Azok a fránya elvárások… Azt hiszem, ha
semmit sem hallok előzetesen N. K. Jemisin munkásságáról és prekoncepciók
nélkül vágok bele Az ötödik évszak
olvasásába, sokkal jobban tetszett volna. Sajnos nem így történt. Becsukott
szemmel és füllel kellett volna közlekedni ahhoz, hogy idén nyáron ne érje utol
az egyszeri fantasy-olvasót a szerzőt körülvevő elképesztő hype: kiadói beszélgetéseken
sztárolták mint a zsáner egyik legjelentősebb kortárs újítóját, olvasók tömegei
egy emberként estek hanyatt a könyvétől, komfortzóna-felrúgást, szövegszintű
bravúrokat és aktuálpolitikai mondanivalót emlegetve, hogy aztán mindezen
elragadtatottság a napokban elnyert Hugo-díjban csúcsosodjon ki. Én meg,
bevallom, rég szenvedtem ennyit alapvetően jó könyvvel.
Alapvetően jó, mert Jemisin kétségkívül
tud írni. Tud világot teremteni. Tud karaktereket alkotni. Meg tudja tölteni a
világát annyi dühvel, frusztrációval, áthallással, hogy kiégesse a lapokat és
szívből drukkoljak egyes szereplőknek, hogy pusztítsák el azt a nyamvadt
birodalmat. Akkor mégis mi a baj? Leginkább az, hogy aminek drukkoltam, az első
lapokon bekövetkezik, a visszafelé felfejtett események és a puzzle-szerűen
trükkös történetszálak meg nagyon hamar - túlságosan hamar - leleplezik önmagukat.
Onnantól pedig minden trükközés csupán öncélú mutatványnak tűnik. Ahogy a
hatásosnak szánt, de számomra pusztán hatásvadász egyes szám második személyű,
jelen idejű elbeszélés is. Nyilván akadnak - jópáran - akiket ez bevon, akiknél
valóban hatást tud elérni a szerző, akik a padlóról szedegetik az állukat az
ilyesfajta truvájoktól, de az a szomorú igazság, hogy én az E/2-t eléggé utálom
és még a kedvenc szépíróimnak se bocsátom meg egykönnyen. Egyszerűen olcsó
trükknek tartom. És leginkább feleslegesnek. Mert ha Jemisin nem erőlteti az
elbeszélővel való játszadozást, a három különböző történetszálat-idősíkot és
azok „rejtélyes” egybefonódását, hanem fogja magát és megírja mindezt egy
egyenes vonalú történetben, sokkal jobb könyv születhetett volna.
Mert ott van benne a lehetőség.
Mindenekelőtt a világában. Egy világban, ahol a bolygó természetes szeizmikus
tevékenységét az orogénia képességével megáldott (megvert?) emberek
befolyásolják – elfojtva, megbénítva, megsebezve Földapát. Aki ennek
köszönhetően dühös, nagyon dühös – és dühe egyre nagyobb és nagyobb
robbanásokban nyilvánul meg. Ami egyre nagyobb és nagyobb erejű orogén
tevékenységet provokál, természetszerűen vezetve el világunkat a végső, mindent
elsöprő robbanásig. Az ötödik évszakig – mely bekövetkezik, tegyenek bármit a
földfelszín alkalmi lakói. Hogy néhány évtizedre vagy néhány évszázadra sötétítve-e
el az eget – ki tudja. Védekezni ellene szinte lehetetlen, felkészülni is csak
bizonyos határig lehet. Az emberi közösségek persze készülnek – szigorú kasztrendszerben,
kis, átlátható közigazgatási egységeket alkotva, bőséges tartalékokkal. De
mindig akad, amire nem lehet felkészülni.
Például arra a felgyülemlett indulatra,
sértett büszkeségre, elnyomott erőre, ami képes kettétörni egy kontinens - a világunkat
alkotó egyetlen kontinens - talapzatát. Egy mindent elpusztító rosszakaratra,
ami képes sötétségbe borítani az egész világot, halálra ítélni emberek
millióit, élhetetlenné tenni a bolygót sokszáz évre. Miféle düh képes erre?
Számít ez egyáltalán, amikor már megtörtént?
És vajon miféle emberi vakság, ostobaság,
félelem képes arra, hogy szinte állati sorba taszítsa azokat, akiktől életünk,
világunk, otthonunk megmentését várjuk? Mennyi irigység, sértettség,
szűklátókörűség kényszerít arra, hogy az orogéneket (akik a jog szerint nem is
emberek) kisgyermekként elszakítsák szüleiktől (akik önként és dalolva
szabadulnak tőlük) hogy aztán hóhér-őrzőik kezére adva a börtönnek is beillő
bentlakásos iskolába zárják őket, ahol évek hosszú során át képezik őket arra,
hogyan vetkőzzék le akaratuk, személyiségük utolsó morzsáit is és állítsák
testük és lelkük egy őket semmibe vevő rendszer szolgálatába? Ahol a
legerősebbek a legkiszolgáltatottabbak, akiknek kötelessége utódokat nemzeni a
rendszernek, akik aztán maguk is élettelen, akarattalan bábokként végzik?
Látunk egy gyermeket, akinek nevelése
kínzással kezdődik; egy fiatal nőt, aki megtapasztalja, hogy van élet a
rendszeren kívül is, de romlást hoz a saját és a hozzá közel állók fejére; egy szökevényt,
aki azt hiszi, élhet normális életet, elrejtve orogéniáját – és egy színtiszta
erőt, ami már látott mindent, amit embernek nem kéne látnia, és kész mindent
elpusztítani.
Mondom, tengernyi lehetőség van ebben a
könyvben – kár, hogy a végeredmény ennyire sűrű és zavaros. És lépten-nyomon
kiszúrja a szemünk az írói szándék
egy sűrű és zavaros fantasy-ra. Valójában ez zavar legjobban. Hogy azt érzem,
hülyére vesznek és nem bíznak bennem, mint olvasóban annyira, hogy észreveszem
az értéket akkor is, ha nincs újabb meg újabb rétegekbe csomagolva. Hogy
annyira igyekszik az író kitágítani a komfortzónám határait, hogy óhatatlanul
azon kezdek gondolkodni, vajon nem épp a komfortzóna-feszegetés lett-e az új
kor elsődleges komfortzónája? Hugo-díj ide vagy oda, most azt gondolom, nem
kell ennyire erőltetni az állandó „újítást”. Aki ennyire jól ír egyébként, az
nyugodtan bízhatna magában és az olvasóiban annyira, hogy egyszerűen írjon. Ne trükközzön.
Kiadó: Agave
Fordító: Ballai Mária
"...nem épp a komfortzóna-feszegetés lett-e az új kor elsődleges komfortzónája?" Dehogynem. A komfortzóna szó, az abból való kilépés nagyon divatos mostanában - pont ezért van már nagyon elegem belőle.:D
VálaszTörlésUgyehogyugye? Megnyugtató hogy nem csak én látom így :)
Törlés