„Ez a könyv nem az önéletrajzom. Azt majd akkor írom meg, ha
kilencvenéves leszek. Még csak most lettem harmincöt, úgyhogy hosszú út áll
előttem, mire méltó leszek egy emlékiratra. Egyelőre csak szerettem volna
megosztani ezeket a történeteket az életemből, melyekben gyermek, nővér, barát,
komikus, színész, barátnő, egyéjszakás kaland, alkalmazott, alkalmazó, szerető,
harcos, gyűlölködő, tésztaevő és borivó voltam.”
Szabadszájú New York-i
standuposként indult, aki élvezettel hozta kellemetlen helyzetbe a közönségét
azzal, hogy magassarkúban és miniszoknyában színpadra álló szőke fehér csajként
eregetett iszonyat alpári poénokat – mára meg egy öt évada sikerrel futó saját
tévéműsor Emmy-díjas gazdája, aki nem egy résszel tévétörténelmet írt, Golden
Globe-ra jelölt forgatókönyvíró, két sikeres vígjáték sztárja. Ő Amy Schumer,
aki könyvének címét saját „ribancrendszámáról” kölcsönözte - ami saját bevallása szerint maradandóbb, károsabb és visszataszítóbb, mint bármi, amit mások mondani tudnak róla, mégis jóízűen tud nevetni rajta. És aki bár írásban
sem fél otromba, alpári, politikailag inkorrekt lenni, emellett meglepő őszinteséggel
és meglepően mélyre hatolva ír magáról, családjáról, barátairól, kalandjairól,
munkájáról, pénzről, hírnévről, politikai témákról és úgy nagyjából mindenről,
ami foglalkoztatja. Ami nem áll messze attól, ami bármely fiatal nagyvárosi
gondolkodó embert foglalkoztat. Schumer nem is tagadja, hogy utálja a
sztereotípiákat, nem is dől be nekik: nem csak arról és nem csak úgy ír, amit
és ahogy egy sikeres női komikustól elvárnánk valamiféle homályos közmegegyezés
alapján.
Bő két éve írtam a szintén sikeres
komika, Lena Dunham (egyébként Schumer jó barátja) Nem olyan csaj című
könyve kapcsán, hogy kissé korán írt önéletrajzot, pár év múlva tán meglenne a szükséges érettség és éleslátás, ami
eltávolítaná saját személyétől, hogy fókuszba helyezze a láttatni
kívánt jelenséget – Schumer e szempontból messze jobb munkát végzett: könyve
inkább csapongó esszégyűjtemény, melynek kilencven százalékában persze ő áll a
középpontban, mégsem érezzük azt, hogy drasztikusan előtérbe tolná saját becses
személyét. Ehelyett megtalálja az egyensúlyt a személyes mondanivaló, a
vicces-tragikus-cikis önéletrajzi adalékok és a mindennapjainkat meghatározó
jelenségek ábrázolása között. Mintha egy jól sikerült cikkgyűjteményt olvasnék
egy színvonalas magazinból, amit persze a szerző személye hitelesít, de nem
kizárólag róla szól.
Így amikor családjához fűződő
ellentmondásos viszonyáról, a csapodár szülők válásáról, az egykor menő
újgazdag vállalkozó apa elszegényedéséről, a legjobb barátnője apját elcsábító
anyja iránti dühéről ír, joggal érezzük, hogy a mai harmincas generáció
alapélményeit fogalmazza meg – amikor meg apja betegségéről és annak zavarba
ejtő epizódjairól, akkor képes szíven ütni. És képes megtartani egy kényes
egyensúlyt – hisz valljuk be, lehetne iszonyú rossz színpadi poén is abból,
hogy a szklerózis multiplexben szenvedő apa hogyan szarta össze magát
nyilvánosan kétszer is a lánya előtt. Hogy mégsem az lesz, hanem őszinte és
megható vallomás arról, milyen összetett és zavarba ejtő is így látni azokat,
akik a legfontosabbak számunkra, és hogy persze, egyrészt messzire futnánk és
úgy tennénk, mintha nem is láttuk volna soha azt az embert, másrészt a szívünk
szakad amiért a hozzánk legközelebb állót kell ilyen kiszolgáltatott és
megalázott helyzetben látnunk, az már az író Schumert dicséri. Mindegy,
hányszor ír szerelmeslevelet a saját vaginájához (egyébként meggyőződésem, hogy
direkt próbára akarja tenni az olvasóit és ezért kezdi ezzel a könyvet – hogy
aki nem bírja, hamar tegye is le, de higgyetek nekem, érdemes folytatni),
mindegy, hányszor szedi idétlen listákba a dolgokat amik felbosszantják, vagy
hogy mikor elfogadható, ha egy férfi nem elégít ki egy nőt, a fentihez hasonló
őszinte részletek mutatják meg nekem az igazi Schumert a komika-szerep mögött.
Egyébként mára ez a komika-szerep
is szépen kinőtte magát: Schumer megírta az elmúlt évek egyik legsikeresebb
ironikus hollywoodi vígjátékát, a nem kevéssé önéletrajzi ihletésű Kész katasztrófát, amiben jóízűen
játszik a romantikus vígjátéki klisé-szerepek felcserélésével és saját magát egy
egyéjszakás kalandok közt csapongó, elköteleződésfóbiás, iszákos fiatal
újságíró szerepébe írva talál rá a szerelemre egy ragaszkodó jófiú személyében
– Amy forgatókönyvéből az a Judd Apatow rendezett filmet, aki felfedezte Lena
Dunhamet is (meg még egy rakat fiatal komikust, valamint megrendezte az új
évezred leginkább fogyasztható mainstream vígjátékait). A film egyébként nem
korszakalkotó, de nem is rossz – azóta Amy Goldie Hawn oldalán is bohóckodott
egyet az Ó, anyám! című vígjátékban.
Ám hollywoodi karrierjénél sokkal érdekesebb (és egyelőre sokkal sikeresebb
is…) amit a tévében művel. Az Amynek áll
a világ harmadik évadjának egyik részével, a 12 Angry Men-nel átlépte a skeccskomédiák határait és egy
fekete-fehér rövidfilmben forgatta le saját Tizenkét
dühös ember átiratát, melyben egy középkorú férfiakból álló esküdtszék
hivatott eldönteni, hogy vajon Amy Schumer elég dögös-e ahhoz, hogy a tévében
szerepelhessen. Remekül megrendezett és iróniától csöpögő rész, olyan
színészekkel, mint Paul Giamatti, Jeff Goldblum vagy Dennis Quaid. (Aki szkeptikus, de kíváncsi rá, mit tud valójában ez a mocskos
szájú csaj, aki pucéran pózol saját könyve borítóján, szánjon rá 8 percet,
megéri!)
Amy a legjobb komikushagyományokhoz
híven nem fél kinyitni a száját szinte bármilyen témában – és nem hisz abban,
hogy „ő csak egy komikus”, akinek nem lehet véleménye. Női előadóként nyilván
eddig is sokat beszélt és eztán is sokat fog a nők szórakoztatóiparban betöltött
szerepéről; arról, mennyire irritálta, hogy filmje kapcsán szinte csak azt
kérdezték tőle, milyen érzés női komikusként szembemenni a sztereotípiákkal és
vajon milyen hatással lesz filmje a hollywoodi nők helyzetére; a manapság
mindennél aktuálisabb nők elleni erőszakról (és nem fél bevallani, hogy ő is
élt bántalmazó kapcsolatban). Mégis, ahol a legerősebb a könyve, az a pont,
ahol kilép az összes bejáratott szerepéből és arról ír, mennyire traumatizálta
a Kész katasztrófa egyik vetítésén
történt, két halálos áldozatot követelő lövöldözés és hogyan vetette bele magát
„csak egy komikus” létére a fegyvertartás szabályozásáért folytatott harcba: „Tévednek abban, hogy ez nem az én
súlycsoportom. Mert én ismerem ezt a problémát. És ti is. Bárki, aki él és lélegzik,
és véleménye van arról, hogy első osztályos gyerekeket lelőjenek-e az
iskolában, az jogosult beszélni ebben az ügyben.” És kell is beszélnie róla
– teszem hozzá én. Főleg, ha valakinek van hangja, van közönsége és képes így
megszólítani őket, mint Amy Schumer.
Kiadó: Agave
Fordító: Molnár Berta Eleonóra
Annak ellenére, hogy az efféle kötetek íróinak nem követem a munkásságát, a műveik érdekelnek, szeretem a laza, nem is-életrajzi-esszéjellegű, vagy valami ilyesmi könyveket. Ez határozottan érdekesnek tűnik, Lena Dunhamé nem csigázott fel annyira, hogy akár csak könyvtárból is kivegyem.
VálaszTörlésÉn sem követem szorosan a munkáikat inkább mint popkulturális jelenség érdekel :) ez a könyv amúgy kifejezetten olvasmányos, szívesen elviszem valamikor, beleszagolsz, legfeljebb félredobod ;)
VálaszTörlésKöszi, olyan csábító könyveket lengetsz be mindig nekem.:) "Sajnos" tuti, hogy el fogom kérni. Az ajánlat persze visszafelé is áll, állandó jelleggel.
Törlés