A
sorozatfüggők nem panaszkodhatnak, napjainkban igencsak elkényeztetnek
minket a televíziós csatornák – jobbnál jobb szériák kerülnek évadról
évadra a képernyőkre. Mégis, ha megkérdezik, számomra melyik a legjobb, a
felülmúlhatatlan, a legtöbbet nézett, kapásból rávágom, hogy Az elnök emberei.
Az 1999-2006 között futott hét évad az amerikai televíziózás egyik
legnagyobb teljesítménye volt, köszönhetően elsősorban a sorozat
ötletgazdájának és vezető írójának, Aaron Sorkinnak.
Az idén A közösségi háló
című film forgatókönyvével abszolút csúcsra érő írózseni (gyakorlatilag
a szakma összes díját megkapta érte) a negyedik évad után szállt ki a
nyugati szárny életét bemutató sorozatból, és rajongók milliói várhatták
tűkön ülve, hogy mi lesz a következő nagy dobása. A válasz a
2006-2007-es tévés szezonban érkezett meg, A színfalak mögött (Studio 60 on the Sunset Strip)
című sorozat formájában. Hogy miért kellett három évet várni, arról
persze szóltak pletykák, mint ahogy mozifilmes tervekről is – erről még
ejtünk szót – de a bemutató után minden rosszindulatú találgatás
elhallgatott: a sorozat már az első epizódjával hatalmasat ütött az
amerikai nézők gyomorszájába.
A színfalak mögött egy fiktív televíziós show-műsor, a 60-as stúdió készítésébe enged bepillantást – igazi bennfentes sorozat. Az Amerikában töretlen népszerűségnek örvendő Saturday Night Live mintájára alkotott 60-as stúdió
egy péntek esti szórakoztató műsor, ami kilencven percnyi tömény
intellektuális humorral lakatja jól az erre kiéhezett nézőket. Már ha
hagyják. Mert az első epizódban épp abba csöppenünk bele, ahogy a
csatorna megbízottja a Műsorfelügyeleti Bizottságtól tartva ki akar
vágatni egy számot az adásból, mire a show vezető producere élő adásban
kiborul, és úgy istenigazából elküldi a búsba a piacot kiszolgáló
csatornát, a Műsorfelügyeleti Bizottságot, a marketingeseket, a nézőket,
akik szájtátva nézik, amint kilúgozott hmmm… ürüléket nyomnak le a
torkukon, és úgy általában, mindenkit.
Ilyen
sorozatkezdést azt hiszem, még nem láttunk – a folytatás pedig minden
tekintetben méltó a felütéshez. A vezető producer kirohanása után a
csatorna új szórakoztató műsorokért felelős igazgatója, Jordan McDeere (Amanda Peet) visszacsalogatja a széria korábbi producerét, Danny Tripp-et (Bradley Whitford) és korábbi íróját, Matt Albie-t (Matthew Perry).
Tripp és Albie korábban finoman szólva haraggal váltak el a
csatornától, visszatérésüket így kiemelt figyelem kíséri – ráadásul egy
televíziótörténeti jelentőségű blamázs után kell helyreállítaniuk a
show, a csatorna, és az anyavállalat reputációját.
Mi
sem lehetne testhezállóbb feladat egy zseniális írónak, aki épp
díjakat halmoz, miközben évek óta se veled-se nélküled kapcsolatban van
a show egyik vezető színészével, Harriet Hayes-szel (Sarah Paulson),
és egy producernek, aki drogfüggésétől próbál szabadulni; és mellesleg
csak azért vállalta el a munkát, mert nemrég lebukott drogozás közben,
ezért a biztosító nem járul hozzá, hogy mozifilmet rendezzen. Ezen a
ponton merül fel a pletykák és találgatások tömkelege, hiszen Matt
Albie karaktere nyilvánvaló hasonlóságot mutat Aaron Sorkinnal, Danny
Tripp karaktere pedig az örök fegyvertárs Thomas Schlamme-val
(aki Sorkin minden tévés munkájánál közreműködött). Tudvalévő, hogy
Sorkinnak voltak alkohol- és drogproblémái, mint ahogy az is, hogy
közvetlenül A színfalak mögött után mozis forgatókönyvet írt – ez volt a Charlie Wilson háborúja
– mindez bőséggel adhat okot mindenféle következtetésekre, de ezt
inkább hagyjuk meg a pletykalapoknak, és térjünk vissza a szériához.
Matt
Albie és Danny Tripp tehát kezükbe veszik a show-t, és indulhat az
akadályfutás – hétről hétre meg kell küzdeni minden egyes poénért, az
autoriter személyiségű Matt, aki senkinek a segítségét nem szívesen
veszi igénybe, az irodája falán lévő hatalmas visszaszámláló óra
árnyékában ír meg hetente 90 percet, miközben a nyíltan lenézett íróstáb
lázadozik, a műsorfelügyelet minden szavába beleköt, a csatorna minden
százalékpontnyi eltérést számon kér. És persze ott van a magánélet:
Matt szakítani akar Harriettel, akibe fülig szerelmes, de a közös munka
folyamatos összetűzésekkel jár, Danny pedig beleszeret Jordanbe,
akinek a múltjáról nagyon csúnya dolgok derülnek ki.
Mindez
nagyjából az első két epizód során történik, és még csak a főszereplő
négyesről ejtettünk szót. Mellettük számtalan mellékszereplő tűnik fel
hétről hétre, köztük a show másik két vezető sztárja, Tom Jeter (Nathan Corddry), a közép-nyugati konzervatív családból származó srác, akinek az öccse Afganisztánban szolgál; és Simon Stiles (D. L. Hughley),
az ügyeletes fekete komikus, aki a gettóból kitörve nem kevés faji
öntudatot visz a show-ba. Körülöttük forog a komikusok, írók, rendezők,
producerek, vendégműsorvezetők és csatornaigazgatók színes kavalkádja –
amelyben mindenki megkapja a maga történetét, nincsenek töltelékfigurák,
egytől egyig élő, hiteles, összetett szereplők.
A
Sorkinra jellemző felfokozott tempó itt sem csökken, eszméletlen pörgés
látható a vásznon, egy-egy negyven perces epizódban annyi minden
történik, amit más sorozatokban egy fél évad alatt látunk, szinte mindig
többen vannak a színen, gyakori, hogy sokan beszélnek egyszerre (ez
egyébként a dialógusairól híres forgatókönyvíró minden munkájára
jellemző) és csak úgy kapkodjuk a fejünket, hogy követni tudjuk az
eseményeket. Aki tévézés közben még ezer más dolgot csinál, annak nem ez
a sorozat való – A színfalak mögött ugyanis teljes koncentrációt kíván.
S
mindemellett nagyfokú nyitottságot és tájékozottságot. Eszméletlenül
intelligens és nagyon bátor sorozatról van szó – a politikai
korrektségre fittyet hányva beszél vallásról, háborúról, terrorizmusról,
az amerikai politikusok alkalmatlanságáról, a „fehér, középosztálybeli,
keresztény” Amerika ostobaságáról, a szórakoztatóipar
elkorcsosulásáról, faji ellentétekről, szexről, drogokról. Mindezt
tömény iróniába burkolva – szinte minden sorát tanítani lehetne. Mint
ahogy azt is, ahogy a vallásos jobboldal ellen nyíltan kiálló Sorkin
azért oda-odamondogat a saját szekértáborának is: a hollywoodi
liberálisok éppúgy megkapják a magukét, mint a másik oldal. A teljes
képhez hozzátartozik, hogy tele van a sorozat olyan popkulturális
utalásokkal, amik leginkább az amerikai nézőkhöz szólnak, mindet
felfedezni és megérteni még sokszori újranézés után sem sikerült.
A
sorozat valószínűleg minden közreműködőjének szívügye lehetett –
legalábbis erre következtethetünk abból, hogyan lubickolnak a
szerepükben a színészek. A legnagyobb meglepetés a Matt Albie-t játszó
Matthew Perry. Nem vagyok nagy Jóbarátok-rajongó,
és megmondom őszintén, el nem tudtam képzelni, hogy az idióta
Chandlertől egyszer komoly színészi teljesítményt látok, de ebben a
szerepben Perry lenyűgöző – valószínűleg volt miből merítenie a
drogfüggéssel, munkamániával, párkapcsolati problémákkal küzdő író
szerepéhez. Danny Tripp szerepében Az elnök emberei
Josh Lyman-je, Bradley Whitford remekel – ő nagyjából ugyanazt hozza,
mint az előző sorozatban, és ez nagyon jól áll neki. Csak az a kérdés
merül fel bennünk óhatatlanul, hogy miért nem szerepel ez a fickó a
nagyvásznon?
A
komikus sztárok megformálói a tengerentúlon ismert humoristák, látszik,
hogy profik ebben a műfajban, gyakorlatilag minden megmozdulásuk
erőlködésmentesen vicces. A mellékszereplők közül kitűnik Amanda Peet –
akitől moziban finoman szólva felejthető alakításokat láthattunk, de ez a
sorozat belőle is a legjobbat hozta ki; Timothy Busfield az adásrendező Cal Shanley szerepében, aki Az elnök emberei
egyik visszatérő szereplője volt (mint Danny Concannon, a CJ körül
legyeskedő fehér házi tudósító); és a kezdetben patkány, majd egyre
emberibb, végül pedig kimondottan szimpatikus csatornafőnököt, Jack
Rudolph-ot játszó Steven Weber.
Sajnos
a sorozat csak egy évadot élt meg – témáját és hangvételét tekintve nem
meglepő, hogy nem döntött nézettségi csúcsokat, azonban szerencsére ez
az egy évad úgy kerek, ahogy van. Nem mondom, hogy nem nézném még
sok-sok évadon keresztül, de így legalább nem kell attól félni, hogy
kifullad ez a hihetetlen tempó vagy elfogy az irónia. Ráadásul tipikus
újranézős sorozat, minden alkalommal nyújt valami újat. Aki szereti a
tempós, párbeszédközpontú, intellektuális szériákat; akinek a
kikapcsolódás nem feltétlenül azt jelenti, hogy csak bambul a
képernyőre; aki szereti, ha szórakoztatás közben elgondolkodtatják,
annak mindenképpen érdemes próbát tennie vele.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése