„Ezt
a helyet bizonyára elkerüli majd az emlékezet. Talán vannak, kell, hogy
legyenek bizonyos mozdulatok, amelyekkel visszakerülök az időbe, míg
másoktól még jobban eltávolodom. Nem tudtam eldönteni, merre induljak,
mert minden nyitottnak tűnt, és nehéz belépni oda, ahol már ennyire sűrű
a friss levegő, ahol nyomban elfog a tériszony…”
Látszólag
nevelődési regény, beteg és orvos viszonya. De inkább álom és terápia
körül kialakuló szövegháló, körülburjánzó nyelv. Látomások önálló
értelem nélkül. Elbeszélői tudat étere. A fejezetek celláiban gyökereit
veszített élet önmagát alkotja újra.
Értem
én. Van ez a hallatlanul izgalmas út, az írás ízelt lábú lehetőségtárán
belül, nem lehet figyelmen kívül hagyni: Franz Kafkának hívják. Soha
nem múló provokáció az arra fogékonyaknak, az egyetlen igazi kihívás:
belecsavarodni a mester lába nyomán kirajzolódó egyre kisebb körökbe,
hátha aztán egy feltáruló irányba kirobban az egész és beteljesül. Ha
kegyetlen hangulatomban kap ez a könyv, csak ennyit írtam volna: ez
zsákutca. Tessék időben kihátrálni belőle.
Főleg,
ha tehetséges az ember. Bartók Imre kétségtelenül tehetséges, a
szövegét olvasva elfog a sejtés, hogy hurcolhat magában akár egy sosem
hallott Finnegan-értelmezést. Látszólag nevelődési regénye (valójában)
látszólag meg nem születési regény, Faemberestül, lányostul,
vámpírostul, Óriáscsecsemőstül, de főleg orvosostul. Ez a Fém mályvaszínű, csúszós lépcsős álompokol az „azelőttből”. Szívesen bántanám, de nem hagyja magát.
„Próbáltam
olvasni, de bármit vettem is kézbe, a betűk leperegtek a földre,
némelyik igyekezett megkapaszkodni a borító szélében, a keménykötés sem
mentette meg őket, én segíteni akartam, de hiába, durva, görcsös
ujjaimon, szörnyűek ezek a göcsörtök, semmi nem kapaszkodott meg…”
Hát
így is járhattam volna. Mert ez a könyv így olyan, mintha Llosa Júlia
nénijében nem lenne, csak a tollnok. Csak az egyre mélyebbre deliráló
betétmesék. Kiad így is valamiféle – nonfiguratív? – képet, de. A
„valamiféle” a lényeg. Ekkora szabadságban az értelmezés szinte a
szövegtől független gesztus. Ez akár lehetne cél, meg dicsőség, de úgy
vélem, nyomokban fellelhető egy másféle szándék, olvasói vezetésemre,
csak nem valósul meg. Vagy mondjuk így, csak a várakozása valósul meg.
„Várakoztunk,
a hangosbemondón bejelentették a pályára lépő csapatokat és
játékosaikat, aztán zene szólt, majd csend lett, feszült figyelem
szivárgott az üres padsorok felől, mintha én ülnék mindegyik székben, és
az én várakozásom elegendő volna, hogy kitöltse az épület egész
belsejét, bárhová néztem, saját figyelmem nézett vissza rám, csak az
előttem ülők, ők nem voltak ennek
részesei.”
A
továbblépés. Akinek sikerült, annak a kafkai zavarodottság alapmintáján
túl (hogy mélyen magába nézett és mindent előcibált) fel kellett
mutatni valamilyen „testidegen” jellemzőt a szövegben. Ha stílus:
például ilyen a fanyar humor, illetve a látomásos képeket ellenpontozó,
morzejelekként koppanó tőmondatok józanító sora Csáthnál. Valamit
találni kell, ami visszaránt a szürreális sodratásból, néhány horgonyt –
ha már a cselekmény nevezetű ódivatú és alapvetően hazug izét száműzzük
a szövegből. Persze nem a stílus a kézenfekvő. Mondjuk meg kell találni
a másikat, ott előttünk, és megismerni vágyni. Hiszen közelről is
titok, északfok, idegenség, legalább annyira, mint én magam – s a két
titok találkozása túl van a fentebb említett zavarodottságon. Miért
lényeges ez?
Mert
e zavarodottság közben gyönyörű és irtózatos álmokat delirál nekünk a
szerző, ha valaki szereti az ilyen cafatokra asszociált és rafináltan
szerkesztett labirintusokat, hát nosza, rajta! Mert költői képhalmozás
és drámai erő is lakik itt dögivel, hogy aztán a kétszáztól
kétszázharmadik oldalig kifejlő látomásos epizód szépsége és teljes
reménytelensége valóban torkon ragadjon. Ha valaki ilyeneket tud, annak
írnia kell – csak valaki szerkesztő rángassa le az irodalmi onánia
ösvényéről. Hogy végre kimondjam.
És
nem akarok pszichológusa lenni a szövegnek, csak az olvasója. Meg se
próbálom értelmezni ezt a legnehezebb-legkönnyebb utat, a folyvást
lépcsőn megcsúszó, mályvaszín falak közt viszolygó hős útját álomból
delíriumba. Ahogyan a „gyógyító” mondja: lehetséges, hogy szellemünk
egyetlen szikrája elegendő, hogy körös-körül lángra lobbantsa az illúzió
drapériáit – de nekem ez a megvilágító felismerés e könyv olvastán, a
lobbanó szövétnek rá-világítása nem adatott meg. A Fém valójában zárva
maradt előttem. Pedig próbálkoztam.
Kiadó: Kalligram
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése