2019. július 22., hétfő

Blake Crouch: Hamis emlékek


A valóságot az emlékeink hozzák létre…

Igenám, de mi van, ha kiderül, hogy mindaz, amire emlékszünk, hazugság? Sosemvolt szerelmek, soha meg nem született gyermekek, el nem végzett egyetemek, be nem töltött állások… Hazug idő. Ezzel szembesül a világ számos lakója 2018 novemberében. Barry Sutton, a New York-i rendőr egy öngyilkosság után, melyet hiába próbált megakadályozni, nyomozni kezd a hamisemlék-szindróma ügyében, minek köszönhetően hamarosan ő is a rejtélyes betegség áldozatai közt találja magát. Ekkor még nem sejti, hogy szerepe az események kialakulásában sokkal jelentősebb…

Egy évtizeddel korábban Helena Smith, a kiváló neurológus épp saját kudarcba fulladt álmait siratja amikor visszautasíthatatlan ajánlatot kap egy, a világot minden téren újraformálni törekvő tech-zseni befektetőtől: röpüljön el vele egy lezárt csendes-óceáni kutatóbázisra, ahol teljes titokban, kimeríthetetlen forrásokra támaszkodva kifejlesztheti azt az emlékrögzítésre és -újraélésre alkalmas technológiát, mely segítségével megóvhatja Alzheimer-kóros édesanyját és sorstársait a teljes leépüléstől. Naná, hogy az Elon Musk-klón világformálónak egyéb tervei is vannak – az emlékek rögzítésére irányuló kísérletek elég hamar valami egész másba torkollnak, mi meg Barry és Helena nyomában egy elképesztő időutazó-hullámvasúton találjuk magunkat…

Becsapós a cím, egész másra számítottam: valóban hamis emlékekre, melyeket ki tudja kik, ki tudja, milyen célból ültettek el az áldozatok fejében… Wayward Pines kettőre. Ehelyett egy tisztán időutazós sci-fit kaptam, felszínes tudományossággal (mondjuk, hálistennek, valószínűleg, mivel nem értem, frászt kaptam volna a fizikai és neurológiai részletektől), az okvetlenül szükségesnél jóval több érzelgősséggel, sírás-rívással, gyásszal, fel nem dolgozott traumák sokaságával, béna szerelmi szállal. Viszont baromira élveztem – nem utolsó sorban Crouch lendületének köszönhetően. Egy perc megállást nem enged, és bár a végére már-már parodisztikusnak hatott, amikor hőseink, az időt mindig visszafordítva, újra meg újra besétálnak ugyanabba a csapdába és átélnek egy nukleáris holokausztot, mégis: épp ez a fáradhatatlan rohanás és az eseményeknek ez a kilátástalan ismétlődése tette nehezen letehetővé a könyvet (azzal együtt, hogy, ahogy a Wayward Pines esetében, itt is zavart kissé ez a „túl nagyra nyitott” világvége – Crouch mintha nem tudna emberi léptékben gondolkodni). Nyilván annak is meglett volna a maga bája, ha Helena mind a nemistudomhányszor (tán ötször) leélt harmincéves küzdelmét részletezi, de jó eséllyel az olvasók többségét meg az untatta volna halálra…

Szóval ezek a hamis emlékek… nem is annyira hamisak. Valós emlékek, csak épp halott emlékek. Azokra a korábbi életeinkre emlékeztetnek, melyeket azelőtt éltünk, hogy valakik visszaforgatták az idő kerekét – hogy megakadályozzanak haláleseteket, katasztrófákat, merényleteket, vagy csupán saját, önös céljaik miatt. El lehet képzelni, micsoda kalamajkákat okozhat, ha a technológia, mely képes visszaforgatni az időt, rossz kezekbe kerül – ne, inkább ne legyenek illúzióink, egy ilyen technológia csak rossz kezekbe kerülhet. Nincs ember, még a legjószándékúbb, tömegkatasztrófákat megakadályozni óhajtó filantróp sem, aki számításba venné az összes megszakadt történést, az összes meg nem született gyermeket, az összes másfelé ágazó történetszál okozta tragédiát, torzulást, beláthatatlan hibát. Ahogy azt sem, mi történik a világgal, ha hirtelen milliók kezdenek emlékezni olyasmire, amiről azt hiszik, nem történt meg, mégis oly élénken él bennük, mint a saját, valós életük – hányakat kerget őrületbe egy ilyen tapasztalat?

Crouch sokkörös világvége-jóslata valójában a tudományos felfedezések örvén Istent játszó ember kritikája – persze messze nem olyan kifinomult, mint egy Atwood, és korántsem olyan látnoki, mint Dick (akihez eléggé érthetetlen módon hasonlítgatják - akkor már inkább King), de tisztességes sci-fi iparos, akire érdemes figyelni azoknak is, akik „kívülről” kacsintgatnak a zsáner felé. Szórakoztató, pörgős, érzelmes, olvasóbarát tudományos fantasztikum, ami azért bőven hagy gondolkodnivalót is maga után – tökéletes strandolvasmány így a nyári hónapokra.


Kiadó: Agave
Fordító: Farkas Veronika

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...