Ki
ne érezte volna már azt, hogy bárcsak kitörölhetne az emlékezetéből
néhány félresikerült pillanatot? Megalázó helyzeteket, embereket, akik
megbántották, netán egy félbetört kapcsolatot. Valahol mélyen belénk van
kódolva, hogy szeretnénk elfelejteni bizonyos dolgokat. Néha egész jól
sikerül, amíg aztán valami elő nem hívja őket mégis. Újra meg újra
előbukkannak az emlékezet mélyéről, és felkavarnak. Néha jól jönne egy
kis segítség, hogy felejtsünk.
Filmünkben
a segítség egy egyszerű telefonhívás, némi agyfeltérképezés és néhány
emléktárgy bemutatása után könnyedén elérhető. A delikvens hazamegy,
bevesz valami bogyót, elalszik és másnap, új emberként, megszabadulva a
felesleges terhektől folytathatja életét. Joel Barish, a zárkózott,
szürke, gátlásos figura is ezt választja, miután megtudja, hogy
szerelme, Clementine azért nem hajlandó felismerni őt, mert kitöröltette
közös életüket az emlékezetéből. Pár nap szenvedés után dönt. Ő is
kitörölteti a lányt. De tényleg ki lehet törölni két évnyi szerelmet,
meghitt pillanatokat, együtt átélt kalandokat, mindazt, amit egy másik
ember jelent?
Miközben
zajlik az emléktörlés, Joel és a néző is visszafelé látja az egész
kapcsolatot. A kiábrándulás, a veszekedések, az elhidegülés után éljük
át újra a boldog hétköznapokat, a kapcsolat kezdetét, a megismerkedést.
És ahogy visszafelé megyünk az időben, Joel rájön, hogy a Clementine-nal
töltött idő volt élete legteljesebb időszaka. Hogy minden egyes
pillanat, amit a lánnyal töltött, még ha akkor nem is tudta, nemcsak
egyszeri, megismételhetetlen, visszahozhatatlan, de mérhetetlenül
„valódibb élet”, mint bármi előtte. És elkezd kapaszkodni az emlékeibe.
Megpróbálja elrejteni Clementine emlékét az emléktörlők elől, egyre
mélyebbre, az agya legeldugottabb zugaiba, olyan emlékekbe, amikben a
lánynak semmi keresnivalója. De nem menekülnek, mert az emléktörlők elől
látszólag nem lehet elbújni, ha már egyszer elhatározta, hogy
kitörölteti a lányt az emlékezetéből, nincs visszaút, és csak a
véletlenben, vagy valami furcsa tudatalattiban bízhat, néhány jelben,
amit álom-maga és a lány emlék-képe közösen helyeznek el, hogy újra
találkozhassanak.
Joel
az emléktörlés közben rájön, hogy minden emlék, még a rosszak is,
értékesek, hogy hozzánk tartoznak, hogy minden élmény, amit átéltünk,
így vagy úgy, de alakít rajtunk, a személyiségünk része lesz. Mint ahogy
minden ember is, akivel kapcsolatba kerültünk, de senki olyan erővel,
mint akit szeretünk. A sci-fi vonulat: az emberi elmében való
„irányított bolyongás” ellenére is ez a film végső soron „csak” egy
szerelmesfilm. Gátlástalanul a szívünket célozza meg – a könnyzacskót
viszont szerencsére nem. A maga mese-nyelvén kegyetlenül őszintén
beszél, nem édeleg hollywoodi módon, hanem nagyon is hétköznapian szól
két voltaképp „össze nem illő” ember szenvedélyes, problémákkal teli,
veszekedésekkel és kibékülésekkel tarkított szerelméről. Arról, hogy
megéri küzdeni érte; egymásért akkor is, ha elegünk van, és a pokolba
kívánjuk a másikat. És arról, hogy akkor tanuljuk meg igazán értékelni
azt, amink volt, ha elveszítjük. És talán arról, hogy ami igazi, ami
valóban értékes, azt úgysem tudják elvenni, hogy hiába törlik ki az
emlékét is, valami elemi igény tovább él bennünk iránta.
Charlie
Kaufman forgatókönyve önmagában megér egy misét – nem is emlékszem,
mikor láttam az idővel ilyen jóízűt játszani valakit. A később történtek
teljesen átértelmezik a kezdő képsorokat, miközben meglepően eredeti
vizuális megoldásokkal „kísérik el” Joelt a saját fejében tett
emlék-utazásra. Miközben az emlékeit törlik, főhősünk álmodik, és a
törlést ugyanúgy „álmodja”, ahogy hallja a beszűrődő hangokat, a
lakásába behatoló két unottan bornírt emléktörlő beszélgetését.
Szürreális kevercs jön létre így, ahol a törlődő emlékeket jelző képi
megoldások, a „felébredésre”, az „emlék-térképről” való menekülésre tett
kísérletek ábrázolása a kamera által számtalan emlékezetes képpel
ajándékoznak meg bennünket. Közben ezt a „belső kameraállást”
ellenpontozva a külvilág hangjainak beszűrődésekor „kikerülve Joel
fejéből” frappáns epizódokat kapunk minderről kívülről is. Ráadásul
ezzel párhuzamosan a két emléktörlő, Patrick és Stan, Stan barátnője és
főnökük, Dr. Mierzwiak szövevényes kapcsolatain keresztül a „gépi
felejtés” etikai problémáit is sikerül a jelenetekbe passzírozni.
Mégis,
mindez egy pillanatra sem sok, és ez nagyban köszönhető a színészeknek.
Kate Winslettől szinte elvárja az ember, hogy kiváló legyen, de az újra
meg újra meglep, mennyire mélységesen remek színész valójában Jim
„gumiarc” Carrey. A két emléktörlő szerepében Marc Ruffalo és Elijah
Wood lubickolnak, különösen kedvenc hobbitunknak áll igen jól a folyton
ökörködő etikátlan kis patkány, Patrick szerepe.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése