Kisebb
fajta csodával ér fel, hogy Lee Daniels 2009-es filmje jókora késéssel
ugyan, de utat talált a hazai mozikba. Az akkor még Push
címre hallgató alkotást a Sundance filmfesztiválon mutatták be, ahonnan
a közönségdíjjal és a zsűri fődíjával távozott, hogy aztán
végigmasírozva a 2010-es szezon díjátadóin meg se álljon az Oscarig –
hat jelöléséből kettőt váltott díjra (legjobb női mellékszereplő és
legjobb adaptált forgatókönyv). Mégis, díjak ide, Oprah Winfrey
co-producersége oda, mi csak hallomásból ismerhettük a filmet, és
reménykedtünk, hogy egyszer majd kiadják DVD-n. Hogy minek köszönhető,
hogy mégis moziforgalmazásba került, nem tudhatom, ám örülnék, ha ez nem
csak egyszeri csoda lenne, és több kisköltségvetésű független amerikai
filmet láthatnánk a jövőben nagyvásznon, nem csak a csilivili hollywoodi
sikerfilmeket.
A Precious – A boldogság ára
megérdemli a moziforgalmazást, a néző pedig megérdemli, hogy a
moziszékbe lapulva gyötrődje végig a filmet – igen, gyötrődje, mert ez
nem egy kellemes utazás ám. Félő, hogy ha otthon néztem volna a filmet,
félúton abbahagyom, és megpróbálom még az emlékét is kitörölni – nem
sikerült volna, tudom jól. Mélyen megrázó szociodrámát láthatunk, amit
szeretnénk menet közben tagadni, eltávolítani magunktól, de ezt a film
nem engedi: a saját távolító- és bevonó gesztusai olyan erősek, hogy a
néző nem tud elbújni előlük. Borzadállyal nézzük, mégsem tudjuk kivonni
magunkat a hatása alól, és a végén, a székbe szögezve csak valami halk,
megdöbbent reakcióra telik.
Clarice
P. Jones, becenevén Precious tizenhat éves harlemi diáklány – nyilván
Harlemben diáklánynak lenni eleve nem egy leányálom, ám Precious
halmozottan hátrányos helyzetére semmilyen szociológiai szakkifejezés
nem elég kifejező… Kórosan túlsúlyos, százötven kilójával és borzasztóan
előnytelen ruháiban úgy siklik a koszos utcákon, mint egy bálna, enyhén
fogyatékos, arca a bambaságba és a bántalmazásba belemerevedett buta
maszkra hasonlít – már kinézetével is céltáblája a kortársak állandó
megalázásainak. Ám mindez semmi azokhoz a megalázásokhoz képest, amikben
otthon van része.
Ördögi
anyja folyamatosan terrorizálja – a folyton a fotelban tespedő,
megállás nélkül zabáló és cigiző, a lányát palacsintasütővel ütő,
szexuálisan aberrált Mo’Nique képe beleég az emberbe. Precious bűne,
hogy „elcsábította” apját szenvedő anyjától – ahogy kibontakozik
előttünk a kép, szó szerint azt se tudjuk, hova nézzünk, hova
meneküljünk, kit gyűlöljünk jobban, a brutális apát, aki hároméves kora
óta zaklatta lányát, vagy az anyát, aki tűrte, majd maga is részt kért
belőle, vagy a világot, amiért álságosan szemet huny afelett, hogy az
otthonok zárt falai közt ilyesmik megtörténnek. Precious-nek az
erőszakból kétszer is gyermeke fogant, lányát, a Down-kóros Little
Mongo-t a konyha padlóján szülte meg, miközben elborult anyja a fejét
rugdosta; újabb terhességének köszönhetően pedig kirúgják az iskolából,
így ugrik a szociális segély, és Precious még inkább anyja gyűlöletének
célpontjává válik.
Amikor
felmerül némi esély a kitörésre (na, nem nagyszabású kitörésre kell itt
gondolni, ahhoz ez a film túl realista, mondjuk inkább úgy: a felszín
felé evickélésre), egy speciális felzárkóztató iskola és annak segíteni
vágyó tanára képében, akkor jön a minden addiginál nagyobb pofon: a lány
apja AIDS-es volt. Precious esélye a boldogságra már azelőtt darabokra
hullik, hogy megszülethetett volna, hiába minden segítő szándék.
Ahogy nézzük a filmet, önkéntelenül megfogalmazódik bennünk a kérdés: Minek így élni? Hogy lehet ezt elviselni? Milyen kilátásai lehetnek, miben reménykedik egyáltalán ez a lány, hogy nem adja fel?
Márpedig
Precious nem adja fel, és ezzel – noha az elején cseppet sem
szimpatikus, még sajnálni se nagyon tudjuk, mert már annyira túlzás a
szerencsétlensége – végül elnyeri a szimpátiánkat. Eleinte álomvilágba
menekül, színes-szagos, csillogó álmokba, melyekben ő vékony, fehér,
népszerű sztár, vagy épp boldog életet él a rajongott férfi oldalán –
hogy aztán mindig visszarántsa a valóság mocska. És mégis, valamiért
megy tovább, és próbál szabad lenni, noha tudja, hogy boldog már sosem
lesz, hogy a múltját ki nem törölheti, csak annyit akar, hogy a
gyermekeivel lehessen, anyja terrorja nélkül. Hogy értékesnek érezze
magát, és felfedezhesse az életében is az értéket – s ha tudjuk is, hogy
a kicsikart és ezerszer megfizetett boldogságmorzsák sem lesznek
tartósak, drukkolunk neki, hogy legalább egy kicsit élvezhesse őket.
Precious
a maga korlátolt, megkínzott, számtalanszor megalázott, buta alakjával
olyan tükröt tart elénk, amibe nem esik jól belenézni: saját kényelmes,
civilizált, erőszaktól mentes életünk álproblémái, amikbe nap mint nap
kicsit belehalunk, jelentéktelenek az ő problémái mellett – ő mégsem
akar belehalni, sőt, az életet önmagában való értékként akarja élvezni,
dacára minden nyomorúságnak.
Iszonyú
erős és torokszorító filmet köszönhetünk Lee Daniels-nek, ami csak
néhány apró momentumában esik a hatásvadászat csapdájába – főleg az
ördögi anya figurája az, ami túlságosan sarkított, túl erőszakosan az
arcunkba van tolva a gonoszsága, nehéz elhinni és komolyan venni.
Félreértés ne essék, nem vitatom, hogy élnek ilyen elborult
szörnyetegek, de az ennyire direkt ábrázolásmód filmen hiteltelenné
teszi a szereplőt. A néma, csak jelzett terror sokkal hatásosabb tud
lenni, mint az őrjöngés – ahogy például a csak fel-felbukkanó
emlékrészletekben mutatott, teljességében soha nem látott
(hál’istennek…) szexuális zaklatás is erősebb hatást vált ki, mintha
premier plánban látnánk.
Ez
az egyetlen kritikám, Daniels egyébként remekül bánik a különböző
filmes eszközökkel: a Precious álomképeit kísérő erős stilizáltság, mely
éles ellentétben áll a valóság szürkeségével és lepattantságával, remek
húzás; akárcsak az olykor egyéb filmeket megidéző fogások – a magát
sztárként a vörös szőnyegen vagy a színpadon elképzelő Precious a Táncos a sötétben Selmáját idézi; míg a lányhoz beszélő, negédes és varázslatos, szeretetteli világba repítő fényképek az Amelie csodálatos életét. De ugyanígy remek a „film a filmben” jelenet – amikor Precious beleképzeli magát és anyját Vittorio de Sica legendás Egy asszony meg a lánya
című filmjébe; vagy a segítőkész tanárnőt játszó Paula Pattont és
tantermét körülvevő, angyalokat idéző ragyogó fehér fény, mintha
Precious valamiféle mennyországba váltott volna belépőt a
beiratkozáskor.
Nehéz
leírni a hatást, amit ez a film kivált; amikor az ember feláll a
moziból, csak menekülne ki a szabad levegőre, hogy aztán ott zakatoljon
benne mindaz, amit látott, és még hetek múltán se hagyja nyugodni –
némely képe szinte beleég az agyunkba. Ugyan nem hibátlan, de remek
arányérzékkel összerakott alkotás, feledhetetlen színészi játékkal, és
erős forgatókönyvvel. Nem az a fajta film, amire azt mondhatnám, jó
szívvel ajánlom mindenkinek, mert tényleg megvisel; de aki kíváncsi egy
igazán durva és erőteljes szociodrámára, és bírja a gyomra, az
mindenképpen nézze meg!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése