„Toby
visszatér a naplójához. Mit írjon még le a puszta tények napi krónikáján kívül,
amibe már belekezdett? Miféle történetnek – miféle történelemnek veszik
bármilyen hasznát majd azok az emberek, akik nem biztos, hogy létezni fognak
abban a jövőben, amit nem láthat előre?”
Kihalni Esélyes – Ádám elnevezte az állatokat, MaddAddam megnevezi a kihaltakat. Margaret Atwood nagyszabású
disztópiája, a MaddAddam-trilógia utolsó kötetére az ember is felkerülhetne
MaddAddam groteszk online játéka, a Kihalni Esélyes kihalásra ítélt fajai közé, feltéve, ha lenne még online tér, ha
lennének még játékosok, ha érdekelne még bárkit, mi halt ki és mi él. Ha
érdekelne bárkit bármi a túlélésen kívül… Persze bizonyos szempontból a „kihalásra
esélyes” státusz határozottan jobb, mint a kiindulópont volt: a Guvat és Gazella olvastakor még azt hihettük, önjelölt Istenünk, Guvat
tervének megfelelően az egész emberiséget kiirtotta, és csupán Jimmy, a
Guvatkák prófétája élte túl az apokalipszist. A folytatás, Az Özönvíz éve megmutatta,
hogy akadnak még itt túlélők, olykor joggal hihettük, hogy többen is, mint
szeretnénk – a vetélkedés a megmaradt sugárpisztolyokért, élelemért, területért
és egyéb javakért az apokalipszis utáni első napon újrakezdődik (miért is ne
kezdődne?). A trilógia záródarabjában pedig lerakásra kerülnek egy esetleges új
emberiség alapjai. De vajon túlélők leszünk-e vagy csupán elnyújtjuk
szükségszerű kihalásunk? Képesek leszünk alkalmazkodni az új világrendhez,
együtt élni genetikai laborban kikevert majdnem-fajtársainkkal, levetkőzni az
évszázadok által ránk rakott kulturális berögződéseinket és magunkra venni
újakat? Képes az ember megváltozni?
Az
Özönvíz éve
zárójelenetébe csöppenünk: maroknyi túlélő gyűlik a tábortűz köré, sebesültek,
megkínzottak, kínzók, gyógyítók – aztán besétálnak a jelenetbe a Guvatkák. Akiket
eddig csak Jimmy ismert, akik a többieknek megelevenedett drogos látomással
érnek fel, akik semmit sem értenek a „kétbőrűek” fura szokásaiból és némi „kulturális
félreértéssel” nyitva elengedik a megkötözött börtönszökevényeket és kis híján megerőszakolják
az egyébként is traumatizált nőket. Nesze neked, Guvat. Innen szép nyerni – ám mivel
prófétájuk, Jimmy a halál szélén lebeg, Tobyra hárul a feladat, hogy fejébe
nyomja a Red Sox sapkát és közvetítse Guvat történeteit a teremtményeknek.
Ezzel nem csak Guvat nem számolt, jó
eséllyel az olvasó sem – Atwood ismét meg tud lepni minket, a tőle megszokott
játékossággal. Tobyék kis csapata további túlélőkre bukkan – Isten Kertészeinek
Özönvíz-váró tagjai és a Guvat által elrabolt maddaddamita tudósok az Ararátok
maradványain próbálnak túlélni. Na, őket legalább nem éri váratlanul egy csapat
Barbie-baba szépségű, meztelen, óriási kék nemi szervekkel rendelkező, naiv,
levélrágó kvázi-ember felbukkanása. Hisz maguk is részt vettek az egyes tulajdonságok
kikísérletezésében. Hisz ők is részei voltak Guvat teremtésének. Ők is
hozzájárultak az apokalipszishez – akár tudták, akár nem. De vajon tényleg nem
tudták? Guvat tényleg megvezette őket is? Hogy néznek szembe saját
lelkiismeretükkel? És hogy néznek szembe saját teremtményeikkel, akiknek jövőt,
biztonságot, életteret, perspektívát kellene nyújtaniuk? Vállat vonnak?
Sorsukra hagyják őket? Megpróbálkoznak együtt élni? Történeteket mesélnek
nekik? Genetikai kísérleteket folytatnak velük?
Mindenki a maga módján birkózik meg az
apokalipszis utáni kihívásokkal – társadalom és társadalmi rend híján mi mást
is tehetnének… És közben emlékeznek. Az első két részben kaptunk két olvasatot,
most megkapjuk a harmadikat, a legfontosabbat, ami összeköti a szálakat, ám nem
vezet megértéshez: hogy ki Guvat és miért tette, amit tett, továbbra is
homályban marad. A trilógia címébe rejtett szójáték nem ad megoldást a kezünkbe,
MaddAddam élettörténete csak újabb kérdésekhez vezet, Zeb és Adam kalandjai,
hőstettei, tévútjai, apagyilkossága és a szálak össze-összegubancolása oda
vezet, hogy megkérdőjelezzük, valójában kik is e történet főszereplői. Guvat,
aki pusztított és teremtett, Isten lett, de nem tudott szembenézni tetteivel?
Adam, aki a háttérből jóval több szálat mozgatott, mint amennyit valaha bárki
átlátott volna, aki egy „ökokretén cirkusz” álcájában a leghatékonyabb ellenállást
szervezte meg, aki hitet adott a túléléshez? Zeb, aki jó iparosként szállította
a hőstetteket és aki nélkül a túlélők egy napig se húzták volna? Esetleg Toby,
aki Hóember, a próféta szerepét átvéve képes mítoszt adni az új emberiségnek?
„A
különféle emberi kultúrák és vallások a mítoszaikban magyarázzák meg a világ
keletkezéséről és lényegéről, az emberi civilizáció gyökereiről szóló
elképzeléseiket”
– szól a kultúrtörténeti meghatározás. A MaddAddamben
Toby mesél. Estéről estére fejére biggyeszti Guvat piros baseball sapkáját és
elmondja a Guvatkáknak a teremtőjük sugallta történeteket. Történeteket a
világuk teremtéséről, a Paradicsomról, melyben teremttettek és melyből
kivezette őket Hóember a világ pusztulása után. Mesél a Káoszról, melyben Istenük
elpusztította a bűnös emberiséget, hogy helyet csináljon nekik. Mesél
Gazelláról, aki elnevezte az állatokat és Jimmyről, aki vigyázta a Guvatkák
első lépteit. Mesél Zeb kalandjairól medvékkel és kígyónőkkel és mesél
Bazmegről, akihez, mint valamiféle jó szellemhez fohászkodnak a bajba jutottak
és aki segít rajtuk. Így lesz a Guvatkák mítoszrendszerében Guvat, Gazella és
Jimmy mellett láthatatlan segítővé Bazmeg és korai westernhőssé Zeb, az őrült
Ádám. És így válik semmivé egy szempillantás alatt Guvat elmélete a
mítoszteremtés, művészet, hit, gondolkodás, kérdésfeltevés, megkérdőjelezés
nélkül élő, pusztán fajfenntartási célokra létrehozott új emberiségről. Mert
van, amit nem lehet kiirtani belőlünk. Mert az igény az önmeghatározásra, a
kereteket adó történelemre, a szépségre úgy tűnik, mélyebben kódolt, mint
génsebészeink hitték volna. Mert a Guvatkák megkísértetnek, túl hamar, mégpedig
a történeteit lejegyző Toby által, és bűnbe esnek – az írás bűnébe. „Mi jön ezután? Szabályok, dogmák,
törvények? Guvat Testamentuma? Milyen hamar lesznek ősi szövegeik, amelyeknek
szerintük engedelmeskedni kell, de azt már elfelejtették, hogyan értelmezzék
őket? Vajon tönkretettem őket?”
Nincs nagyobb összekötő erő egy jó
történetnél – és nincs veszélyesebb dolog a tudás kergetésénél. Guvat egész
élete, munkássága és tragédiája, melynek farvizén egy világ pusztult el, ezt
mutatja. De a tudás keresése kipusztíthatatlan. A Guvatkák hitet kapnak, és
mítoszokat, melyeket aztán maguk írnak tovább. Miközben éneklés útján
kommunikálnak génmódosított, emberi agyszövettel rendelkező sertésekkel, Könyvet
őriznek, melyet generációról generációra másolhatnak, hogy ne felejtsék el
teremtőjüket és prófétáikat. Sugárpisztolyok, transzgenikus állatok, Konszernek
és a Szent PetrÓleumban hívő idióták világában Margaret Atwood szerint a
legnagyobb erő és a legveszélyesebb fegyver még mindig a szó – végső soron ez
teszi annyira szerethetővé ezt a minden momentumában iszonyúan kegyetlen
Barbie-rózsaszín apokalipszist.
Kiadó: Jelenkor
Fordító: Csonka Ágnes
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése