Dennis Lehane-t én a Titokzatos folyó
miatt szerettem meg – annyira, hogy sokáig nem is olvastam tőle mást,
mert féltem, hogy egy esetleges csalódás elhalványítja majd azt az
elementáris erejű döbbenetet, amit az a könyv (és a belőle készült film)
kiváltott belőlem. A Vihar-sziget
aztán mégiscsak a kezembe kéredzkedett, és talán a műfaji
különbözőségnek köszönhetően szinte ugyanakkora élményt jelentett. A két
zseniális önálló regény mellett a Kenzie-Gennaro magánnyomozó-páros
kalandjait taglaló sorozatot valahogy nem tudtam annyira komolyan venni.
Eddig. A Hideg nyomon
viszont felülírta minden előítéletemet, elfeledtette velem, hogy „csak”
egy krimit olvasok – erős és szívenütő, összetett és erkölcsi
tanulságoktól sem mentes történetével és személyes drámájával ez a könyv
jóval több, mint egy újabb tipikus magánnyomozós sztori.
Patrick
Kenzie és Angie Gennaro épp jól megérdemelt lazítós időszakukat élvezik
– az előző kötetekben történtek után nem vágynak több gyilkosságra,
emberrablásra, erőszakra; hírnevüknek köszönhetően válogathatnak a
megbízások között, és ha úgy hozza az élet, hogy egy elkóborolt
háziállat megkeresésére kérik fel őket, jó pénzért megteszik. Inkább,
mint hogy hullákba botoljanak, és szadista gyilkosok vadásszanak rájuk.
Azonban
amikor egy eltűnt négy éves kislány nagynénje keresi fel őket, túl
sokáig nem haboznak: noha a hátuk közepére sem kívánnak egy eleve
vesztes ügyet, és nem sok reményt látnak arra, hogy megtaláljanak egy
gyereket, akit az egész bostoni rendőrség hiába keres, részben
együttérzésből, részben szakmai hiúságból a kislány keresésére indulnak.
Tudják, hogy az eltűnt gyerekek legnagyobb része nem kerül elő, hogy
nyomozásuk a bűnözők legundorítóbb, legaljasabb és legbetegebb rétege, a
pedofilok közé vezeti őket, és hogy jó eséllyel hiába küzdenek, mégis
vállalják. Ez a reménytelenség és a nyomozók dacos „csakazértis”
elszántsága hatja át a könyvet, és ettől válik igazából torokszorítóvá a
történet – mert lapról lapra erősödik bennünk az érzés, hogy
feleslegesen szállnak le (és szállunk le velük mi) ebbe a mocsokba.
Mert
ez bizony a mocskos bostoni bűnözés legalja. Ahol egy drogos ribancot
igazából egyáltalán nem érdekel, hogy a lánya eltűnt, amíg nézheti a
kedvenc show-ját és megvan a napi alkoholadagja, ahol a börtönben ülő,
szigorúan elkülönített drogdílerek játszi könnyedséggel nyíratnak ki
bárkit, és ahol a frissen szabadult pedofilok a gondosan nyírt gyepű
kertvárosi házaktól körülvéve mindenki szeme előtt, mégis észrevétlenül
kínozhatnak halálra gyerekeket.
Lehane
a tőle megszokott szociografikus alapossággal ábrázolja ezt a
környezetet, és a benne élő kemény, az élet által alaposan megpróbált,
sokszor megkeseredett szereplőket. Mégis, ha csak ez lenne, egy lenne a
többi remek keményvonalas krimi közül. Ami kiemeli, sőt, a Titokzatos
folyó szintjére emeli a regényt, az a főszereplő páros erkölcsi
dilemmája. Nyilván nem célom, hogy eláruljam a történet végét, de annyit
azért elmondhatok, hogy rendkívül szívbemarkoló és elgondolkodtató a
befejezés.
Olyan
könyv ez, ami után egy jó darabig csak ülünk és töprengünk, hogy mi a
helyes, mi a jó, hogy mi az előbbre való: a törvény, vagy amit a józan
ész és a jó érzés diktál. Azt gondolom, kivétel nélkül minden olvasóban
felmerül, hogy ő hogyan döntene abban a helyzetben, hogy van-e jogunk
egyáltalán ilyen döntés meghozatalára, és hogyan számolunk el magunkkal
utána? Patrick és Angie döntenek, de hogy együtt tudnak-e élni a
döntésük következményeivel, arra nagyon kíváncsi lennék – talán a
folytatásban kiderül.
Kiadó: Agave
Fordította: Huszár András
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése