli Nate-el, hogy kémkedni
akar neki. Alig tudunk meg valamit Márványról, aki a könyvben kulcsszereplő. A
kiválasztás, a verébképző, a váratlan helyen felbukkanó barátnő alakja is
bántóan sematikus lett. Nem beszélve az oroszoknak kémkedő amerikai ügynök
száláról, aminél nevetségesebbet keveset láttam kémfilmben (bár Mary-Louise
Parker legalább szórakoztató). Ha már a színészeknél tartunk: ha hirdetnének
ilyet filmeknek, a Vörös veréb komoly
esélyekkel indulhatna a „ki nem használt tehetségek” versenyében – Jennifer Lawrence
mellett Jeremy Irons, Ciarán Hinds és Charlotte Rampling is láthatóan vergődik
rosszul megírt szerepében.
Egy változtatást vittek végbe a filmesek,
amire viszont felkaptam a fejem: teljesen más véget írtak Dominyika és Márvány
történetének. És azt kell mondjam, nem fantáziátlanul csavarták ki a sztorit. Amellett,
hogy egész más folytatást tesz lehetővé, átrendezi a karakterek közti
viszonyokat és szép kis elégtételt ad, még jól is illeszkedik a regénybeli
Dominyika alakjához. Sajátos helyzet: a film megannyi ostoba változtatása közül
épp a legdrasztikusabb tetszik legjobban. Nem is értem, ez Jason Mathewsnak
miért nem jutott eszébe. Azt hiszem, el kell olvasnom a folytatásokat, hogy
megtudjam, ő milyen jövővel ajándékozza meg szárnyaszegett verebét.
Kiadó: Agave
Fordító: Fazekas László
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése