Úgy
gondolom, nem kell ahhoz szociológia szakos egyetemistának, vagy
közgazdásznak lenni, vagy kereskedelmi területen dolgozni, hogy az ember
tudja, a fogyasztás virágkorát éljük. Napjaink legmeghatározóbb és
legrégebben ható trendje a fogyasztás világméretű növekedése, a
„vásárolok, tehát vagyok” élmény beépülése a mindennapjainkba.
Magyarországon ez a trend az utóbbi tizenöt-húsz évben harapódzott el. A
rendszerváltás után, ahogy a könyv írja, ha más nem is, a fogyasztás
demokratizálódása megtörtént. A hiánygazdaság után az ország lakossága
elképesztő méretű árubőséggel, hatalmas választékkal, új márkák
tömkelegével szembesült. Ez a nyitás egy újfajta fogyasztói kultúra
kialakulását is magával hozta. Kozák Ákos könyve ezzel az új fogyasztói
magatartással, és az újfajta fogyasztókkal foglalkozik.
A
szerző évtizedek óta a piackutatás terén dolgozó
közgazdász-szociológus, írása tehát szakmailag megalapozott, valós
kutatásokon alapul. A könyv maga azonban abszolút közérthető, egyáltalán
nem tudományos formában mesél rólunk, fogyasztókról. A hétköznapokból
kiragadott példákkal, az átlagfogyasztót és az átlag magyar családot
reprezentáló „szereplőkkel” demonstrálja a szerző mindennapi
költekezéseinket. Nagyon jó ötletnek tartom, hogy napról napra bemutatja
egy kitalált család vásárlásait, kezdve az anya mindennapos „beugrom
egy liter tejért meg egy müzliért” típusú vásárlásaival, melynek végén
rendszerint egy egész szatyornyi termékkel megy haza, egészen a hétvégi
„élményvásárlásig” a gyerekekkel valamelyik hipermarketben. Elsőre
elszörnyed az olvasó, hogy milyen meggondolatlanul pakolják a szereplők
kosarukba a felesleges árukat, aztán elgondolkozunk, hogy mi vajon
hogyan működünk bevásárlásaink során? Nagyon divatos manapság „tudatos
vásárlóként” tekinteni önmagunkra, de ha most leülnék, és
végiggondolnám, hogy miket vásároltam az elmúlt egy hétben, vagy egy
hónapban, és ezekre valóban szükségem volt-e, elszörnyednék. Érdemes
kipróbálni!
A
könyv a vásárlási szokásokon kívül érint olyan területeket, mint a
márkahűség illetve az új márkák iránti nyitottság, a különböző
marketingeszközök, és technikák, melyekkel a gyártók és kereskedők
akarnak megnyerni, és mit tagadjuk, legtöbb esetben becsapni minket,
vagy a napi pénzügyeink kezelésében bekövetkezett változások. Érdekes
látni, kutatásokkal alátámasztva, hogy melyik üzlettípust mely
fogyasztói csoportok látogatják szívesebben, és hogy ezek kiket akarnak
megnyerni. De nem csak fogyasztási szokásainkról esik szó, jelentős
szerepet kapnak a könyvben szórakozási szokásaink, valamint a
szolgáltatóipar előretörése is.
Az
egyik legérdekesebb felvetése a szerzőnek az idősödő társadalom okozta
lehetséges változások a fogyasztás világában. Hiszen a fogyasztás, a
kereskedelem világa manapság elsősorban a fiatalokra épít, bizonyos
szegmensei a családokra, de az elkövetkező évtizedekben a magyar
társadalomnak is szembe kell néznie az elöregedéssel, és a kereskedelmi
szektornak ki kell találnia új, az időseket megcélzó termékeket,
reklámokat. Természetesen erre (is) van már nyugati példa.
Szerintem
nagyon érdekes, tanulságos könyv, és még egyszer hangsúlyozom, nem csak
annak, aki kereskedelmi területen dolgozik, vagy piackutatással
foglalkozik, hanem minden hétköznapi, „laikus” vásárlónak is bátran
ajánlom. Egyetlen gyenge pontja van, a rengeteg táblázat ill. grafikon
némelyike nincs kellőképp megmagyarázva, sokszor hiányzik a módszeres
leírás, hogy mit is nézzünk, és hogyan, de a könyv enélkül is megáll a
lábán.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése