Néhány
fiatal túl nagyot markol egy betöréssel, többek közt hozzájutva egy
befolyásos japán család ősi kincséhez – a következmények átrendezik a
környékbeli „alvilágot”. Egy nyugdíjas orvos mégsem tudja betartani a
nejének tett fogadalmát. Az aranyifjú testvérpárt tragédiába sodorja egy
véletlen. A legkisebb Abou Fataris fiú egy büntetőperben népmesei módon
szerepel. A gyilkos, akiről – hiába van őrizetben – nem lehet tudni,
kicsoda… Szokatlan, de mégis jellemző történeteket tár elénk a bűn és
bűnhődés világából a Partvonal kiadó dokumentum-krimi sorozatának
legújabb darabja, Ferdinand von Schirach Bűnös? című kötete.
Megtörtént esetek szubjektív krónikája minden történet, a
büntetőjogász-ügyvéd szerző tollából, aki a saját praxisából szemezget e
kötetben.
Az
idős orvos esetéből idézek: „A német büntető perrendtartás legutolsó
reformja eltörölte a büntetőperben a vallomást kötelezően megerősítő
eskü intézményét. Régóta nem hiszünk már az esküben. Ha egy tanú
hazudik, hát hazudik – egyetlen bíró sem gondolja komolyan, hogy az eskü
bármit is változtatna ezen. A modern embert hidegen hagyja az
eskütétel. Csakhogy, és ez a „csakhogy” itt most egy egész világot
jelent, Fahner nem volt modern ember. Ő komolyan gondolta az ígéretét.
Az esküje életre szólóan kötelezte…” Az elhitt eskük világához képest a
kor, amelyben élünk, még kevesebb illúziót hordoz, és bizony
kiábrándultabb a szerző megközelítésénél is a bűnről való vélekedés.
Hiába szól a közelmúltról, Schirach hiába modernebb ember, mint egykori
védence, Fahner; a könyv a nyolcvanas évek levegőjét árasztja magából:
furcsamód egy eltűnt kor dokumentumaként hat, a szöveg-modor és a
mögötte lakó értékrend tekintetében is.
Sajátos
helyzet ez: miközben a szerző világosan az értésünkre adja, hogy
mennyire nem táplál illúziókat a jog „helyzetmegoldó” képessége iránt, a
megfogalmazásba rejtve ott lakik a meggyőződés a jognak a társadalmi
igazságosság megteremtésében betöltött alapvető szerepéről. A „jogban
cselekvő” ember felelősségtudata feltételezi itt az egyén társadalmi
felelősségtudatát. Shirach könyve ettől szinte „hidegháború-korvégi
békebeli” hangulatokat áraszt: ahogyan a szerző viszonyul a bűnhöz, a
maga szilárd értékrendje birtokában. Mára ez sajnos szinte
anakronisztikusnak hat – amin ő megdöbben és amivel megdöbbentene,
gyakran marad ingerküszöb alatt. Pedig annyiban mai, hogy valójában
mindegyik történet a jog tehetetlenségét meséli, egytől egyig olyan
helyzeteket tár fel, ahol vagy „egyéb erők”, emberiesség, empátia kéne
döntsenek; vagy a résztvevők teszik lehetetlenné akármilyen
„igazságosság” megvalósulását – az ítélet, avagy a jogászi cselekvés
mégis kénytelen a jogi keretek között maradni, saját mozgásterében és
belső rendjének megfelelően eljárni.
A
világunk jutott túl azon a társadalomképen, ami ezt a könyvet
meghatározza. Pedig a szerző remekül hangszereli a történeteit, komoly
irodalmi mesélőke birtokában, a történetek kikerekednek és
„továbbgurulnak” az ember fejében, a mesélés módja mondhatni: rendben
van. Teljesen helyénvaló az a „bennfentes valóságszag” is, ami a szerző
pozíciójából adódik. Épp a megfelelő mértékig látunk bele az ügymenetbe:
a több agyon nyomná a mesét, a kevesebb nem hitelesítené – jó
arányérzékkel formálja történeteit a szerző.
Mert
valójában tényleg nem az ő készülékében van a hiba. A mi „szabad
világunk” értékrendje zuhant teljes képlékenységbe, árulkodik erről
számtalan napmintnapi hírcsemegénk, mesél a törvényi tehetetlenségről –
igazából szörnyű, hogy a mi rémkatalógusainkban az általa „mélyen
megítélt” mostanra sajnos inkább természetes velejáró. Az más kérdés,
hogy így hathat szinte egzotikusan egy-egy alig páréves történet a
kötetben, így válik egy szemlélet emlékművévé, ahelyett, hogy – a
dokumentumkötetek műfaji kötelezvényét tartva – kort festene a
kortársnak.
Kiadó: Partvonal
Fordította: Várnai Péter
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése