Úgy látszik, tényleg érdemes kortárs angolokat előadni! Peter Quilter Mr. és Mrs.
című darabja vicces párkapcsolat-túra öt tételben, pergő, mai, hozzánk
és rólunk szól. Komédia a szó legszebb értelmében: kedves
hétköznapiságában mélység és távlat lakik, úgy szórakoztat, hogy közben
minden erőszak nélkül szembesít önmagunkkal akár, saját kapcsolati
csetlés-botlásunk magántörténeteivel. Öt apró epizódot látunk öt
különböző pár életéből Verebes Linda és Pindroch Csaba
segítségével. Nem csodálkozom rajta, hogy a fiatal színészházaspár
régóta játszana egymással, remekül rezdülnek a másikra – Nagy-Kálózy
Eszter és Rudolf Péter legjobb közös pillanataihoz hasonló izzás lakik a
kettősükben – és jó hogy rátaláltak erre a darabra, hogy ez lett a
közös játék terepe.
Öt
meglehetősen eltérő élet-szituáció, öt „sajátos páros” néhány percét
láthatjuk a színpadon – a szkeccs látszólag összefüggésmentes, és
önkényes válogatás a „párkapcsolat-kontinens” lehetséges útjaiból. Az
első mesénk egy újsághirdetés vakrandija: a két vadidegen mielőtt
vacsorázni menne, előkóstol, a nő mondhatni „szaglássza” a férfit a
lakásán, a férfi is „kóstolgatja” a nőt. A másodikban a meleg
üzletembert sajátos dilemma elé állítja a titkárnője – avagy önmagát,
hiszen ez is csak nézőpont kérdése. A harmadik történetben a lelkész
adná férjhez a húgát – nem először és talán megint hiába. A negyedikben
egy idősödő színészházaspár készülődik a díjátadóra – irigység, hiúság
apró gesztusai alatt szeretve holtig egymást. S a legutolsóban egy
válásra készülődő pár búcsú-nyaralásába pillanthatunk bele – amíg tart a
fiesta.
Ennyit
nyugodtan elárulhattam, nem az akár untig ismert helyzetekben rejlik a
komikum, a színi varázslat, nem a meglepetés ereje görgeti a darabot;
sokkal inkább a szellemes párbeszédek, az író által a játszóknak
felkínált nem kevés, remek „magas labda”, amit a színészek ezen az estén
rendre biztos kézzel „ütöttek le”. És valójában a jelenetek sem annyira
függetlenek egymástól, nemcsak az a néhány visszatérő mondat teremt
kohéziót, ad ki a végén egyfajta darab-egészt – közös az attitűd, amivel
ezek a gyökeresen eltérő helyzetű emberek egymáshoz közelednek avagy
távolodnak: mindannyian szeretni akarnak és azt akarják, hogy szeressék
őket. Nagyon könnyű azonosulni velük.
Komédia
esetében, főleg ha az előadók jelenetről jelenetre új személyiség
ruhájába bújnak, mindig jelentős a veszélye, hogy a színész erős
gesztusokkal határolja el az előző alaktól a következőt, hogy túlszalad
az áthelyezkedésben, akár ripacs gesztusokig. Nos, e duettben ettől nem
kell tartani, Verebes Linda és Pindroch Csaba végtelenül profin maradnak
ízléshatáron belül. Komolyan veszik a komédiát, és ezzel a komolyan
vétellel könnyedén helyeznek bele minket, nézőket is az új helyzetbe, az
újabb szereplők kapcsolati viszonyaiba, az előzőektől gyökeresen
eltérő, ennek ellenére mégis finoman egymással is diskuráló szituációkba
– nemcsak a ruhák szintjén „öltöznek át”, a testbeszédükkel is
hitelesen lényegülnek az új figurába.
Hallatlanul
szellemesek ezek az átvezetések! Maguk a színészek díszletezik át
néhány egyszerű, de hatásos gesztussal a teret a következő jelenethez, a
szobabelső alig, de karakterében mégis lényegesen változik – s az
átöltözések is szinte végig előttünk történnek, szinte külön
minijelenetként a szcénák közt, ahol már a következő szereplő épül fel a
szemünk előtt a színészek játékos, incselkedő gesztusai által; és
mindent megtesznek színészeink, hogy ne is távolítson el ez az
átöltözősdi, ne azt jelezze: színdarabot látunk, színi játékot. Adott
esetben humorba csomagolt komoly játékot – mi lehet komolyabb egy férfi
és egy nő számára a párkapcsolatnál? És nincs jelen soha harmadik
szereplő, aki oldaná a két játszóra nehezedő nyomást, a nézői figyelem
terhét; nem kis színi teljesítmény hát a látott, hiszen a játszók
mindvégig színpadon vannak, gyakorlatilag a szünetet leszámítva ez a
darab nem ad az előadóinak pihenőt.
Megjegyzem
azért, elfogott az érzés, hogy a jelenetek még nincsenek azonos fokon
kidolgozva – az annyi rendező, ahány jelenet egyébként a darabot
illetően teljesen vállalható koncepciója ennyiben billegett kicsit, de
csak ennyiben. A lelkész és a húga jelenet, a válófélben lévő pár, de
főleg az idős színészházaspár szcénája mozgásain át a legapróbb
gesztusokig, a megszólalások hangsúlyaiig készen van, ami még nem
mondható el a nyitó jelenetről, vagy a (nekem egyébként legjobban
tetsző) meleg celeb és titkárnője szcénáról sem – de ez az előadás simán
lehet estéről estére egyre jobb, a feltételek: a jó szövegi alapanyag,
az odaadó színészek és a jelenetről jelenetre őket jól támogató színpadi
tér adottak. Nagyon örülök, hogy nem maradt hatásszünet nevetés nélkül,
sőt elkélt volna még egy-kettő bizonyos helyeken – hogy egyetlen
szövegi vagy gesztus-poénról se maradjon le a nagyérdemű.
Érdekes volt ilyesmit látni a Tivoliban – a játszóhely a Budapesti Kamaraszínház társulatáé, a Mr. és Mrs.
befogadott előadás. Ha úgy vesszük, fontos színházi műhely (Spiró,
Egressy terepe, meg olyan klasszikusoké, mint Miller és Tennessee
Williams) fogadta be az előadást – bizonyára akadnak majd a
törzsközönségből, akik frivolnak találják a darabot, a szerzőt; annak
ellenére, hogy színen van ugyanitt Quilter Mennyei
című munkája is. Holott a maga műfajában az előadás remekül teljesít.
Szerintem nem árt, ha színesedik a paletta, ha „mélységes komolyok és
fanyar mosolyok” terepén otthont lel a felszabadult nevetés.
Főleg
mivel ez egy magánprodukció: szponzorok segítségével, támogatás és
táblázott költségek nélkül színre vitt előadás; ahogyan Pindroch Csaba
fogalmaz: jövőbemutató kezdeményezés, egy lehetséges útja a sokfelől
fojtogatott színi létezés valamilyen szintű ön-felszabadításának.
Magánemberek és cégek hozzájárulásával állt fel a produkció, a
jelmezeket például neves divattervezők és stúdiók biztosították, ahogy a
díszlet is szponzori hozzájárulás – valahol az előadás létrejötte is
követendő példa lehet, akkor is, ha tudjuk, a jelen helyzetben egy ilyen
kezdeményezés jól teszi, ha „nézőbarát” produkcióval áll elő. Viszont
amíg ilyen színvonalon teljesül be két ifjú színész álma, hogy együtt
játszhassanak nekünk és velünk, ez a titulus egyáltalán nem
szégyellnivaló.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése