„Néha
ha úgy viselkedik az ember, mintha semmi baja nem lenne, az megoldja a bajt.
Néha muszáj jó képet vágni a dolgokhoz és menni a világba, és az egy idő után
már nem is tettetés, hanem maga az ember. Ha megvártam volna, mikor érzem úgy,
hogy most már ki merek jönni a szobámból, miután… tudja, hát még most is ott
lennék.”
Három évet kellett várnunk a Cormoran Strike
regények legújabb kötetére, ami rajongóként roppant hosszú várakozásnak tűnt –
de megérte. És még mindig rövidebb volt, mint amennyit arra vártunk
(gyakorlatilag az első rész óta), hogy a Strike Holmes-a mellett Watsont
játszó, másodhegedűsből szép lassan főszereplővé avanzsáló Robin Ellacott
rátaláljon valódi erejére és felhagyjon az önáltatással és önmarcangolással.
Rengeteg kritika éri a Halálos fehért
amiért a nyomozást nem egyszer háttérbe szorítja a pszichologizálás és a két
főszereplő egymáshoz és a többiekhez fűződő viszonyának boncolgatása – én ezt
egy percig sem tudom felróni neki, részben mert minden percét roppant mód
élveztem, részben mert gyönyörűen rajzolódik ki az ív, amit ezek a regények
felépítenek.
Mert hogy is ismertük meg Robin
Ellacottot? A Kakukkszó elején egy bizonytalan, bármiféle képzettség nélküli,
vidékről a nagyvárosba csöppent lányzó volt, aki egy fiatalkori trauma miatt
otthagyta az egyetemet, akit a három fiútestvére egész életében vegzált és aki
miattuk (is) mindig magába zárta valódi ambícióit, aki épp hozzá készült menni
középiskolai szerelméhez, az őt látszólag szeretettel elhalmozó, valójában
basáskodó, a lány bizonytalanságát vastagon kihasználó, érzelmileg abuzáló
Matthew-hoz. Amikor az első részben helyettesítő titkárnőként bekopog a magánnyomozó
irodába, Strike-kal együtt mi sem várhattunk tőle sokat. Aztán ahogy haladtunk
előre a nyomozások során át, és fény derült nem csak a rátermettségére, hanem
titkolt traumáira is, úgy lett egyre érdekesebb, összetettebb, élőbb karakter.
Mígnem a Gonosz pálya végére már ő vihette hátán a nyomozást is, a
történetet is – hogy aztán olyan pofont kapjon Strike-kal együtt az olvasó is,
hogy a fal adta a másikat. Innen szép nyerni.
Hogy sikerül, az Rowling / Galbraith mély
emberismeretét dicséri. Robinnál élőbb és hitelesebb női főszereplővel kevéssel
találkoztam manapság. Az aktuális rész elejének gyomorforgató esküvői drámája
és a megalázó visszatáncolás éppoly pontos és emberi, mint utána az a párszáz
oldalnyi tehetetlenség. Robin vergődése, amit netszerte szappanopera-szerű
időhúzásnak aposztrofálnak, tökéletesen jeleníti meg egy olyan nő
tehetetlenségét, aki benne ragadt élete első, rossz kapcsolatában, úgy, hogy a
bántalmazó férjen kívül nincs igazodási pontja, nincs, ami mentén
meghatározhatná önmagát, aki egyszerre küzd egyre súlyosbodó pánikbetegségével
és önállósodási kísérleteivel – egy olyan munka révén, amit a férj kezdettől
utál, s jórészt épp azért, mert annak révén a cuki, elnyomott, tökéletes
hátország-feleség Robin esetleg magára találhat(na). Iszonyúan fáj Robin minden
eltitkolt pánikrohama, minden hamisan kimondott „szeretlek”-je, minden
műmosoly, amit csak azért vet, hogy Matt ne veszekedjen már megint a munkája
miatt. Fáj, mert hiteles. Mert el sem tudjuk képzelni, hány Robin járkál körülöttünk,
akiknek elnyomását a környezet módszeresen nem veszi észre (féltésből,
megszokásból, társadalmi elvárások miatt).
Nem véletlenül időzöm ennyit Robin
átalakulásán – így a negyedik rész után a sorozat legszebben felépített és
legemberibb momentumának tartom a nyomozótárs önmagára találását. Remélem,
innen már nem lesz visszaút és Robin immáron teljes értékű társként tud a nyomozásra fókuszálni. Mert egyébként ezúttal azt is
bebizonyítja, hogy a Gonosz pálya
meggondolatlan ballépése után képes valódi profiként viselkedni – a lassan „túl
híressé” váló Strike helyett ő az, aki beépül, ő végzi a legtöbb terepmunkát, ő
ölti fel a legváltozatosabb álcákat. Épp ez teszi annyira félelmetessé a
Parlamentbe vagy a szélsőbalos anarchisták közé játszi könnyedséggel beépülő Robin
rettegését attól, hogy saját férje nehogy megtudja, hogy pánikbeteg: hogy még a
látszólag legerősebbekkel is mit tud tenni a négy fal közti abúzus (akár testi,
akár lelki).
Amiből aztán van bőven minden oldalon… A
krimi ezúttal még összetettebb és még mocskosabb (bár ezúttal nem a vér és a
kiömlő belek miatt, mint egynémely korábbi részben). Egy napon zavart fiatalember
kopog be Strike-hoz, aki azt állítja, gyermekként tanúja volt egy
gyilkosságnak, mely azóta sem hagyja nyugodni. Ezzel egy időben egy miniszter
bízza meg magánnyomozónkat, hogy járjon utána az őt sakkban tartó zsarolásnak.
London az Olimpia lázában ég, az utcákon folyamatosak a játékok elleni
tüntetések, Strike-ot üldözi korábbi szerelme, aki vissza akarja kapni a
híressé vált nyomozót, a szálak pedig szép lassan összeérnek. De mi köze a
szélsőbalos tüntetőknek a zavart fiatal sráchoz, aki vagy látott egy
gyilkosságot, vagy nem? Mivel zsarolják a minisztert? Mi köze az egészhez a
lovaknak? És hogy kerül a képbe egy milliókat vagy semmit sem érő festmény?
Vajon tényleg el van ásva valami vagy valaki a Chiswell család kúriájának
csalánnal benőtt kertjében?
Egyik Strike-nyomozás sem volt még ennyire
összetett és ennyire homályos… egyfelől valóban minden mindennel összefügg,
másfelől az indokok és lehetőségek sokszor annyira ellentmondásosak, hogy nem
győzzük kapkodni a fejünket. Mindenki megtehette volna, amit tett, de épp ennyi
eséllyel az ellenkezőjét is – az egész zsarolás körüli mizéria sem magától a
tettől kap pikantériát, hanem attól, hogy a Parlament legfelsőbb szintjein és a
kivételezettek köreiben zajlik. „Hát, ez
a magániskolai rendszer csodája. Itt Londonban, ha az embernek elég pénze van,
bárhová megy, mindig ugyanazzal a háromszáz emberrel találkozik…” Nem is
olyan régen valami nagyon hasonlót olvastam Edward St. Aubyn Patrick Melrose regényeiben – ahogy St. Aubyn ír a saját megkérdőjelezhetetlen nagyszerűségében
fürdő brit arisztokrácia romlottságáról, nem ír úgy senki; mindazonáltal
Galbraith itt ugyanezen jelenséggel szemben fogalmaz meg kritikát: hogy
évszázadok hosszú során át épült egy társadalom berendezkedése arra, hogy a
kiváltságos keveseknek mindent szabad. Elvek, törvények, morális akadályok
hajlanak fűzfaként félre, ha az ember kellően patinás nevet visel – hogy eközben
hány élet megy tönkre, hányan nyomorodnak meg, hányan küzdenek életük végéig
pszichés betegségekkel, az különösebben senkit nem érdekel.
Ahogy a Kakukkszóban a divatvilágot, A selyemhernyóban
pedig az irodalmi életet tűzte pellengérre Galbraith, úgy tűzi ezúttal
pellengérre a brit arisztokrácia gőgjét és kívülről méltán furcsának tűnő
szokásait. És bár mind tudjuk, hogy az írónő maga is milliárdokkal zsonglőrködhet,
azt is tudjuk, honnan indult, mielőtt bevette magát a felsőbb körökbe – szerencsére
megőrizhetett valamit akkori énjéből, így a kisember daca is hitelesen
ömlik ki a tollából. Mégis, társadalomkritika ide vagy oda, ezt a részt
abszolút „lopja” Robin és Strike magánéleti drámája. Amit a magam részéről
egyáltalán nem bánok. Azt annál inkább, hogy megint éveket kell várni a
folytatásra…
Kiadó: Gabo
Fordító: Nagy Gergely
Nagyon jó poszt!
VálaszTörlésKöszi :)
Törlés"Rengeteg kritika éri a Halálos fehért amiért a nyomozást nem egyszer háttérbe szorítja a pszichologizálás és a két főszereplő egymáshoz és a többiekhez fűződő viszonyának boncolgatása – én ezt egy percig sem tudom felróni neki, részben mert minden percét roppant mód élveztem, részben mert gyönyörűen rajzolódik ki az ív, amit ezek a regények felépítenek." - 100%-ban egyetértek. Sőt, igazából kicsit idegesít is, aki ezt felrója, mert akkor heló, hol volt, mit olvasott az elmúlt 3 kötetben, több mint 1800 oldalon? Elég hamar látszik, hogy igen fontos a pszichológiai vetület, a két főszereplő múltja, és az, hogy fokozatosan hogy kerülnek közelebb egymáshoz.
VálaszTörlésRobin valóban nagyon hiteles, és emberi, és pont tényleg ezekkel a mások által szappanoperává leminősített belső folyamatokkal lesz igazán hihető... Mert ez tényleg sokszor inkább így történik, nem úgy, hogy jó akkor rádvágom az ajtót, és befejeztük, főleg nem ekkora érzelmi batyukkal.
Szuper poszt lett, élmény volt olvasni, és feleleveníteni a 4. részt. :) Én is nagyon várom a következőt, és hogy kit/mit választ témául a bűntény kapcsán, hogy alakul Strike és Robin kapcsolata...
Köszi :)
TörlésNagyon várom a folytatást, remélem, marad ez a szép építkezés. Őszinte döbbenettel olvasom egyébként a kritikákat és mindig elgondolkodom, milyen álomvilágban élhetnek akik nem érzik / értik ezeket a sérüléseket. Bár lehet nekik jobb :P