Kettőnk közös
kedvence, a feleségemé, s az enyém. Talán e mély kettős kötődés volt sokáig a legnagyobb
akadálya annak, hogy Tolkien varázslatosan összetett világának
akármelyik eleméről írjunk itt – óriási kihívást jelent, és a megfelelés
hatványozott kényszerét. Nem beszélve arról, hogy az egyetlen
bejegyzésnyi „teret” úgyis szétfeszítené. A Gyűrűk Ura kapcsán
alapos elemzések százai készültek, s a könyv ismertsége miatt is
feleslegesnek véltem, hogy ajánlót írjunk róla, hiszen a filmek
bemutatása után Tolkien művei „köztudatban vannak”. Marad hát, hogy
néhány gondolatom osszam itt meg veletek, amit nem olvastam még sehol – s
mivel nem ismerhetem az oly gazdag háttérirodalom minden elemét,
nyilván van olyan reménybeli olvasóink között, akinek ezek a gondolatok
sem mondanak majd újat.
Amikor
elmerengtem rajta, hol is kezdjem, rádöbbentem, hogyan segíthet ebben
maga a könyv. Úgy kezdem hát, ahogy a mester kezdte, elsőképp szóljunk
tehát
A hobbitokról
Mondhatni,
hogy a Hatalom Gyűrűjének – ha valóban saját akarattal bíró entitásként
gondolunk rá, amely kedvemre való gondolat - legnagyobb tévedése a
hobbitokhoz köthető. A másodkor végi nagy csatában Szaurontól elveszik a
Gyűrűt, s az elveszejti Isildurt. A Gyűrű ezután elrejtőzik, s mikor
felébred, a nősziromfölde tavai mentén élő hobbit-nép leghitványabb
alakja, Szméagol, akit „legfőképp mindennek a gyökere és kezdete
érdekelte; mély tavakba bukott alá, fák és növények tövében turkált,
zöld halmokba fúrt alagutakat; már fel se nézett a dombok tetejére, a
fák lombjaira, az ágakon nyíló virágokra” alkalmas alanynak tűnhetett a
rejtőzködés befejeztéhez. Lám, egy olyan hobbittal kezdem, aki nyilván
elégedetlen volt a sorsával, kiterjedt családjában betöltött helyével,
akit tehát nem jellemez a „nagylelkűség, elégedettség, mérséklet”; akit a
gyűrű csábítása annak megpillantásakor szinte rögtön gyilkosságra vesz
rá. S aki aztán a Gyűrű akarata ellenére
bújik el a hegyek gyökere alá, hogy majd ötszáz évig elő se jöjjön
onnan. Mert Szméagol a harmadkor 2463. évében veszi birtokba kincsét,
amikor Minas Ithil már rég a gyűrűlidérceké, Minas Morgullá lett, gonosz
hellyé Gondor keleti határán; s Szauron újra elfoglalja Dol Goldur
tornyát. Mondhatni a Sötét Úr mindent előkészített a visszatéréshez:
gyűlt az ereje és szabad volt az útja az emberek királyságai felé. A
Gyűrű az ő hívásának engedelmeskedik, amikor hagyja megtalálni magát; s
lám, a hobbit-makacsság, ami most a mániákus birtoklásban nyilvánul meg,
tétlenségre kárhoztatja a „drágaszágot”. Ura nélküle kénytelen
visszahúzódni a Fehér Tanács elől, s visszatértét elhalasztani. (Mint
látszik, egynémely ponton másképp értelmezem Gandalf beszámolóját, amit
Frodónak tett a Gyűrűvel kapcsolatos kutatásairól.)
Szméagol-Gollam
minden cselekedete akadályozza a Gyűrűt, vagy annak gazdáját. Amikor
eljut Mordorba, és kifaggatják, elköveti tehát a legnagyobb árulást,
amit csak lehet, látszólag a Gyűrű és Ura érdekében; sajátos
kényszerpályára állítja a Sötét Úr gondolatait. Aki aztán képtelen
letérni erről az ösvényről: elsősorban a Gyűrűt akarja megkeríteni, s
nyilván hordozóját is leginkább Gollam alapján ítéli meg, és érti félre.
Az, hogy a számára létfontosságú információ - a kincse megkerült -
Gollam által jut el hozzá; alapvető lesz később ahhoz, hogy a Szövetség
szándékait mindvégig rosszul értelmezze. És további hibák gyökerét veti
meg azzal, hogy engedi elszökni Gollamot. Belőle soha nem válik igazán
megfelelő eszköz, mert miközben mindent megtesz azért, hogy
megkaparintsa „drágaszágát”, legalább ennyire meg akarja óvni attól,
hogy Szauron szerezze meg. Így válhat kényszerű útitársává, vezetőjévé
Frodónak és Samunak, aprócska cselszövéseivel akaratlanul is megóvva
őket (a Banyapók-epizódonon túl gondolok itt például olyan
jelentéktelennek tűnő részletekre is, hogy a Mordorban Frodót és Samut
kereső orkok számára akaratlanul összezavarja azok nyomait), s lehet
végül a Gyűrű és Ura végzete, mikor megkerítve végre kincsét, féktelen
örömében véletlenül a Tűzbe zuhan. A történet legtragikusabb hőse ő,
elgyötört és nyomorult létére a saját céljaiért az utolsó pillanatig
küzdő, elbukásában nemesedő valaki.
Gollam
már azzal is a Gyűrű akarata ellenére tesz, hogy Bilbó annak idején
megsajnálja, és nem öli meg, mikor alkalma van rá. Bilbó szánalommal
kezdi a Gyűrű birtoklását; így válik leginkább Gollam igazi
hobbit-ellentétévé a történetben. Vajon mit láthatott benne Gandalf, a
Hobbit történetének legelején? Miért „küldi el” arra a kalandra? Lehet
hogy elég volt annyi, hogy a hobbit, örülvén a szép reggelnek, ami
körülveszi, olyan szívből köszöntötte a mágust? Hogy úgy kezeli az
idegent, minden gyanakvás és előítélet nélkül, ahogyan a hobbitok java
bizonyára nem? Sokan, sokszor leírták, hogy Tolkien gyermekkorának
vidéki angoljai szolgáltak leginkább a hobbitok mintájául,
konzervativizmusukkal, a társadalmi formákhoz és együttélési normákhoz
való makacs ragaszkodásukkal, az új és idegen iránt nem titkolt
gyanakvásukkal, azt már kevesebben fejtik ki, hogy mennyi sajátos
méltóság fért ebbe az életmódba, ahol a szegény helyzetét nem kellett
szégyellje, munkájának megbecsült értéke volt, amit a gazdagnak illett
kifejezni; ahol őt az esélyegyenlőség szappanbuboréka nem tette
szükségképpen vesztessé is. Viszont leginkább ezért volt zárt és merev
világ a vidéki Anglia. Bilbó egyszerű gesztusa ennek fényében lesz
„többlet”. Derék hobbit ő, aki ha nem vágyja is, méltó a kalandra, s a
kincsre, amit az úton meglel. A Gyűrű gonosz ereje csak „hazugságra”
képes rávenni, amit aztán persze bevall. A Hobbitban leírt kalandok
folyamán mindvégig megőrzi arányérzékét, józan mértékét (a Smauggal való
párbeszédre, vagy az Arken-kőre és Bilbó békét teremteni kész
gesztusára gondolok), a gyűrű birtoklása rajta formál a legkevesebbet.
És itt rejlik szerintem a hobbitság kulcsa: a történet egészében a
hobbitoknak van a legjózanabb viszonya a hatalomhoz. Alig is akad
hobbit, aki többet akarna, mint amibe született, néhány kivételtől
eltekintve nem vágynak a mások irányításának élvezetére. Bilbó
olyannyira nem, hogy számára a megszerzett gazdagság is leginkább teher.
Nem véletlen, hogy a történet folyamán ő az egyetlen, aki a maga
akaratából képes lemondani a Gyűrűről (Gandalf, Elrond, de például
Faramír is okosan kerüli vele az érintkezést, hogy ne is kelljen
megkísértődnie, Galadriel úgy küzd meg a csábításával, hogy nincs a
birtokában), s bár ebben Gandalf segítségére szorul, ez mit sem von le
Bilbó teljesítményének értékéből. Tudtán kívül ő az egyik legfontosabb
Szauron ellenségei közül, nem véletlen, hogy felkínálják neki a
Halhatatlan Birodalom békéjét a tündék.
Mégsem
ő a „legderekabb hobbit” cím birtokosa, hanem örököse, Frodó. Aki
valójában a legfontosabb azoknak sorában, akiket a Gyűrű végül legyőz.
Frodó ugyanis elbukik, akkor és ott, amikor már „csak el kellene
engednie” a Gyűrűt. Sokszor utalok még így vagy úgy a filmre (dicsérve
avagy szidva), és számomra az egyik legeredetibb rendezői ötlet volt,
hogy Elrond Szauron veresége után Isildurt felvezeti a Végzet-katlanhoz.
Isildur ott bukik el, az utolsó mozdulat előtt, ahol ezredévek múlva
majd Frodó. Jackson nyugodtan élhetett ezzel az értelmezési
szabadsággal, hisz arról a győzelemről, illetve Isildur döntéséről kevés
adat áll a rendelkezésünkre – a Tanácsban hangzik erről el pár szó
Elrond szájából. A Gyűrű első áldozata az emberek Vezére, az utolsó egy
apró hobbit a Megyéből. Mégis, ezen utolsó áldozathoz vezetett a
nehezebb út.
Frodó
szemhatára Bilbó hatása által távolabbra terjed, mint honfitársaié
általában. A Megyéről úgy gondolja: „a lakosai kimondhatatlanul ostobák,
és nem ártana nekik egy földrengés, vagy egy sárkányhad a nyakukba”,
persze mindezt azon szeretetteljes hangon, amiben benne van e
„korlátoltság” kellemes hozadékainak ismerete, és a népe iránti
szeretet. Kétségtelen, hogy a két agglegényt és néhány közeli barátjukat
kivéve „minden Zsákos, Boffin, Tuk, Borbak, Turka, Hurka, Gödrös,
Bögyös, Nagytüszőfi, Kotorék, Pozsga, Kürtös és Csülök” világlátása
szinte a saját kertkapuján is alig terjed túl. Frodó különc-mivoltához
elég is ennyi: hogy a maga módján nyitott a világra, nem átall csak a
látvány kedvéért hosszú sétákat tenni az ismerős réteken, „nem a dolga
után jár” mondhatja rá a többi hobbit, s még szóba is elegyedik
mindenféle idegen vándorokkal, nem jön meg a „józan hobbit-esze”. S kell
is mindez, a másféle felelősségtudat, hogy épp a megye védelmében
nyakába vegye a világot, egy olyan küldetés végrehajtójaként, amiről
pontosan érzi, messze túlmutat egy hobbit lehetőségein. Az útitársai,
főleg Samu nélkül számtalanszor elbukna. A kalandok során, amikbe együtt
keverednek övé a legkevésbé látványos, de messze a legnehezebb feladat:
mindössze meg kell őrizze önmagát a Hatalom Gyűrűjével szemben. Kudarca
jelzi, akármennyire is erős késztetések élnek bennünk, az átélt kínok
és szenvedések akármennyire megacélozzák is az akaratot, eközben fel is
emésztik a lelki erőt, s késztetéseink mögött mindannyiunkban van valami
elemi módon korrumpálható. A passzív hősiesség keserű hónapjai után, a
„ne tegyem meg, azt, amit egyre inkább magam is szeretnék” nyomasztó
állapota után, ahelyett, hogy megsemmisítené a sötétséget, kihívja, hogy
legyőzze. Mert a szenvedései által immár méltó ellenfélnek érzi magát.
Miért gondolom ezt?
Mert
Samut teljesen hasonló módon kísérti meg a Gyűrű, az alatt a rövidke
idő alatt, amíg ő a hordozója. „Eszeveszett álomképek támadtak az
agyában: látta, hogy ő, Csavardi Samu az Erős, a Kor Hőse, lángoló
karddal, öles léptekkel vonul a sötétbe borult földön… s az ő parancsára
Gorgoroth völgye egyetlen virágos- és gyümölcsöskertté változik…
Megkísértésének idején ura iránt érzett szeretete volt az, ami leginkább
segített ellenállnia: de valahol mélyen, legyőzhetetlenül ott élt benne
a hobbitok józan esze is, jól tudta, hogy nem elég nagy ahhoz, hogy
ekkora terhet vegyen magára… hogy ő voltaképpen semmi mást nem kíván,
csak egy kicsi kertet, amit kedvére művelhet…” alig néhány óra alatt
Samu ízelítőt kap mindabból, amire a Gyűrű képes, és megérzi, nem
húzhatja az ujjára, mert akkor megtörné az akaratát. Frodó hónapok
hosszú során át áll ellen az alattomos ellenségnek, miközben vándorolnak
az ismeretlen végzet felé. Többször használta a gyűrűt. Tapasztalta a
Gyűrű erejét Boromíron, s inkább magára hagyta társait, hogy őket ez a
gyűlöletes kísértés ne kezdhesse ki. Látjuk, milyen stációkon át jut el
végül oda, hogy a Végzet Hegyének szívében elhiszi: a maga módján méltó
az őt kísértő hatalomra.
És
nemcsak a tőr-ütötte, a Banya-csípte seb nem gyógyul be soha, hanem az
az emésztő sóvárgás sem, a lehetőségeinken túlmutató, annál látszatra
sokkal teljesebb, nemesebb életre. A sóvárgás, amit a Gyűrű keltett, ha
csillapul is, nem múlik – erre Bilbó ad nekünk példát. Ez olyan, mint a
kábítószerfüggés. És Frodó az a függő, akinek megsemmisült a
kábítószere. Sóvárgása ezáltal csillapíthatatlan, nem csoda hát, ha nem
lel többé önmagára a földön, amit segített megmenteni.
Az
önmagunkkal való békét, minden kaland igazi jutalmát hű társa,
szolgája, barátja, s végül örököse, Csavardi Samu leli meg. Sok
szempontból ő járja be a legnagyobb utat, hiszen gazdáját szinte
istenítő szolgából igazi barát, segítőtárs lesz, és méltó örökös. És bár
csak egy kis kertecskére vágyik, amit a maga kezével művelhet, azzá
lesz, amivé Frodó kellett volna legyen: egy közösség felelős, igazi
vezetőjévé. Samu polgármester lesz, az újjáépítés, a Megye
meggyógyításának nagy tisztelettel és megbecsüléssel övezett vezetője.
Furcsa mód eléri azt, amivel a Gyűrű kísérti, viszont útja végén éri el,
mikor már felnő e feladathoz; és olyan „hatalom” képes lenni, aki
leginkább szolgál, s aki mindvégig megszólítható marad. Az egyik
hiányérzetem volt a filmben, hogy Rozi a végén nem a Zsáklak ajtajában
várja, persze azt a Megyét nem dúlták fel Saruman kutyái, a
filmbeli hobbitok maguk nem tapasztaltak a vészből semmit, nem
üdvözölték Samut, mint az egyik felszabadítót, nem látták, erejét nem
kímélve hogyan - és Galadrielnek köszönhetően milyen eredményesen! –
munkálkodik. (Viszont lefogadom, hogy a filmben, a visszatérés utáni
kocsma-jelenetben ugyanolyan hevesen „üdvözli” Rozit, mint Aragorn
Arwent. Azaz ha vezető nem lett is, legalább a női nem iránti
elfogódottságát megtanulta leküzdeni…)
Kevesen
akarják tudni, a hosszú úton mi esett a vándorokkal, Frodónak ezért van
kevés becsülete – s persze azért, mivel egyszerű hobbitszemmel nézve ő
szabadította Sömör Lothót a Megyére. Annál nagyobb megbecsülés jut –
Samu mellett - Trufának és Pippinnek, a két hobbit ifjúnak. Akiket a
kaland előtt akár ferde szemmel nézhettek családjaikban, a nagyhírű
Borbak és Tuk famíliában, hiszen a rokonság „leghabókosabb” tagjainak,
Bilbónak és Frodónak keresték a társaságát. Innen „nőnek fel” odáig,
hogy Pippin thán lesz, Trufa Bakföld ura, úgy, hogy mindketten méltók e
tisztségekre. (A filmben, ahol úri csirkefogók, mindenki által kedvelt
szélhámosok és tolvajok, csak a lehiggadásig, megkomolyodásig
juthatnak.) Kalandjaik közül, ahol számtalan módon bizonyíthatják a
tételt, miszerint: „Ha úgy fordult, nem volt könnyű megrémíteni, vagy
megölni őket; talán nem utolsó sorban azért is élvezték olyan
fáradhatatlanul a földi javakat, mert szükség esetén le tudtak mondani
róluk, és… derekasan viselték a sors csapásait”, talán a legnehezebb
próbatétel az orkok fogságában töltött időszak volt. Nekem sok
újralapozáskor ők voltak a kedvenceim, megtörhetetlen életszeretetük
okán, s mert – a könyvben és a filmben egyaránt – olyan a szerepük, mint
a fűszeré a sótlan levesben. Elbűvölnek újra meg újra, ami nem csoda,
ha számításba vesszük, hogy Szilszakállt, a vén entet is képesek voltak
„hamaribbá” tenni a szokottnál. Bár hiányzik belőlük Frodó
tisztánlátása, érettsége, Samu kikezdhetetlen hűsége, állhatatossága;
közelebb állnak hozzánk, oly sokat vétkező halandókhoz, és ezáltal
azonosulni is könnyebb velük.
S
most befejezem e tán túl hosszúra nyúlt bejegyzést azzal, hogy
legközelebb türelmes olvasóinkat az istarokkal fárasztanám, illetve
azzal az oldalam régóta furdaló kérdéssel: ki is valójában Bombadil
Toma?
A sorozat további részei:
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura II.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura III.
A sorozat további részei:
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura II.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura III.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura IV.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura V.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VI.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VII.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura V.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VI.
Rajongásunk tárgya - A Gyűrűk Ura VII.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése