A Vámpírakadémia sorozat harmadik kötete, A halál csókja
az ifjúsági fantasy műfajában szokatlanul erős és bátor befejezésével
hatalmas várakozásokat gerjesztett a rajongókban – bennem is. Kézbe
véve a negyedik kötetet, óhatatlanul felmerült, hogy Mead nem tud majd
megfelelni ezeknek a várakozásoknak, kicsit félve olvastam hát, de
szerencsére nem kellett csalódnom. Ha nem is ütött akkorát, mint a
harmadik rész, és kissé felemásra sikeredett az a bizonyos nagyon bátor
és érdekes szál, összességében nem rossz a folytatás, és továbbra is
látszik hogy van egy határozott ív, halad valamerre a sorozat, nem csak
pakolgatja egymás után a folytatásokat az írónő.
Vigyázat! Spoilerveszély lehetséges!
Miután
a harmadik rész végén Rose, a dampyr testőrtanonc elhatározza, hogy
elhagyja az iskolát és strigává vált szerelme nyomába ered, hogy
megölje, a negyedik rész kezdete már Oroszországban éri. Egy rettentően
bosszantó és iskolás stílusban megfogalmazott prológus után – melyben a
biztonság kedvéért feleleveníti az írónő az első három rész eseményeit
és vámpírvilágának főbb sajátosságait – Rose Szentpétervár éjszakai
életébe veti magát, hogy strigákra vadásszon, akik remélhetőleg
elvezetik majd Dmitrijhez. A logika ugyan kissé megbicsaklik, amikor a
tizennyolc éves testőrlány egyedül vág neki a hatalmas Oroszországnak
hogy megtaláljon egy veszélyes strigát a másik sokezer között, de
tudjuk, hogy a könyvekben nincs lehetetlen.
Némi
szerencsétlenkedés után Rose belebotlik Sydney-be, az alkimistába, aki
egy titokzatos szervezet tagja, ők a morák ember szövetségesei, akik
mora mágia segítségével harcolnak az éjszaka sötét teremtményei ellen.
Sydney segítségével Rose eljut Szibéria mélyére, a titokzatos
dampyrvárosba, ahol megismerkedik Dmitrij családjával, egy
lélekmágus-árnyékcsókolta kötelékpárossal, akik az összes eddigi
ismeretünknél többet tudnak a Lissát és Rose-t is sújtó különleges
kapocsról, és egy csapat renegát dampyrral, akik Rose-hoz hasonlóan nem
tették le a Hűségesküt, hanem a saját szakállukra vadásszák a strigákat.
Rengeteg olyan dologgal találkozik, amit nem tanítottak meg neki az
akadémián, egészen új életlehetőségeket fedez fel, és komolyan
elgondolkozik azon, hogy van élet az akadémia és a mora királyi udvar
meghatározta szabályokon túl is, akár Oroszországban, egy szerető család
tagjaként. Azonban a Dmitrijnek tett egykori fogadalma nem hagyja
nyugodni, folytatja hát öngyilkos küldetését, hogy levadássza egykori
szerelmét.
A
negyedik rész nagy kérdése, hogy mit kezd Mead a strigává lett Dmitrij
és Rose románcával, folytatja-e abba a kegyetlen irányba, amerre
elindult, vagy valami rózsaszín fordulattal oldja fel a dolgot. Egyelőre
egyik irányba sem dől el a dolog, nincs romantikus és megnyugtató
fordulat, de nincs egyértelmű megoldás sem. Csak további kérdések
vannak, így viszont az emberben óhatatlanul felmerül, hogy az a
százötven oldal a könyv közepén igazából felesleges volt. Ami Rose és
Dmitrij találkozása után történik, és amerre az események fejlődnek, az
nálam kivágta a biztosítékot, főleg azért, mert az eddig magabiztos és
kemény lányból totálisan hülyét csinált. Érdekes, hogy pont ez nem
tetszett, mert egyébként én mindig és mindenben keresem a gonosz
mélységeit, mindig arra vágyom, hogy mutassák meg, mit éreznek a sötét
oldal általában sablonosan ábrázolt tagjai; itt ezt megkaptam, csak hát
nem volt elég jól megírva. Mead jó, nagyon is, de annyira azért nem,
hogy olyan mélységekbe lemenjen, amikbe én szeretném. Ez az a furcsa
eset – nem gondoltam volna, hogy valaha ezt írom – amikor inkább maradt
volna felszínesebb, mert azt tényleg jól csinálja. Ellenben a történet
vége megint a helyén van, ahogy egy sorozat közepén kell, semmi nem
oldódik meg, semminek nincs vége, kapunk egy szép nagy kérdőjelet és egy
pici fényt az alagút végén…
Miközben
Rose és Dmitrij saját kis külön csatájukat vívják a világ túlsó felén,
azért Lissáról és az akadémiáról sem feledkezünk meg, hála Rose és Lissa
kötelékének. Rém praktikus írói megoldás, hogy Rose bármikor
átruccanhat Lissa fejébe, így nem maradunk el semmiről. Az akadémián
mondhatni, minden a megszokott kerékvágásban folyik, intrikák,
kavarások, utazások az udvarba, és egy új igazgató meg az ő kicsi lánya,
aki hirtelen Lissa legjobb barátnője lesz. Rose persze féltékeny, aztán
kiderül hogy milyen jó, hogy ő néha Lissa fejében jár, így sok
mindentől megmentheti. Annyira érdektelen volt ez a szál, és Lissa még
mindig annyira idegesítő, hogy legszívesebben átlapoztam volna ezeket a
részeket, de akkor lemaradtam volna a még mindig a legjobb karakterek
közé tartozó Adrian Ivaskovról is.
Lényegesen
lassabb tempójú, szétesőbb és sokszor idegesítőbb volt ez a rész, mint
az előző, amiért viszont dicséretet érdemel, hogy jóval többet tudunk
meg a morák világáról, mint eddig, és látjuk, hogy az akadémián és
Amerikán kívül is van élet. Az új szereplők szinte mindegyike
érdekesebb, mint a régiek legtöbbje, remélem, minél többet látunk még
viszont, különösen Abe Mazurra vagyok kíváncsi, akiről nagyjából az első
pillanattól pontosan lehet tudni, hogy kicsoda, csak Rose nem jön rá –
ilyenkor azért óhatatlanul felmerül bennem a kérdés, hogy az író miért
nézi ennyire hülyének az olvasóit.
Az
utolsó oldalakon csak úgy mellékesen elpöttyintenek egy információt,
felvetődik egy lehetséges irány, amerre mozdulhat a sorozat és a
szereplők sorsa; ha hiszünk neki, akkor szépen körvonalazódik előttünk,
mi lesz az egésznek a vége. Érdekes, de nem olyan bátor, mint amit
vártam. Aztán ki tudja, lehet, hogy ezzel is csak csőbe akart húzni
minket Mead, és nem is úgy folytatódik, ahogy én gondolom… A válaszra
tavaszig kell várnunk.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése