Elérkezett a várva várt nap, ismét
TÉMÁZUNK! Ezúttal nemi sztereotípiákról, pasikról és csajokról, bevett
szerepekről, gender-kérdésről és hasonló okosságokról kéne írni – persze mindezt
a könyvekre, azokon belül is elsősorban a műfaji irodalomra vonatkoztatva,
minden mást inkább hagyjunk, ez nem az a blog. Hónapok óta keringetjük egymás közt ezt a
témát, én meg, ahogy telt-múlt az idő, egyre inkább távolodtam tőle – míg el
nem értünk odáig, hogy kösz, nem, nekem erről nincs mit mondanom, igazság
szerint idegesít az egész „genderezés”, meg hogy lassan a csapból is ez folyik.
Aztán napra pontosan három héttel ezelőtt adásba került az a bizonyos Trónok harca epizód, hatalmas hullámokat vetve és szépen
rávilágítva a témát körülvevő álszent balfaszságokra – nekem meg pont kapóra
jött, mivel Martint bírom, a sorozatot nézem, a felháborodáson csak röhögni
tudok, és legalább van témám a témázásba… Nem mellesleg kidühönghetem magam
kicsit, ami köztudottan jó feszültségoldás.
Figyelem! A posztban a
megszokottnál jóval több trágár kifejezés valamint igencsak jelentékeny
spoilerek várhatók a Trónok harca
ötödik évad hatodik epizódját illetően – aki nem látta, de nézné, aki
könyvolvasó, és gőze nincs a tévés változtatásokról, de szeretné, ha meglepnék,
inkább ne olvassa tovább! Aki könyvolvasó, és elvből nem nézi a sorit,
nyugodtan továbbmehet, mert a szál, amit érintek, ilyesformán benne sincs a könyvben…
„Az
indokolatlan megerőszakolós jelenet undorító és elfogadhatatlan” – nyilatkozta egy amerikai
szenátor (!) a három héttel ezelőtti epizód után, aznap, amikor kis híján
felrobbant a twitter a felháborodott rajongók csiripelésétől, akik siettek
leszögezni: ők aztán soha többet egy részt sem néznek ebből a szemétből. Se
szeri, se száma azon kritikusoknak és ilyen-olyan (többnyire, de nem kizárólag)
női portáloknak, melyek a sorozat bojkottjára hívták fel a közönséget. Na de mi
is történt, ami akkora felháborodást váltott ki, mint még semmi ebben az amúgy
gyilokban, kiömlő belekben és nyersen ábrázolt szexualitásban eddig sem
szűkölködő sorozatban? Utoljára szólok, SPOILER!!!
Sansa Starkot, az első évadban lefejezett
Ned és a harmadik évadban brutálisan meggyilkolt Catelyn Stark lányát hozzáadták
a sorozat legaberráltabb elmebetegéhez, Ramsay Boltonhoz – emlékeztetőül: ő az
a fura fiú, aki megunt ágyasait vadászkopókkal tépeti szét az erdőben, szabadidejében
szeret elevenen megnyúzni bárkit, aki csúnyán néz rá, és aki egy évadon keresztül
kínozta módszeresen egy kereszthez kötözve Theon Greyjoy-t, mígnem a
szerencsétlen faszkalap azt is elfelejtette, hogy hívják, és tökéletesen
átlényegült kutyaólban lapuló kupac szarrá. Szegény Sansánknak nincs nagyon
szerencséje a pasikkal: picsogó tiniként fülig belepistult a kettes számú
legaberráltabb elmebetegbe, a tündöklően szőke Joffrey hercegecskébe, aki amint
nemes hátsója a Vastrónt érintette, kimutatta mekkora seggfej és nyilvánosan
verette a lányt a testőreivel a trónteremben, miután kényszerítette, hogy
végignézze apja kivégzését. Joffrey után belehabarodott Westeros egyik
legvirágosabb lovagjába, aki hogy-hogy nem, a fiúkat szerette, majd hozzáadták
egy alkoholista és szexmániás törpéhez az általa leginkább gyűlölt családból
(és még ő volt a legnormálisabb pasi, aki megfordult körülötte). Ezután
megszöktette az iránta minimum furcsa érzelmeket tápláló „régi családi barát”,
aki egykor lehet, hogy szerelmes volt Sansa anyjába, de ez nem nagyon
akadályozta meg, hogy elárulja a szeretett nőt, a férjét, a fiát, megölje a
nővérét, és mellesleg kirobbantson egy egész kontinenst vérbe borító háborút,
aztán eladja a lányt családja gyilkosának, szigorúan taktikai megfontolásból
persze. Ilyen előzmények után biztos akadt olyan bontatlan csomagolású lélek,
aki e násztól hirtelen pálfordulást és romantikus kibontakozást várt – nekik csak
azt tudom mondani, nézzék újra a Twilight-ot.
Szóval újabb frigy a frigyekkel
köztudottan jó barátságot ápoló Martin-univerzumban – az esküvőt ezúttal
megússzuk vérontás nélkül, a nászéjszakán azonban az ifjú férj cseppet sem romantikus
módon megerőszakolja feleségét, mindezt pedig végignézeti az amúgy is halálra
alázott Theonnal. Másnap pedig robban az internetes bomba.
És akkor itt álljunk meg egy percre! Az
erőszak megbocsáthatatlan bűn, ezt le kell szögezni. Tök mindegy, hogy családon
belül esik vagy idegenek között, tök mindegy, ki a beteg és ki nem, nincsenek
enyhítő körülmények. Viszont úgy csinálni, mintha ennél nagyobb bűn nem létezne
a világon, és mintha nem láttuk volna nagyjából az összeset meglehetősen
explicit módon bemutatva a Trónok harca
megelőző 45 epizódja során, nem más, mint ordas nagy képmutatás!
Mit is láthattunk eddig? (A teljesség igénye nélkül és direkt nem
érintve a csata közben megesett változatos és tömeges halálokat…)
- elevenen elégetést (még többet)
- elevenen nyúzást
- kézlevágást
- faroklevágást
- kutyákkal széttépetést
- csecsemőgyilkosságot
- terhes nő hasának szétvagdosását
- nyílpuskával lelőtt ágyhoz kötözött
örömlányt
- nyelvkitépést
- sárkánnyal széttépetést
- jó magasról lehajítást
- mérgezést, de hát ez már szinte uncsi
Ezek után felmerülhet a kérdés és jogosan:
mindez elfogadható? Akik habzó szájjal követelik a sorozat bojkottját a nemi
erőszak miatt, vajon miért nem követelték, amikor csecsemőket gyilkoltak, vagy
férfiakat szabadítottak meg random testrészeiktől? Ad absurdum, amikor korábban
nőket erőszakoltak – hisz azért láttunk már ilyesmit is. Azt például mintha már
mindenki elfelejtette volna, hogy az első évad első részeiben egy árva
tinilányt eladtak egy vadembernek, aki a nászéjszakán egész hasonló dolgot
művelt vele – csak aztán Dany és Khal Drogo egymásba szerettek és jött a sok „napom
és csillagom”, de ettől még, hééé, az is erőszak volt! Nem is beszélve Craster
lányairól, akik, miután megszabadultak apjuktól, az őrség szakadár tagjainak kvázi
használati tárgyai lettek. Őket aztán pláne nem kérdezte senki, semmiről.
Hosszasan lehetne értekezni arról, hogy
Martin világában, a sorozat jelen pontján ez a jelenet miért van helyén (ami nem jelenti azt hogy helyénvaló!!!)
és miért lehet (lehet!) fontos a karakterek további fejlődése szempontjából. Kezdjük
ott, hogy ez egy kvázi-középkori sorozat, fantasy szósszal nyakonöntve, de sok
szempontból követve a középkori mintákat – a sorozat világában a lányokat a
legtöbbször nem kérdezik, egyszerűen férjhez adják a legnagyobb haszonnal
kecsegtető jelölthöz. Aki, ha úriember, még jól is elsülhet a dolog, ha nem,
akkor az lesz, hogy asszony, tűrj a neved. De már az orbitális képmutatás, ha
egy középkori elveket valló sorozaton számon kérjük a „Yes Means Yes” törvény
betartását. Arról nem is beszélve, hogy Sansa karakterén mekkorát lökhet ez a
húzás – hogy milyen irányba, arról egyelőre senkinek fogalma sem lehet a
készítőkön kívül, de ha tippelnem kéne, én azt mondanám, végre felnő és a
tettek mezejére lép. Ha újranézi valaki a sorozatot, gyönyörűen nyomon
követheti, ahogy ez a Disney-hercegnőcskének induló elkényeztetett kislány
fokozatosan érik – szerintem egy második Cersei Lannisterré. Ehhez viszont
igenis az kellett, hogy végignézze az apja halálát, hogy csalódjon az összes
pasiban, akire csak ránézett, hogy megalázzák, hogy egyik szarzsáktól a másikig
dobálják. Hogy már eleget kapott? Hát van olyan Martin világában, hogy elég? Itt
mindenkit a legvégsőkig aláznak, és szerintem pont azoknak van a legnagyobb esélyük
a végén a többiek fölé emelkedni, akik a legtöbbet szenvedtek. De nem Sansa az
egyetlen, akinek a karakterét gyökeresen kifordíthatja ez a házastársi erőszak,
hanem az azt végignéző Theont is – ha egyáltalán van még bármi emberi benne, azt csak egy ilyen sokk érintheti. Persze
mindez csak spekuláció.
Ami számomra most érdekesebb és összeköti témánkat
(nemi sztereotípiák) a Trónok harcával
az, hogy miért ez a hatalmas felháborodás azon, hogy megerőszakoltak egy
úrilányt, és miért övezi közben mély hallgatás azt, hogy hány férfit milyen
módokon öltek, kínoztak, aláztak meg a sorozatban? Mert a férfi harcos, az a
dolga, hogy szenvedjen a csatamezőn, miközben a nőket óvni kell minden
bútól-bajtól? Mert az ő szenvedésük nem számít? Ha egy férfit zaklatnak
szexuálisan majd vágják le a farkát az nem számít? És a legyilkolt, megkínzott gyermekek sem számítanak? Nem pontosan
ugyanúgy sztereotip gondolkodásmód az, hogy bárkivel bármi megtörténhet, nem
háborgunk, max félrenézünk, ha épp vacsi közben nyomnak az arcunkba néhány
kiomló belet vagy megnyúzott hullát, de egy nőt, hát azt nem erőszakolhatnak
meg??? Nem estünk át kissé a ló túloldalára? Vagy pusztán és meztelenül arról
van szó, hogy ez most épp „divatos” téma odaát (és ne tessék háborogni, mert
az), és ezért ezen ki kell akadni? Vagy
ne is akarjak belemagyarázni semmit, mert csak az a jellegzetesen amerikai
képmutatás mutatkozik itt is, ami fél városok felrobbantását, halomra gyilkolt
fantázialényeket, tocsogó vért és bensőségeket simán enged korhatár nélkül a moziba,
de pucér cicit nem (lásd: melltartós szex minden romantikus vígjátékban).
Minden bizonnyal az amúgy a könyvek
megjelenése óta folyamatosan szexizmussal vádolt Martin bácsi lenne az első,
aki körberöhögne, ha a poszt végére őt hoznám ki az egyenjogúság élharcosának,
de azt meg kell hagyni, hogy nála aztán tökmindegy, hogy valaki milyen nemű: a
történet valamely pontján mindenki baromira megszívja. Azt már tényleg csak
halkan teszem hozzá, hogy jelen pillanatban nagyjából ugyanannyi nőnek van kábé
reális esélye a végén trónra kerülni, mint férfinak, arról nem is beszélve,
hogy az egész folyam legtökösebb bosszúálló karaktere egy kislány. De! A magam
részéről annak örülnék, ha egyszer eljutnánk oda, hogy nem az számít, hogy
adott szereplő férfi vagy nő, hanem az, hogy mi a szerepe, milyen a karaktere,
hova vezet az útja, mi mire sarkallja – ha nem lenne lényeges, hogy milyen
nemű, akiről épp olvasunk. Ad absurdum, ha nem is tudnánk (vannak erre ugye elég
sikeres sci-fi próbálkozások, törnek is tabukat rendesen, és ez jó!). Az én
szememben nem az számít, hogy Sansa Stark egy nő, akit megaláztak, hanem az,
hogy egy olyan karakter, aki eddig rohadt sokat szenvedett, valószínűleg ezután
is rohadt sokat fog, és (nem kis részben épp ezért) nagyon sok potenciál van
benne.
Többiek a témában:
Szeee :)Csatlakozók:
Bubu
jó bőven kifejtetted, amit én néhány mondatban összefoglaltam az ügyről. :D
VálaszTörlésde egyébként egyetértek minden szavaddal.
Tudod, ez olyan kardigános dolog - a végtelenségig tudunk írni a semmiről :D
Törléslátom, ez a kardigán ez már szállóige lett. :D
Törlés:D :D
TörlésRemek poszt lett, minden szavaddal egyetértek, és ha majd megnézed az enyémet, láthatod, hogy bár sokkal rövidebben taglaltam a témát, de azonos érvekkel én is. Dany-Khal Drogo, Theon, Ramsay egyéb korábbi kegyetlenkedései, nyílpuskával lelőtt kurvanéni, stb. És persze a Valar Morghulis. Imádom ezt a sorozatot, és azt is, hogy ennyit lehet rajta kattogni, filozofálni, kissé benne élni a világában - ami nagyon is (képzelt, de attól még) középkori világ, és nem a lepkelelkeknek való. Nem értem ezt a képmutatást, ami ezt a bizonyos epizódot övezte... ez a sorozat tényleg nem titkolta kezdettől fogva, hogy mi, és aki az ötödik évadig nézte, az ne álljon most fel egy ráadásul nem is mutatott erőszakos szexjeleneten, hogy hé, hát ez milyen undorító, hogy képzelik?!... :O Pofám leszakad.
VálaszTörlésTök jó, hogy Martin a helyén kezeli az "egyenrangúságot", nekem is tetszik, hogy vannak erős nők, akik bizony várományosai lehetnek a trónnak, de ha nem is azok, akkor is fontosak a szálak bonyolításában. Sansa pedig valóban nyafka Disney hercegnőből válik igazi érett nővé, aki a saját sorsának a kovácsán kívül Deres és Észak és akár a birodalom ügyeit is a kezébe veheti, mert képes lesz rá, amiatt pont, amin keresztülment. A szenvedései valahogy bebiztosították a sorozatban, nem hiszem, hogy ennyi felépítgetés után, egyszer csak valaki leszúrná, de persze sosem lehet tudni, ez a jó benne. :D
Amit a vége felé írtál nemtelen sci-fikről, tudnál ajánlani konkrétan? Felcsigázott.
Köszi :)
TörlésTavaly a Mellékes igazság kavart jó nagy port mint "feminista sci-fi" ami angolban ugye jobban érvényesült (az alapértelmezett "he" helyett "she" használata) - magyarban inkább gender-semleges lett azzal, hogy a szereplőknek konkrétan nem volt nemük :)
Nagy szerelmem, a 2312 is ügyesen játszott ezzel, sokáig nem derül ki, milyen nemű a főszereplő, aztán is lényegtelen, hisz a mindenféle implantok, "feljavító" műtétek, kísérletezések közepette szinte mindenki kétnemű - nem valami transzveszti módon, hanem teljesen természetesen beágyazva a 24. századi világba, ahol a mai értelemben vett sztereotípiák teljesen feloldódnak.
Zoli szerint ide sorolható a Konzulváros is, de azt én még nem olvastam :)
Köszi, érdekesen hangzanak, bár eddig nem terveztem az olvasásukat, egyre jobban bonyolódok a sci-fibe :D
TörlésBár nem olvastam a Trónok harcát, és az új évadot még nem láttam, teljesen egyetértek az írásoddal.
VálaszTörlésA Sansával történteket a facebook-on már elspoilerezték, de nem értettem én sem, miért pont ez a töréspont, azoknak, akik eddig nézték.
A sci-fiben nem vagyok járatos, de érdekelnének engem is a próbálkozások, amikről írtál...
Fent írtam pár sci-fit ;)
TörlésAmúgy a törésvonal nyilván mindenkinél egyéni ízlés, szocializáció, stb kérdése, én pl a legutóbbi részen borultam ki nagyon, nekem most érték el a határaim. Ami ebben a Sansa-ügyben leginkább zavart, az tényleg a mesterségesen gerjesztett hiszti, mert ez a téma most amúgy is nagyon porondon van és érezhető egyfajta "aki nem tiltakozik jó hangosan minden nők elleni erőszak ellen az nőgyűlölő" felhang benne. Márpedig ha már tiltakozni kell (ami egy kitalált világ esetében eleve mekkora marhaság...), akkor nem CSAK a nők elleni erőszak ellen kéne tiltakozni...
Ez nagyjából ugyanaz, mint hogy a gyilkolás csak 12-es karikás a tv-ben, a szex meg min. 16-os. Beteg világ...
VálaszTörlésSehogy se kapcsolódik ide, de pont tegnap jött velem szembe facebookon az egyik filmes oldal posztja: mi a közös a Minyonokban, a Jurassic Worldben és a Saul fiában? Hogy mind 12-es karikával kerül a mozikba... No comment...
Törlés