Volt
egyszer egy földbe vájt luk, abban élt egy babó. Számomra így
köszönt ez a sokak által ismert, bájosan mesei kezdőmondat, Tolkien A hobbitjának első mondata – és bár
azóta sok víz lefolyt mesei és valóságos folyókon, valahol a fülemben azóta is
így szól otthonosan. A nosztalgiákon túl is sokszor nyúlok inkább a Szobotka
Tibor fordította, ütött kopott, könyvtári kötésű kis könyvhöz, mint szebb
kivitelű társaihoz a gyűjteményből - a „nagy testvérhez” igazított legújabbon
át a „csaknem-kritikai” kiadásig (amit csak lehetett, begyűjtetett velünk a
rajongás). Egyszerűen ez ugrik a kezembe – talán mert ahol akarom, ott nyílik,
és mert ebből csap meg leginkább a történetben lakás otthonossága.
Erről, egyik képzeletbeli otthonomról
mesélnék most, bő lére eresztve, a teljesség igénye nélkül. Bár szinte külön
misét érne meg Tolkien bármelyik szövegével kapcsolatban a „teljesség igénye”…
és a fogadtatás-története bármelyik munkájának. De ha csak A hobbitról keringő legendák, vélt és valós tények irdatlan tömegére
gondolok, arra, hány könyvet olvastam, előadást hallhattam csak az
utóbbi időben róla, elfog a viszketés, hobbitméretűnek érzem magam egy
tünde-könyvtár irdatlan terében, s ez az érzés, naná, hogy belém fojtja a szót.
Úgy látszik, nincs meg bennem Zsákos Bilbó bátorsága…
Merthogy Tolkien professzor egész életét
ez a „teljesség-igény” hatotta át. Mitológiát teremtett, amely olyan mélyen
járta át a gondolatait, hogy alig néhány történet erejéig engedte ki magából a
kiötlőjét. Jobbára néhány munka erejéig, mint a Beowulf – és a játékok erejéig, amelyekkel karácsony tájt a
gyerekeit örvendeztette, a kis mesék erejéig, amiket saját maga illusztrált
tollal és vízfestékkel, a Karácsony-apótól kapott levelek erejéig… amelyek
aztán úgy lettek egyre összetettebbek, ahogy a gyerekek nőttek. Így szabadult
az író a maga világából Michael fia elvesztett kincse, a játékkutya után, a Kóborló és a varázsló vigasztaló
meséjébe; így szabadult a gyerekei kedvéért a sárkányos mesék kiábrándító
szellemtelenségéből a Sonkádi Egyed gazda
kalandjaiba. Néhány novellába, a maga és az Inklingek köre kedvéért, amely egy
kovácsmestert kísér Tündefölde borzalmas gyönyörűségeibe; s egy kisregénybe, a
művészet tökéletesség utáni vágyáról. Ezek a gyöngéd, apró kalandok látszatra ritkán
akartak bármit a közvetlen környezet szórakoztatásán túl, nem úgy, mint az
egész életen át formált mítosz.
Amely egyszer csak magába rántotta a
mesét is. A hobbit ugyanis
hamisítatlan gyermekmese. Rokon a hangja Karácsony-apó történeteinek
laza-könnyed, fogalmakkal óvatosan bánó, adott esetben (gyerek)olvasóhoz
ki-kiszóló, játékos hangjával. Mintha nem is akarna ennél többet. Csak amit az
addigi, világos szófűzésű, tollal és vízfestékkel illusztrált ajándékok a
gyerekeknek – szórakoztatni. Holott minden látszat ellenére azok se csak azt
akartak. Valahol mindegyik reflektál, a világ aktuális állapotára, a gyerekek „világának”
változásaira, az apa szemén át – de egyéb irodalmakra, kedves olvasmányokra is,
és magára a mesére, annak szerkezetére… Valahol mindegyik egyszerre bizonyíték
és vádirat is – a hiteles mesélésért. A hobbit így mitológiázik – így játszik
el ismert és sokszor mesélt mintákkal: a napfénybe „figyelemelterelt” trollok
történetétől a törpök „jussáig” és a sárkányig. A nagy különbség: Tolkien a
maga által szentségig komolyan vett, kedves mániáit is beengedte ebbe a mesébe.
Azt a hallatlan koncentrációval, lopott időben csiszolgatott „teljességet”
meséli játékosan, amit addig a pillanatig mindenhol máshol mélységes pátosszal volt
hajlandó csak.
A hobbit igazi sikerének ugyanis
szerintem ez a titka. A könnyen olvashatóság, amivel a szöveg az olvasót
ajándékozza, csak látszólag jár együtt könnyed írói hajlandósággal. Valójában
már e történet mögött is ott lüktetnek azok a súlyos titkok, amik A Gyűrűk Ura igazi varázslatát jelentik,
azok a mélységek sejlenek – csak haloványabb a beléjük ejtett fáklyafény.
Mintha az írójuk megnyitva a maga szentélyének ajtaját szinte az akarata
ellenére engedte volna be világának titkaiba az olvasói tekintetet. Nehezen
törődve bele: mesélni kell; mivel a mitológiára önmagában senki sem kíváncsi.
Volt
egyszer egy földbe vájt lyuk, abban élt egy hobbit. Mélységes
kényelemben, zavartalanságban. Ahogy valaha, kalandra és adrenalinra drogok
szintjéig kattant korunk előtt a boldogságot elképzelték. Az eseménytelen
életben, amit nem – vagy alig – lehet mesélni, hiszen nincs története. Aztán
egy varázsló, meg tizenhárom törp kirántja ebből a mesétlenségből, és elviszi
egy kalandra. A Kalandra. Hiszen egy életnek pont elég egy kaland. Ahol a
hobbit megismeri a szélesebb világot és szűkebb, őszintébb önmagát. A
koboldkapuba szorult, lepattanó pitykegombokon túl más is lepattan róla; szinte
minden, amit másokról, de legfőképp magáról gondolt. Magasságokkal és
mélységekkel ismerkedik. Megtanul harcolni az igazáért? Nem feltétlenül így –
hiszen nem így változik. Nem újat tanul, csak átértékeli – mondjuk úgy: helyére
rakja – a régit.
Milyen érdekes, nem? Zsákos Bilbó a
mesében is tipikusan mítoszi szereplő, nem a folyvást gyarapodó,
(fenntarthatóan) fejlődő, modern hősökkel, hanem a mitológiák, vagy a görög
dráma hőseivel rokon figura. Nem Harry Potterrel mérhető, hanem Antigonéval –
hiszen ugyanúgy a dilemma határozza meg: a sorsa által személyében predesztinált
hőst a rá mért. Az antik hősökkel rokon, akik egy értékrend nevében mérték az
aktuálist. Nonszensz, amit beszélek? Gondoljatok Tharin Őskövének átadására. A
hobbit a helyzetet a maga józan, pontosan körbeírt értékrendje szerint oldaná –
amely mintegy a sorsa dilemmájának tükre is, hiszen végül csak tolvajjá lesz e
cselekedete által és minden eredeti szándéka ellenére. És ezen nem változtat az
sem, hogy épp elkerülné vele a tragédiát – a magatartása alapvetően a mítosz „emberéé”.
Hogy a végén oda érkezzen, ahonnan
indult – csak mintegy tudatosan becsülve meg immár az eseménytelenség évszakok
rajzolta, ritmikus békéjét. A kaland eredménye a lelki béke. Hogy nincs jobb
annál, mint amikor a kaland elkerül; amikor a munkálkodásod életnyi ritmusának
nem az ad értelmet, hanem maga a következő perc, azzal, hogy eltelik. A hobbit leginkább arra tanítana, hogyan
legyél hétköznapi, de hogyan ne szűkülj és szürkülj bele. Hogyan őrizd meg az a
széles látókört, azt a távlatot, mélységet és magasságot, amitől értelmet kap a
megélhető közép. Az már egy másik történet, hogy e béke alatt miféle éhségek
borzalma fonódik a gyűrűsujjra…
Amit szerencsére szintén elmesélt az
író, és nagy szerencse, hogy így tette, a gyermekmese bőszítő (meggyőződésem,
hogy dacból vállalt) kompromisszuma után. A
hobbit jelentősége a maga szépségein túl, hogy felkészítette a befogadói
közeget A Gyűrűk Urára. Hiszen pont felnőtt
a generáció, akinek meghatározó mesekönyvi élménye lehetett A hobbit, amire a „nagy testvér”
megjelent. Elég kíváncsi ember várta úgymond a folytatást ahhoz, hogy Unwinék
belevágjanak a kiadásba, minden elrettentő ómen ellenére. Hiszen józan fejjel
se azelőtt, se akkor, se ma nem akadna olyan befektető, aki egy ilyen
vége-hossza nincs, egyensúlytalan, zavaros és szerelemtelen történetre pénzt
adna – mondjuk ki: a biztos bukásra. (Szívem dédelgetett kedvencéről beszélek
imigyen, de hideg (kiadói) fejjel bizony így néz ki e könyv…) A hobbit nélkül, annak átfogó közönség-
és kritikai sikere nélkül a kritikai közeg fogadtatása is könnyen fordulhatott
volna teljes elutasításba.
S végül e kis könyvecskének köszönhető,
hogy megvalósulhatott a valódi írói szándék: olvasható maga a mítosz is. Ha
töredékekben is, ha zavaros és ellentmondásos formában is, de egy jól
felkészített, olvasói éhséggel áldott közegbe érkezhetett A Szilmarilok, és a többi. Az életmű, amely Tolkien professzor
valódi szenvedélye és teljesítménye: a világ, amely a maga mítoszi alapjairól
bennünket mesél. Nem biztos, hogy olyannak, amilyenek vagyunk, de olyannak, amilyenek
talán lehetnénk.
Nekem újabban mindenről Csipike, a törpe jut eszembe. Most ezekről a képekről, a múltkor a Katedrálisról. Brrr.
VálaszTörlésnem olyan nagy baj az... Csipike menyasszonyával szólva: "azt hiszem, most van alkalomadta."
VálaszTörlés:))) a menyasszonyára már nem is emlékeztem :D
VálaszTörlés