Kim
Lange tévés műsorvezető élete legpocsékabb napján elnyeri a Német
Televízió Díját, ám nem örülhet neki sokáig, egy szakadt ruhával
kapcsolatos megalázó fiaskó - melyet mintegy hatmillió tévénéző követhet
egyenes adásban - és egy házasságtörés után ugyanis a fejére zuhan egy
orosz űrállomásról leszakadó mosdókagyló. Ám Kim halála csak a hatodik
legrosszabb dolog, ami aznap történik vele. Ezzel a felütéssel indul
David Safier Pocsék karma című szórakoztató agymenése.
A
Németországban egymillió példányban elkelt regény ötvözi a csajos
könyvek hangulatát a mostanában oly divatos reinkarnációs tanokkal és
buddhista életbölcsességekkel, a fanyar humort a néhol kifejezetten
idióta poénkodással, a végeredmény pedig egy kétségkívül szórakoztató,
de sajnos gyorsan felejthető tucatdarab. Szerettem volna jobban szeretni
ezt a könyvet, főleg, mert valóban sokat kacagtam rajta, de a
gyengeségei nem hagyták.
A
főhős, Kim Lange igazi tenyérbemászó hülye picsa, lépésről lépésre
lépdel felfelé a karrierlépcsőkön, egyre híresebb, egyre népszerűbb, ám
ezzel párhuzamosan hanyagolja el egyre jobban férjét és kislányát, és
ácsingózik egyre intenzívebben kollégája feszes hátsójára. Ez még nem
lenne baj, karrierista nőszemély és otthon ülő férj közt gyakran fuccsba
megy a házasság, ám Kim gonoszka. Utálja a beosztottait, önző, mindene a
hírneve, és kétségbeesetten igyekszik elfelejteni cseppet sem
pr-kompatibilis anyját és múltját. Nem csoda hát, hogy halála után
hangyaként születik újra. Miután Buddha nevelő célzattal a fejére
olvasta fent említett – és persze sarkított – bűneit, Kim kénytelen
beilleszkedni a hangyatársadalom mindennapjaiba, ahol az egyetlen
reinkarnálódott ember, akivel találkozik nem más, mint a legendás
nőcsábász, Giacomo Casanova, akinek kommentárjai a kötet legviccesebb
részei.
Kimnek
hangyaként kell végignéznie, ahogy családja próbálja feldolgozni az
elvesztését, és ahogy egykori legjobb barátnője behálózza a nem
túlságosan sokat húzódozó férjét. Érthető, hogy ezt nem hagyhatja
annyiban, elindul hát az életeken át tartó vérre menő küzdelem azért,
hogy Kim hazajuthasson, visszaszerezze kislányát és férjét, Casanova
pedig – akinek nem meglepő módon csak egy dolog körül forognak a
gondolatai – rátegye a mancsát a férj új nőjére. S hogy mi kell ahhoz,
hogy feljebb lépkedhessenek a reinkarnációs létrán és újra emberként
születhessenek meg? Hát sok-sok jó karma! A szexmániás olasz és az önző
tévésztár nekiáll hát jó karmát gyűjteni, ami azért hangyaként nem is
olyan egyszerű.
Itt
veszi kezdetét a fergeteges utazás, jó karma gyűjtéssel, sok halállal
és sok újjászületéssel. A hangyalét után hőseink tengerimalacként kapnak
lehetőséget, ám a kísérleti laborban tett röpke kitérő után
szerencsétlenek az úttesten végzik, de sebaj, jöhet a kutya-macska lét,
majd egy borjúként elkövetett fiaskó és sok rossz karma begyűjtése után
kezdődhet minden elölről földigilisztaként. Szerencsére a bélféreg-létet
azért megússzák. Az csak az igazán rossz embereknek jár, például
diktátoroknak.
Újra
meg újra állatként megszületni és közben azon dolgozni, hogy jó karmát
gyűjtsünk, és egyszer majd emberként térhessünk vissza – na ez biztos
mindenkibe beleverné a buddhista bölcsességeket, mint legyünk jók
embertársainkhoz, helyezzük mások érdekeit a sajátjaink elé, és
vállaljuk be, hogy letörik a körmünk azért, hogy kimenthessük
asszisztensünk ruhaujját a nyomtatóból. Mire Kim átjut számtalan állati
inkarnációján, jobb emberré válik, rájön, hogy mennyire rossz anya volt,
és új lehetőséget kap, hogy emberként szerezze vissza elvesztett
családját. Na persze nem egészen úgy, ahogy szeretné.
Konyhabölcsességek és néhány igazán jó poén, plusz a legmeggyőzőbb érv a vegetarianizmus mellett, amit eddig olvastam: „Úristen,
lehet hogy ettem reinkarnálódott embereket is? Az édes-savanyú
disznóhús talán újjászületett kínai volt? A curry-virsli esetleg elhunyt
nagynéném, Kerstin? A szalámi a tálban Konrad Adenauer?”.
Ez mind megvan Safier könyvében, amit viszont jobb nem keresni, az a
logika. Ha egy újjászületés nehézségeket támasztana Kim küldetése során,
hát pikk-pakk meghal, a végén pedig még Buddha is megenyhül főhősünk
irányába, és ügyesen kiküszöböli az emberként való újjászületés
legnagyobb problémáját – jelesül, hogy tizenegynéhány év kéne, mire
felnő és visszahódíthatja férjét. Mégsem ez a legnagyobb probléma a
könyvvel, hanem az idegesítő csajos vonulat. A fülszöveg páratlan „pasi
által írt csajos könyv” stílust ígér, ám ez kimerül abban, hogy a
főszereplő egy idegesítő liba, akinek a reinkarnációs lépcsőfokok közti
bolyongás során is csak a narancsbőrén, meg a feszes hátsókon jár az
esze. Ha Safier szerint ilyenek a nők, hát nem csoda, hogy hülye lett a
főhőse. Még szerencse, hogy Casanova lovagiasan a hölgy segítségére
siet, és feljegyzéseivel menti a helyzetet – így legalább a humor a
helyén van.
Kiadó: Ulpius
Fordította: Kosztolánczi Krisztina
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése