Csupa-csupa saját kép - kattintásra megnőnek |
Fotózok
is
Na jó, ez nem is szigorúan véve a
könyvekről fog szólni… Tavasszal egy furcsa véletlensorozatnak köszönhetően
végre megvalósult egy évtizedes álmom, kaptam egy remek Nikon gépet és
elkezdtem komolyabban fotózgatni. Hogy miért véletlensorozat? Mert nekem a
fotózás nagyjából 20 évvel ezelőtt volt nagy-nagy vágyam, tervezgettem,
nézegettem, álmodoztam, de akkoriban esélyünk se lett volna igazán komoly gépet
venni. Bohóckodtunk egy ideig kis kompakt digitális masinával, de aztán hamar
eljött az idő, hogy még az alsó kategóriás okostelókban is jobb kamerák lettek,
így a kis Olympus gép ment a fiókba, a fotózós álmok meg konkrétan
elfelejtődtek. Hosszú évek óta eszembe sem jutott, hogy én valaha mennyire
akartam fotózni. Aztán tavalyelőtt Zoli megvalósította egy szintén évtizedes
vágyát és miután kapott egy teleszkópot, elkezdte mániásan kémlelni a
csillagokat (erről majd ő mesél, ha akar…). Egy kedves kollégámmal
beszélgettünk tavaly év elején arról, hogy a szilveszter éjjelt részben a
csillagok alatt töltöttük, ő is elmesélte, hogy hasonlóképpen ünnepeltek egy
ismerősével, aki asztrofotós és micsoda mélyég-fotókat csinált – nekem meg,
mint egy rajzfilmben, kigyulladt a fejem felett a kis ötletlámpa 💡 Hogy hát én
mennyire szerettem volna régen fotózni! És ha Zolinak távcső, akkor nekem
fényképezőgép, aztán összetesszük amink van és majd együtt jól asztrofotózgatunk 😊
Amúgy ez kicsit sántít, mert a fő érdeklődési köröm azért nem ez, hanem a természetfotók (lásd illusztrációk), de az ötletlánc, aminek a végére eljutottunk oda, hogy Timi fotózni jár, fotós könyveket olvas és most épp fotós tanfolyamot tervezget, valahogy így nézett ki. Vannak elképzeléseim, mit szeretnék megtanulni, hova szeretnék eljutni, és nem, soha nem szeretnék ebből élni, pláne nem leszek esküvői fotós (két dolgot utálok fotózni: embereket és eseményeket) – megtartó hobbinak szánom és kapunak új látásmódok felfedezéséhez. Hogy miért ez a „plusz egy” kategória? Mert az év folyamán tucatnyi fotós könyvet olvasgattam, amiken nagyon jól szórakoztam, és amiket értékelni nyilván nem fogok, annyira nem értek a dologhoz, de a National Geographic Fotóiskola-sorozatát például teljes szívvel ajánlom a fotózás iránt érdeklődő laikusoknak is, roppant érdekes, informatív és egyben szórakoztató darabok. Év végére pedig az új hobbi hullámain beúszott a lakásba karácsonyi ajándéknak a Fortepan Masters album, ami túl azon, hogy hosszú-hosszú időre nyújt lapozgatni- és ízlelgetnivalót, az egyik legszebb könyvtárgy amit mostanában láttam – ha más nem, lapozgassatok bele az Írók Boltjában, komolyan gyönyörű, és reményt ad a könyvkiadás jövőjére nézve, hogy ilyen művészeti alkotásnak beillő kiadványok még megjelennek. Nade, evezzünk át az ígért három „igazi” könyves kategóriára…
Na tőle például lehetne tanulni a szemlélődő életről... |
Újraolvasások
Nem meglepő módon, mint mindig, amikor
megroggyan körülöttem/bennem a világ, most is újraolvasásokba menekültem. A
tavalyi évet az HBO Harry Potter –
Visszatérés Roxfortba című doksijával nyitottuk, ami után perszehogy kézbe
ugrott az első kötet, és végig is olvastam a sorozatot – nagyon jó élmény volt
ennyi idő után (nem tudom pontosan, mikor olvastam utoljára az egészet egyben,
lehet vagy 10 éve). A mélypontról megint Cormoran Strike rángatott ki,
sokszor leírtam már, még mindig nem tudom megfejteni a titkát, miért Strike és
Robin nyomozásai közepette érzem magam a legotthonosabban – de nem is
feltétlenül kell ezt megfejteni, most épp ezek a kabátkönyvek melegítenek a
legjobban, ez van. Az idei évet az új kötettel kezdem és nem ígérem, hogy idén
nem lesz újraolvasás. Természetesen A
Jövő Minisztériuma előtt lecsúszott újra a New York 2140 is – nem
tudok erről sem újat írni, lassan tényleg évente elolvasom, KSR nekem
pillanatnyilag a climate fiction istene, minden olvasással új ablakokat nyit.
Biztos, hogy A Jövő Minisztériuma is
újraolvasós lesz, ha nem is annyiszor, mint a New York – jóval kegyetlenebb könyv.
És
akkor a lényeg…
Az év legjobb új fikciós művei. Vegyes
lett az idei mezőny, a közös bennük, hogy ezek voltak azok a könyvek, amelyek
totálisan ki tudtak kapcsolni még a leghisztisebb időkben is. A legtöbbről már
született poszt is, úgyhogy nem szaporítom a szót, csak linkelek, olvassátok
őket: Erről nem beszélünk, Nem tudják, mit cselekszenek, Ennyit erről, Elválás, Tükör és fény, A Jövő Minisztériuma.
Egész erős kis képzeletbeli top 10 jön össze a végére. Amiről nem írtam, és nem
is fogok, de az év tán legfelhőtlenebb perceit köszönhetem neki, az Elle Cosimano Finlay Donovan sorozata. Ami tavalyelőtt Richard Osman nyugdíjasotthonbeli nyomozása volt, az tavaly
Cosimano írónőből lett botcsinálta bérgyilkosa: vérbeli krimiparódia, a legjobb
fajtából, amit egy percig se kell komolyan venni, csak gátlás nélkül kacarászni
rajta és hagyni, hogy átmosson. Amiről viszont nagyon sajnálom, hogy nem írtam,
az Moskát Anita csodálatos
novelláskötete, A hazugság tézisei –
szívettépő, aktualitásoktól sem mentes, bátor novellák ezek, a kötetbe került
kisregény, a Szerződési szabadság
pedig szerintem az Irha és bőr
mellett Anita legjobbja. A képzeletbeli dobogón Atwood és KSR mellett övé a
harmadik hely.
Filmek,
sorozatok, egyebek
Ahogy 2020 óta már megszokott, a streaming
sorozatok idén is mindent vittek. Moziban egész év során három alkalommal
jártam – mondjuk ezek legalább jó élmények voltak. Nem mondom, hogy nem
hiányzik, mindig imádtam a hangulatát, de egyre rigolyásabb vagyok és egyre
jobban idegesítenek a közösségi szórakozások egyéb velejárói – tömeg,
civilizálatlan közönség, folyamatos pofázás / telefonozás filmnézés közben, a
táskámba borított liter popcorn, ésatöbbi… Nincs az a nagyvászon ami pótolhatná
a kis kanapém nyugalom-faktorát. Ez van, megöregedtem. Itthon azért persze nézünk
filmeket, de jóval kevesebbet, mint sorozatot. Újdonságok (számomra újdonságok)
közül az évben A Francia Kiadás és a Tőrbe ejtve – Az Üveghagyma magasan
kiemelkedik a mezőnyből, mindkettőből lehet kedvenc.
Szériák tekintetében habzsolás volt, olykor válogatás nélkül (hosszas táppénzes idők voltak): lecsúszott pár felejthető guilty pleasure, mint a Bridgerton második évada; akadt pár tizenkettő-egy-tucat jellegű krimi; befejeztem a Downton Abbey-t, amit imádtam; az új évad előtt újráztam A Koronát, amit szintén; sőt, újranéztem a Stranger Things összest is. Újdonságok közül utóbbi két sorozat friss évadai mellett öt újoncot emelnék ki, ezek közül kettő esélyes arra, hogy többször újranézős kedvenc legyen belőle: a Fehér Lótusz első évada igazi rejtett kincs volt év elején, habkönnyű kis szórakozásra számítottunk, sokkal többet kaptunk – a második évad már az idei évre marad; a Gyilkos a házban botcsinálta podcaster-nyomozói viszont tényleg habkönnyű szórakozást nyújtottak, de a legjobb fajtából. Az utolsó lépcsőfok a nyomozás felszíne alatt dermesztő pszichothriller kiváló színészi alakításokkal; a Love, Death & Robots kisfilmjeinek többségét imádtam; az év legjobb debütáló sorozata címet pedig egyértelműen a Sandman kapja – ugyan messze nem rajongok annyira vehemensen, mint Zoli, de szeretem ezt a történetfolyamot, a sorozat pedig a legfontosabb elvárásom maradéktalanul teljesítette: hozza az utánozhatatlan gaimani atmoszférát. Nem mehetek el szó nélkül A Hatalom Gyűrűi mellett, amiről még tervben egy másik poszt, most csak annyit: korrekt alkotásnak tartom, itt-ott nagyon elkapott, beillesztjük a rajongva szeretett kis közös mitológiánkba, én jó eséllyel újra is fogom nézni, de kedvenc sose lesz belőle.
Sajnos koncertből, színházból idén is jóval kevesebb jutott, mint szerettem volna – már nem a Covid miatti lezárások, hanem az én akadályoztatottságom miatt. Így is akadt pár csodás élmény, a nyári Pink Martini és Postmodern Jukebox koncertek, Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint lemezbemutatója, a karácsony előtti Bach-koncert mind az év legszebbjei közt vannak. De ha koncert, akkor az év legjobbja Melody Gardot estje a Müpában – minden perce aranyat ért, és tán soha ekkora alázatot nem láttam sztárénekestől, úgy hagyta szárnyalni a zenészeit, hogy azt tanítani kéne.
Hosszú, küzdelmes, nyomorult év volt 2022,
de legalább a kulturális élményekre nem lehet panaszom. Remélem, idén a végére jutok
az áthúzódó nyavalyáknak és még több időt és figyelmet tudok szentelni annak, ami
igazán fontos számomra. Kívánjunk hát együtt boldogabb, békésebb, egészségesebb
új évet, megtartó élményeket és végre egy kis nyugalmat!
Szériák tekintetében habzsolás volt, olykor válogatás nélkül (hosszas táppénzes idők voltak): lecsúszott pár felejthető guilty pleasure, mint a Bridgerton második évada; akadt pár tizenkettő-egy-tucat jellegű krimi; befejeztem a Downton Abbey-t, amit imádtam; az új évad előtt újráztam A Koronát, amit szintén; sőt, újranéztem a Stranger Things összest is. Újdonságok közül utóbbi két sorozat friss évadai mellett öt újoncot emelnék ki, ezek közül kettő esélyes arra, hogy többször újranézős kedvenc legyen belőle: a Fehér Lótusz első évada igazi rejtett kincs volt év elején, habkönnyű kis szórakozásra számítottunk, sokkal többet kaptunk – a második évad már az idei évre marad; a Gyilkos a házban botcsinálta podcaster-nyomozói viszont tényleg habkönnyű szórakozást nyújtottak, de a legjobb fajtából. Az utolsó lépcsőfok a nyomozás felszíne alatt dermesztő pszichothriller kiváló színészi alakításokkal; a Love, Death & Robots kisfilmjeinek többségét imádtam; az év legjobb debütáló sorozata címet pedig egyértelműen a Sandman kapja – ugyan messze nem rajongok annyira vehemensen, mint Zoli, de szeretem ezt a történetfolyamot, a sorozat pedig a legfontosabb elvárásom maradéktalanul teljesítette: hozza az utánozhatatlan gaimani atmoszférát. Nem mehetek el szó nélkül A Hatalom Gyűrűi mellett, amiről még tervben egy másik poszt, most csak annyit: korrekt alkotásnak tartom, itt-ott nagyon elkapott, beillesztjük a rajongva szeretett kis közös mitológiánkba, én jó eséllyel újra is fogom nézni, de kedvenc sose lesz belőle.
Magyar Zene Háza - az épület, ami a természettel való kapcsolatában adja a legizgalmasabb látványokat |
Sajnos koncertből, színházból idén is jóval kevesebb jutott, mint szerettem volna – már nem a Covid miatti lezárások, hanem az én akadályoztatottságom miatt. Így is akadt pár csodás élmény, a nyári Pink Martini és Postmodern Jukebox koncertek, Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint lemezbemutatója, a karácsony előtti Bach-koncert mind az év legszebbjei közt vannak. De ha koncert, akkor az év legjobbja Melody Gardot estje a Müpában – minden perce aranyat ért, és tán soha ekkora alázatot nem láttam sztárénekestől, úgy hagyta szárnyalni a zenészeit, hogy azt tanítani kéne.
Kicsit nagyon büszke vagyok erre a képre - egyébiránt tán semmi sem illusztrálja ilyen jól az évünket: körbevesz minket a szar de így is szeretjük egymást |
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése