Amikor még csak nagyon vártam ezt
a könyvet, azt írtam: „leginkább azt
szeretném, hogy ez a krimi legyen annyira jó, hogy a végén teljesen mindegy
legyen: a szerzőt J. K. Rowlingnak vagy Robert Galbraith-nek hívják-e…” –
most, az utolsó oldalak után nyugodtan állíthatom, olyan jó lett. A „nagy
leleplezés” idején szerintem sokan gondolhattuk úgy, kár, hogy kiderült, ki a
szerző, hisz ezzel megfosztattunk az élménytől, hogy úgy olvashassuk, mintha
egy elsőkönyves ígéret regénye lenne, s nem a világ egyik (ha nem a)
leghíresebb írójáé. Hogy kiben mekkora prekoncepciókat generál az író személye,
nem tudhatom – hogy egészen őszinte legyek, azt sem tudom pontosan megítélni,
bennem mekkorát generál. Érdekes pszichológiai kísérlet lenne egy párhuzamos
világban elolvastatni velem ezt a könyvet úgy, hogy nem tudom, kicsoda Robert
Galbraith – abban biztos vagyok, hogy ugyanennyire tetszene, ám azt nem tudom,
sejteném-e, ki lapul a név mögött, egyáltalán, eszembe jutna-e odahelyezni
mondjuk az Átmeneti üresedés mellé.
Így, hogy tudjuk, a két szerző azonos, adja magát az összehasonlítás – és bizony
van is hasonlóság. De vajon ha nem tudnánk?
Persze ezen gondolatkísérleteknek
semmi értelme, hisz párhuzamos világok (amennyire tudjuk) nincsenek, én meg
akár vissza is kanyarodhatnék a recenzálandó regényhez, elvégre simán megáll ő
a saját lábán. Mert bizony jó, nagyon jó.
Egy pletykalapok által kedvelt,
zűrös életű szupermodell halála rövid időre felforgatja a londoni társaság
életét és bőven szolgáltat alapanyagot a bulvármédia számára – hogy aztán pár
hónap után ugyanúgy elfelejtse mindenki, mint az összes többi percnyi-hírnévnek
örvendő celebet. Lula Landry látszólag egyszerű eset: egy gyönyörű színesbőrű
lány, aki a gondosan kipárnázott felső-középosztálybeli (örökbefogadó) családi
életből a szépségipar karmaiba került, s hiába a milliós divatszerződések, a címlapok,
a rajongók hada, nem tudott megbirkózni a hírnév árnyoldalaival. A minden
lépését követő lesifotósokkal, a drogos szintén-celeb baráttal történő
szakításokat-összeborulásokat gondosan dokumentáló rajongói oldalak nyomásával,
a mentorszerepben tetszelgő divattervező kisajátításra törekvésével. A
díszletvilággal, amelyben élt – s amit kétségbeesetten próbált ellensúlyozni
saját gyökerei felkutatásával, egy elképzelt szerető vérszerinti családdal. Ám
amikor megtalálta anyját, aki annak idején örökbe adta, csupán egy újabb őt
kihasználó, sztoriját kiárusító piócára lelt. Csoda, hogy nem bírta tovább, és
kivetette magát az erkélyéről?
A legtöbb ember (s a rendőrség)
szerint nem. Az ügyet lezárják, a lányt öngyilkosnak nyilvánítják, s csupán
maroknyi rajongó és néhány elkeseredett közeli barát gondolja másként. Mint a
lány bátyja, aki fel is fogadja Cormoran Strike magánnyomozót, hogy derítse ki,
mi történt azon a hideg téli hajnalon. Strike pedig, valamirevaló eladósodott
magánkopóhoz méltón, ráharap az elébe vetett csontra és olyasmit tár fel, amire
legvadabb álmunkban sem számítottunk volna.
Cormoran Strike, a háborús
veterán, aki nem csupán a fél lábát hagyta Afganisztánban, a szerző egyik
legnagyobb ütőkártyája – ha hinni lehet a híreszteléseknek, sorozat épül rá,
amit egyáltalán nem bánok. Történetünk kezdetekor kvázi-otthontalanként, volt
barátnő által véresre karmolt arccal, egy sikertelen vállalkozás és
visszafizethetetlen kölcsönök rabjaként, nyakig lekvárban találkozunk vele –
hogy aztán néhány kritikus oldal után átavanzsáljon azzá, ami: egy még a
legnagyobb lekvárban is vérprofi, a küldetést mindenek fölé helyező volt katonai
rendőrré. Nem tudunk meg sokat róla, azt is szépen lassan csepegtetve – semmi szájbarágás
itt, kérem, a szereplők a viselkedésük és a reakcióik által jellemződnek, nem kapunk
szépen gondosan elmesélt élettörténeteket – mégis, nagyon hamar kialakul egy olyan
ember képe, akire rá mernénk bízni az életünket (vagy aki elől, ha vaj van a
fülünk mögött, hanyatt-homlok menekülnénk). Vélhetően ezt ismeri fel Robin, az
alkalmi titkárnő is, aki épp a megbízás napján áll munkába Strike-nál – s aki
titkon gyerekkora óta arra vágyott, hogy nyomozhasson. S össze is állt a tökéletes
huszonegyedik századi nyomozópáros – finoman körberajzolt, gondosan a férfi-nő
kapcsolat határmezsgyéjének innenső oldalán tartott párosuk pont annyi pikantériát
ad a nyomozásnak, amennyi kell, anélkül, hogy rátelepedne a történetre.
Kár is lenne érte, mert a
krimi-vonal szinte tökéletes – fordulatos, rejtélyes, okos, teli
félrevezetésekkel, gyanúsabbnál gyanúsabb alakokkal és félreértelmezhető
bizonyítékokkal. Jellemző a szerzőre, hogy úgy megvezetett, ahogy kell: nagyon
korán megsejtettem, ki lesz a „hunyó”, aztán úgy csűrte-csavarta a sztorit,
hogy a végére biztos voltam benne, megcsaltak az érzékeim, és mégsem ő lesz.
Naná, hogy ő lett. (Utoljára a Tíz
kicsi néger esetén vertek így át, amikor
konkrétan tudtam, hogy ki a gyilkos (mert elmondták), mégis elhitette velem
Christie, hogy rosszul emlékszem, és nem ő lesz.) Mindazonáltal – itt kérek
elnézést minden krimirajongótól – nekem nem a krimi adja e regény legfontosabb
rétegét, hanem az a társadalomkritika, ami megvolt már a Harry Potter szériában
is, és ami köré az Átmeneti üresedés
fel lett húzva. Mely kritikának éppúgy része egy afganisztáni veterán zökkenőkkel
tarkított visszailleszkedése a civil társadalomba vagy a kirakatházasságokban
vergődő, felszínes, immáron öregedő egykori férjvadász szépségek csendes
tragédiája, mint a bulvármédia által generált sztárkultusz és a szépségipar
embertelensége.
Lula Landry, a csodált és
körülrajongott modell egy kreálmány volt – a divattervezők, fotósok, stylistok,
magazinszerkesztők kreálmánya, akit úgy árusítottak ki, ahogy akarták, annak,
akinek akarták. Az éjszaka az ablaka alatt tanyázó paparazzik éppúgy a
Lula-brand konyhájára hajtották a pénzt, mint a lepukkant prosti anyával interjút
készítő szennylapok. Minél többet beszélnek róla, minél több lesifotóját hozzák
le, annál nagyobb siker lesz az általa reklámozott kollekció. Tiszta sor,
nemde? Hogy közben a rengeteg máz, smink, paróka, ráaggatott cucc és photoshop
alatt ott egy ember? Nos, a szerző határozott álláspontja szerint (S vajon
tudunk-e vitatkozni vele?) ebben a világban ez nem sokakat érdekel… „A látszat minden. Guy Somé divattervező
gyorsan közölte is a sajtóval, hogy Landry az ő egyik ruhájában ugrott le, és a
modell a lány halála után nem egész egy nappal el is fogyott. Van-e annál jobb
reklám, hogy még Lula Landry is Soméban akart a teremtő elé állni?”
Kiadó: Gabo
Fordító: Nagy Gergely
Azt én így biztosan nem mondanám, hogy jobb, mint a HP, majd feléig abban sem voltam biztos, hogy végig bírom olvasni. Onnantól aztán nagyon jó lett, de nem hiszem, hogy elolvasnám még egyszer. Már elvileg a 2. rész is megvan magyarul, és Rowling a 3. (4.?) részt írja, legalábbis erre utalt twitteren.
VálaszTörlésSajna csak februárban jön magyarul a Selyemhernyó :( úgy hallottam, ebből is legalább hét részes sorozatot tervez Rowling, én kíváncsi vagyok :)
TörlésFélreértés ne essék, imádom a HP-t, de ahogy öregszem, egyre több hibát is találok benne a rajongás mellett. Ott a fantáziavilág mindent visz, ez viszont nekem érettebb írásnak tűnik. Persze meglátjuk, egyszeri csoda lesz-e nálam, vagy kitart a lelkesedés a folytatásokra is.
Tényleg ilyen egy krimi? Végig a nyomozóval vagyok, de a végén derül ki, hogy elhallgat előlem is gondolatokat és részleteket. Ezzel az erővel bárki lehetne a gyilkos. Soha nem veszek krimit! Köszi J.K.!
VálaszTörlésEzzel az erővel vegyél a kezedbe másikat, ahol nem klasszikus krimi-módra (Agatha Christie-től Simenonig) játszanak a megvezetéseddel. Ott van Chandler pl. Meg a követői. Olyan (is) a krimi.
VálaszTörlésA kommentárod felépítését tekintve egyébként tipikus troll-szerkezetbe rendeződik. A provokatív lényeg lefordítva így hangzik: nem ízlik a vaníliafagyi... soha többé nem veszek fagyit! Köszi Jégbüfé.