Rég volt ilyen, tán egy éve is már… Egész
évben küzdöttem az idő- és figyelemhiánnyal, szerintem az elmúlt tíz évben nem
olvastam ilyen keveset, mint idén – sok összetevője van ennek, és tartok tőle,
a tendencia megfordulni már nem fog. Ennek hátulütője, hogy amikor meg van egy
kis időm, hajlamos vagyok válogatás nélkül kapdosni könyvek után és olyanokat
is elolvasni, amiket a szokott formámban nem vennék le a polcról. Szóval most
ilyen vegyesfelvágott következik, jobb-rosszabb darabokkal, akad köztük olyan,
amit nyugodtan ki lehetett volna hagyni; meg olyan is, ami az év legjobbjai
közé tartozik, de nincs kedvem hosszabban fejtegetni (meg amúgy is van már
poszt az oldalon róla); meg olyan is, ami jó-jó, de hosszabban írni róla
egyszerűen felesleges. Nézegessétek, aztán majd hozok rendes posztot is…
Marente
de Moor: A holland szűz
Meg nem mondom már, miért érdekelt engem
ez a könyv, tán egyszer még Katacitánál olvastam róla posztot (amikor még
blogolt), aztán valami nagyon akciósan a kosárba pottyant, tavaly év végén meg
a várólista-csökkentő játék listájára. Tipikusan az a könyv, amit tíz évvel
ezelőtt sokkal jobban szerettem volna – most már jobbára untam és a
konfliktusai kilencven százalékát bosszantóan mondvacsináltnak és
hatásvadásznak éreztem. A két világháború közti Hollandiában egy fiatal lány
nagyon szeretne vívni, hát apja egykori bajtársához, egy legendás hírű német vívómester
grófhoz küldi tanulni. Isten háta mögötti vidéki kastély, morc várúr, arcán
visszataszító sebbel, lelke mélyén tragikus titkokkal, évtizedes sérelmek,
titkos viszonyok, egy fiatal lány, aki előtt hirtelen kinyílik a világ, bimbózó
szerelmek… A háttérben meg csak gyűlnek a fellegek, amelyek aztán sötétségbe
borítják az egész világot. Kicsit olyan kamaszos háborúra készülős regény ez –
avagy ahogy egy fülig szerelmes kamaszlány elképzeli. Nem mondom, hogy rossz,
de tizenéves kor fölött azért óvatosan!
J.
K. Rowling: Az élet dolgai
Elszánt Rowling-rajongóként nyilván
mindent megveszünk, amire rányomják az írónő nevét és nagyjából könyv formája
van, de azért… Vannak esetek, amikor minden jóindulat kevés ahhoz, hogy az
ember felülemelkedjen azon, mit akarnak vele könyvként megetetni. Rowling
2008-ban a Harvard végzőseinek diplomaosztóján tartott beszédet – hatalmas megtiszteltetés
ez annak is, akit felkérnek, és nyilván a párszáz friss diplomásnak is, hogy
valóban világformáló szerző „bocsátja útjára” az egyetem padjaiból. A gesztus
szép, a beszéd szórakoztató – de hát ez mégiscsak egy rövid beszéd. Egy beszédecske.
Lehet vagy négy oldal legépelve. Ezt könyvvé duzzasztani több mint érdekes. A
magyar kiadás javára kell írni, hogy a kivitele szép, az illusztrációk klasszak
(még ha sok közük nincs is a beszédhez), a keményborítós kötés igényes – csak hát
minek? Lehet, eggyel szimpatikusabb lenne a vállalkozás, ha gyengébb kivitelben
és feleennyiért adták volna ki, vagy ha hozzácsapnak még egy-két beszédet, interjút,
akármit. Így azért hagy maga után némi keserű szájízt – szerencsére Rowling
humora ezt nagyrészt feledteti. Elvégre azzal kezdeni egy diplomaosztó beszédet,
hogy ő ugyan egy szóra sem emlékszik a sajátjából, eleve szimpatikus.
Krivarics
Ditta: Régi házból új otthon
Azt hiszem ezeken az oldalakon még nem
nagyon írtam arról, hogy mekkora szenvedéllyel viseltetek a lakberendezés
iránt. Kamaszkorom óta gyűjtöm a lakberendezési magazinokat (bár újabban
nyilván ez is a netre költözött), zarándokolok időről időre bútoráruházakba és
tervezem fáradhatatlanul hogyan lehetne tökéletesíteni az otthonunkat (ami
mostanra igazából felöltötte azt az alakot amit elterveztem beköltözéskor, de
ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne ide egy új huzat, oda egy új
polc, amoda egy kiegészítő…). Egyik legkedvesebb olvasnivalóm a témában Ditta
blogja, az Otthonkommandó, ahol online tanfolyamok, hallgatói otthonok, tematikus posztok mellett
végigkövethettük saját házuk felújításának munkálatait is. Ebből született meg
a könyv, ami a vidéki kúria megvételétől a teljes szétbombázáson át a
berendezkedésig mutatja be az utat, amit végigjártak – sok képpel, sok
tanáccsal, rengeteg dilemmával. Mert egy ekkora vállalkozás mindig teli van
buktatókkal, tuti recept pedig még a profi lakberendezőknek sincs a birtokában.
Akit kicsit is érdekel a lakberendezés, vagy csak szeretne elmerülni az
otthonteremtés művészetében (ami azért jóval több mint hogy kifestünk és bevásárolunk
az IKEAban), annak mindenképpen ajánlom! De egyébként a Hygge és társai
fémjelezte életmód-könyvek divatjához is remekül illeszkedik – hiszen egy kicsit
tudatosabb, az életünk minőségére
jobban odafigyelő otthonteremtésre hív.
Annak idején nagyon megfogott az Érkezés
film – már akkortájt el akartam olvasni a novelláskötetet, de valamiért elment
mellettem. Idén Ken Liu novelláskötete
kapcsán került megint a figyelem középpontjába, hát nem is vártam tovább vele –
és milyen jól tettem! Jó eséllyel ott lesz az év legjobbjai közt. Jó pár éve
ismerkedem a sci-fivel, és már nem tartom magam teljesen zöldfülűnek a
zsánerben, jó néhány kedvencet is avattam, akik simán felveszik a kesztyűt
istenített szépíróimmal – de azért még meg lehet lepni. Elég könnyen, igazából.
Ted Chiangnak szinte minden novellájával sikerült. Valahol azt olvastam róla,
hogy „visszaviszi a tudományt a tudományos fantasztikumba” – amiben lehet
igazság. Témáiban, történetében és nyelvezetében is sokkal inkább tudományosak
ezek a fantasztikumok, mint amit általában sci-fi néven olvasunk. Nem meglepő
módon nem is olvasható olyan könnyen, mint a populáris sci-fi – a novellák
mindegyike komoly munkát igényel. Mindemellett nagyon emberi, nagyon érzékeny
és félelmetesen átgondolt mindegyik darab. Olvasás közben az lehet az érzésünk,
évekig érleli minden novelláját – nem csoda, hogy viszonylag kevés mű került ki
eddig a kezei közül. Az Életed története
mellett (ami rám hangyányit egyébként kevésbé hatott, mint az adaptáció, de ez
legkevésbé sem a novella hibája) a kötet abszolút csúcspontjai a Nullával való osztás (nem vagyok egy
nagy matekos, de a hideg kirázott attól, ahogy egy tudományos felfedezés meg
tudja kérdőjelezni az ember egész élet- és világképét, zseniális!) és a Szépségvakság: Dokumentumműsor, ami
aktuálisabb nem is lehetne, és bizony igen komoly dilemmákat vet fel nem csak jelenünk
szépségkultuszáról, hanem az életünk feletti irányítás önkéntes (?) átadásáról
is. Remélem, olvashatunk még tőle!
Én borzasztóan szeretem és tisztelem Neil
Gaimant – napjaink egyik legnagyobb fantáziájú, legváltozatosabb és legjátékosabb
mesélőjének tartom, és mindig értetlenül állok az előtt, ha valaki nem értékeli
a műveit. Nem hiszem, hogy ismerek nála sokoldalúbb szerzőt, olyat biztosan
nem, aki több zsánerben is ennyire magas színvonalon alkotna. Érdekes, hogy míg
itthon elsősorban az Amerikai istenek szerzőjeként
ismerjük (esetleg novellistaként), addig Amerikában ő mindenek előtt
képregényszerző, mégpedig a valaha írt egyik legsikeresebb graphic novel
szerzője (Angliában meg mindig is elsősorban a Sosehol szerzője lesz –
köszönhetően a BBC rádiójátéknak és az angolok BBC-rádiójáték-kultuszának). Én
nem vagyok egy nagy képregényrajongó, de a Sandman kiadásának bedöntését máig a
magyar könyvpiac egyik legnagyobb kudarcának érzem – nyilván majd’ kiugrottam a
bőrömből, amikor megláttam, hogy a FUMAX kiadja Sandman „kistestvérének”,
Halálnak a kalandjait. Méghozzá nem is akárhogy, hanem egy elképesztően nívós gyűjteményes
kiadásban. Halál, a leginkább gót tinire hasonlító Végtelen, aki százévente egy
napra megízleli az emberi lét csodáját és keserűségét, egyszerre riasztóan
kegyetlen és bájos ábrázolása az elkerülhetetlennek. Gaiman úgy játszik a
halállal és viszonyulásunkkal a halálhoz, hogy közben (megint) mindent elmond
nekünk az életről és arról, hogy figyelhetnénk egy kicsit jobban arra, ami
élhetővé teszi. Kedvem lett tőle folytatni a képregényekkel való ismerkedést,
amíg várunk a Sandman folytatására…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése