Minden
valamire való Harry Potter rajongó fel tudja idézni magában a
filmváltozat első részének azóta ikonikussá vált főcímzenéjét – ami nem
meglepő, tekintve, hogy olyan nagyság komponálta, mint John Williams. A
mester, akinek olyan filmek zenéjét köszönhetjük, mint a Csillagok háborúja, az Indiana Jones, a Cápa, a Jurassic Park, vagy épp a Schindler listája
(a sor a végtelenségig folytatható) három rész után adta át a
stafétabotot, és mint a sorozat oly’ sok eleme esetében, itt is
elmondható, hogy nem volt egyszerű dolguk a követőknek.
Patrick Doyle (Harry Potter és a Tűz Serlege) és Nicholas Hooper (Harry Potter és a Főnix Rendje, Harry Potter és a Félvér Herceg)
után a két részre bontott finálé zenéjének komponálására az érzékeny
európai művészfilmek zenéivel világhírűvé vált Alexandre Desplat-t
kérték fel a filmkészítők.
A választás elsőre meglepőnek tűnhetett. Desplat olyan filmekhez komponált zenét, mint a Leány gyöngy fülbevalóval, A királynő, a Színes fátyol vagy a Coco Chanel. Négyszer jelölték Oscar-díjra (A királynő, Benjamin Button különös élete, A fantasztikus Róka úr, A király beszéde). Ezekben a hetekben is a díjátadókat ostromolja, A király beszéde zenéjéért néhány hete kapta meg a BAFTA-t, a Szellemíró zenéjéért pedig a francia César-díjat.
Desplat
az egyre komorabb világot festő filmhez illően komoly, a klasszikus
háborús drámák zenéit idéző muzsikát komponált – úgy, hogy közben
mindvégig megtartotta a Williams-i hagyományokat. Noha csak néhány
alkalommal (a booklet szerint háromszor) csendülnek fel eredeti
Williams-dallamok, ennél jóval többször idézi meg a korábbi zenéket,
oda-odabeszél a jellegzetes csilingelő futamoknak. Még a legkomorabb és a
legdisszonánsabb számokba is (Bathilda Bagshot) becsempészi a Williams-féle „harci” dallamokat (az első rész katakombákban játszódó csatáiból).
Már az első szám (Obliviate)
felcsendülésekor érezzük, ez most más lesz, nem a megszokott Harry
Potter-zenéket kapjuk, a csendes melankóliával indító zene (miként a
film is) megadja az alaphangot egy szomorú, kétségbeesett utazáshoz.
Természetesen ahogy megy előre a cselekmény, és válik egyre komorabbá a
film, az egymásra épülő zeneszámok is egyre komorodnak, a grandiózus
látványelemeket aláfestő fúvós szekciók és a drámai részeket kísérő
vonósok úgy követik egymást, hogy szinte belehúznak a történetbe. És,
mivel bármennyire komor, mégis csak egy varázslatos világot kísér ez a
zene, végig jelen van benne valami apró játékosság, sőt, olykor
kifejezetten humoros dallamok is felcsendülnek (Ministry of Magic),
alátámasztva, hogy pusztán zenei eszközökkel is lehet humoros hatást
elérni, noha maga a látvány az adott jelenetben igencsak szomorú és
elkeserítő.
Már
a filmet nézve is megfogalmazódott bennem, hogy zseniális lett a zene,
most, önállóan hallgatva ez újra beigazolódott – az Alexandre Desplat
vezényelte The London Symphony Orchestra által rögzített album
tökéletesen felidézi a film legfontosabb jeleneteit, nem csak aláfest,
önmagában is megállja a helyét.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése