strukturált isten-kép |
Elgondolkodtam a minap, vajon az
emberiség összlétszámának hány százaléka képes integrálni, deriválni; mennyien
lennének képesek a funkcióinak megfelelően értelmezni egy tervdokumentációt –
és a nehezebb diók: hányan értik valóban, mi történik a géntechnológiában;
hányan értik valóban Hawking gondolatait, az atomi szinten számoló fizikai
kémiát vagy a csillagászati elméleteket. Eszembe jut, hogy egy alkalommal egy
kedves egykori cimbora feltette nekem ezt az egyszerű találós kérdést: ha az
óceánon egymástól pontosan ugyanakkora távolságra (mindegyik mindegyiktől
ugyanakkora távolságra) helyezkedik el négy hajó, s az első egy csónak, a
második egy motoros, a harmadik egy komp, milyen típusú a negyedik? Fura mód ez
egy megválaszolható kérdés, mindössze kétféle lehet… s milyen érdekes, ennek a
gondolatmenetnek van egy olyan (elméleti) speciális esete, amikor mindegy
milyen típus, bármilyen lehet, akár egy tökhéj néhány hangyával a „fedélzetén”
(ha már utasa van, hajó…). Gondolkodjunk rajta a továbbolvasás előtt, picit…
Mert aztán el kell árulnom, hogy
továbbmehessek a gondolattal… a kétféle hajó: tengeralattjáró, vagy léghajó.
Alapvető matematika: négy pont csak térben lehet egymástól tökéletesen
ugyanakkora távolságra. Viszont már ezen a kérdésen elvéreznek számosan, főleg
azok (mérhető értelmi képességtől teljesen függetlenül) akik nem kényszerülnek
térben gondolkodni… a speciális eset már ebből a megoldásból következik: ha
akkorára nyitom az egyenlő szárú háromszög alapú gúlát, hogy pontosan
felfeküdjön a négy pont a földpalástra, akkor bármilyen vízi jármű megteszi.
Még kevesebben ébrednek erre rá – nehéz globális méretben „térben gondolkodni”;
a jelen gondolkodó elitjének pont ez volna úgy-amúgy a legfontosabb feladata –
ehhez képest nem látnak túl az orrukon (érdekeiken).
egy bonyolult isten-világ: a hindu |
Régen sem lehetett másként –
ugyan hányan érthették valójában a különböző hittételi tanokat, dogmákat; a
Szentháromságot, például, hogy másról ne is essék szó? Ahogy manapság egy
átlagos tanár számára sem igazán követelmény, hogy a konkrét tárgyain túl is
„lásson”; sőt, igazából az is hiába követelmény sokszor, hogy a magáén végig
(engem is többen tanítottak olyanok, akik nem értették az összefüggések egy
rétegén túl a tárgyat, s így nem is voltak képesek átadni e mélységeket) - úgy
nem lehetett megkövetelni évszázadokon át egy falusi pásztortól, hogy igazi
mélységekig értesse meg a hit alatt lakó tanítást a nyájával. Amit számos
esetben az elöljárói sem értettek – avagy ők főleg nem, hiszen nem a hittel
voltak elfoglalva, hanem egy rendszer, egy struktúra fenntartásával. A
reformációval határozott kísérlet történt ennek megváltoztatására,
kiderülhetett, hogy akár egy egyszerű suszternek is lehetnek hitet formáló,
erős, extatikus gondolatai (Jakob Böhmére gondolok) – de a mozgalmat akkoriban
is határozottan hamar emésztette fel a belőle élő szervezet (mi, emberek mintha
ebben lennénk konzekvensen a legjobbak, hogy létrehozzuk ezeket a
szervezeteket).
modern templomok: metróállomás |
Most a ráció bűvöletében élnek, a
megfelelő gondolati szervezettségben és a vele járó szkepszisben az igen
kevesek – és a többi? Hát ez az. Az egész gondolatmenet alján ez az „ez az”
lakik. Hiszen mindenki bír egyfajta világképpel, minden ember, aki képes a név
mellé a melléknevet és az igét odailleszteni (még ha így nem is tudja
megfogalmazni, mit csinál…); aki túllép a dolgok puszta megnevezésén és eljut
a folyamatok (s ezáltal a lehetőségek) leírásáig. Aki így „alteremt” Tolkien
professzor szavával élve, az valamilyen rendszerben teszi, legyen is bármilyen
egyszerű ez a rendszer. Nyilván rengeteg át nem gondolt és egymást kizáró elemtől
terhes, ellentmondásokkal, mint az idegen gyűlölete (a fehér alapon fekete
zebrák gyűlölik a fekete alapon fehér csíkos zebrákat…); a hit a vezérben, aki tudja (ha én nem is…), vagy legalábbis
remekül hiteti el, hogy nálam jobban tudja. Általában része e rendszernek a
Nagy és Bonyolult Rendszerek és Átlátóik ájult tisztelete (a Bankrendszertől és
egyéb pénzügyi összefonódásoktól a Világhálón át egészen az autómig és
szerelőjéig). Korlátolt és ellentmondásos, nem tudja kifejezni magát ez a
rendszer, a világ megszólításához közvetítőre van szüksége és ezt tudja
magáról… mire is emlékeztet ez?
gépisteneink ütőerei |
A mítosz-vezérelt korok emberének
gondolkodásmódjára. Egyszer-kétszer már összefoglaltam az ide vágó gondolataim,
legutóbb a filmes Tolkien-adaptációk, de legteljesebben Neil Gaiman Amerikai Istenekje kapcsán – a
legegyszerűbb, ha idézem: A mítosz
istenei áldozatot követelnek, „közömbösségük” vagy „gonoszságuk”, amivel Gaiman
is operál, alapvetően csak a mi tükreinkben kapja meg ezt a minősítést. A maga
viszonyrendszerében e „gonoszság” végtelen természetességgel „van”. Ahogy
írtam: táplálkozni ugye nem gonosz dolog, de csak innen a tápláléklánc
csúcsáról nézve nem, s ha létezne állati vagy növényi vallási gondolat, mi
lennénk a leggonoszabb, szörnyeteg Istenek. Az emberi lélek, mint táplálék, az
emberi élet, mint élelem teszi érthetővé a mítoszok isteneinek viselkedését
Zeusztól Odinig – az antik és a barbár istenek sem gonoszak, csak táplálkoznak.
Gaiman hihetetlenül érzi-érti ezt, hogy a mítosz isteneinek kvázi „erkölcstelen
közömbössége” irántunk nem a halhatatlanság távlatának gőgje, pusztán az éhes
és az étel viszonya. S az „új istenekre” ez ugyanúgy igaz (elmondhatatlanul
növekvő struktúráinkra, a médiára, a kábítószerekre - szinte bármire
gondolhatunk itt a Vasút Istenétől a Valóságshow Istennőjéig), időt például eleget áldozunk nekik –
olykor az egészségünket is, gátlástalanul a nehezen szerzett javakat, s nem
egyszer (nekik is) egymást.
modern templomok: repülőtér |
Hogyan is működik ez a mítoszi logika? Az áldozat megistenülése:
Hinzelmann (Gaiman egyik "kisistene"... de itt jegyezném meg: bármilyen erő-megszemélyesülés, "új" isten) „keletkezése” például. A holdtalan éjszaka
sötétjének, a dermesztően süvöltő szélnek, a sívó szárazságot égető napnak,
vagy akár a mindent elsodró ömlő vizeknek – voltaképp bármilyen jelenségben a
megnevezetlen félelemnek – odaadok valami szívemnek fontosat, hogy ne bántson.
Mint a maffiózónak a védelmi pénzt – odaadok bármit. Akár egy gyermeket.
Archaikus korok elsőszülöttjeit önként adták a halálnak – a nemzetség
fennmaradásának zálogaként. Kronosz és Gaia, az ősi istenek és titánok korában
hússal és vérrel áldoztak, a törzsi istenek az egy-egy személy húsát és vérét
kapták a törzstől ételül. Hallatlanul fontos változás, amikor az összefüggő
mitológiák, az „istenek kertje” korában elég volt a személy helyett az áldozati
állat vére, a növény füstje. Ez a kereszténységben az „Izsák helyett a bárányt”
pillanata. A fizikai való helyett az isten egyre inkább a „képzetet” kapta. Az
emberek egyre inkább hittel, vággyal, képzelettel áldoznak – s mert a „fejünkben
lévő dolgok” magunkra idézett ereje hatalmas: a mai napig harcolnak akár, és
meghalnak a hitért, a vágyakért, képzelt dolgokért az áldozók. Ahogy Nancy úr -
a kópé Anansi - fogalmaz: az emberek kizárólag kitalált dolgokért háborúznak.
Ha itt valaki felvetné a szükségleteket: olaj, víz, meg minden egyéb, amiért
manapság háborúzni lehet – annak felhívnám a figyelmét a gerjesztett vágyak és
szükségletek közt húzódó Grand Kanyon-mély szakadékra…)
mítoszles egyedül |
Fontos még megjegyezni, hogy a
„mítoszi törvények” mintha zsigeri, ösztön-szinten is megszólítanának
bennünket. Tolkien meglepő módon - tudós volta ellenére - igen részletesen
gondolkodik erről több előadásban; sőt, az általa leírt Eukatasztrófa (pozitív, katartikus, váratlan mélyponti fordulat,
Pilinszky szavával: a Mélypont Ünnepélye…) jelensége a mítoszi gondolkodásmód
nélkül le se írható: csak ha a tudati folyamatokat az ösztönfolyamatokkal
együtt kezeljük. Mindenképpen egyszerre érzésként és gondolatként – a ráció
tisztán nem is képes értelmezni magát a „mitikus rendszer” fogalmát sem, mert
egymásból következőnek tekinti azt, ami ez esetben egyszerre történik. Az
ösztönválaszunk is egyfajta mítoszi válasz – így egészít ki olyasmit érzésekkel
és sejtésekkel, amelynek felfogására egyszerűen képtelen. Nem szégyen az –
álljon elém az a tudós, aki ki meri jelenteni, hogy valóban és maradéktalanul felfogja a körülöttünk elterülő
világegyetem képtelenül hatalmas méretét, és ennek viszonyában az egész
emberiség kultúrájának, minden gondolatnak, találmánynak, minden festmények és
szobornak, költeménynek és áldozatul rakott akármekkora koponyahegyeknek
mérhetetlen atomi szintekig terjedő jelentéktelen kicsiségét…
mítoszles tömegben |
Az emberiség hatalmas tömegei
élnek így; a maguk fetisizált tárgyi és szellemektől harsány „szellemi”
közegében, főleg a civilizációban. A mitikus szemlélet nem a gyermekkora az
emberi gondolkodásnak, de – nekem egyre inkább úgy tűnik – természetes
alapállapota. Csakhogy jelenleg nem állnak a mítoszok történetei (egymásnak
mesélt mese gyanánt) igazodási pontként előttünk – mert egyrészt a politika és
tömegtájékoztatás szűrőjén átcsorduló tévképzetként funkcionálnak (a jelenlegi
hatalom minden intézkedése tökéletesen érthető szerkezetbe görbül, ha
mítosz-rendszernek tekintem, amelynek elsődleges célja a manipuláció); másrészt
a mítosz őszinte kíméletlensége helyett egy hazug és manipulatív
meseátíró-kényszer (cukrosítás, édibédisítés, elpuhítás) ül a mítoszaink
megfogalmazásán, az élet-felkészítő gyermekmeséktől egészen a parlamenti
tudósításig. Nem tanítjuk meg az embereknek a mítoszaik, nem meséljük el nekik,
hogy tudatosabban áldozzanak eztán Elektromosságnak, Meleg Víznek, a
Monitoristennek, vagy a Zeneszolgáltatónak, a Gyorsforgalmi Utak Királyának, Központi
Fűtésnek, a Körgyűrűk Urának, és így tovább.
Ezt kellene vizsgálni szerintem
és így kellene… tudjuk már, milyen kiindulópontról próbáljuk rávenni a
teknősbékát, hogy szellemi értelemben fussa le a nyulat…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése