Különleges
koncert tanúi lehettünk 2011. október 5-én a Művészetek Palotája
Fesztivál Színházában. Aki ismeri a világhírű cseh etnozenész, Iva
Bittová munkásságát, nyilván tudta, mire számíthat, aki azonban úgy ült
be a koncertre, hogy még nem látta-hallotta a hölgyet élőben játszani,
az a koncert első fél órájában könnyen azon kaphatta magát, hogy
értetlenül pislog, és nem tudja, hova is került. Aztán meg azon, hogy
bár ne érne még véget, és hallgathatná tovább ezt a csodaszámba menő,
játékos, olykor gyermeteg, ám végtelenül profi zenei-hangi kavalkádot.
Mert
Iva Bittová ilyen – elsőre furcsa, ám nagyon hamar elvarázsol. Az
1958-ban, a csehországi Bruntálban született színész-énekes-zeneszerző
művészcsaládból származik, édesapja messzi földön híres magyar-roma
származású zenész, Bittó Kálmán, édesanyja színésznő. Testvéreivel
együtt kisgyerekkora óta zenét tanult, énekelt és hegedült. Később mégis
színészként végzett, számtalan színpadi és filmes alakítás van a háta
mögött (szerepelt többek között a 2004-ben a Legjobb idegen nyelvű film
Oscar-díjára jelölt Zelary című cseh filmben is). Színészként
elért sikerei ellenére igazi terepe a zene maradt, hamarosan visszatért a
hegedűhöz és az énekléshez.
Mára
több mint húsz kiadott lemezzel büszkélkedhet, olyan alkotótársakkal
dolgozott együtt, mint Pavel Fajt, Dorothea Kellerová (akivel Bartók
Béla műveit dolgozta fel), Vladimír Václavek, vagy az általa alapított
Dunaj zenekar. Koncertkörútjain is rendre újabb és újabb partnerekkel
játszik együtt, mostani fellépéseire a zeneszerző-gitáros Vladimír
Václavek kísérte hazánkba.
Bittová
zenéje semmihez sem hasonlítható igazán, ha mégis muszáj, akkor Björk,
Meredith Monk vagy Laurie Anderson munkásságához áll a legközelebb.
Pályája során rockzenével, kísérleti avantgárddal, klasszikus zenével és
jazz-zel is kacérkodott, mígnem rátalált saját stílusára, az
etno-alapokon nyugvó, a zene és az ének határait feszegető, állati
hangokkal, zajokkal, zörejekkel, máskor virtuóz hegedűjátékkal kísért
„világzenéhez”.
A
koncerten hallott saját szerzeményei mind hangulatokat, érzéseket
idéznek fel, szövegük alig van, de ha van is, akkor sem kap elsődleges
szerepet – bár talán aki ért csehül, másképp véli, de a többnyire
meglévő nyelvi nehézségek miatt is úgy gondolom, Bittová-nál nem a
szöveg az első, hanem a stílus, az érzelmek, az előadás. Nem csupán
énekel, szinte már performansz az, amit látunk: testben-lélekben átadja
magát a zenének, játszik, széles gesztusokkal, tánccal, testbeszéddel
olykor többet fejez ki, mint a hangjával. Kettős érzés látni a
színpadon: egyfelől olyan lelkes, felszabadult, mint egy gyerek –
pireg-pörög, ugrándozik, minden ízében hitelesen adja át azt, amiben
valószínűleg ő maga hisz: hogy a zene egy csoda, amire estéről estére rá
lehet csodálkozni. Másfelől nagyon tudatos és rettentően magabiztos
művész, másképp nem is merné ennyire elengedni magát, ennyire játszani – a hangjával, a zenével, a partnerével, és végső soron velünk, a közönséggel.
Vladimír Václavek remek partner ehhez a játékhoz, ők ketten folyamatos
interakcióban voltak az est folyamán – évődtek, civakodtak, énekben,
zenében, gesztusokban egyaránt játszottak egymással. Hogy mennyi ebből a
megtervezett, elpróbált játék, és mennyi az improvizáció, nem tudhatom,
de a műfaj jellegéből és az előadás frissességéből azért arra lehet
következtetni, hogy itt nincs két egyforma este, amit látunk, annak nagy
része ott születik meg, a szemünk előtt, az előadók pillanatnyi
hangulata nyomán. Ha így van, szerda este nagyon jókedvűek lehettek,
mert fergeteges kis műsorral ajándékoztak meg bennünket – és a kezdeti
csodálkozás után azt hiszem, a közönség is fogadókésznek bizonyult.
Remélem, Bittová megtartja azt a jó szokását, hogy évente-kétévente
ellátogat Magyarországra – én szívesen látnám-hallanám még rendhagyó
koncertjeit.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése