Röpke és cseppet sem reprezentatív felmérésem
szerint, melyet olvasó ismerőseim körében végeztem, J. K. Rowling Robert
Galbraith álnéven elkövetett műveit az ember vagy imádja, vagy utálja – mivel jómagam
az előbbi csoportba tartozom, hónapok óta tűkön ülve vártam, hogy kézbe
kaparinthassam az újabb Cormoran Strike kalandot, és amikor megérkezett, dobtam
is félre mindent, hogy aztán éjszakába nyúlóan ne is bírjam letenni. Súlyosan
addiktív cucc ez úgy érzem.
Szerencsére nem csak a rajongás viszi el
a hátán a regényt, a Gonosz pálya
önmagában is elég jó. Érezhető egy folyamatos fejlődés a sorozatban, ami félig
az egyre bátrabban bontogatott karaktereknek, félig az egyre bátrabban
elhajított elvárásoknak lehet köszönhető. Már az előző kötet kapcsán is
leírtam, hogy Rowling e sorozatában gátlástalanul tobzódik – a kritikában, a
véres részletekben, a nyíltan felvállalt dühében, a tehetetlenségből is fakadó
elégedetlenségben egyaránt. Talán
ezúttal kevesebb a patakvér és a horror-faktor, ugyanakkor az erőszak és a
felszín alatti rettegés finoman szólva nincs alacsonyabb fokozatra tekerve.
Erős felütéssel kezdünk: Robin, a
magánnyomozó Cormoran Strike asszisztense egy átlagos londoni reggelen csomagot
kap, melyben az esküvőre rendelt egyszerhasználatos fényképezőgépek helyett egy
levágott női láb lapul. Nem nehéz összerakni, hogy a küldemény utalás a
leghíresebb féllábú nyomozó elvesztett végtagjára, ahogy azt sem, hogy ez
bizony fenyegetés a javából. Strike rögtön négy gyanúsítottat is a rendőrség figyelmébe
ajánl, akik rögvest el is indulnak a legkézenfekvőbbnek tűnő, ezért
törvényszerűen legkevésbé valószínű jelölt után. Nincs más hátra, Strike és
asszisztense elindul a másik három rosszfiú nyomában. Mindről tudjuk, hogy
válogatott kegyetlenségekre képesek, hogy a múltjukban több közük volt
Strike-hoz, mint azt bármelyikük szerette volna, és hogy jó okuk van a bosszúra.
Nehezíti a helyzetet, hogy egyikükkel szemben magánnyomozónk bizony erősen
elfogult, hisz vélhetően ő ölte meg az anyját, de a másik kettőt is szívesebben
verné péppé, mint ahogy az egy profitól elvárható.
Még jó, hogy ott van Robin, aki ezúttal
többször őrzi meg a hidegvérét, mint főnöke és egyre nagyobb részt vállal a
nyomozásokból, fenyegetettség ide vagy oda. Már csak azért is, mert addig sem
kell épp dugába dőlő esküvői terveivel és patkány vőlegényével foglalkoznia.
Már csak azért is, mert bizony az ő múltjából is előkerülnek csontvázak, melyek
bőséges indítékot adnak a nőket daraboló gyilkos utáni hajsza iránti
elköteleződéshez. Továbbra is szépen rétegződnek a szereplők, részről részre
többet tudunk meg róluk, egyre jobban értjük őket és nézzük el a tévedéseiket.
És persze drukkolunk, hogy végre hagyják maguk mögött azt a számtalan gúzsba
kötő traumát és tanuljanak meg előre nézni.
No és közben nyomozunk. Rowling szépen
megvezet, aztán megvezet újra, meg újra. Az utolsó oldalakig hagy a sötétben
tapogatózni és bár meglehetősen hirtelen és az egyszerű olvasó számára már-már
csodaszámbamenően leplezi le a tulajdonképpeni gyilkost, cseppet sem
haragszunk. Mert a végére eljutunk oda, hogy akár mindegy is lehet, a három gyanúsított
közül melyik a gyilkosunk. Mindhárom megérdemelné a börtönt vagy rosszabbat,
azért amit elkövettek – a múltban és a jelenben egyaránt. Meglehetősen komplex
és elég elkeserítő képet rajzol fel Rowling családon belüli erőszakról,
prostitúcióról, pedofíliáról, válogatott bántalmazásokról. Az, hogy a végére
jószerivel érdektelenné válik, hogy ezeket
a konkrét gyilkosságokat ki követte el, jól jelzi, milyen világban élünk –
hiába juttatunk rács mögé egy
gyilkost, számtalan járkál még az utakon, aki éppúgy megérdemelné. És nem is
csak a köztörvényes bűntettek adják e komplexitás javát, hanem annak finom
érzékeltetése, mennyire átszövik a mindennapjainkat is az apróbb-nagyobb
elnyomások. Hogy milyen természetességgel fosztják meg emberek a párjukat a
szabad döntés lehetőségétől – és nem kell feltétlenül arra gondolni, hogy
bezárják, megverik, megfélemlítik őket, olykor elég, ha valaki feljogosítva
érzi magát, hogy módosítsa a párja telefonjának a memóriáját. Vagy, hogy
mennyire más megítélés alá esik, ha egy férfi lép félre és ha egy nő. Vagy,
hogy hogyan dobálja a közvéleményt megannyi előítélet, dezinformáció és rosszindulat
a nők elleni erőszak kapcsán.
Noha első ránézésre nincs annyira erősen
egy témára felhúzva, mint az előző kettő, valójában a Gonosz pálya is az elődei által kitaposott ösvényen jár: Rowling
ezúttal a mindennapjainkat átszövő erőszakot és az azzal szembeni rossz, rosszabb
és még rosszabb társadalmi reakciókat ábrázolja, kegyetlenül éleslátóan. No meg
a mindenre rátelepedő médiát, ami lassan másra sem jó, minthogy táptalajt
nyújtson a legkülönfélébb perverziók burjánzásához. Nehéz vele vitatkozni. De
nem is akarok. Inkább csak nagyon-nagyon kíváncsi vagyok, mit tűz tollhegyre
legközelebb.
Kiadó: Gabo
Fordító: Nagy Gergely
Annyira jól összefoglaltad, hogy mi is itt a fő csapásvonal! És valóban, mintha ez nem lenne olyan "erős" vagy egyértelmű téma, mégis az. Sajnos tényleg helytálló a gondolat, hogy hiába juttatják az egyik gonoszt a rács mögé, még számtalan sorakozik mögötte, és hány ússza meg a kegyetlenkedéseit megtorlás nélkül. :(
VálaszTörlésSzerintem is remekül árnyalta és rétegezte a szereplőket, ebben a kötetben már igazán kinyíltak és így régi ismerősök és újdonságokat felmutató kibontakozó egyéniségek egyszerre. :)
Én is nagyon kíváncsi vagyok a Lethal White-ban mi lesz a téma. :)
Köszi :) igen, ezt érzem egyébként a legerősebbnek társadalomkritika szempontjából, az első kettőben is ott volt, de pont mert egy behatároltabb csoportot érintett (sztárok ill. irodalmi körök) nem volt annyira elemi - itt viszont a hétköznapi erőszak és az elhallgatások olyan dolgok, amikhez mindannyiunknak köze van. Tényleg részről részre jobb ez a sori, nagyon kíváncsi vagyok a következőre!
TörlésÉs bár az elsőnél még azt mondtam, NEVER! most már el tudnám viselni ha egyre szorosabbra fonná a szereplőket összekötő szálat :D ahogy újraolvasom most épp a másodikat, látszik, hogy milyen szép fokozatosan és finoman terelgeti őket egymás felé...
Pontosan, nem egy olyan zárt kör volt csak kritizálva, amibe nem feltétlen nyerhetünk bepillantást máskor, hanem hétköznapibb, több mindenkit érintő dolgok jöttek elő. Jaj, szerintem is részről részre jobb! :)
TörlésIgen, szépen közelíti a két főhőst egymáshoz. Nekem is tetszik benne a fokozatosság, és ebben a kötetben a próbák, ami elé állítja őket. :)