Egy
újabb urban fantasy sorozattal kedveskedik a műfaj rajongóinak az Agave
Kiadó, méghozzá egy külföldön nagy sikernek örvendő, eddig öt részes
(márciusban jelenik meg a hatodik) szériával. Patricia Briggs Mercy
Thompson-sorozatát a nemzetközi kritikák Laurell K. Hamilton Anita
Blake-sorozatának korai köteteihez hasonlították, ennek köszönhetően
azok, akik korábban rajongtak a vámpírvadász Blake kisasszony
kalandjaiért, ám az utóbbi időben csalódtak benne – s valljuk be,
vagyunk páran – nagy várakozásokkal vették kézbe az új sorozat első
kötetét.
A Megszólít a hold
egyfelől valóban hasonlít Anita Blake kalandjaihoz – a sztori sok eleme
egy az egyben megfeleltethető Hamilton szériájának elemeivel – másrészt
viszont a két hősnő között óriási a különbség. Mercy Thompson kedves,
talpraesett, különleges lány, aki nem riad vissza a fizikai
kihívásoktól, van érzéke a mágiához, hozzászokott, hogy különleges
helyzetekbe keveredik, de közel sem az a tökös, vagány, halálos hősnő,
mint Anita Blake. Ráadásul az utóbbi humora is mintha hiányozna belőle –
ettől még nagyon jó karakter, lehet rá sorozatot építeni; valahol
félúton helyezkedik el Blake és a „kattant szomszédlány” típust
megtestesítő Sookie Stackhouse között.
Mercy
Tri-Citiesben él, egy poros coloradói kisvárosban, autószerelő
műhelyében ősrégi tragacsokba próbál életet lehelni, olykor pedig a
bokrok rejtekében átváltozik prérifarkassá - Mercy ugyanis járó, az
indiánok leszármazottja. Miután vér szerinti apja meghalt, tizenéves
anyja – némiképp meglepődve azon, hogy egyszer csak egy prérifarkas
bébit talált a bölcsőben – egy vérfarkasfalkára bízta a gyerek
felnevelését. Mercy a hegyek rejtekében, az észak-amerikai farkasok
fölött uralkodó marrok falkájában nőtt fel, ott ismerte meg a mágikus
lények világát, oda kötötte első nagy szerelme, és onnan szökött meg
tizenhat évesen, hogy egyedül éljen a világban.
Amikor
egy napon beállít hozzá egy ismeretlen, fiatal, rémült vérfarkas, akit
hamarosan holtan talál a küszöbén; a város alfáját, Mercy szomszédját
megkínozzák, lányát pedig elrabolják; a lány útra kel, hogy visszatérjen
oda, ahol felnőtt, és segítséget kérjen azoktól, akiktől a legkevésbé
sem szeretne: nevelőapjától és egykori szerelmétől. Aztán persze a
hegyekben is talál egyet s mást, ami gondolkodóba ejti, hazatérve pedig
még nagyobb kalamajkába keveredik, amiben szerepet kap egy szelíd és
néhány vérszomjas vámpír, egy orosz boszorkány, egy fémműves gremlin, és
jó néhány renegát vérfarkas.
Szegény
vérfarkasoknak általában a mellékszerep jut, és a vámpírok csajára való
áhítozás, hát itt végre megkapták az abszolút főszerepet! Ami nem is
áll rosszul nekik, Briggs a szokott sémákból épített egy működő
vérfarkastársadalmat, ami felépítésével, állandó dominanciaharcaival, az
elkerülhetetlen változás szította konfliktusaival sok részre elegendő
muníciót ad. Az őket kiegészítő mágikus lények – akik közül a kisebb,
ártalmatlanabb fajok már kiléptek a nyilvánosság elé – pedig számtalan
lehetőséget hordoznak magukban. A vámpírok szerencsére itt csak egy faj a
sok közül, szerepük egyelőre abszolút mellékes, remélem, ez így is
marad. Náluk sokkal érdekesebbek a boszorkányok, főleg, ha orosz nevet
adnak nekik – az olvasónak már a Jelizaveta Arkagyevna névtől borsódzik a
háta – vagy a gremlinek, akik közül egy – Zee, azaz Seibold
Adelbertkrieger – kulcsszerephez jut. Zee és az ő titokzatos kardja, ami
magába szívja mindenki erejét, akit megvág, az egyik legérdekesebb
szereplő a történetben, remélem, a folytatásban megkapja az őt megillető
szerepet – a harmadik rész címe (Iron Kissed) mindenesetre erre utal.
Az
igazi hatalom azonban mások kezében van. Szeretem, ha egy fantasy
szerző tud feszültséget kelteni, ha képes használni a sejtetés eszközét,
ahelyett, hogy érzékletes, vérben-trutymóban-egyéb testnedvekben gázoló
leírásokkal próbálná valakinek a gonoszságát, erejét érzékeltetni.
Mostanában ez egyre ritkább, de Briggs kellemes meglepetést okoz azzal,
hogy a mágikus világot irányító Szürke Lordokat homályba burkolja – nem
tudjuk meg, kik ők, mik ők, démonok, angyalok, varázslók, mégis, olyan
félelemmel beszélnek róluk, hogy önkéntelenül valami hatalmas,
rettenetes lényeknek képzeljük őket.
Van
tehát egy jól kidolgozott, változatos mágikus lényekkel benépesített
fantasy-világunk, néhány szimpatikus főszereplőnk, már csak az a kérdés,
mire megy az írónő mindezzel, és hogyan tudja szőni a szálakat. Nos, az
élmény nem maradéktalan. Sajnos a történet egy ponton iszonyúan túl van
bonyolítva, ugyanakkor ha kibogozzuk a szálakat, kiderül, hogy
valójában egyszerű, mint az egyszeregy. A végére pedig csak megkapjuk a
kötelező szerelmi háromszöget – amiből egyes mellékszereplők kétértelmű
viselkedését tekintve sajnos nagy eséllyel lehet később sokszög.
Mercy-ről pedig, a kedves, jófej autószerelő csajról kiderül, hogy
kicsit nagyobb érzéke van a mágiához, mint az indokolt lenne, hogy
erősebb, mint a többi prérifarkas, hogy különlegesebb, mint hittük.
Sajnos
mindez túlságosan emlékeztet egy másik sorozatra. Nagyon remélem, hogy
Briggs nem esik Hamilton hibájába, és nem csinál Mercy-ből akkora
egyszemélyes szuperhatalmat, mint amilyen Anita Blake lett, nem is
beszélve az ő kis háreméről. Kezdésnek ígéretes ez a kötet, de innen még
nagyon sokfelé ágazhat a sorozat útja. Én bizakodó vagyok, várom a
folytatást.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése