Mielőtt megpróbálom a szemetek elé tárni, hogyan mozgatott meg a
Timitől kapott születésnapi ajándék, a (Fumax által méltó formában
kiadott) V mint vérbosszú, Alan Moore és
David Lloyd kultusz-képregénye (ami amúgy kettős szülinapi ajándék - évekkel
ezelőtt egy angol kiadást már kisírtam Timitől, mondván: ezt úgyse adják ki
soha magyarul...), megosztok itt egy csokor olyan részletet, ahol a bosszúról
ógtam-mógtam könyvek és filmek alapján. Hogy amikor a képregény olvastának
élményét mesélem, azt az önmagában laboratóriumi, mégis, meglehetősen magvas
(életünkbe növeszthető) tanulságokkal terhes mesét, már ne kelljen...
...A gonoszaink sokkal
izgalmasabb, színesebb alakok, mint a kívánt mintakövetés jó gyerekei – a
motivációik összetettségét jobban szeretik a színészek is, ami lássuk be, nem
csoda. Ebben a színjátékban övék a legtöbb jó mondat… Rajtuk - már csak a
formátumuk okán is - érdemes és élvezet bosszút állni. Hiszen általuk az is
nagyon jól látszik, honnan érkezik a mesélés nyugati módjába a kötelező bosszú
– mintha ez volna az egyetlen, Ázokra és Vánokra, óriásokra és törpékre
(mondjuk így: bárkire) nézve következetes szabály: Sérelem ér? Bosszút kell
állni! Olykor kiváltható, olykor nem sikerül, olykor további bosszúkat szül az
idők végezetéig, olykor magát az idő végezetét szüli… Ez a mára klisévé
koptatott panel (meggyőződésem) leginkább innen kerül a kultúránkba. Jöhettek
azzal, hogy máshol, más mítoszokban is jelentőségteljes volt – de én erre azt
válaszolnám: csak itt egyetemes. (Neil Gaiman Északi mitológia)
Kuroszava filmje, imádom - a bosszúálló szerepébe eső szamurájjal |
...Az északi regék világa
önmagában komplett szellemi kontinens, elképesztő gazdagsága és az európai
kultúrára tett hatása kétségtelen, a középkori szerzetesek által olykor
meglehetős tehetséggel az új hithez igazított régi regéktől a romantika
újrahangolt, polgárian erényes Wagner-operáin át a mai popkultúra számos
produktumáig él és hat (nem beszélve róla, hogy mennyire gyökere például a
filmes személyes bosszúk elégtétel-voltának ez az egykori értékrend…). (Völsunga saga)
...Mi mindig megöltük az
isteneinket – avagy legalábbis a képzeteinket róluk. Az istenfiak a meséinkben
mindig megölték az istenatyákat – Zeusztól Odinig. És az emberek a teljes
ismeretlen „egyetlenéig” mindig megölték az isteneiket, hogy aztán máshol
keressenek és találjanak pótapákat. Például a szikár és névtelen ismeretben – a
tudásban és rendszerben, az anyagban, amelynek az értelem csak puszta
rendszerhibája. A negyedik részben Nike és Leyla teremti a világot, amiben Amir
a főszereplő; aki pótapára lel Branko Blitva, a Multiconfessional Mixte Danube
Ironfly FC focicsapat menedzser-tulajdonosa személyében, de aki csaknem
elveszíti mindazt, amit megtalálhat – aki addig áll vesztésre, amíg le nem
küzdi az ősi reflexeket. Amíg le nem mond a bosszúról. Bilal világának kisistene
az ő reakcióit követve alakul végképp egyfajta emberiség-mentorrá az ítélet
művészien kifinomult, sújtó ökléből - amikor Amir lemond a bosszúról. Rengeteg
szépséget rejtő gondolat – meglehetősen morbid pontossággal képre álmodva. Ha
nem lenne teljesen őrült a párhuzam, ezt mondanám: Nike és Leyla (Rawhloe
bábáskodása mellett) teremtett világának Amir egy személyben a Káinja és Ábele.
(Enki Bilal: Négy? Utolsó felvonás)
Paul Kersey enged neki... ha írnék róla, ennyit írnék róla |
...Baelish-t is felzabálta a maga
szarkavaró ördöge – amit különben hozzá kicsit méltatlannak érzek, jobb
taktikusnak gondoltam annál, minthogy így figyelmen kívül hagyja a Háromszemű
Holló jelenlétét (aki visszamenőleg is mindent lát…). Siratni nem fogom, éljen
a megint megélt és kiszolgált olvasói bosszúvágy. Mert erre viszont a leggonoszabbul
rájátszik a sorozat – főleg Arya figuráján át. Aki miután kiválasztódott
(volna), hogy egy bitangul beteg módon kifundált halálisten sújtó keze legyen,
úgy döntött, hogy ő mégiscsak egy bosszúvágyó Stark. Vicces, hogy tömegek
rajonganak a kicsi lányért, aki amúgy egy hideg fejű, szívtelen tömeggyilkos.
Emlékszem, ezt először abban a bájos jelenetben láttam benne meg, amikor a
harmadik évad vége felé a Véreb meg akarta enni a kocsmában azt a kurva csirkét
– csak nem hagyták neki a Lannister-katonák, élükön azzal a kedves figurával,
Polliverrel, aki még a második évad elején szúrja torkon a kiscsajtól elvett
Tűvel a járóképtelen Lemmyt. Ahogy a csirkevacsorán Arya a visszaszerzett
pengével és az egykor kiejtett szavakat megismételve nyakon szúrja Pollivert,
megjelenik az arcán az egész szituáció maradéktalan élvezete. Hogy aztán erre a
sokat dédelgetett hajlamra ráüljön a teljes kiképzés a Sokarcú Isten
templomában… a vége: itt van nekünk egy kedves, szerethető tömeggyilkos.
Valahol röhej, de Martin megmutatja általa, hogyan tudunk stílussal vert
gyilkosoknak szurkolni könyvben és filmen, Leon a profitól Don Corleonén
át Block bérgyilkosáig – felépíti az egész indokrendszert… Nem
kellene elfelejteni, hogy ugyanezen az alapon rajonghatnánk a Balkán összes
ikonikus halálosztójáért, ott például bizonyos helyeken évszázadokra
visszamenő, gyönyörű tradíciója van a vérbosszúnak… (morfondírozás Martin írói hozzáállásáról)
John McClane egy darabig azt hiszi, hogy ez bosszú... megállhattak volna itt. |
...Amerika sok mindent álmodott
magáról az álmodói tollán és kameráján át. Nem csak a happy end-et, hanem a
bosszút is – a sérelem okán érzett jogos dühöt szinte társadalmi elégtétellé
konvertáló személyes bosszút. Talán a bosszút álmodta-álmodja többször – hisz
még bizonyos nívó felett sem tud lemondani róla. Nem hiszem, hogy az első két könyv
után ne éreznéd, olvasótársam, e könyv reménybeli olvasója, hogy ne éreznéd ki
a balladai hangból, a felépülő baljós érzetekből, hogy lesz-e bosszú e
történetben, s ha lesz, milyen lesz. Meg kell értened, ez a könyv nem épít a
meglepetés erejére. Áradó, központozást nélkülöző mondataival oda sodor, ahova
az előérzeteid vezetnek. Ebben a könyvben kutyák kergetik a kutyákat – egymást
maró elvadult egykori és jelenlegi szolgák. Nézd, ahogyan felépül. Mert erről
szól a mítosz. Felépül és lebomlik a városba belovagoló magányos igazságosztó
mítosza. Mert alapjában hamis. Lehetne boldog véget hazudni neki, sokféle
boldog véget lehetne – de minek? (Cormac McCarthy: A síkság városai)
...Alexander hazaér. A
feszültségbe, egy gyilkosság keltette, robbanással fenyegető helyzetbe – ahol a
rokonai épp bosszúra szomjasan kutatják Zamira nyomát. Aki (lebeg a képek közt
a tudás) lehet, hogy Alexander, és az azóta megözvegyült albán asszony: Hana
szerelemgyereke. Az anya kéri a lehet-hogy-apát, szabadítsa ki a lányát, akit
időközben a macedónok elfogtak és egy pajtába zártak. Alexander tenné a dolgát,
de rajtakapják. Eldördül a lövés. Eső esik a nyitott szemekre. Zamira menekül,
rohan a kolostor felé… körbeértünk, ott vagyunk megint a történet elején. Mert
ez egy végetlen, soha nem múló kör. Az idő se ment előle, ez volt száz éve, ez
lesz húsz év múlva, bosszúra bosszú, áldozatra áldozat – a hegyek között,
amelynek lakóit az Isten is elsiratja. (Eső előtt - film)
Nem akkor nem ott, nem azon, de bosszú (is lehet belőle...) |
...Hollywood befigyel, és nemcsak
itt. Ez az egész személyes bosszú-szál idegesít. A kortárs akciómozikban ez a
westernből örökölt (persze jóval korábbi, mondjuk homéroszi gyökerű) klasszikus
motiváció rendre afféle legitimáló izéként funkcionál, hogy a jófiú végre
minden skrupulusát félrerakva gyilkolászhasson a szemünk láttára. A mi
erkölcsi- és vérszomj-kielégítésünk érdekében, amolyan kettő-az-egyben akciós
orgazmust okozva. Rommá közhelyesedett klisé, de nem tudnak leszokni róla,
amolyan jolly joker, a magyarázkodások kényszere helyett a kőegyszerű sablon.
Emberek! Azog halott! Az akkor még kamasz Vaslábú Dáin megölte! Még a játékidő
kezdete előtt! Nem kell minden filmbe egy nagyformátumú, ikonikus rosszfiú!
Most má’ szabhatjuk – velünk lesz még két filmen át… (Hobbit - Egy váratlan utazás
- film)
...Elég sok posztban foglalkoztam
ezzel az igen ingerlő toposszal, a személyes bosszúval, a nagy, társadalmat
érintő kérdések árnyékában. Hogy miért van egyáltalán szükség rá - hogy hogyan
legitimálja a jelenlétével az erőszakot akciófilmtől sci-fin át romantikus
drámáig. A pozi hős önvédelemből, és jogos bosszújától hajtva öl (konstatáljuk
mi is: a nézők, nem szégyellt, kéjes élvezettel). Legyen hidegen tálalva, vagy
szeresse valaki forrón: a bosszú a film színes szélesvásznú világában korántsem
nemtelen. Az igazságszolgáltatás mérlegébe kucorogna, sőt, olykor nyíltan
Justitia szerepében tetszeleg. Miközben kb. a noártól mintegy belenyugszunk
abba is: a beteljesült bosszú pótszer, nem teljesülhet ki. A nagy társadalmi
megoldatlanságok keservét édesítő pótszer marad. Ez egy alapvető filmes toposz:
a magányos hős elindul, hogy elégtételt vegyen: bosszút álljon a valóságon. S
az is egy alapvető filmes toposz: hogy a bűn szervezete legyőzhetetlen, csak
kis, személyes elégtételek szerezhetők. Alig van ma olyan film, főleg akció,
vagy krimi, ahol e két vezetőszár mögé ne kötnének cselekményi lovat. Amúgy a
szocialista könyvkiadás tán legnagyobb sikerembere: Szilvási Lajos is folyton
ezzel a toposszal játszott az egyszerű(sített) társadalomrajzaiban... (X - Arendszerből törölve - film.)
A név... ugye. Bár a világmentők a világpusztulás után hogy a vérbe állanak bosszút (...és kin)? |
Arról nem is
beszélve, hogy a mesteremnek tekintett Hamvas tanítása szerint minden történetbe forduló szavunk,
minden mesénk valójában elégtétel-mese: bosszú
a valóságon. Hamvas Béla szerint ebből is fel kellene ébredni - mert nem
felnőtt dolog a dédelgetett sérelmek szülte cselekvésben létezni. …a féreg nem igaz: ez a hős másik oldala. A hős sem
igaz: ez a féreg másik oldala. Összetartoznak. Nincs Én; ez a világ másik
oldala… foglalja össze a Kirkegaard
Szicíliában esszéjében. Ezen olvasat szerint a számomra legfontosabb mesék
is voltaképp megejtett bosszúk a valóságon...
Ennyi alapozást megérdemelt. Következőnek
(holnap) V jön és a vérbosszúja.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése