„Megint
csak valamiféle protokoll után sóvárgott. Fogalma sem volt, mi haszna egy olyan
civilizációnak, amelyben arra nézve létezik etikett, hogy decemberben
üdvözlőlapokat kell küldözgetni, meg hogy a villát a tányér bal oldalára kell
helyezni, ám a tekintetben, hogy mi a teendő, ha az ember feleségét
felnyiszálják, mindenkit magára hagy.
Ám aztán a Washington Heightson elfogyasztott egyetlen café con leche árán mégiscsak kiderült, hogy létezik ilyen protokoll. Méghozzá áldásosan konkrét, és olyan kőbe vésett, hogy akár még az alkotmányba is bele lehetne csempészni: Amerikában, ha valakinek olyan állása van, amellyel akár csak a legnyomorúságosabb egészségbiztosítás is jár, a felesége pedig nagyon beteg. Ha valaki gyakran kimarad erről a munkahelyéről, és minden bizonnyal még több napot fog hiányozni. Ha a munkaadója egy faszfej. Akkor midőn a felesége kés alá fekszik, és egyáltalán, minden egyéb alkalommal is, mit csinál?
Elmegy dolgozni.”
Kétségkívül van abban némi elmebaj
önsorsrontás hogy pont akkor vettem le a polcról ezt a könyvet, amikor az
életem nagyobb részét az teszi ki, hogy vizsgálatokról vizsgálatokra járok és puffogok
a hazai egészségügyi ellátórendszer siralmas volta miatt. Évekig kerülgettem,
mert tartottam tőle hogy túlságosan fájdalmas emlékeket ébreszt, erre tessék – ahogy
állítólag horrort is azért nézünk (már aki, én nem), hogy valós félelmeket
fikcióba csatornázzunk, úgy lehet, nekem is azért kellett most Shriver vádirata
az amerikai egészségügyi ellátórendszer ellen (ami, bár elsőre nehéz
elképzelni, lehet, hogy még a hazainál is siralmasabb), hogy a saját nyomorom
helyett (azaz: minek is fizetek ki havonta hatszámjegyű összeget tb járulék
címen, ha utána magamnak kell finanszíroznom a vizsgálatokat ha esetleg még folyó évben szeretnék túl
lenni rajtuk?) valaki másén dühöngjek.
Persze Shriver nem áll meg ott, hogy
vádiratot fogalmaz meg - bár ez is elég fincsi kis téma - a történet középpontjában
most is az ember és annak hol esendő, hol ostoba, hol gyerekes, hol önző, hol
gonosz, hol önsebző reakciói mindazon kiszámíthatatlan borzalmakra, amikkel az
élet előbb-utóbb mindannyiunkat megkínál. Amikre úgymond nincs protokoll. Mert hogy is kell reagálni, amikor
az ember társáról kiderül, hogy gyógyíthatatlan beteg? Hogy kell (hogy illik)
megélni egy halálos kórt? Hogy kell (hogy lehet egyáltalán) megőrizni a józan
eszünket, miközben tizensok éven át ápolunk egy súlyosan fogyatékos gyereket,
akinek feltett szándéka kiszállni, amint nagykorú lesz és szabadon dönthet?
Hogy kéne (lehet egyáltalán – meggyőződésem, hogy nem) gyerekként kezelni azt,
hogy a testvéred mindig több figyelmet kap, mert súlyosan fogyatékos, anélkül,
hogy pszichés problémákat generálnál magadnak, csak hogy felhívd magadra a
figyelmet?
Ha azt hinnéd, hogy ez így nyilvánvaló
túlzás, és veled úgyse történik meg, hát, megnyugtatlak, Shep Knacker se hitte,
hogy vele megtörténhet. Shep épp arra készül, hogy learassa jól végzett munkája
gyümölcsét, és mindabból, amit az évtizedek során összekuporgatott, plusz
egykori cége eladásából származó jövedelmével fogja magát és elhúzzon a
Másvilágra. No nem a kisbetűsre, nem meghalni akar ő, hanem megvalósítani majd’
három évtizede dédelgetett tervét: csapot-papot otthagyva egy afrikai szigetre
költözni, ahol az élet alig napi néhány dollárból kijön, nincsenek
hitelkártyatársaságok, se autópályadíjak vagy jövedelemadó, se civilizációs
betegségek. Mondjuk Shep legalább tucatszor indult volna már neki a
Másvilágnak, aztán mindig kicsomagolt és maradt, nem kis derültséget okozva
kollégáinak és barátainak. Ezúttal viszont megkérdőjelezhetetlen oka is van rá.
Glynis, a feleség ugyanis egyszer csak közli: ritka, potenciálisan
gyógyíthatatlan rákfajtát diagnosztizáltak nála, a kezeléshez pedig szükség van
Shep egészségbiztosítására (s mint kiderül, nem csak arra).
Hogy a Másvilágra szánt majd’ egymillió
dollár hogyan válik köddé a kórházi számlák, specialisták, kísérleti
gyógyszerek viharában, az elég kiszámítható – ebből még nem lesz jó regény. Ám
Shriver fel meri tenni a kérdést, amit sose teszünk fel magunknak: hogy
megéri-e? Mert persze, amikor a diagnózis megérkezik, Shep mindent félredob, és
egy emberként mondja mindannyiunkkal: bármit megér, hogy csak egy kicsi esélyt
is adjunk a gyógyulásnak. Persze ilyenkor sose látjuk a végét. Ha látnánk, hogy
mindössze három hónapot vettünk pluszban milliókért, akkor is belevágnánk? S ha
tudnánk, hogy az a megvásárolt pár hónap békés elmúlás helyett egy évnyi
kemoterápia gyötrelmeivel jár? Mennyi szenvedés az elég, ami után besokallunk,
és azt mondjuk: eddig és ne tovább? Kimondanánk bármikor? S ha elfogy a pénz?
Hány jelzáloghitel ér meg még egy kísérleti gyógyszert, amivel talán, de csak
talán kihúzza még pár hónapig? Na erre
nincs protokoll. Pláne egy olyan rendszerben, ahol az orvosok - szigorúan a
beteg érdekében - soha nem mondják ki, hogy már nem érdemes küzdeni. Újabb és
újabb gyógyszereket javasolnak - a beteg érdekében - amivel újabb és újabb
százezrekkel hizlalják a gyógyszergyárakat.
Persze a pénz csak pénz. Shep is ezt
mondogatja úgy tízoldalanként. Hogy nem számít. De azért amikor ki kell fizetni
az apád nyugdíjasotthonának éves számláját, hogy mégse valami állami elfekvőben
haljon meg, akkor nem árt, ha van. Vagy amikor az élhetetlen húgod nem tudja
kifizetni az általa elbitorolt családi otthon számláit. Vagy amikor a lányod
képtelen a saját lábára állni és támogatnod kell. Szóval a pénz nem számít, de
ha elfogy, eléggé tud hiányozni. A rák meg még mindig ott van.
És akkor még szó sem esett magáról az
emberről. Mert van itt egy betegünk, Glynis, aki rák előtt is egy kiállhatatlan
picsa volt, a halálos betegség meg a legrosszabbat hozta ki belőle. És van egy
altruista balek férj, aki ha már évtizedekig tűrte a felesége zsarnokoskodását
és azt, hogy őt hibáztatja saját élhetetlenségéért és művészi kudarcáért (aszondjahogy:
túlságos kényelemben élt úgy, hogy a
férj eltartotta és mindent alá rakott, így hiányzott a leküzdendő nehézség, ami a művészi alkotás úgymond alapeleme),
ahelyett hogy bevallaná magának, szimplán középszerű volt és ezért hagyott fel
az alkotással; akkor nyilván nem fogja otthagyni a legnehezebb időkben. Így
aztán Glynis még zsarnokibb lesz, most már a rákért is a férjét hibáztatja,
Shep meg még jobban megalázkodik, mert ez a dolga. Mást el se tud képzelni. Nem
is tudom, mikor olvastam utoljára ennyire káros, mindkét félre nézve toxikus
kapcsolati dinamikáról, amelyben olykor a legváratlanabb pillanatokban csillan
meg az intimitás és a valahavolt szeretet. Sosem tudhatjuk, valójában mi
játszódik le két ember közt egy kapcsolatban, és fokozottan igaz ez a
nehézségekre: sosem tudhatjuk, kiből mit hoz ki, ha szembesül a saját vagy a társa
gyengeségével, sebezhetőségével – testi és lelki értelemben egyaránt. Mert a
rák, a kemo okozta leépülés nagyon is testi folyamat. És Shriver nem tagadja el
ezt. Ahogy azt sem, mennyire álszent módon áll hozzá a halált, betegséget,
születést gondosan kórházba száműző társadalmunk mindehhez.
Na de távolodjunk el Glynis és Shep
házasságától. Mert a rák nem csak kettejük ügye. Mert ha valaki megbetegszik,
méghozzá súlyosan, ahhoz hirtelen mindenkinek köze van – vérszagra gyűl az éji vad, ugyebár. A betegágy mellett felsorakozik
a rokonok, barátok, ismerősök hada, és ki-ki a maga legrosszabb módján reagál –
no, Glynis is. De vajon mi a „jó mód”? Erre
mi a protokoll? Ha a tizeniksz éve nem látott egykori jó barát a halálos ágyunk
mellé siet mintha mi sem történt volna? Ha az anyánk csak a saját fájdalmával
van elfoglalva és azt szajkózza, mennyire rossz most neki? Ha a húgunk a
betegségünket is arra használná ki, hogy végre megtérítsen minket? Meddig kell
(kell egyáltalán?) a betegnek azzal törődnie, hogy hálás legyen a törődésért és
megkönnyítse a megrendült hozzátartozók dolgát? És meddig kell a
hozzátartozónak erőlködnie és tűrnie a beteg gonoszságát, csak mert beteg?
Miért is ne mondhatnánk ki, hogy nem érdekel? Nem érdekel, ha haldokolsz, ettől
még nem lesz megbocsátva az elmúlt sok év, nem borul fátyol a múltra, te se
leszel se jobb, se kedvesebb, és én se. Miért nem mondhatunk le erről a mindkét
felet lealacsonyító színjátékról?
És miért válik hirtelen minden más -
mindenki más baja - sokkal kisebbé, ad absurdum teljesen jelentéktelenné a rák
tükrében? Noha Glynis és az ő betegsége, valamint Shep és az ő számlája állnak
a regény középpontjában, van itt egy mellékszál, ami azt kell mondjam, nekem
sok ponton még jobban is tetszett: Shep legjobb barátja, az örök lázadó,
rendszerkritikus monológjaival mindenkit halálra fárasztó Jackson és családja. Jackson
és felesége, az örökké józan, gyakorlatias Carol egy rendkívül ritka, halmozott
fogyatékosságot okozó kórtól szenvedő kamaszlányt ápolnak, amire nem csak a
házasságuk, a személyiségük, a barátságaik mennek rá, hanem kis híján a
kisebbik lányuk mentális egészsége is. Az ő drámájukon keresztül az tárul
elénk, hogy a hirtelen a világot a sarkaiból kiforgató rákkal szemben milyen
az, amikor egy családot szép lassan emésztenek fel a betegség által
meghatározott hétköznapok. És hogy ezt mennyire nem veszi észre a környezet,
mennyire természetesnek vesszük, hisz már beleolvadt a hétköznapokba, hogy ők
bármilyen nehézséggel megküzdenek – azaz, ha már tizenéve ilyen ügyesen
küzdenek vele, az nem is akkora
nehézség, ugye? Megtanultak együtt élni
vele – és ha megtanulunk valamivel együtt élni, az már nem is számít, ugye?
Hogy mi történhet, amikor valaki mégsem bírja tovább. Hogy a folyamatos
megfeszítettség és öngerjesztő elégedetlenség által kiváltott kétségbeesett,
ostoba, gyerekes tettek hogyan vezetnek tragédiákhoz. Hogy milyen mély
fájdalom, kétségbeesés, mellőzöttségérzés lapulhat azokban, akik sosem beszélnek
róla, ezért mind azt hisszük, minden rendben. Hogy néha a saját nyomorunk
közepette is oda kéne fordulni a másikhoz és megkérdezni: te hogy bírod?
Nade... elmentünk sziruposba. Azért mégse tagadjuk le, hisz a könyv se teszi, hogy mindenkinek a saját nyomora a legnagyobb. Hogy igenis mind lehetünk önzők,
nemtörődömök, csak a saját bajunkkal törődők. Hogy ha a kapcsolatokról nem
tudhatjuk előre, mit hoz ki belőlük egy krízis, azt is be kell látnunk, hogy az
egyes emberről se tudhatjuk előre – legkevésbé saját magunkról. Shriver nem
finomkodik, de az elmúlt évek krízisei azért adtak ebből kis ízelítőt
mindannyiunknak: kurvára fogalmunk sincs, hogyan fogunk reagálni, ha itt
kopogtat egy igazi tragédia. Mert még ha van is valamiféle protokollunk arra,
hogyan kéne – az esetek többségében kitörölhetjük vele a seggünket.
Ám aztán a Washington Heightson elfogyasztott egyetlen café con leche árán mégiscsak kiderült, hogy létezik ilyen protokoll. Méghozzá áldásosan konkrét, és olyan kőbe vésett, hogy akár még az alkotmányba is bele lehetne csempészni: Amerikában, ha valakinek olyan állása van, amellyel akár csak a legnyomorúságosabb egészségbiztosítás is jár, a felesége pedig nagyon beteg. Ha valaki gyakran kimarad erről a munkahelyéről, és minden bizonnyal még több napot fog hiányozni. Ha a munkaadója egy faszfej. Akkor midőn a felesége kés alá fekszik, és egyáltalán, minden egyéb alkalommal is, mit csinál?
Elmegy dolgozni.”
Kiadó: Gabo
Fordító: Komló Zoltán
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése