Simone
de Beauvoir egyszer régen már jól belémgyalogolt, olyan húsz éves
lehettem, amikor lelkes szociológushallgatóként rávetettem magam A
második nemre, amitől aztán évekig nem tudtam szabadulni. Hatása alá
kerültem, így visszatekintve nem túlzás azt állítani, hogy teljesen
átformálta a nemiségről, férfiasságról, nőiességről, testről való
elképzeléseimet, bizonyos tekintetben jó, bizonyos tekintetben tán rossz
irányba. A könyv a feminizmus egyik legfontosabb alapműve,
megjelenésekor jelentősen átformálta a közgondolkodást is, de nekem
szerintem túl korán jött. Azt hiszem, kell hozzá bizonyos fokú érettség,
hogy az ember távolságtartással tudja kezelni. Engem akkoriban
megrémített.
Azóta
óvatos távolságtartással kerülgettem Beauvoir-t. Olvastam két könyvét, a
Képek, káprázatok című kisregényt és A megtört asszony című kötetet, de
egyik sem hagyott annyira mély nyomokat bennem. Tudtam, hogy egyszer
még visszatérek a „nagy” műveihez, de nem tudtam, mikor. Hát most
elérkezett az idő, hogy levegyem a polcról az Egy jóházból való úrilány
emlékeit. Mondhatom, ez is legalább akkora hatással volt rám, mint annak
idején A második nem.
A
könyv Simone de Beauvoir önéletrajzának első kötete, gyermekkoráról és
fiatalságáról szól. 1958-ban jelent meg, a szerző ötvenéves korában,
amikor már jócskán világhírű íróként, zsebében a Goncourt-díjjal,
elismert feminista filozófusként szabadon tekinthetett vissza egykori
önmagára. Ami elsőre mellbe vág a könyvben, az a kendőzetlen stílus, az
egyszerűség, az őszinteség. Beauvoir nem szépíti sem a múltját, sem
saját személyiségét, a hibáit, eltévelyedéseit, útkeresését megdöbbentő
őszinteséggel, természetességgel tárja az olvasók elé. Megtehette, hisz
elismertsége megkérdőjelezhetetlen volt, de manapság, a píáréletrajzok
korában furcsa, hogy egy ilyen jelentőségű személyiség ilyen őszintén,
kendőzetlenül ír önmagáról.
Az
Egy jóházból való úrilány emlékei, túl azon, hogy regényes formában
megírt életrajz, elsősorban egy fiatal lány útkereséséről, öntudatra
ébredéséről, intellektuális szabadságvágyáról szól. Beauvoir 1908-ban
született, egy gazdag párizsi polgárcsalád elsőszülött lányaként.
Bigottan katolikus, soviniszta, öntelt, franciaságukra büszke, minden
idegent megvető, a társadalmi egyenlőtlenségeket természetesnek tartó
környezet vette körül. Simone egészen fiatalon lázadozni kezd az
otthonról tanult minták, az erkölcsi korlátoltság, a vallás, a
társadalmi elnyomás ellen. Korán megmutatkozik kivételes
intelligenciája, ennek köszönhetően a felnőtt társadalom nem tud mit
kezdeni vele. A könyv végigköveti legmeghatározóbb gyermekkori
barátságát Zazával, egészen annak korai haláláig, ami valahol
felszabadító hatással van Simone-ra. Zazával együtt lázadnak a
konvenciók, a társadalom, saját családjuk ellen, s míg Zaza végül
behódol családjának, feladja lázadását, Simone-t épp az ő halála
sarkallja végképp arra, hogy adja fel addigi életét, és vállalja fel
lázadását.
Ami
a legnagyobb nyomot hagyta bennem, az a fiatal lány magánya, meg nem
értettsége, kívülállása. Környezete nem érti a tizenéves Simone
intellektualitását, lázadását, útkeresését, ezért ellenségesen reagál
rá, ahelyett, hogy segítenék, mindenünnen csak kirekesztést, elutasítást
kap, s erre maga is elutasítással reagál. Gyűlöli a világot, mert csak
gyűlöletet kap tőle. Nincs igazi szellemi társa, szülei, rokonai
értetlenül állnak az intellektusba vetett hite előtt. Minden ellen
lázad, ami osztályában természetes, már itt megjelenik feminizmusa,
vallásellenessége, egzisztencializmusa, kialakulóban lévő baloldalisága.
Magányából a Sorbonne filozófia szakán kötött életre szóló ismeretségek
zökkentik ki. Húsz éves, mikor először találkozik Jean-Paul Sartre-ral.
„Életemben először fordult elő, hogy valaki intellektuálisan fölém került.”
– írja megismerkedésükről. Ez, a szellemi társ megtalálása, a
környezet, melyben végre elismerik és megértik, állítja rá végleg arra a
pályára, melyen aztán a huszadik század egyik legjelentősebb francia
író-filozófusa válik belőle.
Bár
a két könyv ég és föld, én mégis párhuzamba állítom magamban A második
nemmel. Míg az a nőiség szabadságáról, a társadalmilag ránk
kényszerített nemi szerepek levetkőzéséről szól, az Egy jóházból való
úrilány emlékei az önéletrajz keretein túl mindenekelőtt az
intellektuális szabadságról, az emberi szellembe vetett hitről.
Beauvior-nál az intellektus, a gondolkodásra való képesség mindennél
előbbre való, minden más, a nem, az osztályhovatartozás, a vallás csak a
társadalom által ránk kényszerített teher, amit elhagyva szabadul fel
az ember.
Nagyon
érdekes és tanulságos olvasmány, főleg azért, mert úgy érzem, manapság,
majd’ egy évszázaddal Beauvoir születése után ugyanazt a harcot kell
vívnia minden gondolkodó embernek, mint neki. Ma az intellektus ugyanúgy
alárendelődik a közgondolkodásban, elsősorban a pénznek, a társadalmi
státusnak, a hírnévnek. Ilyen értelemben nagyon aktuális. Mint életrajz
is nagyon érdekes, egy páratlanul eszes és igazán jelentős gondolkodó
szellemi érését követhetjük nyomon benne, de ami a legnagyobb hatást
tette rám, és amiért a leginkább ajánlanám mindenkinek, az a fiatal,
környezetében kívülállónak számító lány útkeresése és öntudatra
ébredése. Azt hiszem, sokan tanulhatnánk tőle!
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése