Akkor legyen összegzés. Borzasztó furcsa év volt a tavalyi –
ha egy éve azt írtam, hogy 2012 életem egyik legelcseszettebb éve volt, akkor
most nyugodtan leírhatom, hogy 2013 meg a másik. Azzal együtt is, hogy messze
nem egyenfekete a kép. Történtek nagyon jó dolgok, nagyon szép dolgok, voltam
nagyon boldog, felszabadult, értek hihetetlen élmények, kaptam fantasztikus
ajándékokat a sorstól. Aztán novemberben történt valami, ami kiforgatta a
világomat a sarkaiból, és sajnos visszamenőleg is rányomja a bélyegét sok
mindenre (amit nem kéne hagynom, de ezen még dolgozni kell). Soha még ennyire
hullámzó évet nem zártam, azt hiszem, és hogy őszinte legyek, most rettentően
örülök, hogy végre vége, és új lapot kezdhetünk – lesz, amilyen lesz.
Ez a hullámzás megint csak nem tett jót az olvasásnak – az
év nagy részében erősen háttérbe szorultak a könyvek. Volt, hogy időm nem volt
rá, volt, hogy energiám, és volt, hogy a kedvem hiányzott. Meg aztán nyáron
sikerült jó pár olvasmányt igencsak rosszul időzítenem, és ezek kicsit
visszavetették nem csak az olvasott könyvek mennyiségét, hanem az olvasásra
való kedvet is – konkrétan Kafka a tengerpartont és A bölcs ember félelmét
olvasni, miközben körülöttem feje tetején áll a lakás, szétszerelt bútorok és
könyvesdobozok hevernek szanaszét, és alapból hulla fáradt vagyok a
pakolás-szerelés-takarítás ismétlődő körei miatt, hát nem valami jó ötlet.
Jobban jártam volna, ha valami könnyedebb, vidámabb, rövidebb (!) cuccot
időzítek akkorra. Mondjuk eme ballépésért kárpótolt az élet, mert a
november-decemberi pokolban meg csak úgy ragadtak rám azok a könyvek, amik
simogatták vérző lelkem, és segítettek – úgy, ahogy akkor ott épp semmi más nem
tudott. Szóval visszakaptam az olvasásba vetett hitem.
Nem számszerűsítek, legyen elég annyi, hogy tavaly kettővel
kevesebb könyvet olvastam, mint tavalyelőtt, ami annyira azért nem nagy
tragédia. Minden évben megfogadom, hogy igyekszem jobban, átgondoltabban
válogatni, ez végre sikerült – sokkal több jó könyv, sokkal több szépirodalom
került a kezembe, mint mindenféle szórakoztató izé, és végre (végre!) leszoktam arról, hogy bedőljek
minden agyonmarketingelt, szépborítós sikerkönyvnek (hiába no, erre is meg
kellett érni). A legpozitívabb fejlemény az évben, hogy egyre bátrabban mozdulok
ki a komfortzónámból – magamban el is neveztem 2013-at a „furcsa könyvek
évének”, soha nem hittem volna, hogy ilyen jól fogok szórakozni olyan
elvetemültségeken, mint a S.N.U.F.F
vagy Az agyag géppuska, a </Harmónia>, a Moxyland, vagy az Oszama. Vagy, ha már itt tartunk, a Kraken. Meg az új Moore (újra Moore!). De kezdjük is a listázást,
mert ennek így sosem lesz vége…
Az év meglepetése:
China Miéville: Kraken - Úgy tűnik, mostanában tényleg azok a legjobb élmények,
amik „kirántanak a komfortzónámból” – a Kraken is egy ilyen könyv volt.
Eredetileg nem én olvastam volna, csak mindenféle okokból így alakult, és nem
hogy nem bántam meg, egyenesen imádtam!
Maria Semple: Hová tűntél, Bernadette? - Hirtelen
felindulásból elkövetett könyvrendelés volt, elképzelni nem tudtam, milyen is
lesz valójában ez a „harsányan vicces társasági komédia” – ehhez képest tán egy
könyvön sem szórakoztam ilyen jól az évben, mint ezen. Imádtam a formai
játékait, az iróniáját, a társadalomkritikáját, a szederindák által terrorizált
romhalmaz házat, a Kis-Trianont, az Antarktiszt és persze Bernadette Foxot.
Az év csalódása:
Furcsa, de nem tudom egyértelműen odaadni egy könyvnek sem.
Lehet, hogy tényleg ennyit fejlődtem a válogatás terén, vagy csak most vagyok
különösen megengedő hangulatban, de nem tudok beszámolni a tavalyelőttihez
hasonló csalódásról. Voltak persze könyvek, amik nem hozták meg a várt élményt
– a Nyarak könyve például kimondottan
„semmilyen” volt ahhoz képest, amit vártam; az Egy ágyban az ellenséggel érdekesnek érdekes, de teljesen
felesleges; az Így veszíted el meg
istenesen kihozott a sodromból (viszont el kell ismernem, pont az, hogy ilyen
indulatokat váltott ki belőlem, mutatja, hogy milyen jól van megírva) – de
egyik sem okozott olyan nagy fejfájást. Akkorát semmiképpen, hogy ráhúzzam az
év csalódása címet.
Az év felfedezése:
Lauren Beukes: Zoo City és Moxyland
- Egyik urban fantasy-ba oltott noir krimi, másik cyberpunk őrület – simán
bekerülhetnének a toplistába, valahova öttől tízig, de a műfajiság, az
elbeszélésmód, a társadalomkép különlegessége miatt egyszerűen nem tudom őket
besorolni (meg aztán fantasy-t még csak-csak olvasok, de cyberpunkot még az
életben nem, így abszolút nem tudom megállapítani, hogy a Moxyland hol
helyezkedik el saját műfaján belül). Mindenesetre Beukes teljesen lenyűgözött,
soha még csak hasonlót sem olvastam – ő is alaposan kirántott a
komfortzónámból, amit egyáltalán nem bánok. Ide nekem a többi könyvét is (hmmm…
remélem, folytatják az életművet)!
És akkor lássuk,
mely könyvek jelentették a legjobb élményt 2013-ban (szokás szerint visszafelé
haladva):
10 – Emily Arsenault: Az eltört teáspohár - Bölcsészkrimi a javából, okos és fifikás nyomozás,
rengeteg intellektuális hablatyolással és céltalan lődörgéssel. A humornál és a
krimiszálnál is hangsúlyosabban szól „felesleges bölcsészek” helykereséséről –
főszereplői tökéletes megtestesítői annak a fiatal, túlképzett, társadalmi
szempontból kevéssé „hasznos” tudással rendelkező értelmiségi rétegnek, akik az
egyetemről frissen kikerülve azt sem tudják, mire legyenek a félelmetes
tudásukkal, miközben legalábbis haszontalannak érezhetik magukat a
munkaerőpiacon. Azt hiszem, ezt sok hozzám hasonló „csodabogárdiplomával”
rendelkező bölcsész átérezheti.
9 – J. K. Rowling: Átmeneti üresedés
- Szinte hibátlan kisvárosi tabló, mely sikerrel tart görbe tükröt saját
előítéleteink, berögződéseink, képmutatásaink elé. Az írónő láthatóan jól
ismeri a vidéki angol kisvárosok dinamikáját, nem fél megmutatni olyasmit, amit
egy „jóérzésű kisvárosi polgár” a szőnyeg alá söpörne. Nem finomkodik, nem
kendőzi el a mocskos és brutális részleteket, és szembesít minket azzal, hogy a
jólfésült kertvárosokon túl a jóléti államok nagy részében is nyomor és
leszakadt tömegek tanyáznak.
8 – LőrinczyJudit: Ingókövek
- Félelmetes könyv ez – kivételes erejű, remekül szerkesztett, gyönyörűen
megírt rémlátomás, ami feladja a leckét az olvasónak. Ránk telepszik, a lapok
közül áradó hideg, téli szürkeség, halál, nyomorúság, fájdalom, félelem és vér
körülvesz minket, szinte érzem, ahogy a lapok isszák be az én rettegésem is. Küzdeni
kell vele – nem is az olvasással, hanem azzal, amit maga után hagy.
7 – Viktor Pelevin: Az agyag géppuska
- Írója szerint „ez az első regény a világirodalomban, melynek cselekménye
az abszolút ürességben játszódik”-
hogy így van-e, nem tudom, de tény, ennél elborultabb (és minden
elborultsága ellenére zseniális) regényt én még nem olvastam. Pelevin oldalról
oldalra megkérdőjelezi a világ ismert tényeit, miközben keleti filozófiákkal,
metafizikával, politikai és vallási elméletekkel, jungi pszichológiával, az
orosz történelem „nagy kérdéseivel”, popkulturális utalásokkal és
művészetelmélettel szórakoztat minket.
6 – China Miéville: Kraken
– Noha ízig-vérig urban fantasy,
annak jó néhány kiszámítható elemével, olyan eredeti és frappáns módon nyúl még
a legidegesítőbb klisékhez is, hogy muszáj kalapot emelnem a szerző előtt –
sajátos fantáziája és nem kissé elborult humora olyan szórakoztató elegyet
eredményez, ami valóban csak Gaiman legsikerültebb műveihez fogható. Ugyanakkor
– ha akarjuk – jóval több is, mint egy hagyományos urban fantasy. Egy biztos:
elfogódtam Miéville iránt, mostazonnal szeretném az összes könyvét elolvasni!
5 – Murakami Haruki: A színtelen Tazaki Cukuru és zarándokévei - Mélységes melankólia,
tengernyi fájdalom, a halál folyamatos jelenléte, leheletnyi (ezúttal tényleg
csak leheletnyi) misztikummal – mondhatni, tipikus Murakami. Utazás a múltba,
emlékek, érzések, eltemetett-magunk mögött hagyott barátságok, szerelmek,
kapcsolatok nyomába. Egy zarándokút, melynek a végén talán-talán visszatalálunk
önmagunkhoz. Gyönyörű.
4 – Sjón: A macskaróka (a
linkelt cikket Zoli írta) - Lidércnyomásos könyvecske ez, egy lélegzetre
olvasandó, felkavaró, lelket cincáló ballada-ömlés. Sokáig vártam az
olvasásával, hogy aztán egy délután alatt befaljam (épp a születésnapomon,
érdekes élmény volt), majd egyszerre gondolkodjak el azon, miért is vártam
ezzel ily sokáig, és azon, ugyan miért is olvastam el, mert most aztán nincs
mire várni egy darabig – mert ilyen tökéletesre csiszolt remekművek ritkán
kerülnek a kezünkbe. Sajnos.
3 – Jeanette Winterson: Miért lennél boldog, ha lehetsz normális? - „Ha
a vers mentőkötél, a könyv tutaj. Legingatagabb állapotomban egy-egy könyvön
egyensúlyoztam, és miután bőrig áztam, összetörtem az áradatban, a könyvek
átsiklottak velem az érzelmek vadvizén.” Winterson könyve volt az én
tutajom - borzasztó időszakban került a kezembe, és nem is tudom, mihez kezdtem
volna magammal, ha nem épp ez a könyv
kerül akkor a kezembe. Húsba vágó erővel ír elveszett családról, elveszett
gyerekkorról, elveszett identitásról, és a sokkról, amit akkor érzünk, mikor
kiderül, „mégis van múlt, hiába írtam rá annyi réteget, hogy eltakarjam”.
Olykor azt éreztem, minden szava fáj, belém mar, megtépáz – ugyanakkor gyógyít
és erőt ad, úgy, ahogy eddig még egy könyvnek sem sikerült.
2 – Jennifer Egan: Az elszúrt idő nyomában
– Szokatlanul könnyen olvasható és szórakoztató posztmodern remekmű – azzal
együtt, hogy csak úgy árad belőle a reménytelenség: szürkeségbe fulladó
házasságok, elfojtott kiáltások, diákkori öngyilkossági kísérletek, nyomorból
filozofáló sikertelen zenészek, drogos producerek, diktátorokat felfuttató
„bukott PR-zsenik” és lecsúszott színésznőcskék adják egymásnak a kilincset
ebben az össznépi boldogtalanság-táncban. Egan közel sem olyan kíméletlen, mint Franzen, nem szembesít direkt a saját
nyomorunkkal – valahol kifinomultabban öl. Így lehet, hogy ha beleolvasok
bármelyik novellába, a szívem facsarodik össze a mondatokból áradó
tehetetlenségtől, nihiltől, reményvesztettségtől – mégis, visszagondolva az év
egyik legjobb olvasmányélményeként él bennem.
1 – Jonathan Franzen: Javítások
– A könyv, amibe kicsit belehaltam.
Voltak pillanatok, amikor a falhoz vágtam volna, volt, amikor zokogva ültem
fölötte, és olyan is, amikor csak bámultam a falat, ölemben ezzel a kezemből
kiesni akaró féltéglával, és azon gondolkodtam: miért hagyom, hogy egy író ezt
csinálja velem? Mert ez a Franzen egy kegyetlen állat. Nemhogy kíméletlen,
nemhogy tükröt tart elénk, nemhogy nem szépít: durván, emberfeletti hidegséggel
és elszántsággal nyomja bele a fejünket ebbe a bödön szarba, és közben hörgő
hangon és gonosz kacajjal mondja a fülünkbe: EZ VAGY TE. Ez a te elcseszett
életed, a te kapcsolataid, a te működésképtelen családod, a te kudarcaid. Azóta
is sokat gondolkodtam azon, kell-e nekem ez, kell-e, hogy egy könyv így
megtépázzon – de persze hogy kell, mert az irodalom nekem elsősorban még mindig
ez.
Bónusz:
Az év filmélménye: sajnálatos módon kevés új filmet láttam idén, azok
se biztos, hogy a legjobbak voltak, de azt hiszem, teljesen mindegy, hány (és
milyen) friss alkotást láttam volna, akkor is egy újranézett 1966-os klasszikus
vinné a prímet. A Nem félünk a farkastól életem egyik legjobb filmje, és
– az alapjául szolgáló Edward Albee drámával együtt – simán kenterbe veri az
összes kortárs párkapcsolati játszmázós-drámázós-falhozvágós könyv- és filmalkotást.
Azt hiszed, a Holtodiglan nagy szám? Nézd meg mit művel egymással
Elizabeth Taylor és Richard Burton, és majd meglátod! Döbbenetes erejű film, és
baromira ijesztő rémlátomás: igen, ezt tudjuk művelni magunkkal és azzal, akit
a legjobban szeretünk.
Az év koncertélménye: Mark Knopfler a Budapest Arénában. A fél karomat
odaadtam volna, hogy elvihessem Zolit erre a koncertre, annyira szereti
Knopflert, de csak nem akart összejönni – aztán egy barátunknak hála az utolsó
pillanatban mégis, és már az a gyermeki öröm, amit láttam az arcán, az év egyik
legjobb élményévé tette. A zene is remek volt, persze, megint megállapítottam,
hogy nekem jó két évtizeddel korábban kellett volna születnem, de hát mit
mondjak, a legmaradandóbb emlékem a koncertről, hogy én még ennyi csillogó
szemű negyvenes-ötvenes hapsit egy helyen tombolni nem láttam.
Az év különlegessége: Finzi Pasca Társulat: La Veritá és Recirquel: Cirkusz az éjszakában. Eddig azt se tudtam, hogy mi ez az „új cirkusz”, hogy
eszik-e vagy isszák (leszámítva persze az obligát Cirque du Soleil-t), de ez a
két előadás teljesen elfogott magának, és most épp ott tartok, hogy
cirkuszszínházat (színház-cirkuszt?) akarok egyfolytában!
Legyenek fogadalmak jövő évre?
Legyenek.
Hát jó, akkor fogadalmak jövő évre:
- Nem veszek részt semmilyen
játékon (várólistacsökentésen sem), kihíváson (ezt nem nehéz…),
olvasós-eseményen, mert bőven elég tervszerűséget visz a hobbimba a sok reci,
amit vállalok, nem kell több. Szeretnék most kicsit szabadabban olvasni,
válogatni, csapongani.
- Még körültekintőbben válogatok.
- Bátrabban nyúlok olyan
műfajokhoz, amiket eddig kerültem – 2014 nagy vállalása a sci-fi lesz!
- Ezt már igazából le se merem
írni, mert minden évben elhatározom, aztán nem lesz belőle semmi, de tényleg
kéne már némi verset (esetleg drámát) olvasni.
- Meg képregényt, ha már itt
tartunk.
- És a lényeg: azt hiszem,
megértem arra, hogy újraolvassak régi kedvenceket. Mostanában egyre többször
kerül elő a kérdés, hogy vajon jó tíz évvel ezelőtti meghatározó olvasmányok
ugyanazt adnák-e most, mint akkor, és a tavalyi Woolf-újraolvasások is
megmutatták, hogy érdemes, úgyhogy idén biza lehet, hogy sor kerül jó pár
újratöltésre. Kicsit izgulok, milyen eredménnyel.
Mindenkinek, akinek volt türelme
ezt végigolvasni (azoknak is, akiknek nem :) boldog, nyugodt, könyvekben gazdag
új évet kívánok!
Jó kis post lett.:)) A Kraken nálam is az év meglepetése lett.
VálaszTörlésÉn is hasonló úton járok, mivel kezdő sci-fi olvasó vagyok, talán tudok ezt-azt ajánlani (igen, pont emiatt), versben szintén szívesen segítek. Meg úgy bármiben, ha tudok.:)
Boldog új évet neked-nektek is!
Köszi :)
TörlésTudod, van nékem egy házi költőm, majd ő terelget (annyi nekem...).
De sci-fi téren majd kommunikálunk! Az tuti, hogy a Hyperion lesz a naaagy kaland idén, arra most már nagyon kíváncsi vagyok :)
Oké.:) Szerintem annak, aki nem sci-fi olvasó, érdemes rendhagyó darabokkal kezdenie, magyarán nem a klasszik űrhajós, bolygófelfedezős regényekkel. A Hyperion ilyen, kellemesen "elviszi" a hátán a fegyvereket, kütyüket a rengeteg irodalmi utalás, a színes jellemek stb.
TörlésBoldog Új Évet kívánok Nektek is! :)
VálaszTörlésMellesleg: folyton felbukkan a posztjaitokban az olvasott könyvek különféle műfaji meghatározása, és én, mezei olvasó sokszor nem is tudom értelmezni, hogy a pl. fentebb is említett urban-fantasy, noir-krimi, cyberpunk és egyéb mostanában divatos meghatározások mit is takarnak. Tudom-tudom, google a barátom, de szívesen olvasnék tőletek egy olyan posztot, ahol definiáljátok ezen műfajokat példákkal illusztrálva.
Mert ha olvasok egy ajánlót akár tőletek, akár más bloggertől, sokszor már az elején összezavarodom ezen műfaji meghatározások "idegensége" miatt. Én még leragadtam a jó öreg krimi-romantikus-thriller-horror alapoknál. :)
Vettem, ígérem, az év közben lesz ilyen poszt.
VálaszTörlésIgyekszem majd mindenféle hivatkozással meg szakirodalommal alátámasztani, hogy ne gerjesszen túl sok vitát... Bár egyébként műfajok és zsánerek jönnek-mennek, tetszhalált halnak és valódit (meglepne, ha születne új eposz...); egy-egy karizmatikus alkotó, vagy mű teremti őket, a modort másoló epigonok, meg a fejüket vakaró szakma :)
Különben az se baj, ha erről nem tud az olvasó semmit. Aki könyvtárban meg könyvesboltban dolgozott (mint pl. mi) az megszokta a besorolás kényszerét: hova rakd az újdonságot a polcon, ha már nem fér a kirakatba... jobbára az ilyen praktikus igények szülik a végén minden praktikumot megfojtó megoldásokat :DD
Boldog új évet, Amadea! Nyugodtan ajánlj neki költőt is :)
Boldog új évet neked is.:))
TörlésRendben, a te felhatalmazásoddal írok neki ezt-azt a levelezésünkben.
Apropó... ahogy tegnap felhívták rá figyelmem, olvasok ám én verseket, minden nap legalább egyet amit a házi költőm ír :)))
TörlésBoldog új évet!
VálaszTörlésÉs sci-fiben én is nagyon szívesen segítek, ha kell. :))
Köszi :) És köszi, majd nézegetem a blogodon te miket olvastál :)
Törlés