„A
férfi maga volt a magány. A nőben is volt egy ilyen darab magány. A magányok
összenéztek, egymásra ismertek, beszélgetni kezdtek. Később hazamentek: a nő is
haza, a férfi is haza. De a magányok ott maradtak, a teraszon ülnek, virágot
locsolnak, s a barátság szóra definíciót keresnek.”
Nehéz megfogalmazni az érzéseket Tisza
Kata két könyve kapcsán – nehéz, mert nehezen is indult az (újbóli) egymásra találás.
Kata feladta a leckét nekünk, olvasóknak. Annak idején (bő tíz éve) olvastam
első két regényét, a Revanst és a Pesti kínálatot – emlékszem, először
eléggé kedveltem őket, aztán egyre inkább nem, amiről legkevésbé sem a könyvek
tehettek, sokkal inkább a szerző köré húzott hype (aminek - ezt szerintem Kata
ismerné el először - nem sok köze volt az írásokhoz). Azzal a lendülettel,
ahogy TK médiaszemélyiség lett, aki mellesleg könyveket ír, én ejtettem mint
írót. Fel sem tűnt, hogy eltűnt, aztán amikor három éve egészen új hanggal, új
témákkal, új platformon szembejött, hát… finoman szólva előítéletekkel
nézegettem a munkásságát. Aztán rákattantam. Először csak a facebookon, amit egyébként
irigylésre méltó tudatossággal használ jól és jóra (bizonyságát adva, hogy szivárványpóni-
és álhírözön ellenére is lehet létjogosultsága a közösségi oldalaknak); aztán
egyre több ismerős olvasta és méltatta az új korszak első könyvét; majd jött a második,
immáron nyíltan sajátélményekből táplálkozó, válást feldolgozó verseskötet és
még több ajánlás. És rám talált:
„Régóta
akart beszélni az apjával a lány. Még időben, mindenképpen. De a konyhában,
ahol dolgozott, nem volt térerő. A nappaliban volt ugyan, de ott meg mindig
elaludt. Nehezen jött össze a hívás. Ébrenlét és térerő.
Amikor
találkoztak végre, évszakokkal később, az apja önmaga szélén ült. A lába lógott
már, a keze még nem. A lány majdnem kifordult a képből, amikor meglátta, de az
apja utánanyúlt. Nézték egymást, és nézték magukat egymásban. Hasonlít rám,
gondolta az egyik. Nem is hasonlítok, gondolta a másik. Csönd volt és szél és
magány. Ahogyan az apa élt: beszáradt samponok a vitrinben. Megszokta már a
dobozokat. Takarított volna neki a lány, de félt, hogy az kötődés lenne. Hagyta
volna az apa, de félt, hogy akkor elveszítené újra a lányt. Minden maradt,
ahogyan addig volt, tovább: nem kötődtek, nem is vesztek el.”
Elementáris erővel kaparja saját
legmélyebb fájdalmam – ahogy a többi szöveg is így kapargat kollektív
fájdalmakat, berögződéseket, rossz mintákat, társadalmi kényszerek hajtotta
élethazugságokat. Mélyen személyes szövegek, de itt még nem direkt mesélnek saját
történetet – inkább csak átfuttatják a saját tapasztalaton a mindannyiunk által
ismert, hétköznapi kis görcsöket. Megcsalásokat. Elhidegülést. El nem gyászolt
veszteségeket. Megalkuvásokat. Terápiás
írások – ilyesformán irodalmi értéket keresni rajtuk egyszerre félrevezető
és balgaság. Prózaversek, történetmagocskák, novellakezdemények, versek
vegyesen. Bizonyos szögből nézve masszívan közhelyesek. Mint az élet.
De vajon a társadalmi elhallgatás gesztusa
erősebbé teszi, vagy épp gyengíti a közhelyeket? Ha nem mondod ki, hogy a
férjed a szomszédasszonnyal csal, mert az közhelyes, akkor már nem is csal? Nem
lenne jobb mégis a világba ordítani – fájdalmat, dühöt, csalódást? A folyvást
szőnyeg alá söpört közhelyek helyét miért ne vehetné át a kimondás? A közösségi
fátyolborításét a párbeszéd? A megalkuvásét a méltóság? Miért ne mondhatnánk
ki, hogy a gyász fáj, az elgyászolhatatlan veszteség ütötte seb nem gyógyul be
az idővel, a megalázás kidolgozást kíván (ellenkező esetben vagy
belenyomorodunk, vagy bosszúért lihegő megalázók leszünk magunk is…)? Miért ne követelhetnénk,
hogy hallgassák meg a fájdalmunkat?
Öt éve küzdök az el nem gyászolt gyásszal.
Öt éve dolgozok azon, hogy ki tudjam mondani: soha nem fogom megbocsátani
magamnak, hogy hagytam meghalni az apámat anélkül, hogy még egyszer utoljára,
tíz év után látott volna. Öt éve próbálom megfogalmazni, miért hogy ez a
veszteség egy csapásra lerombolta a magamról kialakított, sziklaszilárdnak hitt
képemet. Öt éve üvölt bennem belül egy óvodás kislány az apja után, aki akkor
magára hagyta. Öt év, egy terápia és számos gyászfeldolgozásról olvasott regény
és pszichológiai mű után Kata könyve felszínre kaparta az összes elnyomott
érzést. Kikaparta belőlem a lekötözött gyászt, a bűntudatot, az
éntudat-vesztést. Maradtak érzések. A szeretet. A veszteség. A jó emlékek. Az
elgyászolható gyász.
„amikor
már ismertem
az
összes hazugságod
az
összes tagadásod
az
anyád lettem aki ápol
a
terapeutád aki gondoz
a
papod akinek gyónsz
a
nőt kezdtem melletted
hiányolni
magamból”
Terápiás
versek
– áll már vállaltan a második, a verses kötet borítóján. Egy szerelem, egy
házasság, egy válás, egy újrakezdés története, versekben, olykor csak
fel-felsíró egy-két mondatokban elbeszélve. Kata nem kertel és nem szépeleg.
Elbeszél megcsalást és megcsalatást, elnyomást és tollfosztottságot, könnyeket
és dühöt, magányt és lassú rehabilitációt. Mélyre megy, minden kérdéssel egyre
mélyebbre – valódi terápiás munka az írás és az olvasás is. Nem titkol sem
indulatot, sem fájdalmat. Elénk tárja a saját poklát, hogy aztán megerősödve
jöjjön felszínre belőle.
Érdekes a viszonyulásom e versekhez.
Boldog házasságban élek – mit is kezdhetnék egy elválás poklával? Nincs olyan
erős kötődésem e terápiás versekhez, mint a másik kötet terápiás írásaihoz.
Hálistennek. Mégis… Nem is a versek, hanem Kata facebook-posztjai ébresztettek rá,
hogy mennyire van kötődésem – ott fogalmazódott meg bennem, a napról napra születő,
bántalmazó-elnyomó kapcsolatokat analizáló posztok olvastán, hogy magam is túl
vagyok egy elváláson, egy újjászületésen, ami maga volt a pokol, újra kellett
fogalmaznom magam egy megalázó helyzet után, és megerősödve jöttem ki belőle. Mert
nem csak egy párkapcsolat lehet bántalmazó. Nem csak egy szerelmi viszony lehet
elnyomó. Nem csak a szeretteinktől kaphatunk olyan pofonokat, amik után munka
felállni. Hanem például egy munkahelyen is. Ahol elhitetik velünk, hogy nem
vagyunk jók semmire. Hogy úgyse kellünk senki másnak. Hogy mindaz a megalázás,
amit kapunk, a mi hibánk. Hogy megérdemeljük.
Kata közösségi oldalán indított mozgalma a
„közösség a méltóságért” nevet kapta – nem is lehetne találóbb. A méltóság az,
ami nagyon hiányzik a mindennapjainkból – abból, ahogy egymással bánunk, a (nem
csak pár-)kapcsolatainkból, a munkahelyi viszonyainkból, a hivatalainkból, a
közbeszédből. Ebben a naftalinszagú, patriarchális, elnyomásra és elhallgatásra
épülő társadalmi közegben mint egy falat kenyér, úgy kell minden hang, ami azt
mondja: ideje lenne, hogy emberként bánjunk egymással. Ugyanakkor: itt az
ideje, hogy emberként bánjunk magunkkal is. Hogy ne maradjunk benne méltatlan
helyzetekben, kapcsolatokban, munkahelyeken. Hogy merjünk változtatni és
változni. Hogy ki tudjuk mondani: hibáztam. Nem keveset. Van, amit már nem
tudok jóvátenni. Van, amiben ott követtem el a legnagyobb hibát, hogy hagytam
másoknak, hogy rongyként bánjanak velem. Tanultam belőle. És merek továbblépni.
forrás |
„újratanulom
szeretni a testem
az elvett hitet
újraélesztem
újralátom
a nőt akit elvesztettem
újrahallom
a szavakat amik annyit késtek
újrajönnek
az elmulasztott érintések
önmagam létezését
újraérzem
itt volt az ideje
hogy újban a régit megkeressem”
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése