Jon
Krakauerre a Viharzóna című könyve miatt figyeltem fel. Az Andrea Gail
halászhajó utolsó napjairól úgy írni könyvet (mégpedig a riporteri
tisztesség maradéktalan megőrzésével), hogy voltaképp semmit nem tudunk
ezekről az utolsó napokról, nem elhanyagolható írói teljesítmény.
Aprólékos gonddal keresett utána a halászok életmódjának, a hajón
szolgáló legénységről rokonok, barátok által tudhatónak, számtalan
viharokat és szerencsétlenségeket túlélt halásszal beszélt, hogy a
halászhajó utolsó útját a végzetes viharba a legpontosabban „képzelhesse
el”. Az elbeszélés folyamán mindvégig érezhető az objektivitás mellett a
tisztelet a hősei iránt. Talán ez a hozzáállás volt a legszimpatikusabb
az Út a vadonba olvastakor is.
Valami lehet a Krakauerben, amivel
ráveszi a tanúkat, hogy meséljenek. Amitől a család hozzájárult, hogy
kiteregetődjön a szennyese, hogy feltáruljanak az okok, amiért egy
szépreményű, eminens diák „hátrahagyva a társadalmat” nekivágott
Amerikának. Kevés adat maradt Chris McCandlessről, néhány képeslap,
néhány levél, amit Wayne Westerbergnek írt a börtönbe, néhány szemtanú,
akit sikerült felkutatni, aki látta „Supertrampot” vándorlásai közben. A
fiú naplója, amiből inkább egyfajta kanosszajárás, semmint a Kaland
bontakozik ki. A szerző megint kellően aprólékos, és legalább megkísérel
„távolságot tartani” hősétől, ha mindvégig érezzük is a szimpátiát.
Ilyen értelemben Capote-i indíttatású tényregényt olvasunk, még akkor
is, ha irodalmi értékeit tekintve úgy viszonyulnak egymáshoz, mint
házivajhoz a margarin, ami fogyasztható, de ipari (ez esetben
riportkönyv-ipari) termék lévén korántsem annyira finom. Az írói
„egyenetlenségekért” viszont valóban bőven kárpótol az az alaposság,
amivel Krakauer a témához nyúl. Ezt a könyvet kezébe adnám minden kamasz
ismerősömnek, aki épp a „társadalomból való kivonulás” ötletével
játszik, mert minden hibája ellenére van benne valami elemi hitelesség.
Sean
Penn tehát egy „kicsit több mint riportkönyvet”, egy
„dokumentum-regényt” adaptált játékfilmmé. Tőle teljesen természetes
választás a téma, hiszen színészi pályája elejétől fogva vonzzák a
nonkonform figurák, a hiteltelen társadalomban kényszerből
társadalmon-kívülivé válók hiteles megformálását láttuk tőle nem
egyszer. Rendezőként igazából jól vizsgázik. A film egészen sikeresen
egyensúlyoz a hatás és hatásvadászat keskeny mezsgyéjén. Az utolsó,
valóban a vadonban, a „varázsbuszban” töltött hetek feltárása közben
láthatjuk flashback-ekben a múltat, az „odavezető utat”. A fejezetek
felosztása (gyermekkor, ifjúkor, férfikor…), és a kalandok tartalma
viszont azt jelzi, a rendező nem tudott olyan „elemien hiteles” maradni,
mint az író. Hőse „kis messiásként” váltja meg azokat, akikkel csak
találkozik, alig két epizódnyi képi pofont kapunk csak a csavargó-lét
olyan „természetes velejáróiból”, mint a „tisztes polgároktól”
elszenvedett testi erőszak, vagy a hajléktalan-szállók légköre. Valami
hallatlanul pozitív szerep jut lázadó hősünknek, miközben utazik és
ismerkedik.
Alapvető amerikai mítosz a
kivonulásé, hiszen kivándorlók népesítették be a kontinenst – tekintsünk
el most a ténytől, hogy az bíz akkor már „be volt népesülve”. E
kivándorlók az akkori európai társadalomból menekültek, valami sokkal
szabadabb, ezáltal viszont sokkal veszélyesebb világba társzekereiken, a
kor „vadonába”. Persze óhatatlanul „vitték magukkal” a civilizációt,
mint ahogy kései paródiáik, a vidámra festett Winnebago-s hippik is
vitték a maguk kolóniáiba, az a kivonulás legalább annyira hiábavaló
kísérlet volt, mint a virággyerekeké – és legalább annyira ambivalensen
„igazi”. A filmbeli elöregedett, megavult hippikolónia a maga „belső
rendjével”, társadalomalkotó mítoszaival (a „lehet így is” angyali
makacsságával) lenyűgözően hiábavaló. Nem véletlen, hogy a kolóniák
fiataljai „fellázadnak” ellene, és visszasimulnak a társadalomba. Nem
állhat meg tehát Chris itt sem, az ő lázadása nem válhat a múlt
lázadásának részévé. Holott itt megkísérti a szerelem is, a legerősebb
kényszer, ami az embert a társadalom részévé teheti.
Enyhén kimódolt e rendezői
hozzáállás: mindvégig érezzük (főleg a mellékszereplők játékán át) azt a
baljós, igazi sorstragédia-jelleget, hősünk számtalanszor (még a
hippi-kolónián is, és épp a szerelem okán) „tisztességgel” megállhatna a
tiszta élet keresésében, attól a sorstragédia, hogy mégsem teszi. És
Chris tovább-lépéseit a filmben mintegy a „vadon” gyönyörűen
fényképezett mítosz-arca igazolja. Hogy mégsem lesz propagandisztikus
mindez: a mítosz-arc mellett a hősünk kudarca által festett igazi vadon
is megjelenik. Számomra a film legerősebb pillanatai, a leromlás, a
betegség, e kudarccal való szembesülés képsorai. Mert természetjárást
tényleg nem lehet könyvből tanulni. Nem a tonnás jávorszarvason kell
gyakorolni a zsigerelést, főleg nem bugyliméretű bicsakkal. Hősünk
nyáron halt éhen a vadonban, amely „magába zárta”, ismeretei hézagos
voltából fakadó rossz döntéseinek sora miatt, és ez ugyanúgy megkapja a
maga súlyát a filmben, mint a könyvben.
Sean Penn e történeten,
színészei játékán keresztül valahol a maga lázadásának kudarcáról is
mesél. Érzik a filmen, hogy nem csak egy neki tetsző könyv – voltaképp
kellően árnyalt - adaptációja, hanem saját, személyes ügy, olyasmi, amin
keresztül önmagáról, a világhoz való viszonyáról mesélhet. Az
adaptációban bújkáló „szerzőiség” szerintem nem ment a film rovására,
ettől még az egy „heroikus kudarc” története marad. A kivonulás
romantikája mellett annak csődjéről szól. És az emberi kapcsolatok
erejéről. Nekem a film legszebb képsora, mikor a már leromlott Chris
„beleír” Thoreau Waldenjébe: nem ér semmit a teljes élet, a megszerzett
tisztaság, ha nem oszthatod meg másokkal.
U.i: Lehet, hogy egyszer sort
kerítek még Krakauer Ég és jég című könyvére is – bár ezt csak akkor van
értelme, ha Bukrejev Hegyi őrületéről is szót ejtek. Arról a könyvről,
ami a szerző kudarcáról szól, az 1996-os tragikus Everest expedícióról.
Ahol nem lehetett objektív, mivel részese volt – vagy felelőse – a
tragédiának. Ahol sokkal kevésbé a „riporter”, sokkal inkább az ember
tárulkozik fel (azóta írtam róluk... kattintsatok érte).
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése