Az éhezők viadala
eléggé levett a lábamról, az utóbbi idők egyik nagy meglepetése volt,
kíváncsian vettem hát kézbe a folytatást - annak, hogy vártam egy évig
az első résszel, az egyetlen jó oldala, hogy így legalább rögtön
belevághattam. A Futótűz, noha magán viseli a trilógiák
középső darabjainak örök átkát, egyfajta átvezetés, alapozás a nagy
fináléhoz; semmiben sem marad el az első kötettől, és a legkevésbé sem
okoz csalódást.
Vigyázat! Spoilerveszély lehetséges!
Katniss
és Peeta, miután megnyerték az Éhezők Viadalát, ünnepelt sztárokként
térnek vissza körzetükbe, gazdagságot, biztonságot és egész hátralévő
életükre szóló médiafigyelmet kapva a győzelem mellé. Ennek első
felvonása egy győzelmi körút, melynek során a győzteseket végigviszik a
legyőzött körzeteken, demonstrálva, hogy ők is ugyanúgy a Kapitólium
bábjai, mint mindenki más, és arra kényszerítve a többi körzet lakóit,
hogy éltessenek valakit, aki legyőzte az ő kiválasztottjukat. A show
mindenekelőtt, Katniss és Peeta kénytelen úgy ugrálni, ahogy a rendezők
fütyülnek, részt vesznek számtalan partin, magukra húzzák a méregdrága
dizájnercuccokat, eljátsszák a szerelmespárt a kamerák előtt, és maguk
sincsenek tudatában annak, mi zajlik az ünneplés mögött.
Katniss
öntudatlanul is elindított valamit a Viadalon, ami – és ez a szerzőt
dicséri – a főszereplővel együtt bennem sem tudatosult, így igazi
meglepetésként ért a második kötet gerincét adó történet. A körzetek
lázadoznak, egy kiválasztott egyetlen apró cselekedete felébreszti
bennük a hetvenöt éve szunnyadó öntudatot, a Kapitólium pedig ezt nem
tűrheti, és minden eddiginél véresebb bosszúra készül. A győzelmi körút
után megrendezésre kerül a Nagy Mászárlás, ami a Viadalok történetében
mindig valami különlegességet jelent. Volt, hogy kettő helyett
körzetenként négy kiválasztottat tereltek be az Arénába, volt, hogy a
körzetekben szavazniuk kellett az embereknek, ki vigye vásárra a bőrét,
ezúttal azonban egy még különlegesebb falattal készült a Kapitólium: az
eddigi győztesek közül kerülnek ki a versenyzők. S mivel a
tizenkettedik körzetben Katniss az egyetlen női győztes, újra az
Arénában találja magát.
Elsőre
iszonyú bosszantónak tűnt, hogy Collins újra betereli a főszereplőket
egy Viadalra, már épp fantáziátlanságot, önismétlést és rókabőrt
kiáltottam volna, ám szerencsére az események hamar úgy alakulnak, hogy
ezt ha nem is jó szívvel, de megbocsátjuk. Míg az előző kötetben
huszonnégy idegen került egy Arénába, és ölte halomra egymást, itt olyan
emberek kerülnek szembe egymással, akik ha csak hírből is, de
valamennyire ismerik egymást, és mindannyian megjárták már egyszer a
Viadalt. Keményebbek, taktikusabbak, jobban viselik a küzdelmet. És
vannak köztük jópáran, akiknek titkaik vannak.
Szépen
lassan kibontakozik egy összeesküvés, amit furcsa módon a főszereplő
tud meg utolsóként. Érdekes húzás ez Collinstól, hogy a kulcsszereplője –
és egyben a könyvbeli összeesküvésé – egy olyan lány, aki képtelen
taktikázni, ösztönlény, csak a túlélés és a szerettei védelme hajtja, de
a sok világméretű küldetéstudattal megvert fantasy-hős között igazság
szerint üdítően hat a természetességével. Azt már csak halkan jegyzem
meg, hogy ebben is felfedezhető némi társadalom- vagy inkább
médiakritika, hisz a középpontba tolt „sztár” mögött mindig ott
gyülekezik a tanácsadók, ötletemberek, szervezők hada, akik az igazi
munkát végzik, és sokszor az „arc” azt sem tudja, miről van szó. Nem
akarom bántani Katnisst, de kicsit ezt éreztem nála is: jelkép lett, de
észre sem veszi, az meg pláne meg sem fordul a fejében, hogy mekkora
volumenű dolog jelképe lett, ha csúnyán akarom megfogalmazni, mire is
használják őt, mint jelképet – egyébként el lehetne indulni egy olyan
irányba is, hogy vajon azok, akik a „jó ügyért” használják fel Katnisst,
vajon mennyivel jobbak azoknál, akik az Arénába küldték, de ez már
csúnya moralizálás, ami azt hiszem, messze túlmutat a könyv keretein.
Amiben
határozottan erősebb volt a kötet az előző résznél, az a
mellékszereplők bemutatása. Az éhezők viadalában alig néhány
kulcsszereplőt ismertünk meg, a Viadalon részt vevők abszolút háttérben
maradtak Katniss és Peeta kettőse mögött, itt viszont egy csomó érdekes
szereplőt ismerünk meg, akiken keresztül szintén kritikát fogalmaz meg
Collins: a korábbi Viadalok győztesei közt többségben vannak azok, akik
megzakkantak, alkoholba vagy drogokhoz menekültek, vagy épp a saját
sztárságukba habarodtak bele annyira, hogy teljesen eltávolodtak a
valóságtól. És igen, ezt is nap mint nap láthatjuk magunk körül: hogy az
egyes valóságshow-k győzteseinek, a pillanatnyi sztársággal
megajándékozott szerencsétleneknek hogy teszi tönkre az életét a média, a
feledés, vagy épp a saját hiúságuk.
Egyetlen
olyan szál volt, amit nem sikerült maradéktalanul tovább vinni az első
kötetből: a szerelmi háromszög. Az első részben még teljesen a helyén
volt ez a többszörösen idézőjelbe tett romantikus szál, de itt már rezeg
a léc, és sajnos kezd elmenni az ifjúsági regényekben manapság már
kötelező szenvelgős irányba. De ez az egyetlen kritikám, minden egyéb a
helyén van, sikerült úgy folytatni, hogy megugorja – olykor még túl is
szárnyalja – az első kötet színvonalát, ezek után kíváncsian várom a
befejezést.
Kiadó: Agave
Fordította: Totth Benedek
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése