Elsötétül
a tér és tudjuk, hogy valami – majd – elkezdődik itt, a szemünk
láttára. És az jár a legjobban, aki csak ennyit tud: aki megbízik a
Bárka Színházban és eljön a Szabadesésre.
Aki nem tájékozódott, csak belecsöppen a történetbe – avagy belezuhan
inkább, mint ahogy a hős. A történetbe zuhanás, a magyarázat nélküliség a
talajvesztés érzetét kelti, a félelmetes tehetetlenséget támogatja,
amikor egyszer csak valaki kizárólag a saját fejébe zárva létezik
tovább, tehetetlenül és kommunikációképtelenül; és azt a fokozatos
megértést, ahogy ezt magán észreveszi. Ahogy mi is észrevesszük,
megértjük, fokozatosan, mibe is csöppentünk, mi, a nézők.
Nem tudom, hogyan talált rá Göttinger Pál – vagy bárki a Bárkáról – erre a darabra, Michael West
és a Corn Exchange társulatának közös gyermekére; tény, jól illik a
fiatal rendező munkáinak sorába a Szabadesés. Igazit, emberit,
húsbavágót kérdez: mi van akkor, ha tényleg nem tudjuk befejezni a
dolgunkat? Ha nincs több nap, se kolbász, csak a csapás, a lábról
ledöntő stroke, a szélütés – és a fejbe zárt elme a külvilág arcba mászó
inputjai és a saját emlékei közt pattog, a magával való szembesülésen
kívül minden lehetőségtől elzárva? És csak önmagának képes válaszolni –
ami a legnehezebb: válaszolni a halál kapujában a lelkiismerete
kérdéseire.
A
színpad kórtermi függönyei közé szorul a múlt, a tegnap esti otthon
kanapéjától a régmúlt elkötött autójáig, az egykori esővert „nyaralás”
lakókocsijáig, a nevelőszülők hálószobájáig – és felette a vetítővásznon
a kamerázott kórtermi valóság képei váltakoznak a víziókkal: például az
utazással a „lépcső alá” a szakival, aki majd kiirtja onnan a „gombát”.
A játéktér tehát – mint a fantázia „tere” – e szorultságban hatalmasra
tágul: az elhúzott függönyök szabdalta terek az élet epizódjainak terei,
a „lépcső alatt” például valójában a színpad alatt van, ahonnan csak a
kamera küld vissza a vászonra klausztrofób képeket.
Az
eredeti ír előadás kamera-használatát Göttinger rendkívül ügyesen
tágítja tovább – a legerősebb momentuma e kamerahasználatnak mégis az,
mikor a tehetetlenségbe kényszerült főhős: Gerry nézőpontját foglalja
el a kamera, miközben hősünk mintegy „testen kívül” szemléli a vele
történteket. Ilyenkor az orvos, a nővér, az aggódó feleség a kamerába
beszél: s mi a vásznon Gerry nézőpontjából látjuk őket, s persze magát
Gerry-t, aki velünk, kívülről, mintegy nézőként szemléli az eseményt –
de a vetítővásznon folyik a legdurvább játéktéri „tágítás”, hiszen
ilyenkor a kamerába beszélő orvos, nővér, feleség ránk néz. Miközben
Gerry szemébe néz, minket néz. Mi is Gerry fejében vagyunk. Durván
szólva: mi vagyunk Gerry. Mi vagyunk a tudatban. Mi is van alatta?
De
kicsit maradjunk még annál: a fejében vagyunk, és onnan látjuk az élete
epizódjait. A színi átvezetések e gondolatmenetben Gerry elméjének
asszociációi. Az árvaság, anyja nővérének családja, az örökké bajba
rángató és benne hagyó tapló „testvér”, Denis egymásra remekül épülő
jelenetekben raknak össze egy lefojtott életet. Ezek az átvezetések
tehát asszociációk – és ott a legeltaláltabbak, ahol tárgyiasulnak. A
felgyújtott fényképből a kamasz megaláztatásának momentumából így lesz
odakozmált vacsora, például ez a „tárgy” – ez esetben a sütőben
lekamerázott füst – zseniálisan vezet át; s ahol így, „tárgyakon” át
vezet az asszociáció ott a jelzőkaróként leszúrt (vetített)
évszám-mankókra semmi szükség. Ahol viszont hiányzik ez a megvalósuló
lekövethetőség, ahol csak a vetített évszámok az emlékek fő jelzői, a
következő asszociálódó emlék vagy állapot beharangozói, azok az
átvezetések a darab legesetlenebb megoldásai.
És
a burleszkbe forduló orvosi vizsgálat. Ahol az orvos a leginkább Denis –
ahol ugyanúgy gyötri a beteget szívtelen szakmaiságával, a koppanó
megalázó kérdésekkel, mint ahogy a mostohabáty szerepében, ugyanazzal az
érzéketlenséggel, mint az árvát. Nos, nem a szerepek közti „átjátszás”
zavar, mivel ezek az átöltözések, Kardos Róbert
átlényegülései igazából csak hangsúly-eltolódások, mint ahogyan
hangsúly-eltolódás minden átöltözés csaknem az összes szereplő számára.
Hanem az, ahogy a jelenet tárgyiasultan abszurdba hajló felépítése, a
beteg „szétszerelésének” komponált-bizarr stílusa a darabban egyedül
marad. Itt az abszurd helyzeteket: a kamerázott „gombászatot” a tudat
„lépcsője” alatt, az emlékek számtalan megalázó momentumát, de a
rendelői párbeszédek drámáját is szinte kisrealista aprólékossággal
építi fel a társulat – az egyszeri burleszknek nincs kifutása, valahogy
lifeg a darab-egészen.
A színészek átlényegülése egyébként is szót érdemel. Ilyés Róbert
apa-paptanár-„gombaszakértő” hármasa isten és angyal és ördög, egy
személyben; voltaképp maga a megszemélyesült lelkiismeret. A metafizikus
felsőbbség, aki kimondja: „ha csak egy hibát is vét…”. És persze nem
csak egyről, de mindegyik elkövetett hibáról tud. A gesztusok szintjén
alig kell elkülönítenie a figurákat, ez valóban egyetlen aspektus három
arca. Szoták Andrea Milly nénije a maga kiszolgáltatott
megtiporhatóságát a színésznő másik szerepének is odaajándékozza: Denis
szeretője mintha a fiatal Milly lenne, hiábavaló szeretetvágyával, és a
sorsában előre árnyékot vető beteljesítetlen ígéretekkel. Kardos Róbert
Denis-e ütni valóan tenyérbe mászó, és épp annyi arroganciát „játszik
át” az orvosba, amennyit kell. A legkevesebbet Varga Anikó
feleség-figurája mozdul el - persze oda, ahova a férje „játszatná”, nem
hajlandó: nem hajlandó eljátszani az egykor gondozásba adott, elveszett
húgát. Épp ezért ő a legszabadabb a szereplők közül, akkor is, ha
csupán csábulásig jut e szabadságban.
A lényeget kerülgetem. Jó leírni: Kálid Artúr
simán elvisz a hátán egy ilyen darabot. Mert valójában az ő Gerry-je
feszíti ki ezt a drámát a közönségig, az ő reakciói tartják az egész
építményt. Neki kell az összes életkorban megjelennie, az összes
veszteségben, az anyja halálakor, a kamaszkor szélsőségeiben, egy
házasság, az apaság kudarcában – úgy, hogy asszociáltasson. Kálid Artúr
csodálatosan tisztán játszik végig, az utolsó pontig beleélhetően – és
ez a lényeg itt, hiszen hogyne merülne fel az emberben a kérdés, ő
hogyan élné meg ezt a „lehetőséget”! Gerry akkor jó, ha valóban mi
vagyunk Gerry, és nem ússzuk meg a kérdéseket. Amiket rögtön, előadás
után feltetet az élmény – röviden: mi nem maradhat így az életben. Az
utolsó sötétség tükrében ugye, hogy minden világosabb?
A
taps közben mégis azt észlelem, ők ott a színpadon nem elégedettek. Ami
nekünk elég volt, az nekik mintha nem lenne az – hogy mennyi minden
maradt az előadásban, avagy hány félrecsúszott hangsúly, zökkentő
gesztus, pontatlan, akár a másik játszót „félrejátszó” esemény lakott az
előadásban, azt csak ők tudják, a meghajló színészek, a rendező. Azt
kívánom, legyen erejük változtatni, akár a bemutató után is – ez egy
zseniális alapanyag méltó adaptációja, annyi ötlettel és erővel, egy
hajszál választja el attól, hogy hibátlan legyen…
Még valami. Én lelkesen gyűjtöttem az eddigi Hajónaplókat,
mert a színház e szépségében okos gesztusát imádtam. Minden előadásról –
mint valami odaláncoló horgonyt – hazahurcoltatták magukat ezek az
alaposan szerkesztett füzetek. S most, 15 év után a főszerkesztő:
Bérczes László elköszön a Bárkától és tőlünk, prológus-epilógusában.
Nekem hiányozni fog. Mint ahogy hiányolnám a színház honlapján
egy ideje már elektronikus formában megvalósuló „pillanatképeket” is a
próbafolyamatról. De értem: a túlélésért sok mindentől el kell köszönni –
ez most egy ilyen világ.
Elsötétült
a tér. A színház körül is. Makacs módon, csakazértis suttogja ez a
bemutató a főszereplő embléma-mondatát: „még itt vagyok”. Mi is legyünk
ott. A nézőtéren. Mert a Bárka Színház Szabadesés-előadása megérdemli a
figyelmet.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése