Az eddigiekhez mérve (már amit
láttam…) ez a legkevésbé stilizált filmje. Időnként szinte aszimmetrikus – ez
Wes Andersontól eddig a legnagyobb meglepetés, hogy elégnek találja azt a
sajátosan elcsípett egzotikumot, amit a helyszín önmagában nyújt, amit a képeken
látható idegenség önmagában jelent. Hogy alig igazít a képen, amikor mégis,
akkor sem zavaróan kamaraira. Hogy nem távolít, nem idegenít el képi játékokkal
– keveset használja a rá jellemző, filmes manírokat és beállításokat végletekig
feszítő önreflexiót. Amúgy amiről mesél, az nagyon Anderson-i. Ez is belső
történet – ami kívül zajlik, az a csetlés-botlás a maga fehér emberi
gyarlóságaival csak ennek a belső történetnek a kerete. Jót röhögtem, mikor
láttam, hogy anno a honi mozi-bemutató környékén valaki (szegény, kétségbe
esett forgalmazó) kalandfilmként pozícionálta – belekódolva a befogadás-történetbe
a csalódást. Aki nem szerette, az nagyon nem… úgyhogy most egy (micsoda
meglepetés) a közönséget mélyen megosztó filmről lesz szó, egy szelíd, minden
szenzációt (legyen történetben vagy képre helyezésében) folyton finoman
idézőjelbe helyező rendező (láss csudát) mélyen megosztó filmjéről.
Három tesó, Francis, Peter, Jack.
Mindhárman képtelenek feldolgozni az apjuk halálát. Mind a háromnak hiányzik ebben
a helyzetben a mama. Francis, a legidősebb, spirituális utazást szervez
(alkalmazottal, szigorú napi menetrenddel…), amelynek nem túl sokáig titkolt
célja, hogy felkeressék Patriciát, az anyjukat, aki a hírek szerint egy
kolostorban lett nővér Észak-Indiában, a Himalája lábainál. A három tesó
kapcsolata sajátosan imbolyog az egymásról gondolt hamari ítéletek, az egymás
elől elhallgatott titkok és a belőlük fakadó állandó indiszkréció vonatán.
Francis (Owen Wilson) kényszeresen atyáskodik (milyen finom, amikor kiderül:
inkább anyás…), Peter (Adrian Brody) lázadna is ez ellen meg nem is (mint ahogy
ugyanilyen ambivalensen éli meg, hogy apa lesz…), Jack meg még ennyire se tudja,
mit akar (azon kívül, hogy akarja azt a hindu pincércsajt). Persze aztán félresiklik,
ami csak tud, a három utazó akaratlanul is megtanulja, valójában mi lehet az
életükben körülbelül a spirituális…
Gyászfeldolgozás,
felnövekedés- és leválás-történet,
egzotikus vonatúttal, sivataggal, elfújt pávatollal – teljesen komolyan vehetetlen
módon viccelve a teljesen komolyan veendővel. Az út vonaton töltött idejében az
urakkal történjen bármi – valójában csak az történhet, ami bárhol a világon
történne: megpróbálnak mondani valamit egymásnak, egy évvel az apjuk halála
után. Aki az egy szem visszaemlékezésben is csak a hiányával van jelen, de
azzal nagyon – három szimbiotikus (nem enyhén neonáci beütésű) klónja ül a
temetésére siető limuzinban, téríti el a limuzint, perel a nem enyhén neonáci
szerelővel (a Luftwaffe Automobil tulajdonosával), amiért nincs kész az apjuk
kocsija… Ennek az együttállásnak az apa volt a csillaga. Francis, Peter és Jack
értelemszerűen kerülik egymást a halála után – hiszen megszűnt az a vonzás, ami
keringette őket. S értelemszerűen vallanak teljes (három teljesen különböző
módon teljes) kudarcot egyedül – az ismeretlen világgal szemben.
Gyászfeldolgozás, felnövekedés-
és leválás-történet. Ami valójában akkor kezdődik, amikor a testvér-ösztön
felszínre törhet – amikor gondolkodás nélkül kell cselekedni. És a gyógyító
folyamat a csend. Beszéd helyett a félreérthetetlen gesztusok igazsága. A más
közelről látott apai gyásza, a tehetetlenségérzet, ahogy kívülről látod, meg
ahogy kívülről látod az idegen kultúrát, ahogyan a gyászt úgy-amennyire
eligazítja. A három testvér részese lesz egy tragédiának, ami kívül esik a
magukén – ezt részletesebben nem akarom elmesélni, mert egyszerűen látni kell.
Wes Anderson itt sem tagadja le, hogy filmet látsz – elvár tőled egy minimális
távolságtartást, még itt is. Megteteti a színészeivel azokat a kis gesztusokat,
amivel kizökkent – ne felejtsd el: tanmesét nézel. Ne éld bele magad –
hüvelyezd ki belőle a magadét; hidd el, legalább olyan tanulságos lesz, mint a A Grand Budapest Hotel, a Holdfény királyság, vagy az Édes vízi élet esetében (nagyon
bosszantott, amikor a színészek súlytalanságáról olvastam – nem szeretem látni,
hányan várnak el egyfajta megszokott tálalást akármilyen film esetében, olykor
nem is csak a konzumra éhes mozizók…)
A papa és a mama. Világot vezető
struktúráink apja meg anyja – a hideg ráció, akinek igaza van (de mása se) és a
nyers empátia, akinek érzései vannak (de mása se). Wes Anderson szereti a
szimbólumait – az autószerelője és a fiúk öltözete alapján nem enyhén náci apa
áll szemben ebben a nevelődésben a (keresztény) kolostor feletti szent helyre
vezető lépcsősor mentén felrajzolt szvasztika jegyében álló anyával. Nincs
ennél nagyobb szimbolikus ellentétpárunk – hiszen ez ugyanaz a szimbólum,
gyökeresen ellentétes nézetekben. Ezektől valóban szabadulni kell – akkor
növünk fel, ha megszabadulunk tőlük. Az anya reggelre eltűnik (rossz az
időzítés, mondja… egy kaján énem a Bill Murray által kétszer megmutatott
üzletember karjaiba képzeli) – és ez a valóságos spirituális pillanat. Amikor
megérint, hogyan nem maradsz egyedül, szemben a világgal. Hiszen nem állhatsz
vele szemben – benne. Ez a tudás már nem ragaszkodik az apai poggyászhoz sem;
nincs szüksége rá.
Megpróbáltam elmesélni, miért szerettem meg ezt a filmet – annyira, hogy rögtön újra szerettem volna nézni. Wes Anderson mű-világai közül az egyiket. A rendező filmjét, aki tudja és nem felejti el az orrunk alá dörgölni: minden nézetünk, hitünk, meggyőződésünk ilyen mű-világ. S másról se szól a felnőtté válás útja, mint hogy megpróbáljuk ezeket az annyi szeretettel gondozott nézeteket a megfelelő pillanatban mégis útfélre hajigálni.
Megpróbáltam elmesélni, miért szerettem meg ezt a filmet – annyira, hogy rögtön újra szerettem volna nézni. Wes Anderson mű-világai közül az egyiket. A rendező filmjét, aki tudja és nem felejti el az orrunk alá dörgölni: minden nézetünk, hitünk, meggyőződésünk ilyen mű-világ. S másról se szól a felnőtté válás útja, mint hogy megpróbáljuk ezeket az annyi szeretettel gondozott nézeteket a megfelelő pillanatban mégis útfélre hajigálni.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése