Julian
Donahue, a negyvenes New York-i reklámfilmrendező élete nagy válságából
próbál kivergődni, sikertelenül. Kislánya meghalt, felesége elhagyta,
munkájában ugyan sikeres, de tudja, hogy fényévekre van ifjúkori
filmiskolás álmaitól – és még az egyéjszakás kalandok sem működnek. Az
egyetlen, ami mindig ott van, amihez mindig nyúlhat, a zene. 8000 számot
tartalmazó I-Podja nélkül még a WC-re se megy ki, és ezt most tessék
egészen konkrétan érteni. Julian gyerekkora óta a zene megszállottja,
akárcsak apja, akinek egy Billie Holiday koncertfelvételen megörökített
bekiabálása segített átvészelni a háborús sérülések borzalmait.
Egy
este Julian betéved egy bárba, és meghallgat egy feltörekvő
csillagocskát, aki elvarázsolja – ezzel veszi kezdetét egy hol
emelkedett love story-ba, hol perverz idiótaságba torkolló történet.
Arthur Phillipset jól ismerheti a magyar olvasó, elsőként megjelent, Prága
című regényét a mi kis fővárosunkban eltöltött két éve inspirálta, az
ilyet pedig szeretjük. Azóta megjelent még két könyve, s most a
harmadik, a Te vagy a dal, amiben szintén szerepel – immáron
saját nevén – a magyar főváros, mi több, a történet tulajdonképpen
nálunk tetőződik be – vagy nem.
Miután
Julian meghallgatja a tehetséges ír énekesnőt, Cait O’Dwyert,
hormonzavaros tinihez illően kezd el kajtatni utána. Elmegy minden
fellépésére, letölti az összes demoját, kivágja az újságokból a róla
szóló cikkeket, végigolvassa az összes kommentet a honlapján. Aztán egy
este összeszedi a bátorságát, és tizenkét söralátétre rajzolja bölcs
tanácsait a lánynak. Aki annak rendje és módja szerint elalél az eredeti
ötlettől, no meg attól, hogy a sokasodó talpnyalók közt végre valaki
kritizálja is, és a honlapján üzen a fickónak – mire elkezdődik a
rajongó és a sztárjelölt kergetőzése végig Manhattanen, aztán fél
Európán, klubokban, egyetemeken, koncerteken – hogy a Gellért Szállóban
érjen véget.
Miközben
Cait és Julian játsszák a kis játékukat, mindkettőjük életében felmerül
még ez-az, egyik oldalon elhidegült feleség, problémás báty és rámenős
asszisztens, másik oldalon fülig szerelmes gitáros-dalszerzőtárs,
levitézlett rocksztár, és meglepő módon egy sunyi, zenegyűlölő rendőr.
Julian a házassága válságával és a volt feleség emlékével küzd, Cait a
dalszerzőtárssal szemben folyamatosan lebegtetett vonzalom mellett főleg
saját önbizalomhiányával. És persze, ahogy az e-mailekből,
kommentekből, dalszövegekből, rejtjeles üzenetekből álló kapcsolatuk
halad előre, szépen alakítgatják, gyógyítják, segítik a másikat.
Rengeteg
jó ötlet van ebben a könyvben, viszont nem igazán sikerült kibontani
őket. A rajongó és a sztár kapcsolata érdekes, és valóban magvas
gondolatokat is tartalmaz a zenéről, a zenélésről, a művészetről, az
önbizalomról, közben meg annyira ostoba és gyerekes néhol, mintha
Phillips tényleg a saját tinédzser-fantáziáit írta volna bele. Az
e-mailes kommunikáció, a pultossal üzengetés, a telefonnal lopva
készített fotók még hihetőek, de dalszövegben felszólítani a „skicces
fiút”, hogy keresse meg a lábtörlő alatt a kulcsot, már sok a jóból. És
közben húsz oldalanként kérődznek egyet azon, hogy mi legyen a
feleséggel, mi legyen a gitárossal, mi legyen a munkával, meg a
sztársággal…
Nehéz
megítélni ezt a könyvet, mert nagyon jó is lehetett volna, épp csak egy
kis összefogottság hiányzik belőle – de az nagyon. Olvasom, olvasom,
néha felbukkan egy-két állati jó gondolat, aztán több tíz oldalnyi
tömény unalom. A legihletettebbek Cait dalszövegei, nem tudom, Phillips
tört-e valaha szövegírói babérokra, de lehet, hogy inkább afelé kéne
mozdulnia – némelyik pársoros dalával többet mond, mint a maradék
háromszáz oldallal.
Kiadó: Európa
Fordította: Pék Zoltán
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése